Ponilla ratsastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Tuttavani hankki shetlannin ponin, 13-vuotiaan. Nyt ponilla on ratsastanut yli 70 kiloisia miehiä ja naisia. Kuulostaa hurjalta, kestääkö poni vai onko kyse jopa eläinrääkkäyksestä?

Miksi aikuiset edes menee shettiksen selkään??! Ilmo vaan jos ei aikuinen ihminen tajua.

Kyllä mäkin menen shettiksen selkään. Pakko se on jonkun sellaisen kouluttaa, joka pärjää.

Mutta mä pidän tosi tiukasti painorajoista kiinni. Ton pienemmän ponin selkään ei mene kukaan yli 40kg, en siis edes minä.

Isommalla shettkisellä (joka on kyllä ylikorkea, eläinlääkäri luuli russiksi) raja on sen 50kg, ja sillä hyvä.

70kg on ihan liikaa pikkuponille kantaa selässä, kärryt on asia erikseen. Aivan älytöntä touhua :(

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="aapee";23867573]Arvatenkin poni kyllä kärsii tästä... Onko jo aihetta laittaa asiaa eteenpäin? Asia tuskin muuttuu parempaan suuntaan.[/QUOTE]

Mä soittaisin oman kunnan eläinvalvontaa hoitavalle taholle. Ongelma vaan on sitten sen asian todistaminen, ei ole sanottua että nekään voi mitään asialle tehdä tai se siitä tulee mitenkään muuttumaan :(

Poni parka.

[QUOTE="aapee";23867573]Arvatenkin poni kyllä kärsii tästä... Onko jo aihetta laittaa asiaa eteenpäin? Asia tuskin muuttuu parempaan suuntaan.[/QUOTE]

On. Kerrot itsse ihan suoraan että yli 50 kiloinen on ehdfottomasti liian suuri ratsastamaan sillä ja toisekseen ilmoitat eläinsuojeluvaltuutetulle.

Kaikenlaiset kaistapäät kun valitettavasti saavat eläimiä hankituksi itselleen, yhtään tietämättä oikeasta hoidosta ja kohtelusta.

Meidän lähitallilla yleinen painoraja on 80kg, siis ihan isoille hevosille. Vaikka shettis on suhteessa maailman vahvin hevosrotu, ei senkään selkä kyllä kestä mitään 70 kiloa.

Oho. Mä olen käynyt muutama vuosi sitten ratsastustunneilla yhdellä tallilla, jossa mut laitettiin shettiksen selkään useammallakin tunnilla. Ja painoa mulla oli tuolloinkin 70kg.

Luotin kyllä ratsopettajan valintoihin :(

[QUOTE="poks";23867641]Meidän lähitallilla yleinen painoraja on 80kg, siis ihan isoille hevosille. Vaikka shettis on suhteessa maailman vahvin hevosrotu, ei senkään selkä kyllä kestä mitään 70 kiloa.[/QUOTE]

asiasta varsinaisesti mitään tietämättä, mutta tuli mieleen:

Mitä luulet entisajan ritarin rautavermeineen painaneen? Ihan normaalipainoinen mies painaa 80 kg. Eikä muka iso mies saisi/voisi ratsastaa? Tuo on ihan höpöhöpöä, etteikö ison hevosen selkä kestä yli 80 kg. Ne tuntihevosethan ei muutenkaan saa tarpeeksi liikuntaa...

[QUOTE="vieras";23867673]asiasta varsinaisesti mitään tietämättä, mutta tuli mieleen:

Mitä luulet entisajan ritarin rautavermeineen painaneen? Ihan normaalipainoinen mies painaa 80 kg. Eikä muka iso mies saisi/voisi ratsastaa? Tuo on ihan höpöhöpöä, etteikö ison hevosen selkä kestä yli 80 kg. Ne tuntihevosethan ei muutenkaan saa tarpeeksi liikuntaa...[/QUOTE]

Painoihan semmoinen sotisopa paljon ja vähän päälle, tottakai, mutta hevosen elinikäkään ei tainnut olla kovin korkea eikä elämä kivuton. Kyllä iso hevonen kestää hetkellisesti paljonkin yli 80kg, mutta ei jatkuvassa käytössä. Jos meikäläisenkin liikunta olisi pari-kolme tuntia muutamana päivänä viikossa, rataa kiertäen ja vaikka vain 15 kiloa liikaa painoa rinkassa mukana, kyllä se jotakin rikkoo pitkän päälle. Ratsastajan taidotkin vaikuttavat siihen, miten se paino iskeytyy hevosen selkään vaikka ravissa.

[QUOTE="vieras";23867673]asiasta varsinaisesti mitään tietämättä, mutta tuli mieleen:

Mitä luulet entisajan ritarin rautavermeineen painaneen? Ihan normaalipainoinen mies painaa 80 kg. Eikä muka iso mies saisi/voisi ratsastaa? Tuo on ihan höpöhöpöä, etteikö ison hevosen selkä kestä yli 80 kg. Ne tuntihevosethan ei muutenkaan saa tarpeeksi liikuntaa...[/QUOTE]

Ne entisajan ritarit ratsasti jollain ihan muulla, kuin kevytrakenteisillä puoliverisillä ja shetlanninponeilla.
Ennen on monta muutakin asiaa tehty tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään väärin, niinkö pitäisi tehdä edelleen, kun ennenkin on tehty?

Isolla hevosella voi toki mennä isompikin ihminen. Mulla on töissä asiakkaina muutama varmaan about 100kg huitteissa mies. Mutta niiden hevosetkin on sitten sitä kokoa, että kestävät sen.

Mä en esimerkiksi päästäisi yhdenkään meidän kotona asuvan hevosen selkään mitään satakiloista karpaasia, kun ne on siroja ja pieniä hevosia. Jos ratsastuskoulussa ei ole yhtään tarpeeksi isoa hevosta, niin joku painoraja on mun mielestä ainoastaan vastuullista toimintaa.

Ei pienen shettiksen selkä ja jalat yli 70-kiloisia "läksejä" kestä. Idioottimaista rääkkäystä! Inhottavaa eläimen hyväksikäyttöä muutenkin. Poniraukka, pitkän päälle joutuu kärsimään! Ilmoita asiasta nimettömänä!

No tokkiinsa isot hevoset jaksavat isonkin miehen kantaa. :) Mutta pienet ponit sitten erikseen. Shettiksille ja russ-poneille suositellaan 50 kg painorajaa. Nuo russit ovat shettistä isompia mutta sirompia poneja. :)

Suora laina wikipediasta:

Shetlanninponi on pienestä koostaan huolimatta vahva poni, joka jaksaa kantaa melkein 50-kiloista ratsastajaa. Ratsastajan painoraja on noin 50 kg ja pituusraja noin 150–160 cm, mutta nämä rajat voivat vaihdella riippuen ponin iästä ja koosta. Perussääntönä ratsastajan maksimipaino on 10–15 % ponin normaalipainosta, eli esimerkiksi 200-kiloisella ponilla voi ratsastaa korkeintaan 30-kiloinen ihminen. Liian painava ratsastaja voi vahingoittaa ponin ristiselkää.

[QUOTE="poks";23867641]Meidän lähitallilla yleinen painoraja on 80kg, siis ihan isoille hevosille. Vaikka shettis on suhteessa maailman vahvin hevosrotu, ei senkään selkä kyllä kestä mitään 70 kiloa.[/QUOTE]

Juu, vetohommissa, eli kärrytellen. Ei suinkaan ratsastaen.

Pikku poni parka kuka ihmeen vajaälyinen aikuinen edes kehtaa mennä shetun selkään!!!!! :(

Varssinkin jos opainaa 70 kiloa!!! sanoisin itse jo eläinrääkkäykseksi! :(

Ap jos saat tilaisuuden niin katsopas sen ponin liikkumista ilman taakkaa ja sitten kun on sellainen 70+ kiloinen ratsastaja selässä (jolla ei arvatenkaan ole tasapainoa ja kehonhallintaakaan ponin säästämiseksi).

Kokemusta piensuomenhevosesta jolle meni reilu 80-kiloinen asiakas selkään, tuli kyllä nopeasti alas ja kunnon sh alle. Pienhevonen köpötti lyhyitä askelia, kulki paljon hitaammin kuin yleensä ja näki kyllä jo naamastakin että liikaa painoa selässä.
(pienempää kokeiltiin ensin kun oli ns. koulutettu juuri tähän tarkoitukseen mitä piti tehdä, mutta kyllä se isompikin sitten pärjäsi erikoisduunissa) :)

Tämä paino keskustelu ratsastajan painosta on nyt lähtenyt ns.lapasesta.
Jos on vanhempi ns.kokenut ratsu kyllä se kestää ratsastajan painon jos ollaan sarjassa alle 150 kiloa.
Itselläni on hyvä kokemus tuosta juurista Skeitti kyllä se laiskasti liikkuu riippuu millä päällä sattuu olemaan.
Yhdellä tuottavallani on tälläinen poni sitten kerran hän ratsasteli sillä tasaisella pellolla hänkin painaa n.80 kiloa ei mitään hätää poni aivan vireästi vei häntä sitten sanoi minulle haluatko kokeilla no tuntui hurjalle kun jalkani ulottui maahan mutta hän sanoo että kokeile vaan istuin sketin selkään siis ilman satulaa emäntä pisti pollen liikkeelle siinä sitä sitten mentiin hän sanoi kokeneena että aivan normaalisti poni käveli.
Mutta tosiaan oli reenattu poni että kun lapset ja aikuiset ratsastaa niin hevonenkin vahvistuu.
Kävin aika useinkin ratsastamassa joskus toista tuntia selässä ja painoni on reilusti yli sata kiloa pituutta 182 ja todella aloittelija.
Että sanon 130 kiloinen soi ratsastaa ponilla onhan niitä nähty kun kaksi naista on tuollaisen selässä.
Taitaa olla maailman pienin ja vahvin rotu ja todella itsepäinen ei minkään pikkutytön kannata mennä selkään kun tämä on huonolla tuulella.
Kyllä silloin sää kyytiä isompikin aikuinen.

I

Tuttavani hankki shetlannin ponin, 13-vuotiaan. Nyt ponilla on ratsastanut yli 70 kiloisia miehiä ja naisia. Kuulostaa hurjalta, kestääkö poni vai onko kyse jopa eläinrääkkäyksestä?
Kyllä poni tuon kestää kun ratsuna ollut ja paikat vahvistuneet.
Olen tosiaan nähnyt kaksi naista Seelannin ponin selässä täyttä oli mutta huvin vaan polle vireästi kulki.
Itse olen samalla ponilla koittanut mutta jalat ylittyi maahan hieman hankalaa itsellä painoa 130 kiloa.
Eli kun on treenattu eläin niin onnistuu.
Vetäähän se mies tehkääkin tämäkin tarvii teemasta.

Yhteistyössä