posket punottaa

Ainakin meillä lapset reagoivat vauvana poskillaan.. Tytölle kun yritettiin puoli vuotiaana antaa kalaa ruuaksi niin joka kerran jälkeen posket olivat ihan tulipunaiset, mitään näppyjä ei kyllä muistaakseeni tullut.. Ja sama juttu pähkinöiden kanssa.. Ja eläinpöly aiheutti myös saman reaktion.. =)

Enkä saa millään selville mikä tätä aiheuttaa... Justiin ja juotiin omaa tekemää maissivelliä neocatella ja tyttö oli tulipunainen juomisen jälkeen ja etumus punaisia läiskiä täynnä. Ei kuitenkaan nokkosihottumaa. Mutta, kun aamulla ja juodaan usein maissivelli/neocate niin ei mitään! Ja välillä pelkkää neocatea ja juonnin jälkeen posket kun paloauto. Meillä tosin jo monta kiinteää mukana, enkä tiedä mistään mitään... Maitoallergia nyt ainakin johon toivottavasti saatais neocate korvattavuus. Pahoin pelkään, et pitää se joku soijamaito altistaa, kun tyttö ehtinyt tän allergiarumban aikana jo 7kk täyttää... Mut nyt meni asian vierestä, olen ite ja ihan ymmälläni poskien lehahtelusta ja sitten jo mietin, et tarviiko pelkän poskien lehahtelun ja punotusten takia välttää ruoka-ainetta... Viisaammat kertokaa...
Allergologihan näistä olisi hyvä kertomaan ja selvittelemään, mutta minä poloinen senkin peruin ja kunnallinen puoli ei tunnu allergioista paljon olevan perillä...

Emmasofia: Ei sun ole vieläkään myöhäistä mennä sinne yksityiselle. Minusta siitä ei ainakaan mitään haittaa olisi ja saisitte vähän ammattilaisen näkemystä tuohon teidän kokonaistilanteeseen.

Meillä on allergologi sanonut, että lehahtelu on selkeää oireilua, jota pitää seurata. Saatiin kokeiluissa ohjeeksi, että jos tulee parilla ekalla kerralla uudesta kiinteästä minaltistuksessa lehahtelua, niin kokeilua ei tarvitse heti laittaa poikki, jos muita oireita ei ole. Punoituksen pitäisi kuitenkin hävitä pian itsekseen ja sitä ei saisi tulla jatkuvalla. Joillain saattaa kai uudesta kiinteästä, tulla joskus ensin totuttelureaktiona lehahdus. Eri asia on sitten jatkuvat punoitukset ja laajemmat ihottumat. Mielestäni oireissa tärkeää on aina tietää, mistä ne tulevat. Lehahtelun aiheuttajaa voisi kai satunnaisesti kokeilla ja tilennetta seurailla, mutta olisi se aiheuttaja saatava selville. Homma on siinä mielessä sekava, jos epävarmoja kiinteitä on usea ja taustalla altistuksia.

Yli 6 kk ikäisille yleensä joutuu altistamaan myös soijan. Joskus onnistuu niin, että NC korvauksen saa vuoden ikäiseksi asti ja sitten altistetaan soija. Jos soija altistetaan nyt, saattaa korvauksen saada suoraan 2 v saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulija:
saanko kysyä oliko ohimenevää vai jäikö allergiat hänelle? näppy poskissa on aivan olemattoman pientä eikä sitä välttämättä edes tajua.oon antanu maissivelliä ja perunaporkkanavelliä,muuten on korvikkeella ollut
Allergiat meni iän myötä ohi.. =) Kala-allergian kanssa teimme niin et jätettiin kaikki kala pois ruokavaliosta vuodeksi. Sitten kokeilimme uudestaan kalan syömistä ja hyvin onnistui.. Pähkinöitä kokeilimme tytölle aina vuoden välein ja nyt vasta näyttää siltä että hän voisi syödä niitä (on nyt eskarilainen). Eläinpölyä lapset sietävät jo jonkin verran, mutta ei niin paljoa että voisi ottaa omaa karvaista lemmikkiä..
Lehahtiko ne posket punaisiksi heti syömisen jälkeen??

Reaktiot voivat tulla myös viiveellä, joillain jopa useamman vuorokauden. Meillä ei tuota lehahtelua ole, mutta käsittääkseni se tulee aika usein melko pian pahiksen saamisen jälkeen. Varmasti hajontaa tässäkin asiassa on. Kannattaa varmaan tarkkailla lasta hiukan iltavellin jälkeen punoittaako posket esim. pari tuntia syötöstä. Aamuun mennessä punoitus on saattanut painua jo pois. Jos lapselle käy korvike ihan varmasti (maitoallergia on yleisin), niin syypää voi olla maissi tai peruna-porkkana. Voit siis hiukan tarkkailla, tuleeko punoitusta vain toisesta. Peruna ja porkkana ovat aika allergisoivia.

Vielä en pelkästä punoituksesta huolestuisi ihan älyttömästi, mutta tilannetta kannattaa seurailla.

pakko liittyä keskusteluun kun meilläkin allergiat oikein outo lintu,astmaa kyllä löytyy muttei sitäkään tältä n.yksi vuotiaalta joka selvästi oireilee jollekkin..

on aina nukkunut huonosti ja nyt pitkään ollut ripulia tai ihan sellaista kuraa,yleensä vihreää tai keltaista..jätettiin nyt peruna pois,tuli paloina takapuolesta ulo..?ja kaura..nyt selkeästi oireilee myös naamalla jollekkin,lehahtaa aivan punaiseksi naamasta..kasvu ollut ok..vinkkejä etenemiseen?neuvola vkon päästä ja ajattelin siellä kysyä,olen kyllä aiemminkin valitellut pojan huonounisuttaa mm(herää huutoraivareihin ja piereskelyyn illalla ja päiväunilta..)mutta siellä annettaan ajan vain kulua..:(

Meillä on myös alkanut posket punoitella välillä... :( Ensimmäiset punoitukset tuli viime torstaina. Aika neuvolalääkärille on huomenna ja yksityiselle ensi viikolla.
Ap:n kysymykseen en siis osaa yhtään neuvoa, kun itselläkin vasta selvittelyt edessä... :/
*muoks* En tiedä suositellaanko sitä, mutta mä olen rasvannu noita poskia Bepanthenilla, ja se on selkeästi rauhoittanut ihoa.

Ei voi olla: Kannattaa hakeutua yksityiselle allergologille, neuvolasta harvoin saa apua. Teillä tuo kuulostaa jo aika selkeälle oireilulle. Pienten lasten yleisimmät allergiat ovat maito, muna, soija ja kotimaiset viljat. Monet saavat oireita myös mm. pähkinöistä, kalasta, mansikasta, sitrushedelmistä, paprikasta jne. Lapsi voi kuitenkin olla allerginen ihan mille tahansa. Usein allergia asioissa ei ole oikotietä onneen, vaan ruokavaliota on karsittava, kunnes oireettomuus löytyy. Maito ja kotimaiset viljat on helppo korvata (erityiskorvikkeet, hirssi, tattari, quinoa, amarantti...) ja muut voi jättää pois. Hyvänä apuna saattaa olla allergiatestit, jotka eivät kuitenkaan läheskään kaikilla allergioita paljasta sekä oirepäiväkirjan pitäminen. Siihen kirjataan lapsen syömiset ja oireet ja sen avulla on helpompi tarkkailla syy ja seuraus suhteita.

evaellen: kuinka punaiset posket ovat? Onko muita uusia oireita poskissa tai muutoin? Tähän vuodenaikaan varsinkin ulkona nukkuvat vauvat saavat lievästi punaisia poskia ja poskien iho saattaa myös olla "talvikuiva". Meillä on "talviposkisuutta". Lievä punoitus monesti alkaa lämpötilan vaihtumisen takia jonkun ajan päästä kun lapsi on tullut ulkoa sisään. Mulla ja lapsen isällä on myös taipumusta tällaiseen. Mun mielestä allergiasta johtuvat lehahdukset on hyvin punaisia ja tarkkarajaisia muuhun ihoon nähden.

Mä rasvaan iltapesulla perusvoiteella posket. Joskus olen saattanut laittaa punaista Bepanthenia, jos on ollut erityisen kuivat posket. Päiväksi olen saattanut laittaa vauvoille tarkoitettua vedetöntä ulkoiluvoidetta poskiin suojaksi talvisäältä.

MUOKS: meillä uusien kiinteiden alussa saattaa tulla lievää punoitusta poskiin sopeutumisoireina, jotka menevät ohi.

Aina se tuntuu olevan melkoista miettimistä mistä mikin johtuu: onko allergiaa vai onko jotain muuta :/

ahmutar: Niin, saattaahaan tuo punoitus olla ihan talvikuivuuttakin. Oltiin tosiaan reissun päällä Keski-Suomessa, missä oli enemmän pakkasta ja kuivempi ilmakin siis. Ja tyttö tosiaan nukkuu ulkona. Laitan muita kuulumisia tuonne toiseen ketjuun...

Yhteistyössä