Poskiontelotulehdus - Mitä ihmettä tehdä, kun se kroonistuu ja lääkäri määrää aina vain antibiootteja ?!

Mulla on nyt varmaan 15 kerta, kun on poskiontelotulehdus. Tiedän kaikki oireet aina kun se ilmaantuu ja se tulee aina heti, kun mulle tulee flunssa.

Tuntuu, että kaikki lääkärit ei aina ymmärrä sitä kuinka minä kyllä itse tiedän, millon mulla on tulehdus.

Viimeksi lääkäri ehdotti jo leikkausta jatkuvien tulehduksien takia (olin päivystyksessä illalla) ja sitä, että tutkittaisiin onko siellä mitään pöpöä, joka aiheuttaa jatkuvia tulehduskierteitä. Katsoi ultralla posket ja sanoi, että ei näy mitään, mutta turvotusta on. Sain Amoxin -kuurin ja sitten olo helpottui.

Aina kaikki lääkärit määrää vain yleensäkin tähän tautiin lääkkeitä. Kerran olen punkteerauksessa käynyt, siitä on n. 1 vuosi ja 1kk.

Kierre vain jatkuu ja jatkuu. Nyt huomenna kun soitan lääkäriin, niin kuitenkin kysyvät siellä että onko kuumetta. No ei ole kuumetta, muttei ollut viimeksikään, kun oli tulehdus.

Pääsenköhän huomenna ollenkaan lääkäriin, kun ei ole kuumetta. Määrääköhän lääkäri kotia parantumaan kun ei näy ultrassa mitään. Tai määrääkö taas vaan pelkkiä antibiootteja, vaikka toinen lääkäri sanoikin jo että olisi hyvä ehkä puhua siitä FESS -leikkauksesta jo.

No toivottavasti asia etenisi johonkin suuntaan tällä kertaa ja loppuis tää jatkuva tulehduskierre
 
..
josseivät päivytyksessä ota kantaa siihen mahdolliseen leikkaushoitoon niin sitten meet ajanvarausajalle rauhallisessa vaiheessa neuvottelemaan jatkohoidosta. ja jos tulehdus tuleee niin vaadit poskiontelokuvaa otettavaksi, ennen leikkausta pitäis olla jotain todisteita että siellä oikeesti on tulehdus silloinku sinä sanot että on.
 
"erica"
minä myös käynyt läpi saman helvetin. punkteerauksia kymmeniä, molemmat puolet jo kertaalleen leikattu. kunnes vihdoin selvisi syy: hometta työpaikalla. nyt ollut kuukauden pois töistä ja tulehduksista ei tietoakaan. ettet vaan olisi altistunut homeelle/muille epäpuhtauksille joko kotona tai töissä?
 
tuota
Pari pikku juttua. Turvotusta on AINA limakalvoilla, myös poskionteloissa, jos on flunssa. Joillakin ne ontelot on niin ahtaat, että turvotus saa ne lähes umpeen ja paine aiheuttaa ongelmia, vaikka varsinaista poskiontelotulehdusta ei olekaan, eli nykyään ei siihenkään vaivaan mieluusti heti anneta antibiottia, vaan suositellaan mm huuhtelua kotona.
Mutta JOS lääkäri läytää pöpöjä, on kuumetta tms niin antibiootti tai punkteeraus ovat oikea hoito. Leikkauskin on tietysti mahdollinen ja auttaa tuohon ahtauteenkin, mutta se on kuitenkin kohtuullisen iso operaatio, siinä niitä limakavoja jotenkin "tuhotaan" ja voidaan tehdä lisää tilaa esim poraamalla paremmat röörit.
 
"kiekaus"
Punkteeraus mielummin kuin antibiootit ja sarvikuonoa kannattaa kokeilla, onko sinulle hyväksi (ei toimi kaikille). Itsekin saman ruljanssin kävin edellisellä työpaikalla ja olen edelleen 100 varma, että koko päiväkoti oli läpeensä homeessa (jatkuvasti sekä lapset, että me hoitajat sairaina ja usein laitettiin ämpäreitä lattioille keräämään katosta läpi valuvaa vettä) kaupunki oli kumminkin sitä mieltä, että mitään ongelmaa ei ole. Kierre loppui kun vaihdoin työpaikkaa.
 
Söin viime vuonna 17 antibioottikuuria, joista 14 oli poskiontelontulehduksiin. Kierre oli päällä, punkteerattiin, käytin sarvikuonoa, kaikkeni tein. Sitten sanoin etten enää suostu syömään antibiootteja ja lääkäri totesi, "Selvä, sitten otat reippaan sairasloman ja rauhoitut." Eli ei lääkkeitä laisinkaan, vain lepoa ja lämmintä juotavaa ja satunnainen sarvikuonon käyttö. Sillä meni ohi, poskiontelo- ja korvatulehdusten kierre.
 
"vieras"
Tuotahan se usein on, eli jatkuvaa antibioottien syöntiä, kun ravataan siellä päivystyksessä heti kun vähän on nuhaa ja painetta poskipäissä. Poskiontelontulehduskin paranee useinmiten ihan ilman antibiotteja. Usein siellä päivystyksessä on sen verran kiirettä että lääkärit määräävät niitä ab-kuureja hepposin perustein jotta saavat asiakkaat tyytyäiseksi ja seuraavan sisään. Ja tosiaan jos haluaa tarkempia selvittelyjä niin kannattaa hakeutua ihan sinne normivastaanotoille, päivystykseen ei kuulu kiireettömien lähetteiden teko.
 
tietoa
Eikö teille ole sanottu että poskiontelotulehdus kuten korvatulehduskin paranee suurimmalla osalla itsestään kun sen vain malttaa sairastaa? Sairaslomaa lääkäristä ja kotiin lepäämään, ei niitä antibiotteja kannata syödä kuin leipää, ei ne mihinkään enää auta jos vuodessa on enemmän kuin 2-3 kuuria, sanoohan sen nyt järkikin jo jokaisella? Kunnon märkäisen poskiontelotulehduksen kehittyminen kestää ihan oikeasti sen 2 viikkos flunssaa vähintään, jokainen paineentunne ja limakalvoturvotus ei ole tulehdusta.
 
"vieras"
Mä käytän tuota sarvikuonoa ja sitten olen netistä tilannut coolmenttiä, jota laitan tuohon poskipäivelle, kun rupee siltä tuntumaan et meinaa poskiontelot tulehtua. Ei ole tarvinnu pahemmin antibioottikuureja syödä poskiontelotulehduksiin tuon coolmentin löytymisen jälkeen.
 

Yhteistyössä