Porkkanaraaste

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoa vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoa vailla

Vieras
Ostin kaupasta saarioisten Suvisalaattia ( mm. porkkanaa, kaalia, ananasta raasteena siis nuo porkkana ja kaali)
Nyt pähkäilen että onkohan turvallista syödä??
Pelkään toksoplasmoosia ja listeriaa ja mietin että voiko noihin porkkanoihin ja kaaliin olla jäänyt multaa ja siitä sitten saada tartunta???
Kiitos jos joku vastailee näin tyhmään...

Olen minä ainakin syönyt Aurinkosalaattia, jossa on pitkälti noita samoja, porkkanaa ainakin. En osaa kysymykseesi vastata, mutta en kyllä ole itse tuollaista edes tullut ajatelleeksi. Eiköhän se tartuntavaara kuitenkin aika vähäinen ainakin suomalaisissa elintarvikkeissa ole.

Ei millään pahalla,mutta jos olet noin hysteerinen, niin on kyllä aika hankala raskausaika tiedossa. On tietysti hyvä olla tarkka ja varoa ottamasta turhia riskejä, mutta eiköhän nyt kuitenkin tuollaiset suomalaiset elintarvikkeet ole käyneet aika tiukat seulat läpi, ennenkuin ovat päätyneet kaupan hyllylle. Raskausaikana nimenomaan tarvitset paljon kasviksia ja vihanneksia, vitamiineja ym., joten hyvänen aika sentään, syö rauhassa nyt kuitenkin niitä porkkanoita.

Mitenkään ap:n huolta väheksymättä, niin oikeasti tekee mieli kirkua, kun lukee näitä ""voinko syödä""-aloituksia. Melkein toivoisi, että tämäkin olisi provo - miten raskaudesta voi selvitä täysijärkisenä, jos jo tuollaisesta on huolissaan? Nämä kommentit esitetty ihan hyvässä hengessä, ei syytä vetää palkokasvia mihinkään pään onteloon!

Ei tuollaiseen kysymykseen VOI vastata kohteliaasti. Tee kaikille palvelus ja ole syömättä mitään koko raskausaikana, onpahan yks idiootti vähemmän maailmassa. En mahda sille mitään että nyt meni lopultakin hermo tällaisiin kysymyksiin. Käy sääliksi sun vauvaa, ei kukaan ansaitse noin vajaaälyistä äitiä. Sorry.

Napalla on tosiaan väärää tietoa, ei ole taidettu biologian tunnilla oikein kuunnella! Porkkanan sisältämää A-vitamiinia ei tosiaan tarvitse välttää, koska kyse on beetakaroteenista (A-vitamiinin esiaste, jonka muuttumista A-vitamiiniksi elimistö säätelee tarkasti), ja joka ei ole samaa rasvaliukoista A-vitamiinia kuin mitä esim. maksa sisältää.

Ensinnäkin, pahoittelen että sait tämmöisiä ""vastauksia"" ja neuvoja tältä palstalta. Itse odotan nyt neljättä ja ymmärrän täysin huolesi, toiset osaa ottaa asiat rennommin ja toiset taas on taipuvaisempia murehtimaan, sallittakoon jokaiselle oma tapansa... Kyllä sitä näiltä palstoilta hakee tukea ja vahvistusta vaikkapa sille kun tajuaa itsekkin että oma pelko taitaa olla turhaa. Luulen kyllä vahvasti että saat olla huoleti, kyllä kotimaisia salaatteja varmasti uskaltaa syödä=), ne on kyllä käsitelty hygienisesti...

Yhteistyössä