Potta-asioista kysyn minäkin: missä vaiheessa olette uskaltaneet lähteä esim. kaupungille ilman vaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos!

Vieras
Meillä käynnistyi pottaopettelut n. viikko sitten. Typykkä on reilu 2-vuotias.

Hienosti on pissit alkanut osumaan pottaan, tietty itse pitää olla todella tarkkana ja viedä lasta potalle pyytämättäkin. Kakat nyt on enimmäkseen lahkeessa, mutta sellaista se opettelu on :D

Nyt mietityttää, että milloin alkaa olla aika lähteä esim. kaupungillekin ilman vaippaa? Olen nimittäin ruvennut huomaamaan, että esim. päiväunien ja kaupunkireissujen jälkeen vaippa on kuiva ja pissit tulee pottaan samantien, kun typsykkä ohjataan siihen istumaan.

Ja onko kenelläkään sellaista lasta, joka pelkää kaikkea uutta ja outoa? Meillä pottaopettelut jäi melko myöhähköksi sen takia, että tyttö pelkästi pottaa näin kauan. Nyt hän on tottunut omaan pottaansa, mutta kuinkas toimitaan, kun kaupungilla iskee vaipattomalle hätä ja hän pelkääkin yleisten vessojen "väärän näköisiä" pottia? Tai pahimmillaan joutuu pöntölle, ties miten sitten sitä säikähtää...

Meidän lapsi oli/on sellainen,et vieraaseen vessaan ei mielelllään mene. Nykyään sentään suostuu jo erilaiseen pottaa tekemään, mut aika paljon on kuljettu oma potta mukana. Siis potta auton takalaatikossa reissuilla. Meidän lapsella ei vahinkoja ole juurikaan tullut, vaan on sitten pidättänyt väkisin kotiin asti.

Me ollaan tytön kans ruvettu käymään kaupungilla ilman vaippaa, kun on muutenki ollu kotona ilman. Vahinkoja ei vielä oo sattunu. Kannattaa kuitenki mennä sellasiin vessoihin käymään, mistä tietää et on potta. Meidän tyttö ei ainakaan uskalla vielä pöntölle mennä, ei edes lasten pöntölle.

Kannattaa ensin totutella muihinkin pottiin... Pitää siis vaippaa kaupunkireissuilla ja harjotella potalla käyntiä myös niiden aikana. Sitten ku on tottunu, voi jättää sen vaipan pois. Ite pidän enemmänkin ongelmana sitä löytyykö pottaa riittävän nopeesti, kun poika ilmottaa hädästään... Jätkä kun kammoaa pytyllä istumista, myös supistajan kanssa. Toki pyrin ennakoimaan ja käyttämään tilaisuudet hyväkseni ennen ku poika ilmottaa hädästä, mut välttämättä sillon ei sinne pottaan mitään tuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Kannattaa ensin totutella muihinkin pottiin... Pitää siis vaippaa kaupunkireissuilla ja harjotella potalla käyntiä myös niiden aikana. Sitten ku on tottunu, voi jättää sen vaipan pois. Ite pidän enemmänkin ongelmana sitä löytyykö pottaa riittävän nopeesti, kun poika ilmottaa hädästään... Jätkä kun kammoaa pytyllä istumista, myös supistajan kanssa. Toki pyrin ennakoimaan ja käyttämään tilaisuudet hyväkseni ennen ku poika ilmottaa hädästä, mut välttämättä sillon ei sinne pottaan mitään tuu.

Ai joo tietysti. Noinhan sitä "vieraspottatotuttelua" voi tietysti harjoitella kaupungilla, että pitää vaipan mutta käyttää silti potalla aina sopivassa tilanteessa. Enhän minä tajunnut ollenkaan :) Kiitos!

Samalla oppii itse, missä vessoissa sijaitsee kotikaupungin parhaat potat ja osaa suunnitella shoppailureitit sen mukaan :D

meillä oppi ilman vaippaa olemaan 1v6kk ja ilman vaippaa pidemmäksi aikaa kaupungille mentiin varmaan 2,5v iässä. Lähipuistoon tms mentiin kyllä jo kuukauden päästä. Mutta kyläpaikkaan jossa en halunnut läikkiä hienoille matoille, laitoin vaipat tosiaan 2,5v ikään asti

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ai joo tietysti. Noinhan sitä "vieraspottatotuttelua" voi tietysti harjoitella kaupungilla, että pitää vaipan mutta käyttää silti potalla aina sopivassa tilanteessa. Enhän minä tajunnut ollenkaan :) Kiitos!

Samalla oppii itse, missä vessoissa sijaitsee kotikaupungin parhaat potat ja osaa suunnitella shoppailureitit sen mukaan :D

:) Joskus sitä yksinkertasta ratkasua ei vaan tuu ajatelleeks. Sitä varten tää palsta on, että voi kysyy. :D

Joskus puolitoistavuotiaana ekoja kertoja ilman vaippaa pikkuisissa reissuissa, muutenkin oli aikoja, jolloin oli ilman vaippaa kotosalla. Pitkiin reissuihin laitettiin vaippa. Syy vaipattomuuten oli se, että lapsi itse sanoi kun oli hätä (pitä löytää HETI potta/vessa) ja teki pisut/kakat kyllä pottaan ja tarpeen sattuessa vessaan.

Täysin kuiva 1v 10kk

Yhteistyössä