Porkkanan (ym.) kasvattaminen siemenistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkupuutarhuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkupuutarhuri

Vieras
Auttakee avutonta!
Suunnittelen kasvimaan perustamista, mutta en ymmärrä alkeellisiakaan asioita :)

Jos ohjeessa lukee "taimiväli 3-5 * 40 cm, tarkoittaako se, että istutetaan 3-5cm:n välein yksi siemen???

Ja siis jos siemenet istutetaan tuon 3-5 cm:n välein, niin mitä tuo 40 cm tarkoittaa???

Vai pitääkö kuhunkin koloon laittaa useampi siemen? Sama kysymys pätee myös esim. Yrtteihin? Kuinka monta siementä / kolo istutetaan esim rukolaa, persiljaa & basilikaa?

On tämä hommaa :)

Yksi siemen per kolo eli 3-5cm välein, toi isompi numero esim40cm on riviväli. Itse laitan yleensä kaks tai kolme riviä yhteen penkkiin ja sit käytävä ja samanlainen leveä penkki. Mut rivivälinä mulla esim porkkanas on noin 30cm. En kyl jaksa pikkipikku siemeniä niin tarkkaan istuttaa vaan nypin sit aikoinaan liiat pois. Isommat siemenet sit tarkkaan. Ja tosiasn kannattaa tehdä rivi ni helpompi kitkeä. Meil mies kerran vain viskas siemenet multaan ja oli tosi paskamaimen niit oikeita taimua ettiä sielt rikkaruohojen seast.

Muaki kiinnostaa nämä asiat... kiitos siis neuvoista. :D Tänään naapuri kynti muutaman rivin tuohon peltoon johon ois tarkoitus laittaa porkkanaa, hernettä ja salaatteja. Basilikaa laitoin noin kk sitten sisälle... luulen että jotain on vialla kun ei oikein kasva niin miten mun mielestä ois pitäny kasvaa. =)

Itäviä siemeniä ei saa lanoittaa. Tarvitaan paljon valoa ja lämpöä ja kosteutta. Ja sato parhaimmillaan joskus elokuussa. Oon itse jo kyllästynyt kun koko kesän teet töitä, käännät kylvät kitket kastelet suojaat hoivaat nypit ja sit peurat syö kaiken. Tai joku ötökkä iskee tai perunous on mato tai rutto. Ja lopuks tulee halla.
Itse haen paljon taimia naapurin puutarhurilta. Pääsee vähemmäl ja alku jo parempi ja sato nopeammin.
Mut vaik vannon etten tänä vuon pistä mitään ni taas siel on ihan vähän vaan herneitä ja porkkanoita.
Ne harvennetut pikku porkkanat on muuten hyviä kesäsalaatis!

Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin Viimalle, joka ohjeisti hyvin tarkkaan! Olen siis ehtinyt jo istuttaa sisälle itämään noita yrttejä (basilika, rukola, persilja) ja niitä heitin aina ušeamman / kolo - olenko siis pilannut kaiken???
Josko noiden porkkanoiden kanssa sitten onnistuisin :)

Eli, onko niin, että lajikkeesta riippumatta AINA yksi siemen / kolo?

^ Mä vaan ripottelen porkkanansiemet enkä laita yksitelleen, ja ihan hyvin kasvavat, joitakin kohtia sitten harvennan pikkuporkkanoista kun alkaa olla ahdasta. Vedän kepillä uran johon ripottelen porkkanasiemenet ja sitten peitän kevyesti mullalla. Yleensä kai pitäis kuitenkin laittaa siemen per kolo kuitenkin, mutta en jaksa nyhertää niin pienten siemenien kanssa :)

[QUOTE="vieras";28437288]^ Mä vaan ripottelen porkkanansiemet enkä laita yksitelleen, ja ihan hyvin kasvavat, joitakin kohtia sitten harvennan pikkuporkkanoista kun alkaa olla ahdasta. Vedän kepillä uran johon ripottelen porkkanasiemenet ja sitten peitän kevyesti mullalla. Yleensä kai pitäis kuitenkin laittaa siemen per kolo kuitenkin, mutta en jaksa nyhertää niin pienten siemenien kanssa :)[/QUOTE]

Näin minäkin olen tehnyt, aina kylvettiin siemet peltoon vedettyyn uraan ripottelemalla ja peitettiin. Alkuun kitkettiin rikkaruohot ympäriltä ja harvennettiin sitten taimien vähän kasvaessa, ettei ihan samassa kohden montaa ollut.

Tosin ainakin jossain vaiheessa oli nauhaa myytävänä, missä siemenet oli nauhassa tasavälein :D Niitä en ole koskaan kokeillut.

[QUOTE="vieras";28437315]Näin minäkin olen tehnyt, aina kylvettiin siemet peltoon vedettyyn uraan ripottelemalla ja peitettiin. Alkuun kitkettiin rikkaruohot ympäriltä ja harvennettiin sitten taimien vähän kasvaessa, ettei ihan samassa kohden montaa ollut.

Tosin ainakin jossain vaiheessa oli nauhaa myytävänä, missä siemenet oli nauhassa tasavälein :D Niitä en ole koskaan kokeillut.[/QUOTE]

Mä laitoin viime kesänä jotain nauhassa olevia siemeniä, oliskohan voinut olla retiisiä, en muista enää :D Jossain oli ohje myös että voi keittää löysän kiisselin vedestä ja perunajauhoista ja sekoittaa siemet viilenneeseen kiisseliin, sillä tavalla olisi kuulemma helppo saada siemet kaadetuksi tasaisena nauhana. En ole kokeillut.

Vielä varmistelisin, että miten homma toimii sitten esim. yrttien kanssa : kuinka monta siementä / kolo niitä sitten laitetaan? Ei kait nyt esim basilikaan riitä yksi siemen??? :)

Yhteistyössä