Postiivinen asia..

• Viestiketjun aloittaja A
  • Ensimmäinen viesti
A
Hei, haluaisin sanoa muutaman sanan myös siitä, että onhan menopaussi myös positiivinen asia. Vaikka kuumat aallot, ""rypistyminen"" ja ""rapistuminen"" eivät niin mieltä ylentäviä olekaan, on silti paljon positiivista: Ensinnäkin ei kuukautisia! Mikä ilo! Ei tarvitse miettiä, milloin ne taas alkaakaan ja muistaa ottaa siteitä ja tamponeja mukaan, minne meneekin. Ei hajuhaittoja! Ei ehkäisyn tarvetta ja lääkärissäkäyntejä sen vuoksi. Ei siis raskaudenpelkoakaan, jos niikseen. Ja mentaalipuolella: keskimäärin rauhallinen, seesteinen, hyvä olo; ei kerran kuussa esiintyvää kireyttä ja huonoa tuulta. Ei siivousvimmaa ja väsymystä siitä. Ei myöskään kuukautiskipuja, ""kuukautisfinnejä"", rintojen turvotusta ennen kuukautisia (ikävä oire minulla aikoinaan)- luetteloa voisi varmaan vielä jatkaa! En väitä, että kaikilla on näin, mutta minä ainakin olen ihan onnellisella ja hyvällä mielellä nyt, kaiken tuon taakseni jättäneenä, 55 v.

vm-50
Niin, onhan sitä paljon positiivistakin vaihdevuosissa.

Kirjoitit tuolla ettei ehkäisyasioiden takia lääkärissäkäyntejä, älä nyt kuitenkaan unohda vuosittaista gynekologilla käyntiä, PAPA-koetta ja säännöllisiä mammografia+ultra-tutkimuksia.

Itse ainakin käyn säännöllisesti edellämainituissa, mammossa+ultrassa 1,5-2v välein, gynekologilla vuosittain...

mina
Kyllä vaan, totta puhut.
Itselläni olen myös huomannut aivan upeasti ihon kukoistavan, kun kuumat aallot sitä huuhtoo pitkin päivää.
Tämänlaista rusotusta ei ole ennen ollut! (entinen kalpeanaama)

Jotenkin verenkierto on elpynyt ja siitä seurauksena on ihon pintakin tullut kuulaan kauniiksi. Meikkaan vielä niin, että laitan poskipunaa (hyvin haaleanpunaista, korostusväriä) tuonne korvan seudulle ja ohimoille, ja kun aallot punastaa naamaa, se väri ""tasoittaa"" sitä hehkua.
Minulla ainakin koko hiusmarto alkaa hehkua juuri silloin :))

Vadelma
Minulle lääkäri sanoi, että on turha ottaa papa-koe vuosittain, koska minulla ei ole koskaan mitään vaivoja ollut, aina puhdas näyte. Olen 47 ja aikaisemmin vuosittain olen papa-kokeen otattanut mutta nyt on jo kaksi vuotta viimeisestä papasta.

A
Sama minulla; gynekologi sanoi, ettei papa-koetta tarvitse tehdä joka vuosi, jos ei ole ollut mitään erikoista. Ainakin meidän kunnassamme papa-koe otetaan 5:n vuoden välein ns. joukkotarkastussysteemissä vai mikä se lie nimeltään, siis ilmaiseksi ja mammografia joka toinen vuosi ainakin 50-60 ikävuosien naisille. Nämä kokeet riittävät mielestäni minun tapauksessani ja tällä hetkellä ihan hyvin.

Joskus olen ihmetellytkin sitä, että naiset, minä myös ennen, juoksevat gynekologilla vuosittain. Muuta elimistöä ei tutkituteta juuri koskaan ja käytössähän sekin on!

A:lle
Ehkei Papa-koetta, mutta sisätutkimus gynekologilla kuitenkin, esim. ovaariosyöpä on salakavala, yleensä se löytyy vasta kun se jo on lähettänyt metastaaseja.
Vuosittainen sisätutkimus, mieluiten siihen vielä sisäultra.

Käytkö Papa-kokeessa ainoastaan joukkotarkastuksissa, siis viiden vuoden välein?

Ja mitä tulee mammografiaan (sekin mieluiten ultralla täydennettynä), sen otto tulisi aikaistaa, ehdottomasti, 50v on liian korkea ikä mennä ensi kertaa mammografiaan.
Vuosittain sairastuu rintasyöpään yli 4000 naista, aika suuri osa heistä on ikähaarukassa 30-45 v.

Mutta, kukin tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.

Heips
Arvaa mitä? Minulla on tämä positiiivisuus ollut jo viimeiset 13 vuotta, vaikka olenkin vasta 44 v. No, ehkäisen siis kylläkin, hormonikierukalla, mutta muuten luettelosi on täysi tosi kohdallani. Ja lääkärini mukaan vaihdevuosioireet saattavat mennä ko. kierukan vuoksi huomaamatta ohi...

yksi meistä
Miten niin muuta elimistöä ei tutkita? Vai eikö todella tutkita? Täällä Ranskassa perhelääkäri pistää täydellisiin verikokeisiin vähintään kerran vuodessa. Ne korvataan kokonaan, kun on lääkärin lähete.

Viidenkymmenen vuoden rajapyykin jälkeen postiluukusta tulee kirjekuori ulostenäytteitä varten vuosittain, siinä on muutaman peräkkäisen päivän kuori ja ohjeet. Ne on paras laittaa postiin viimeisenä näytepäivänä. Pakolliset, mutta ilmaiset.

Totaalitarkastus on parin vuoden välein. Siihen kuuluu silmälääkäristä keuhko- ja sydänlääkäriin ja sen lisäksi veri-, virtsa -ym kokeet. Pakollinen, mutta ilmainen muistaakseni 45-vuotiaasta asti. Silti televisiossa valitettiin, että pakollisiin mammografiakokeisiin menee vain 40% yli 40-vuotiaista naisista Ranskassa. Tiettävästi siitä ei kuitenkaan rangaista.

Yli 55-vuotiaille tehdään myös pakollinen, mutta ilmainen osteoporoositesti eli erikoisröntgen kahdessa erilaisessa härvelissä. Minä ainakin käyn kaikissa jo sielunrauhani vuoksi.

A
No ei todellakaan joukkotutkita muuta kuin nämä papa ja mammografia ja nekin riippuvat paikkakunnasta! Jos ei kuulu johonkin työterveyshuoltoon, saa itse käydä tutkimuksissa, jos haluaa. Meidän kunnassa on aika hyvä omalääkärijärjestelmä ja terveyskeskuksessa ei pahempia jonoja, mutta toisiaan saa itse olla terveytensä suhteen aktiivinen.

Minua ei onneksi tällä hetkellä vaivaa muu kuin nivelrikko, joka sekin varmaan kuuluu jollain tavalla vaihdevuosivaivoihin, mutta siihen ei kyllä näytä lääkäriltä apua löytyvän.

vähä asian vierestä
Ranskassa näyttää terveydenhuolto olevan todella hyvällä mallilla, vaikka Suomea aina hekutetaan niin kauheasti kärkimaana, mutta itsensä täällä saa maksaa ""kipeäksi"" (terveyskeskukset erikseen, ja on mitä on), ja kuitenkin maksamme jumalattomia veroja, että pitäisi siihen nähden saada myös vastinetta rahoilleen.

kohta 47
Eikö nivelrikkoon todella saa apua lääkäriltä? Luulen, että itselläni on alkavaa nivelrikkoa, mutta en ole vielä puhunut asiasta lääkärin kanssa, paitsi 15 vuotta sitten kun löytyi yhdestä pienemmästä nivelestä tuo vaiva, diagnoosi ortopedilta. Lepokipua ei vielä ole, ja olen päätynyt Bio-Glucosamin ym. ravintolisiin, ne helpottavat. Lääkäriltä kuulemma voisi saada Arthryl-glukosamiinia, mutta olen kuullut sen olevan makeaa litkua! Jos/kun vaivat pahenevat, menen kyllä lääkäriin.

A
Nivelrikosta vielä

Kyllä minulla on sellainen käsitys, että nivelrikon syytä ei oikein tunneta vielä eikä siihen ole oikein täsmälääkettäkään. Itse olen saanut terveyskeskuslääkäriltä tulehduskipulääkettä (Diclomex), jota en viitsisi oikein käyttää, kun luulen kipulääkkeistä olevan myös haittaa. Nyt sain tietää, että on juuri näitä glucosamini-valmisteita ja sain reseptin Glucadol-nimistä lääkettä. Olen syönyt nyt pari viikkoa ja tuntuu, että vähän helpottaa.

Ja sitten vielä ihan varmaan huuhaa-juttu, mutta yhdellä tutullani on käsissä todella paha nivelrikko, kaikki sormet ihan vääntyneitä - paitsi yksi: vasemman nimetön, jossa hän on pitänyt vuosikymmeniä vihkisormusta, kultaista siis.

Amalia
Vanhenemisessa on todella myös positiivisia puolia, se on totta. Valitettavasti vain ilman kuukautisia selviävät ne, jotka eivät käytä sellaista hormonikorvaushoitoa, josta on seurauksena ihan samanlainen vuoto kuin omallakin hormonitoiminnalla.

Voi olla, että joskus pääsen tuohon seesteiseen vaiheeseen (vaihdevuodet eivät ole minulla vielä kunnolla alkaneet, vaikka ikää on kohta 54), mutta toistaiseksi kärsin PMS-oireista suurimman osan kuukautta. Rintojen arkuus, mielialan heittelyt, hirveä syöpöttelynhalu, kireys ja ärtyinen mieliala ovat nykyisin melkein jatkuvia. Finnejäkin tulee silloin tällöin (mikä tietysti saa olon tuntumaan aika ""nuorelta"":)).

Gynekologilla käyn säännöllisesti - se on minusta tässä iässä jopa tärkeämpää kuin nuorena, koska kohtu- yms. syövät eivät alkuvaiheessa aiheuta oireita.

Yhteistyössä