Porissa tai Vaasassa synnyttäneitä?

  • Viestiketjun aloittaja Niips
  • Ensimmäinen viesti
Niips
Tilanteeni on se, että saan valita kummassako haluan synnyttää. Kokemuksia ei ole ennestään eikä lähipiirissäkään.
Olisin kovin kiitollinen jos te kertoisitte kokemuksianne Satakunnan keskussairaalasta tai Vaasan keskussairaalasta =)
 
Jonnakar harmailee
Mulla on kokemusta Satks:sta, olen sinne parin kuukauden päästä menossa kolmatta kertaa.. :)

Enpä siis osaa verrata mihinkään, mutta oma mielipiteeni on, että kaippa se riippuu aina siitä oman synnytyksen kulusta, mikä mieli milloinkin synnytyksestä jää. Tietenkin hoitajilla ja kätilöillä on pieni osuus asiassa, mutta...

Ensimmäinen synnytykseni alkoi lapsiveden menolla, lähdin sairaalaan heti ensin sinne soitettuani, kuinka kuuluu toimia. Oli perjantai-iltapvä, supistukset alkoivat pe-la-yönä ja lapsi syntyi su-iltana.. :( Tästä jäi vähän paha maku suuhun, sekä synnytyksen pituudesta, että siitä kun hoitajat ja kätilöt vaihtuivat tämän tästä, enkä ensimmäistä kertaa ollessani asialla osannut pyytää kivunlievitystä heti kun siltä tuntui.. Olin kyllä muutenkin "pihalla" ja kaikki tuntui jo yhtä pahalta.. Kätilö oli kuitenkin osaava ja ystävällinen.. Imetystä tyrkytettiin osastolla repimällä kipeitä rintoja kohti vauvan suuta.. :(

Toinen synnytykseni oli jo paljon ripeämpi ja alkoi supistuksilla. Ehdimme olla pari tuntia ennen pojan syntymää salissa ja imin ilokaasua kuin hullu ja kiitokset kätilölle, joka antoi mieheni lisäksi kätensä puristettavakseni, vaikka varmasti teki kipeää.. :) Tällä kertaa siis kätilökin tuntui ihanalta, ehkä juuri siksi kun synnytys tuntui kaikinpuolin muutenkin olevan ok. Imetystä ehkä vähän tyrkytettiin vieläkin, vaikka olin toissynnyttäjä..

Nyt en anna ainakaan rintojani repiä.. Muuten palvelu on ollut asiallista, huoneet siistejä, hoitajat tukevia ja ymmärtäväisiä..

Ihan hyvä paikka mennä synnyttämään =)
 
Mulla on Porissa synnyttämisestä ikävät muistot.
Kätilö sattui olemaan huumorintajuton ja nuiva, siis se joka oli loppuun asti synnytyksessä mukana. Alussa oli toinen kätilö, mutta häneen en saanut kovin paljon kontaktia, kun koko ihmistä ei juuri näkynyt paikalla. Olin synnyttämässä ensimmäistä lastani, keskosta (en siis ollut päässyt tutustumaan sairaalaan etukäteen) yksin, eikä kätilöiltä paljon sympatiaa herunut. Yksin olin alussa monta tuntia, eikä kätilö edes kysynyt, miten voin, kerran pari kävi katsomassa sydänkäyrää ja saatteli vessaan. Olisi ehkä vähän helpottanut oloa, jos joku olisi vaivautunut vähän ottamaan osaa ja harmitellut empaattisesti, että jouduin odottamaan epiduraalia 2,5 tuntia, vaikka olin synnytyssaliin halunnut juuri siksi, että saisin epiduraalin HETI... Muutenkin palvelu oli nuivaa ja tuntui, että olin vaan ylimääräinen rasite.
Osastolla oli ihan kivaa. Tosin vauva joutui keskosuuden takia keskolaan eli minuun ei juuri aikaa tuhlattu imettämisen neuvomisessa. Kerrottiin vaan, missä lypsykoneet olivat ja miten niiden kanssa toimia. Kaikki oli kohdallani ok eli sain olla rauhassa. Eipä kukaan sitten kysynytkään, miten voin ja miltä tuntuu, kun vauva on keskolassa tms. En kuitenkaan kokenut osastolla oloa pahaksi, mutta synnyttämään en toista kertaa Poriin mene, jos on pienikin riski, että samainen kätilö sattuu paikalle.
Tiedän, että tämä on vain yksi mielipide ja olen kuullut Porista paljon hyvääkin, mutta koska hyvää ei sattunut minun kohdalleni, niin en voi suositella... :/
 
Oon varmaan kirjottanut joka kerta, kun joku on kysynyt porin synnäristä. Jotenkin on vaan pakko kommentoida. No vastaan taas...

Synnytin siis marraskuussa 2005.

Eka kätilö nyrpeen oloinen ja vähän niin kuin sääli meitä, kun saatiin talvivauva. Sitten pian kätilö vaihtuikin ja hän oli rempseä ja huumorintajuinen. Osasi kannustaa hienosti.

Vuodeosastolla tehtiin aika pian selväksi se, ettei siellä vain makoilla ja levätä. Mä tyhmä luulin, et äidit saavat siellä levätä ja kerätä voimiaan synnytyksen jälkeen! No tietty vauvaa hoidetaan, sehän on selvä. Kiirehän heillä siellä on, mutta jotenkin jäi vain paha maksu suuhun koko paikasta ja toivottavasti seuraavalla reissulla joudun olemaan siellä vain sen pari päivää :/

Niin, tosiaan parilla tutulla ihan kivat muistot paikasta eli ei siellä kaikilla niin mälsää oo =)
 
Trasseli
Mulla on kokemusta tuosta VKS:sta ja ihan hyviä kokemuksia onkin, kaksi kappaletta =)
Monet valittelevat sitä, että siellä kätilöt ja lääkärit ovat ruotsia puhuvia, niinhän ne onkin, mutta osaavat myös suomea, ainakin ne joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä.
Mulle tuli ainakin turvallinen ja mukava olo siellä, ei ois malttanut kotiin mennäkkään :LOL:

VKS:n kätilöille ja vauvapuolelle vaan iso :flower: meidän perheeltä, pian taas näemme :whistle:
 
Niips
Aika selkeä jako on tullut...
Vaasasta olen itse kuullut että section suhteen on hankaluuksia. Sitä vain ajattelin, että onkohan vauvalla sitten vaaraa...
Mutta eipä Pori vaikuta kovin hyvältä vaihtoehdolta.
Itse opiskelen Vaasassa ja monet luokkakaverit ovat kehuneet ainakin vierihoito-osastoa työssäoppimispaikkana, mutta synnäristä ei heilläkään ole tietoa.
Ruotsinkieli ei minua varsin pelota, koska asun itsekin kaksikielisellä paikkakunnalla ja kyllä ainakin neuvolassa vakuutettiin että henkilökunta puhuu myös suomea. Itseasiassa neuvolan täti sanoi että ruotsinkieliset vastaavasti valittavat, että jos ei saakaan ruotsinkielistä palvelua ;)
Mutta neuvolan täti ei taas osannut kertoa porista mitään.

Lisää mielipiteitä voi vielä laittaa, kiitos jo vastanneille!
 
Meillä vauva kuoli synnytykseen ja PORISSA! Sairaalan moka, eivät tarkkailleet synnytyksen kulkua tarpeeksi. Sektio olisi pojan pelastanut, mutta sitä ei tehty. Poika kuoli synnytyksen aikaiseen hapenpuutteeseen. Potilasvahinkolautakunnan kanta oli yksiselitteinen: Poika kuoli vain ja ainoastaan sairaalan vi´rheen vuoksi. Suosittelen ehdottomasti Vaasaa. Lisäksi minulle annettiin seuraavana päivänä Diapam-resepti ja toivotettiin parempaa onnea ensi kerralla, että näin ja Porissa. Nyt meillä on kaksi tervettä lasta ja kumpikin syntyneet Tyksissä
 
Meidän tyttö syntyi VKS:ssa ja toisenkin menen sileltä hakemaan, vaikka olis voinut Seinäjoenkin valita. Tuo kieliasia on monelle kynnyskysymys, mutta kyllä siellä palvelua suomeksi saa! Synnytys meni hienostim oli upea kätilö. Osastolla oli elokuussa tosi kova härdelli, joten siellä en oikein tykännyt olla. Näistä on niiiiin paljon mielipiteitä kuin on synnyttäjiä, mutta ei mulla ainakaan Vaasasta ole pahoja kokemuksia.
 
Mä olen synnyttänyt sektiolla VKS:ssa. Ei mitään valittamista :). Ja kesällä menen uudestaan, hyvillä mielin. Sektioon siis uudestaan. Kaikki puhuivat minulle suomea ilman ongelmia.
Täyttä siellä osastolla oli, mutta silti henkilökunta oli mielestäni mukavaa.
 
Niips
Kiitos kaikille tuhannesti vastauksistanne :)

Minun tilanteeni on muuttunut siten, että todettiin keskeytynyt keskenmeno, tosin viikkoja vasta 10. Jatkan opiskelujani vielä vuoden ja ehkä syksyllä alamme yrittää toista raskautta. En kaipaa pahoitteluja, luonto tekee tehtävänsä :)
Mieli on hyvä, vaikka nyt vatsa on vähän kivulias tyhjennyslääkkeiden vuoksi.
Synnytyssairaalan valinta jää siis vähän myöhemmäksi.

Hauskaa kevättä kaikille
:flower:
 

Yhteistyössä