pottaharjoittelu meni sit mönkään

  • Viestiketjun aloittaja "mam"
  • Ensimmäinen viesti
"mam"
poika täytti pari viikkoa sitten 2v. Ei suostu istumaan potalle ilman housuja. Housut päällä istahtaa kyllä alas. Joulun aikana sitten kävimme mummolassa missä anoppi sitten oli ottanut esille jonkun potan ja painosti kokoajan poikaa menemään potalle.. sanoi vielä pojalle että "hyi kun olet tyhmä poika kun päästät kakan ja pissan vaippaan"... :O nyt ei mene ollenkaan potalle edes housut päällä hetkeks istumaan.. :(
 
"töttöröö"
Mitä iloa on siitä että lapsi istahtaa potalle housut päällä :D Kyllä teidän olisi itse jo pitänyt keksiä keinot, millä saa istumaan ilman housuja. Ei tuo anopin toiminta enää ole kuin pisara meressä, nimittäin huonossa pottaharjoittelussa. Herkkyyskausi oli jo melkein vuosi sitten. Oliko silloin liian kiireistä?
 
67yt5r
Antakaa sen pottailun nyt olla. Ei ole vielä mikään kiire sen kanssa. Vaikka ette itse edes yrittäisi opettaa lasta pois vaipoista, niin mitä todennäköisimmin se lapsi itse jossain vaiheessa haluaa vaipasta eroon. Aivan oikeasti. Antakaa nyt asian olla. Minusta kannattaa tehdä niin, että jos ei lapsi 3,5 ikävuoteen mennessä itse osoita kiinnostusta potalle, niin sitten voi alkaa houkuttelemaan aiheella, mutta vaikkei niin edes vielä silloinkaan tekisi, niin varmaan ennen kouluun menoa kyllä itsekin kerkeää tajua homman ilman opetuksia. :) Jotkut nyt haluaa opettaa jo tosi aikaisin, mutta ihan oikeasti, ei siitä pidä stressata. :)
 
.............
[QUOTE="töttöröö";22869964]Mitä iloa on siitä että lapsi istahtaa potalle housut päällä :D Kyllä teidän olisi itse jo pitänyt keksiä keinot, millä saa istumaan ilman housuja. Ei tuo anopin toiminta enää ole kuin pisara meressä, nimittäin huonossa pottaharjoittelussa. Herkkyyskausi oli jo melkein vuosi sitten. Oliko silloin liian kiireistä?[/QUOTE]

Joo just... Ap, tiedät varmaan onneksi itsekin, että näillä jutuilla ei ole päätä, eikä häntää...
 
"vieras"
[QUOTE="töttöröö";22869964]Mitä iloa on siitä että lapsi istahtaa potalle housut päällä :D Kyllä teidän olisi itse jo pitänyt keksiä keinot, millä saa istumaan ilman housuja. Ei tuo anopin toiminta enää ole kuin pisara meressä, nimittäin huonossa pottaharjoittelussa. Herkkyyskausi oli jo melkein vuosi sitten. Oliko silloin liian kiireistä?[/QUOTE]

Yeah right! Herkkyyskausi my ass! :D

Kyllä se nytkin oppii. Kärsivällisyyttä peliin.
 
pyh ja pyh
Meillä on kolme lasta, jotka kaikki ovat oppineet päiväkuiviksi (ja siis myös pottailemaan) VIIMEISTÄÄN kahden ja puolen vuoden iässä, vaikka olemme jokaisen kohdalla missanneet sen "töttöröön" mainitseman herkkyyskauden ;). Eli ap, nou hätä :). Kyllä se poika vielä innostuu asiasta. Ei vasta 2 vuotta täyttäneellä ole vielä mikään kiire! Unohtakaa asia hetkeksi kokonaan mutta pitäkää potta jossain esillä.
 
"töttöröö"
Antakaa sen pottailun nyt olla. Ei ole vielä mikään kiire sen kanssa. Vaikka ette itse edes yrittäisi opettaa lasta pois vaipoista, niin mitä todennäköisimmin se lapsi itse jossain vaiheessa haluaa vaipasta eroon. Aivan oikeasti. Antakaa nyt asian olla. Minusta kannattaa tehdä niin, että jos ei lapsi 3,5 ikävuoteen mennessä itse osoita kiinnostusta potalle, niin sitten voi alkaa houkuttelemaan aiheella, mutta vaikkei niin edes vielä silloinkaan tekisi, niin varmaan ennen kouluun menoa kyllä itsekin kerkeää tajua homman ilman opetuksia. :) Jotkut nyt haluaa opettaa jo tosi aikaisin, mutta ihan oikeasti, ei siitä pidä stressata. :)
Ei kenenkään oikeasti pidä käyttää vaippoja surutta 3, 5 vuotta. Kiinnostus potalle herätetään sillä, että lapsi tuntee pissan tai kakan tulevan HOUSUUN. Vaipallisuus yli kolmevuotiaana on aika ikävä ilmiö, joka johtuu vanhempien laiskuudesta ja siitä, että vaipat voi huoletta heittää roskiin. Jos kertakäyttövaippoja ei olisi, harva jaksaisi viivästyttää lapsensa kuivaksiopettelua vuosi toisensa jälkeen.
 
No,
nyt pitäkää tauko koko pottahommassa,laittakaa vaikka kaappiin kuukaudeksi tai kahdeksi ja sitten otatte esiin ja ihan rauhallisesti taas aloitatte.Eiköhän se siitä.Mun mielestä oli kyllä typerää käytöstä anopilta.
 
Ap:lle
[QUOTE="töttöröö";22870027]Ei kenenkään oikeasti pidä käyttää vaippoja surutta 3, 5 vuotta. Kiinnostus potalle herätetään sillä, että lapsi tuntee pissan tai kakan tulevan HOUSUUN. Vaipallisuus yli kolmevuotiaana on aika ikävä ilmiö, joka johtuu vanhempien laiskuudesta ja siitä, että vaipat voi huoletta heittää roskiin. Jos kertakäyttövaippoja ei olisi, harva jaksaisi viivästyttää lapsensa kuivaksiopettelua vuosi toisensa jälkeen.[/QUOTE]

Tän tyylisten kirjoittelijoiden kaikki kommentit kannattaa sitten jättää ihan oman onnensa nojaan.
 
"jep"
Antakaa sen pottailun nyt olla. Ei ole vielä mikään kiire sen kanssa. Vaikka ette itse edes yrittäisi opettaa lasta pois vaipoista, niin mitä todennäköisimmin se lapsi itse jossain vaiheessa haluaa vaipasta eroon. Aivan oikeasti. Antakaa nyt asian olla. Minusta kannattaa tehdä niin, että jos ei lapsi 3,5 ikävuoteen mennessä itse osoita kiinnostusta potalle, niin sitten voi alkaa houkuttelemaan aiheella, mutta vaikkei niin edes vielä silloinkaan tekisi, niin varmaan ennen kouluun menoa kyllä itsekin kerkeää tajua homman ilman opetuksia. :) Jotkut nyt haluaa opettaa jo tosi aikaisin, mutta ihan oikeasti, ei siitä pidä stressata. :)
Voi luoja.. EI NÄIN!!! Sehän onkin kivaa kun eskareille vaihdetaan vuoronperään vaipat ja istutetaan POTALLA! Tai sitten sitä yhtä raukkaa jolle kaikki nauraa..

Ap:n anopin painostuksen ja tämän kirjoituksen välillä löytyy onneksi monta välimuotoa.

Ja miksi lasta ei voi vaatia istumaan potalle? Tunteeko joku aikusen jolle on jäänyt traumat siitä ettei ole saanut pissata ja kakata housuun?
 
Anoppi teki karhunpalveluksen, ja saisi hävetä käytöstään. Lapsi ei ole tyhmä, eikä potalle todellakaan mene jos pissaaminen ja kakkaaminen on jotenkin hävettävä tai epänormaali asia tapahtui se sitten vaippaan tai pottaan. Tuon ikäisenä meilläkin ovat lapset kakanneet vaippaan, esikoinen oli innokkaampi menenmään potalle, keskimmäiselle ei enää 2-vuotiaana vaippaa saanut juurikaan laittaa huolimatta siitä ettei todellakaan ollut kuiva lähelläkään sitä. Kuopus nyt 2v käy potalla harvakseltaan istumassa, mutta toistaiseksi sinne on tullut vuosi sitten vahingossa kerran pissa. Eli vaipoissa mennään meilläkin, ja ihan kelpo poika on. Tuossa pottailussa kannatan minäkin vapaaehtoisuutta, jos menee housut jalassa annatte mennä kyllä lapsi sen jossain vaiheessa itse hoksaa että housut on kivempi ottaa pois. Kesä tulee, ja vaatteita on muutenkin vähemmän voisi se potalla käyntikin alkaa sujua. Ja anoppille kyllä isoläksytys tuosta käytöksestä!!
 
"Vieras"
Mielestäni olen huomannut aina lasten herkkyyskaudet, eivätkä meillä pottailun osalla ole koskaan vuoden ikäisenä olleet. Nuorimmainen oli yökuiva ensin 1,5 vuotiaana ja sitten päiväkuiva 2 vuotiaana. Hänellä on vieläkin kohta viisivuotiaana tapa inhota pientä vesitippaakin vaatteessa, oli vaate mikä vaan, eli aina vaihtoon. Meillä ovat lapset kevätlapsia ja ovat oppineet kuiviksi sen vuoden kesällä viimeistään, kun ovat täyttäneet kaksi vuotta. En ole sitä herkkyyskautta valitettavasti vuoden ikäisenä huomannut, joten en oikein usko siihen. Mutta totta on, että nykyvaipat ovat niin helppoja, että voivat houkuttaa vaippailuun pitempään. Kyllä mielestäni 3,5 vuotias vaippapöksy on aika surullinen näky.
 
"töttöröö"
Tän tyylisten kirjoittelijoiden kaikki kommentit kannattaa sitten jättää ihan oman onnensa nojaan.
Koskaan ei kannata unohtaa sitä tosiasiaa, että kastuva ja kakkaan likaantuva vaate on oikeasti kuivaksioppimisen paras käynnistäjä. Eli tuota tietoa ei kannata yhdenkään vanhemman jättää sivuuttamatta. Miksi tuo neuvo pitäisi jättää huomioimatta?

Pelkääkö nykyvanhempi lapsensa saavan traumoja jos hän oppii päälle yksivuotiaana tunnistamaan pissa- tai kakkahädän. Voi kamalaa.
 
Vierass
Kyllä mustakin on aika surullista, et vaippoja joutuu edelleen käyttään jollain 3,5v:lla. Muutenkin kertiksistä tulee ihan hirveesti jätettä niin sit pitää vielä vaippailla tosi pitkään ihan vaan kun ei viitsitä lasta kuivaksi opettaa. Meillä lapset olleet kuivia n. 1,5-2 vuotiaina. Noiden serkkulikka on 3v ja edelleen kulkee vaipoissa eikä tunnu vanhempia kiinnostavan kuivaksiopettelu...
 
"töttöröö"
Kyllä mustakin on aika surullista, et vaippoja joutuu edelleen käyttään jollain 3,5v:lla. Muutenkin kertiksistä tulee ihan hirveesti jätettä niin sit pitää vielä vaippailla tosi pitkään ihan vaan kun ei viitsitä lasta kuivaksi opettaa. Meillä lapset olleet kuivia n. 1,5-2 vuotiaina. Noiden serkkulikka on 3v ja edelleen kulkee vaipoissa eikä tunnu vanhempia kiinnostavan kuivaksiopettelu...
Juu, ja voin vaan kuvitella mitä yli kolmevuotiaiden hoitopaikoissa ajatellaan :D Siellä olisi niitä oikeasti vaippaikäisiä ihan tarpeeksi ilman "isojen" vaivaannuttavaa vasta edessä päin olevaa kuivaksiopettelua.
 
BJ
Mä stressasin esikoisen kanssa tosta pottailusta ihan liikaa. Yhden kesän juoksin juuri 2vuotta täyttäneen perässä potta kädessä ja silloin tällöin onnistuin saamaan potan pissasuihkun alle ankaran vahtaamisen ja onnistuneen ajoituksen johdosta... Lopulta pidimme suosiolla parin kuukauden tauon, jona aikana kyllä kovasti keskusteltiin pottaan pissaamisesta. 2v.6kk ja tyttö oppi potalle yhdessä päivässä. Kakan tekoon meni hieman pidempään. Älä siis huolehdi!
 
omaan tahtiin
Koita laittaa alushousut vaipan sisäpuolelle, jos haluat käyttää kertistä. Niin tein itse, kun tuntui, ettei koskaan opi. Enkä halunnut niin myöhään enää alkaa kestoilemaan.
 
Jema
Meillä pojat vm -06 ja -07 olivat kaksi ja puoli vuotiaina sekä päivä- että yökuivia ilman minkäänlaisia pottaharjotteluja. Nuorimmainen ei koskaan edes suostunut potalle istumaan ja sitten kun hän oppi kuivaksi niin alkoi tekemään isoveljen tavoin pissat ja kakat suoraan pönttöön. Meillä tämä "oppiminen" on tapahtunut ihan luonnostaan. Ja eihän se potalla istuminen lasta opetakaan kuivaksi, harjoituksilla on vaan tarkoitus totuttaa lapsi siihen pottaan ja huomaamaan miten mukava tarpeet on tehdä siihen eikä olla märällä vaipalla tai kakka pöksyssä.
Meidän esikoisemme, tyttö vm -04 oli päiväkuiva 2,5-vuotiaana mutta yökuiva VASTA 5,5-vuotiaana. Voitte uskoa että kaikki kotikonstit kokeiltiin yökuivaksi oppimisen kanssa mutta loppujen lopuksi tilanne lopulta aina vain paheni ja meiltä vanhemmilta meni hermot ja tyttö itse ahdistui. Sitten päätimme että jollei ennen eskarin alkua tapahdu mitään muutosta luonnostaan niin sitten otamme vastaan lääkärin suosittelemat keinot. Tyttäremme siis pissasi yön aikana vaipan ihan täyteen ja aina sekään ei riittänyt. Kuin ihme olisi tapahtunut ja yöpissaaminen loppui kuin seinään joulun alla -09 eli kun tyttö oli 5,5 v. Se oli kuin joululahja ja voi sitä tytön onnea.
Eli se mikä minun pointtini asiaan on, on se että nämä asiat tapahtuvat ihan luonnostaan ja loppu pelissä me vanhemmat emme voi kovinkaan paljon asioihin itse vaikuttaa. Muistan itsekin sen potta/kuivaksioppimisahdistuksen esikoisen ollessa noin vuoden ikäinen eikä nämä mammapalstat suinkaan helpottaneet asiaa ;). Oma kokemus on kuitenkin opettanut tässä asiassa että kannattaa ottaa rennosti ja odotella lapsen omaa halua sitä pottaa kohtaan eikä väkisin sitä tuputtaa. Kyllä kaikki lapset oppivat kuivaksi, jokainen vaan omalla tahdillaan!
 
jjjjjjjjjj
[QUOTE="jep";22870068]Voi luoja.. EI NÄIN!!! Sehän onkin kivaa kun eskareille vaihdetaan vuoronperään vaipat ja istutetaan POTALLA! Tai sitten sitä yhtä raukkaa jolle kaikki nauraa..

Ap:n anopin painostuksen ja tämän kirjoituksen välillä löytyy onneksi monta välimuotoa.

Ja miksi lasta ei voi vaatia istumaan potalle? Tunteeko joku aikusen jolle on jäänyt traumat siitä ettei ole saanut pissata ja kakata housuun?[/QUOTE]

Traumat ei välttämättä ilmene suoranaisesti liittyen vessa-asioihin, vaan nämä alapääasiat voivat jättää traumat esimerkiksi lapsen seksuaalisuuten vanhemmalla iällä.
 
Jaa...
[QUOTE="töttöröö";22870196]Juu, ja voin vaan kuvitella mitä yli kolmevuotiaiden hoitopaikoissa ajatellaan :D Siellä olisi niitä oikeasti vaippaikäisiä ihan tarpeeksi ilman "isojen" vaivaannuttavaa vasta edessä päin olevaa kuivaksiopettelua.[/QUOTE]

Miksiköhän kuvittelet, että lapset on automaattisesti hoidossa kodin ulkopuolella? Jotkut ihmiset hoitavat yhä tänäkin päivänä itse lapsensa, eivätkä jätä heitä yhteiskunannan armoille. :D
 

Yhteistyössä