poskiontelo punktio

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
onko kenellä kokemusta tuosta poskiontelopunktiosta?

Minulle tehtiin se tänään.
oli jotenkin puistattava kokemus.

ekaksi laittoi ainetta joka puudutti koko nenän ja nielun.suihkutti jotain jostain pullosta.
ei mennyt kauaa kun oli puutunut.
sitä ainetta meni kurkkua alas,maistui pahalle.
sitten tunki jonkun piikin jolla sai rikottua mun toisen nenän limakalvon ja alkoi tulemaan verta aika paljon ja sitä tuli koko operaation ajan.
sitten odoteltiin puudutusta.
laittoi jonkun ajan jälkeen sen jutun nenään ja rusautteli.
toiseen meni hyvin,toiseen taas joutui laittaa pari kertaa kun ei menny läpi.
meinas taju lähtee ja oksettaa alko kun huuhteli sillä liuoksella :(
ja verta tuli ja toimenpiteen jälkeen tuli kummastakin nenästä verta.

aika karmaseva kokemus.

oli sekava ja huono olo kyllä ton jälkeen,myös paitani meni vereen.

lääkäri on kyllä mukava ja se hoitaja mutta silti en kyllä toista kertaa taida mennä tollaseen enää.
otan vaan antibiootti kuurin.

mitäs muut?minkälaiset on ollut kokemukset?

ja vieläkin räkä valuu nenästä..ja ylähampaat toiselta puolelta kipeät,ollut sen operaation jälkeen koko ajan kipeät.
onkohan normaalia..

No mulla on kyllä ihan yhtä "miellyttävä" kokemus.. En tosiaan mene toiste. Ihan eka kauhistuksen aihe oli kun lääkäri ja hoitaja vetivät päälleen sellaiset teurastajan essut.. yök. Kamalaa.. mä en ikinä unohda sitä rusahdusta kun se piikki meni läpi.. :p

miulla kans! aivan kamalaa! miulla oli viel kuulemma paksu se seinämä et sitä piti survoa ihan kolmin käsin. pyysin lopettamaan mut eipä lopettaneet. tästä tuli sit kauhea kammo ja piti perua jo nenä polyypien leikkauskin kun en vaan pystynyt menemään. onneks se tehdään sit nukutuksessa ens syksynä

possu
Minkä vuoksi sulle tehtiin punktio?Eikö parantunut antibiootilla vai?Meinaan ku mulla on nyt poskiontelontulehdus ja ab aloitettiin eilen. Saa nähdä alkaako parantumaan. Ainakin nyt on toinen puoli naamaa ja hampaat tosi kipeenä..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja possu:
Minkä vuoksi sulle tehtiin punktio?Eikö parantunut antibiootilla vai?Meinaan ku mulla on nyt poskiontelontulehdus ja ab aloitettiin eilen. Saa nähdä alkaako parantumaan. Ainakin nyt on toinen puoli naamaa ja hampaat tosi kipeenä..
Multa kysyttiin kun kävin lääkärissä niin se lääkäri kirjotti antibiootit ja kysyi että haluanko myös tuon punktion.
Suostuin siihen koska mietin että paranee nopeammin.
kyllä kai tämä olisi parantunut antibiooteillakin.
oli aika paljon sitä räkää ja limaa kyllä siellä poskionteloissa kun kuvasivat joten oikeastaan hyvä että menin tohon punktioon mutta kiva kokemus se ei ollut :(

vieras
mulle tarjosivat muuten burana 600 reseptinä.
auttoi tohon kipuun naamassa ja hampaissa kyllä ihmeen hyvin.

possu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulle tarjosivat muuten burana 600 reseptinä.
auttoi tohon kipuun naamassa ja hampaissa kyllä ihmeen hyvin.
Oon raskaana, joten täytyy tyytyä panadoliin..

en ole suostunut
Mulla on toistuvia poskionteloiden tulehduksia mutten kertaakaan ole antanut huuhdella, enkä anna! Osalla meidän suvusta on jokin rakenteellinen vika poskionteloissa, sen takia tulehtuvat normaalia herkemmin, isältä huuhdeltiin ennen kymmeniä kertoja vuodessa, sitten leikattiin, se auttoi hieman...

Mulle on tehty lapsena. Puudutuspuikot sattuivat hirveästi mutta muuten meni hyvin eikä verta tms. kyllä se auttoi oloa tyhjätä märät pois. Sen jälkeen on riittänyt yksi lääkekuuri kun joskus harvoin iskee tulehdus.

Lääkäristä paljon kiinni kuinka tuokin operaatio onnistuu.
Nimimerkillä eräänkin kerran punktioitu=)

Ei ole jäänyt mitään traumoja, itelläni on onnistunut aina ihna hyvin. Ei tietenkään mikään maailman ihanin toimenpide mutta siedettävää.
Yhden ainoan kerran sattui joku harjottelijalääkäri ja omaa vikaanikin asiassa kun en älynnyt neitokaista opastaa;O. Kun laittoi puudutuspiikit nenään, se käytti niitä neuloja puudutusainepurkissa ja lykkäs nenään, ei siis laittanut ollenkaan pumpulia missä se puudutusaine olisi pysynyt ja ehkä tehonnutkin... Silloin kyllä sattui.

Mulla on joku rakenteellinen vika poskionteloissa, sukuvikaa kenties kun äiti ja pikkusisko ovats airastaneet poskionteloitaan vielä enemmän kuin minä.
Vyöhyketerapia on ollut minun onneni ja apuni, leikkausjonosta pelasti.

Älkää pelotelko täällä turhaan, ihmiset!;) Menin tänään kauhusta jäykkänä punktioon, kun olen lukenut näitä kokemuksia... Yllätysyllätys, toimenpide ei ollutkaan sietämättömän kivulias ja vertakaan ei tullut kuin vähän niistäessä. Varmaan aika paljon lääkäristä kiinni, itse kävin montakymmentä vuotta punktioita tehneellä erikoislääkärillä. Suosittelisin ainakin ekaa kertaa valitsemaan kunnon lääkärin jos mahdollista, niin ei jää traumojakaan.:)

"Rinkula"
Mulla loppui eilen viikon antibioottikuuri ja nyt on alkanut rään nieleskely sitten oikein kunnolla. Kävin uudestaan hetki sitten lääkärillä ja sanoi et seuraillaan vielä viikon verran ja jos ei helpotu niin sit punkteeraukseen.

Elämäni ekat tulehdukset sairastin viime vuonna (2kpl) ja nyt sitten taas, flunssan seurauksena.

Sain viikko sitten kunnon lääkearsenaalin: duactit, antibiootit, sekä kortisonitipat nenään (aamuin) ja suihke (illoin), suihketta en ole vielä käyttänyt, aamuisin tiputtanut tipat kylläkin. Niissäkin kuulemma menee parisen viikkoa ennenkuin alkaa tehoamaan (apteekista kerrottiin). Nenäkannu pitäisi kanssa hankkia, lääkäri sanoi että mulla jotenkin synnynnäisesti tiukat nenäontelot josta syystä tulee olemaan riesa nää poskiontelot mulla lopun elämää. Jännä et ekat tulehdukset iski kuitenkin vasta viime vuonna (30v).. :)

Toivotaan että punkteeraukselta säästyttäis ja tropit alkais tehota, uutta antibioottikuuria lääkäri ei kuitenkaan mulle kirjoittanut, koska sanoi ett ne on yleensä aika tyhjän kanssa. Nyt pitäis tehdä joku täydellinen tehoniisto ja saada röörit puhtais ja räkä ulos nenä kautta, ei nielua alas massuun. Ykättää koko ajan ja päätä jomottelee, väsymyksestä puhumattakaan. Tylsää.

"vieras"
Mulle on tehty kaksi kertaa viimeisen kuukauden sisällä. Lääkäri suostunut määräämään pelkkää antibioottikuuria kun olen raskaana ja poskiontelotulehdukseen todella harvoin riittää yksi kuuri. Minusta se punkteeraus oli kyllä ihan pikkujuttu verrattuna sen hyötyyn. Eihän se mukavalta tunnu kun se putki laitetaan, ja pientä hukkumisentapaista tunnetta kun huuhdellaan, mutta kipua en tuntenut. Se hammaskipu johtuu puudutusaineesta, samaahan tuntee kun antaa hammaslääkärin puuduttaa. Se helpotuksen tunne sen sijaan, kun kahden viikon jälkeen sai ensimmäisen kerran nenän ja korva auki, oli kyllä ehdottomasti sen pienen epämukavuuden arvoista. En ymmärrä miksi punkteerauksella pelotellaan, jopa lääkärien toimesta. Se on parissa minuutissa ohi, kun vaihtoehtona onkolme antibioottikuuria ja kuukauden tai parin tukkoisuus ja huonot yöunet.

"Mamma italiana"
epàmielyttàvà kokemus, muttei missààn nimessà kammottava tai edes kivulias. silloin kun poskiontelontulehdus on kunnolla pààllà, toi toimenpide ei ole mitààn.

*
Siihenki tottuu kun tarpeeks usein tehdään. Joskus sä jopa rukoilet että ne punkteerais. Ja sitä paitti jos yhen saman tulehduksen aikana punkteerataan monta kertaa niin se on kerta kerralta helpompaa kun ei tarvi aina runnoa niitä rustoja vaan rei'ät on auki siellä =)

myös
Siihenki tottuu kun tarpeeks usein tehdään. Joskus sä jopa rukoilet että ne punkteerais. Ja sitä paitti jos yhen saman tulehduksen aikana punkteerataan monta kertaa niin se on kerta kerralta helpompaa kun ei tarvi aina runnoa niitä rustoja vaan rei'ät on auki siellä =)
peesi, ihan jokaiselle lauseelle. Tuttu lääkäri-potilaspari, niin homma sujuu mahd. kauniisti.
Vaikka veri lentää ja teurastajat essuineen viuhahtelee ympärillä...

Tohtori.
onko kenellä kokemusta tuosta poskiontelopunktiosta?

Minulle tehtiin se tänään.
oli jotenkin puistattava kokemus.

ekaksi laittoi ainetta joka puudutti koko nenän ja nielun.suihkutti jotain jostain pullosta.
ei mennyt kauaa kun oli puutunut.
sitä ainetta meni kurkkua alas,maistui pahalle.
sitten tunki jonkun piikin jolla sai rikottua mun toisen nenän limakalvon ja alkoi tulemaan verta aika paljon ja sitä tuli koko operaation ajan.
sitten odoteltiin puudutusta.
laittoi jonkun ajan jälkeen sen jutun nenään ja rusautteli.
toiseen meni hyvin,toiseen taas joutui laittaa pari kertaa kun ei menny läpi.
meinas taju lähtee ja oksettaa alko kun huuhteli sillä liuoksella :(
ja verta tuli ja toimenpiteen jälkeen tuli kummastakin nenästä verta.

aika karmaseva kokemus.

oli sekava ja huono olo kyllä ton jälkeen,myös paitani meni vereen.

lääkäri on kyllä mukava ja se hoitaja mutta silti en kyllä toista kertaa taida mennä tollaseen enää.
otan vaan antibiootti kuurin.

mitäs muut?minkälaiset on ollut kokemukset?

ja vieläkin räkä valuu nenästä..ja ylähampaat toiselta puolelta kipeät,ollut sen operaation jälkeen koko ajan kipeät.
onkohan normaalia..
"Tuli kummastakin nenästä verta" Oletko jotenkin vajaa, vai muuten vaan tyhmä?

grrrrrrrrrr......
uusii helpommin,jos punk. jouduin täysin tuntemattomaan toimenpit. kysyin kivusta. L sanoi vain,et pahempi esivaihe! no,eihän puikot nenässä tunnu ,eli vähätteli.. jos olisin tiennyt, olisin todella kielt! Todella jäi traumoja,niin kova juttu tämä "ruston rusahtam." kipu eritt.kovaa.

Yöks.
Itselläni tehtiin tänään ensimmäinen punkteeraus, ja oli kyllä aivan kamalaa. Johtui varmaankin siitä ettei lääkärillä tuntunut olevan hajuakaan mitä teki. Neljää eri neulaa tungettiin ruston läpi ja kipu oli kaameaa ja verta tuli urakalla. Sitten etsitiin sopivia välineitä, kaikki tuntui olevan hukassa. Nenä edelleen tukossa eli ensi viikolla uudestaan. Punktiosta on neljä tuntia ja verta vuotaa edelleen aika paljon. Hullujen hommaa!

"kinkeri"
Joo oon 16 vuotias ja menin sitte normqali lääkäriteissulle piskiontelotulehuksen takii ja.lääkäri päätti tehä punktion ja ite hyväksyin ( jos olisin tiennyt en takuulla olisi) puudutuspiikit tuntuivat todella p
ahalta ja kuun kun lääkäri tunki toista neulaa se ei meinannut mennä läpi hän joutui tyntämään ihan kumnolla sitä survomalla lopulta se meni läpi ja kuului kova raksahdus iha perseestä en suosittele!!

Yhteistyössä