Porrasaskelmien laskeminen tms...

Tässä on miehen kans mietitty ja pähkäilty, että onko tuolle toiminnalle joku hieno psykologinen nimitys, jos siis enempiä asiaa ajattelematta aina esim. laskee portaat niitä kulkiessaan, tai maton raidat, tai pihalaatoituksen jne...
Kuulostaa skitsolta toiminnalta, mutta mun mieheni kuulema aina yläkertaan kiivetessään edelleenkin laskee hiljaa mielessään askelmat, eikä kuitenkaan kysyttäessä nyt niiden lukumäärää muista... :eek: Pitäiskö mun huolestua?! Esikoinen on joskus isälleen kertonut, että aina ajattelematta sen enempää laskee kaikkia laattoja ja askelmia...ja nyt olen kiinnittänyt huomiota, että meidän 5v. laskee selkeästi kaikkea mahdollista kulkiessaan! Itelläni ei tuommoista piirrettä ole, mutta nuo meidän miehet... Onko kellään vastaavasta kokemuksia tai parempaa tietoa tästä ihmisen psykologiasta, mihin tää liittyy...?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:11 miljoonakala kirjoitti:
minäkin lasken.. :D :ashamed: :whistle:
:D No, miten olet asian mielessäsi sisäistänyt...? Miksi lasket? Tiedätkö tälle toiminnalle jotain nimitystä? Tää vaan nousi tänään yhtä-äkkiä tietoisuuteen ja nyt ihmetyttää!
 
Ei vaarallista ellei
Se ei ole "vaarallista" jos siitä ei tule pakkomielle =) siis jos laskuissa sekoaa ja on palattava takaisin tai muita vastaavia :/ muuten ihan jollaintapaa normaalia koska niin monet sitä tekevät :D jotkut muuten laskee asioita esim. kolmella jaollisena taikka parittain :whistle: :D
 
stranger
En osaa sanoa portaista tai laatoista, mutta mulla on tapana laskea ruokaa :/
Kaupassa jos ostan irtoperunoita, omenoita, mandariineja... lasken ne aina, vaikka lukumäärällä ei ole mitään merkitystä. Samoin lasken ruokaa laittaessa perunat, lihapullat, nakit... Leipoessa pullat, pikkuleivät... Tiskatessa lasken kuinka monta haarukkaa, lusikkaa, veistä, lasia, lautasta...
Ehkä neuroottista, mutta en voi mitään. Laskea täytyy vaikka sillä ei ole mitään merkitystä keitänkö perunoita 10 vai 11...!? :/ :ashamed:
 
rivera
Minäkin huomaan joskus ihan yht'äkkiä saavani päähäni jonkun luvun ja sitten huomaan että olen laskenut jotain mitä olen tehnyt, alitajuisesti. Esim. leikannut leipää ja lopetettuani on mileen tullut joku luku, vaikka yhdeksän ja sitten olen katsonut ja huomaan leikanneeni yhdeksän viipaletta leipää.
Ei tuota kuitenkaan aina ole, itseasiassa aika harvoin, mutta hassu juttu kyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:15 Ei vaarallista ellei kirjoitti:
Se ei ole "vaarallista" jos siitä ei tule pakkomielle =) siis jos laskuissa sekoaa ja on palattava takaisin tai muita vastaavia :/ muuten ihan jollaintapaa normaalia koska niin monet sitä tekevät :D jotkut muuten laskee asioita esim. kolmella jaollisena taikka parittain :whistle: :D
:eek: :xmas: :D Jaahas...pitää ruveta tarkkailemaan, palaako mieheni välillä pari porrasta alaspäin, jos keskeytän jollain asialla hänen laskemisen!
Kyselen siksi tuota nimitystä toiminnalle, että vois googlettaa ja ettiä tietoa lisää...En keksi millä googlettaisin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:13 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:11 miljoonakala kirjoitti:
minäkin lasken.. :D :ashamed: :whistle:
:D No, miten olet asian mielessäsi sisäistänyt...? Miksi lasket? Tiedätkö tälle toiminnalle jotain nimitystä? Tää vaan nousi tänään yhtä-äkkiä tietoisuuteen ja nyt ihmetyttää!
Mä en itse asiassa ole koskaan miettiny miksi lasken mut pitkis portais mä liitän sen siihen että sitte kun on laskut laskettu niin oon perillä.. :D

en mä tiedä,pitäisköhän mun kartottaa mun pään sisus.. :D
 
Ei vaarallista ellei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:17 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:15 Ei vaarallista ellei kirjoitti:
Se ei ole "vaarallista" jos siitä ei tule pakkomielle =) siis jos laskuissa sekoaa ja on palattava takaisin tai muita vastaavia :/ muuten ihan jollaintapaa normaalia koska niin monet sitä tekevät :D jotkut muuten laskee asioita esim. kolmella jaollisena taikka parittain :whistle: :D
:eek: :xmas: :D Jaahas...pitää ruveta tarkkailemaan, palaako mieheni välillä pari porrasta alaspäin, jos keskeytän jollain asialla hänen laskemisen!
Kyselen siksi tuota nimitystä toiminnalle, että vois googlettaa ja ettiä tietoa lisää...En keksi millä googlettaisin...

Kokeileppa hakusanalla pakkomielle taikka pakkomielteet .... ööh taikka neuroosit .... tosin todennäkösesti hukut sivujen tulvaan :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:16 stranger kirjoitti:
En osaa sanoa portaista tai laatoista, mutta mulla on tapana laskea ruokaa :/
Kaupassa jos ostan irtoperunoita, omenoita, mandariineja... lasken ne aina, vaikka lukumäärällä ei ole mitään merkitystä. Samoin lasken ruokaa laittaessa perunat, lihapullat, nakit... Leipoessa pullat, pikkuleivät... Tiskatessa lasken kuinka monta haarukkaa, lusikkaa, veistä, lasia, lautasta...
Ehkä neuroottista, mutta en voi mitään. Laskea täytyy vaikka sillä ei ole mitään merkitystä keitänkö perunoita 10 vai 11...!? :/ :ashamed:
Tää on oikeesti aika mielenkiintoista! Ikinä en oo ajatellut moista, mutta tänään tosiaan tajusin, että meidän keskimmäinen laskee joka ilta mm. oman huoneensa matosta selvästi, että kuin monen raidan yli kulkee ennen kuin on sängyssään! Ei se ite sitä huomaa, mutta mä huomaan sormen osoittelusta ja suun liikkeistä ja tarkoin valituista askeleista! Ja kun otin puheeksi mieheni kans, ilmeni tää hänen taipumuksensa ja että esikoinen on joskus maininnut isälleen tekevänsä samoin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:19 Ei vaarallista ellei kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:17 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:15 Ei vaarallista ellei kirjoitti:
Se ei ole "vaarallista" jos siitä ei tule pakkomielle =) siis jos laskuissa sekoaa ja on palattava takaisin tai muita vastaavia :/ muuten ihan jollaintapaa normaalia koska niin monet sitä tekevät :D jotkut muuten laskee asioita esim. kolmella jaollisena taikka parittain :whistle: :D
:eek: :xmas: :D Jaahas...pitää ruveta tarkkailemaan, palaako mieheni välillä pari porrasta alaspäin, jos keskeytän jollain asialla hänen laskemisen!
Kyselen siksi tuota nimitystä toiminnalle, että vois googlettaa ja ettiä tietoa lisää...En keksi millä googlettaisin...

Kokeileppa hakusanalla pakkomielle taikka pakkomielteet .... ööh taikka neuroosit .... tosin todennäkösesti hukut sivujen tulvaan :D
Joo, mä kokeilin jo aika montaa hakusanaa, mutta tiedon tulva oli niin valtava, että niistä teksteistä en osannut ainakaan etsiä tähän tietoa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:22 onego kirjoitti:
kaikki mitä ei häiritse tavallista elämä on vaaratonta.
Juu, en uskokkaan, että tässä mistään vaarallisesta on kyse! Mielenkiinto vaan heräsi, että MISTÄ on kyse! Ihminen on outo kapistus! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:17 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:15 Ei vaarallista ellei kirjoitti:
Se ei ole "vaarallista" jos siitä ei tule pakkomielle =) siis jos laskuissa sekoaa ja on palattava takaisin tai muita vastaavia :/ muuten ihan jollaintapaa normaalia koska niin monet sitä tekevät :D jotkut muuten laskee asioita esim. kolmella jaollisena taikka parittain :whistle: :D
:eek: :xmas: :D Jaahas...pitää ruveta tarkkailemaan, palaako mieheni välillä pari porrasta alaspäin, jos keskeytän jollain asialla hänen laskemisen!
Kyselen siksi tuota nimitystä toiminnalle, että vois googlettaa ja ettiä tietoa lisää...En keksi millä googlettaisin...
ARITMOMANIA?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:18 miljoonakala kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:13 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:11 miljoonakala kirjoitti:
minäkin lasken.. :D :ashamed: :whistle:
:D No, miten olet asian mielessäsi sisäistänyt...? Miksi lasket? Tiedätkö tälle toiminnalle jotain nimitystä? Tää vaan nousi tänään yhtä-äkkiä tietoisuuteen ja nyt ihmetyttää!
Mä en itse asiassa ole koskaan miettiny miksi lasken mut pitkis portais mä liitän sen siihen että sitte kun on laskut laskettu niin oon perillä.. :D

en mä tiedä,pitäisköhän mun kartottaa mun pään sisus.. :D

Kauheeta, mä varmaan teen tällä kyselylläni nyt kaikille kauheen pakko-oireyhtymä järkytyksen, kun nyt te tiedostatte joka kerta laskiessanne, että jaah, taas mä lasken....! :ashamed:
:wave: Parempi olla kartoittamatta juuh...! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:26 heppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:17 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:15 Ei vaarallista ellei kirjoitti:
Se ei ole "vaarallista" jos siitä ei tule pakkomielle =) siis jos laskuissa sekoaa ja on palattava takaisin tai muita vastaavia :/ muuten ihan jollaintapaa normaalia koska niin monet sitä tekevät :D jotkut muuten laskee asioita esim. kolmella jaollisena taikka parittain :whistle: :D
:eek: :xmas: :D Jaahas...pitää ruveta tarkkailemaan, palaako mieheni välillä pari porrasta alaspäin, jos keskeytän jollain asialla hänen laskemisen!
Kyselen siksi tuota nimitystä toiminnalle, että vois googlettaa ja ettiä tietoa lisää...En keksi millä googlettaisin...
ARITMOMANIA?
? Jaa, ikinä kuullutkaan, pitääpä käydä googlettamassa! :wave:

No tuo aritmomania se vois olla...mutta mistähän sitä seuraavaksi löytäisi tietoa manioista...mitä ne kertoo ihmisestä?! Kertooko mitään...<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 20:54 heppu kirjoitti:
kannattee googlettaa myös pakko-oireita ja -toimintoja
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=3033913
periytyvää???
Mielenkiintoiseksi menee...Kiitos linkistä ja vinkistä! Tässähän tämä ilta menee...! =)
 
No problem, ollos hyvä vaan!

Mutta muista, että lievät pakko-oireet hyvin yleisiä ja normaaleja. Menee mielenterveyshäiriöksi vasta kun alkaa aiheuttaa ahdistusta tai masennusta!

t. mielenterveyshoitsu
:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 21:06 heppu kirjoitti:
No problem, ollos hyvä vaan!

Mutta muista, että lievät pakko-oireet hyvin yleisiä ja normaaleja. Menee mielenterveyshäiriöksi vasta kun alkaa aiheuttaa ahdistusta tai masennusta!

t. mielenterveyshoitsu
:)
Juu, kävinkin lueskelemassa pitkät pätkät noista pakko-oireista, eikä nää mun mieheni taida ihan semmoisesta kärsiä! :D
Ihan tasapainoisia ja elämäänsä tyytyväisiä ovat...
Mutta olipahan ihan mielenkiintoisia artikkeleita!
Muistan kyllä itekkin joskus penskana laskeneeni jotain kattolautoja joka ilta nukkumaan mennessäni... :D Ja ihan täyspäiseksi tunnen itteni... :whistle:
 

Yhteistyössä