Ponnistusvaiheen kivunlievitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä toimii?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä toimii?

Vieras
Esikoista synnyttäessä päätin, että seuraavalla kerralla aion vaatia ponnistusvaiheeseen tehokkaat kivunlievitykset. Kertokaahan kokemuksianne, mikä on oikeasti auttanut?

Onko jollain ollut spinaalipuudutusta? Saitteko siitä sivuvaikutuksia? Kutina on yleisin sivuvaikutus. Entä paraservikaali- tai pudendaalipuudutus? Kumpi auttaa ponnistusvaiheessa? Olen jo unohtanut.

Mä sain ennen epiduraalia paraservikaali kohdunkaulan-)puudutteen. Eipä vaikuttanut minulla ainakaan ollenkaan.. Tiedä sitten menikö "oikeaan osoitteeseen" ;o) mutta epiduraali oli ainoa joka lievitti kipuja. Ponnistusvaiheessa sekään ei enää toiminut vaikka sain 2 annosta yhteensä... Kai se niin on että siinä vaiheessa ei enää yleensä mitkään kivunlievitykset auta, vaan kaiken se kestää ja kärsii :D
Mulla ainakin oli aivan järkky kipu ponnistusvaiheessa kun vauva puski ulos, piti pidätellä ettei tule liian nopeaan, ja hoin kätilölle että mä kuolen jne... :D
Mut siinä vaiheessa kun vauva oli ulkona, kaikki unohtui ja olo oli taivaallinen.. Kyllähän sitä voi yhden päivän seistä vaikka päällään kun on niiiiiiin ihana palkinto :)

hei,sairaalan mennessä mulla oli kohdunsuu auki 4 cm ja sain kipupiikin reiteen ja vähän ajan päästä kohdunkaulan puudutuksen (en muista sen lääk.tiet.nimeä) ja toimi oikein hyvin, ainoa huonopuoli oli etten tuntenut supistuksia juuri ollenkaan ja ponnistaminen oli hankalaa kun piti ponnistaa samaan aikaan supistuken kanssa ja en tuntenut mitään... piti luottaa koneeseen joka näytti milloin supistus tulee. Epiduraalia en saanut kun ei ollut lääkäriä antamassa. Mulla alkoi ponnistusvaihe noin 1 h kuluttua kohd.kaul.puudutuksesta. Oli ensikertalaiseksi nopea synnytys, sairaalaan mentiin ilta kymmeltä ja tyttö syntyi 2,5 h kuluttua.

Minä en edes saanut mitään kivunlievitystä ponnistusvaiheessa, joka kesti vähän yli tunnin..oli tuskaa, mutta tulihan se lapsi sieltä sitten kuitenkin! Siis aiemmin olin saanut 1,5 annosta epiduraalia ja kun niiden vaikutus lakkasi sain jonkin kipupiikin reiteen, jonka vaikutus oli myös hävinnyt ponnistusvaiheen alkaessa. Minulle annettiin ymmärtää, ettei tujuja lääkkeitä anneta ponnistusvaiheessa/vähän ennen ettei mene tunto - helpompi ponnistaa, kun tuntee. En kyllä siinä vaiheessa enää tajunnut pyytääkään..

Tietysti varmaan käytännöt sairaala/kätilö kohtaisiakin. Ponnistusvaihe oli kyllä minusta ihan siedettävissä oleva (vaikka ilman kipulääkkeitäkin), kun sai itse tehdä jotain verrattuna avautumisvaiheeseen, joka oli yhtä kipua ja tuskaa, jolle ei voinut mitään

Selvitinkin jo itse, että pudendaalipuudutus auttaa ponnistuskipuihin. Spinaalipuudutuksen sanotaan olevan kaikkein tehokkain ja sitä käytetään uudelleensynnyttäjillä. Valinta kannattaa siis tehdä näiden välillä. Minulla avautumisvaiheen kivut olivat lastenleikkiä ponnistuskipuun. Sitä en todellakaan halua enää joutua kokemaan, kun kerran ei ole pakko.

Onko siis kenelläkään kokemuksia spinaali- tai pudendaalipuudutuksesta?

Mulla ei kokemusta alasynnytyksestä mutta sectio tehtiin spinaalipuudutuksessa ja se kyllä vie kivun ja tunnon aivan kokonaan!Koko alakroppa tavallaan halvaantuu ja vaikutus kesti mulla monta tuntia.Varmaan toimii ponnistusvaiheessakin.

Hei, minä sain spinaalipuudutuksen. Minulla oli toinen synnytys ja eka meni ihan luomuna kun oli niin nopea. Mutta siis nyt vaadin puudutuksen suppareiden ollessa kivuliaita. Epiduraaliin ei ollut taaskaan aikaa joten valittiin spinaali. Toimi erinomaisesti. En tuntenut kipua lainkaan. Ponnistuksessakaan ei sattunut yhtään. Spinaalissa on vaan se ajoitus juttu. Sekun kestää vaan sen tunnin verran ja jos ponnistusvaihe on pitkä tai alkaa arvioitua myöhemmin, ei puudutus enää vaikuta. Minulla oli jälleen nopea synnytys, joten sain kaiken avun spinaalipuudutuksesta. Laitto ei kai sattunut, kun oli supparit niin kovia ja vedin oikein urakalla ilokaasua... ponnistusvaihe 3min.

Sain kuopusta synnyttäessäni spinaalipuudutuksen ja se oli kyllä aivan loistava! Vei ihan kaikki avautumiskivut, eikä sattunut vielä ponnistaessakaan. Ilmeisesti hyvin ajoitettu :).

Tietääkseni paraservikaalipuudutusta ei voi enää antaa ponnistusvaiheessa. Itselläni synnytys oli hyvin käynnissä, kun kätilö ehdotti paraservikaalipuudutusta, jotta voimat riittää ponnistusvaiheeseen asti. Se laitetiin. Supistukset lakkasi kokonaan. Hohhoi. Istu siinä sitten tunti pari odottamassa, että puudutus lakkaisi ja supistukset alkaisivat. No, ne alkoivat sitten, mutta hyvin vaimeina ja eivät riittäneet oikein ponnistusvaiheessa avittamaan vauvaa ulos. Ponnistusvaihe pitkittyi. Jäi kyllä jotenkin negatiivinen kuva koko paraservikaalipuudutteesta. Aion kysellä siitä kätilöltä, jos joskus vielä saan lapsen. Tuntui, että synnytys eteni hyvin ennen sitä ja kroppa lopetti työskentelyn puudutteen saatuaan.

Minulla toimi epiduraali loistavasti. Tosin en tiedä olisinko sitä saanut, jos henkilökunta olisi ollut ajantasalla siitä kuinka pitkällä synnytys oli. Pääsin saliin niin myöhään (kestin supistuskivut käytännössä kaikki osastolla yksikseni, mieheni odottaessa käytävllä kun ei ollut vierailuaika...), että kohdunsuun tilanne katsottiin vasta epiduraalin laiton jälkeen, jolloin sainkin jo heti ponnistaa!. Mitään kipuja ei ponnistusvaiheessa ollut, tosin en tuntenut ponnistustarvettakaan. Tiesin kyllä koska supistus tuli jolloin sitten vaan ponnistelin. Hyvin meni!

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Tietääkseni paraservikaalipuudutusta ei voi enää antaa ponnistusvaiheessa. Itselläni synnytys oli hyvin käynnissä, kun kätilö ehdotti paraservikaalipuudutusta, jotta voimat riittää ponnistusvaiheeseen asti. Se laitetiin. Supistukset lakkasi kokonaan. Hohhoi. Istu siinä sitten tunti pari odottamassa, että puudutus lakkaisi ja supistukset alkaisivat. No, ne alkoivat sitten, mutta hyvin vaimeina ja eivät riittäneet oikein ponnistusvaiheessa avittamaan vauvaa ulos. Ponnistusvaihe pitkittyi. Jäi kyllä jotenkin negatiivinen kuva koko paraservikaalipuudutteesta. Aion kysellä siitä kätilöltä, jos joskus vielä saan lapsen. Tuntui, että synnytys eteni hyvin ennen sitä ja kroppa lopetti työskentelyn puudutteen saatuaan.

Supistusten vaimeneminen ei välttämättä johdu puudutteista. Itse synnytin esikoiseni luomusti pelkkä ilokaasu apunani. Synnytykseni eteni nopeasti. Sairaalaan mennessä olin auki jo 7 cm. Kun sain luvan ponnistaa reilun tunnin päästä, supistukseni heikkenivät. Teho vaimeni ja kesto lyheni. Supistuksista ei ollut tarpeeksi apua ponnistamiseen joten se vaihe pitkittyi. Ponnistin 1 h 15 min. Vasta kun sain oksitosiinitipan, tuli suppareihin taas niin paljon tehoa, että pystyin punnertamaan vauvan ulos. Nopeasti etenevissä synnytyksissä kuulemma saattaa käydä juuri näin, että supistukset yhtäkkiä heikkenevät. Kaikkiaan ehdin olla sairaalassa vain 2,5 h, kun vauva oli jo syntynyt.

Seuraava lapsi syntyy varmaan vielä vauhdikkaammin, joten aion mennä heti vaatimaan spinaalia, jotta ehdin sen varmasti saada. Vaikuttaa siltä, että se tosiaan auttaa. Pudendaalin tehosta kukaan ei ole vielä kertonut, mutta sitä ilmeisesti annetaan vain harvoin.

Mulla paraservikaalista pelkästään hyvää sanottavaa.Lääkäri sanoikin että sen teho mulla oli kuin suoraan oppikirjasta.Se siis lievitti sopivasti kipuja ja nopeutti synnytystä.TUnnissa hävisi loput,eli olin kokonaan auki.Kipuja ei ponnistaessa ollut ja samaisen puudutteen oon siis saanut jo 3 kertaa ja meinaan seuraavasssakin sen pyytää!!

Mun selkäytimeen ei mennä sorkkimaan,ja spinaalin esim voi laittaa jos tuntuu että paraservikaali ei tehoa.Myös pudenduspuudutteen voi laittaa parasevikaalin jälkeen..

Mun ystävä sai pudenduspuudutten ja sanoi että hän ei huomannut tehoa.Ja tosiasia on että ponnistusvaihe yleensä melko nopeesti ohi,ja jos kunnon supistukse,ei siinä ehdi kipulemaan ees!!

Mulla ponnistusvaihe mennyt aina nopeesti,5 minsaa ekassa jo!!
Kun osaa oikean suunnan sekä vain uskaltaa työntää pirusti niin vauva on pihalla nopsaan ja kaikki ikävä on ohi..Niin paitti ne jälkeiset...
Se on musta oikeesti ikävin vaihe...=)
Olen kätilöä jopa lyönyt kerran.
Mutta ohi sekin on pian!!

tsemppiä kaikille!!
kata rv.llä 22

Joo, tiedän, että supistusten heikkeneminen ei välttämättä johdu puudutteesta. Niin olisi voinut käydä muutenkin. Mutta haluan kuitenkin jutella sitten aikanaan näistä asioista asiantuntijan kanssa, aivan vain omaa tilannettani miettien. Toki sitä lukee mielellään muidenkin kokemuksia asiasta, mutta ne eivät aina päde itseen.

Siis mitähäh, ponnistusvaiheessako voi saada jotain kivunlievitystä??? Mulle annettiin ymmärtää, ettei ole mahdollista. 1,5h sitä kauheaa tuskaa kesti. Väittivät, että ponnistamisen pitäisi helpottaa kipua, mutta se pahensi sitä. Olin ihan loppu ja epätoivoinen.

Meillä on muutenkin ajatuksena, että luultavasti vain tämä yksi lapsi hommataan, mutta ilmassa myös kakkosen mahdollisuus joskus vuosien päästä. Mutta synnytys oli niin karsea (ponnistusvaihe nimenomaan, kun kätilö nimenomaan sanoi, että epiduraalin vaikutus pitää saada loppumaan ennen ponnistamista), että sekin on tehokkaasti hillinnyt ajatuksia uudelleenlisääntymisestä. Mutta tämähän luo uutta toivoa...

Kolme synnytystä takana ja kaikki omanlaisiansa. Kaksi ensimmäistä luomusti, ensimmäinen meni todella hyvin ja rauhallisesti, toinen oli aivan kamalaa. Kolmannesta osasin jo vaati puuduteita ja sain spinaalin joka oli aivan mahtavaa!! ei se minulta ainakaan kokonaan tuntoa vienyt, mutta terän kivuista. Synnytys sujui sitten rennosti ja sutjakkaasti. Ainiin, sain myös kohdunkaulan puudutuksen ennen spinaalia, laittaminen sattui ja ei minulle ollut mitään hyötyä siitä. Suosittelen lämpöisesti spinaalipuudutusta! (Tosin se ja tuo kohd.kaulan puudutus on ainoita joita olen saanut)

näin oon minäkin käsittänyt, ettei ponnistusvaiheeseen enää juuri mikään kivunlievitys auta, spinaalipuudutus vie kyllä kivuntunteen kokonaan, mutta voi heikentää suppareita..toisaalta itse synnytin molemmat lapseni luomuna ja kakkosen kanssa supparit heikentyi ilman puudutteitakin, väkisin sitten oli muksu väännettävä maailmaan..mä kyllä koen ponnistusvaiheen "kivuttomaksi", siinä kun oikeesti pääsee jotain tekemään..

Yhteistyössä