Porkkanaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööö...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööö...

Vieras
Eli, nyt on siis iskeny hirvee himo porkkanaan ja olen raskaana =)
Siin on kuitenkin sitä raskausaikana ns. "kiellettyä" a-vitamiinia aika paljon.
Kuis te muut, ootteko syöneet porkkanaa ja millasii määrii raskausaikana? =)

Ja joo, voi olla joillekin turhaa höpinää...

Ei se porkkanasta saatu A-vitamiini ole vaarallista. Eri asia ovat esim. nämä vitamiinit, joissa on A-vitamiinia. Porkkanoita saa syödä niin paljon kuin vatsa vaatii. Hyvää se vain tekee. Joku viisaampi varmaan osaa selittää kunnolla sen, että se A-vitamiini on porkkanoissa sellaisessa "muodossa" ettei porkkanoiden syöntiä tarvi rajoittaa. Päinvastoin porkkanat on terveellisiä!!!

Olen ollut kahdesti raskaana ja kaksi eri terkkaa on sanonut porkkanasta. Ekalla kerralla käskettiin rajoittamaan max. yhteen porkkanaan per päivä. Toisella kerralla kehoitettiin syömään ihan niin paljon kuin vaan maistuu. Molemmilla kerroilla söin runsaasti ja ihan kunnon kansalaisia noista on tullut.

Porkkanan a-vitamiini on betakaroteenina ja siksi se ei haittaa. ...tai ainakin mulle on näin opetettu. :p Oon tosin tältä palstalta lukenut, et muistaakseni Turkilmasta oli neuvottu, et puoli kiloa päivässä saa syödä turvallisesti.

Mut puoli kiloa porkkanoita on aika paljon. B)

Hei älkää tosissaan VIITSIKÖ :o! Porkkanassa ei ole A-vitamiinia, on beetakaroteenia. Kroppa tekee siitä A-vitamiinia sen minkä tarvitsee. JA SE A-VITAMIINI EI OLE MIKÄÄN MYRKKY, huomatkaa että sen saannille on olemassa myös saantisuosituksissa alaraja! Ainoastaan yliannostusta tulee välttää, kuten nyt pätee moneen muuhunkin asiaan. Vesikin on niin hyväksi, mutta vedäpä 20 litraa keuhkoihin...järki käteen nyt *herranjestas sentään*.

Eikä ole kuulemma haittaa siitäkään että meidänkin muksu lakkoilee perunan syömisestä- tai kieltäytyy kokonaan, mutta porkkanaa popsii senkin edestä. Oli hieno rusketus kesällä :D
Kroppa 'hylkää' sen ylimääräisen A- vitamiinin esiasteen mitä ei tarvitse.

Porkkananhimo voi viitata raudanpuutteeseen. Mulla oli sama ilmiö; en ole raskaana , mutta porkkanaa söin vaikka kuinka paljon ja itsekin ihmettelin sen menekkiä. Sitten selvisi verikokeissa, että mulla oli alhainen hemoglobiiniarvo ja anemia. Aloin syödä rautaa pillereinä , ja eipä aikaakaan, kun porkkananhimo katosi. Vieläkin syön mielelläni porkkanaa, mutta siihen ei ole samaa pakonomaista himoa kuin ennen. Kannattaa siis käydä tarkistuttamassa hemoglobiiniarvo.

Yhteistyössä