Polvitaiveihottuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Hei!

Onko muilla kokemusta 2-vuotiaana puhjenneesta polvitaiveihottumasta. Meillä neidin iho ollut tähän mennessä aina tosi hyvä. Nyt parin kuukauden ajan polvitaipeet hiljalleen ärtyneet. Ensin alkoivat punoittaa, sitten iho meni rikki, ajoittain näkyy pientä näppyäkin. Normaalia ruokaa syöty koko ajan, maitona luomumaito. Mielestäni uusia elintarvikkeita ei oo otettu vastikään käyttöön ja pesuaineetkin ovat vanhoja tuttuja. Meillä vanhemmilla kummallakaan ei ole allergioita tai iho-oireita.

Eli kysyisin, osaisiko joku antaa vinkkiä, voiko olla ihan vaan talvi-ilmasta johtuvaa vai olsiko jotakin allergiaa? Olisiko vinkkejä, miten hoitaa? Voiteista ensin käytössä oli bebanthen, jolla ei apua. Nyt viikon ollut käytössä ceridalin lipogel, joka näyttäisi parantaneen ihoa. Kylvyssä käy 2 kertaa viikossa, muina päivinä olen vain huuhdellu polvet vedellä. Petivaatteita ole alkanut tuulettamaan kerran viikossa. Vaippoina olemme käyttäneet aikaisemmin liberoa, mutta nyt kun tyty käyttää vaippoja vain hoidossa ja nukkuessa, olen ostanut halvempia pamperseja. Voisiko johtua vaipoista?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Ps. Tiedän, että pian on aika viedä tyty lääkäriinkin ja allergiatesteihin, mutta arastelen kortisonin käyttöä, joten haluaisin tietää, joskoon tiedätte "lempeämpiä! konsteja, kun ei tuo tyttö itse tunnu ihottumasta kärsivän.

olisko tyttö hikoillut? Keinokuitua sisältävät sukkahousut voivat hikoiltaessa aiheuttaa tuollaista oireilua polvitaipeille.
Mutta voivat myös hiertää ihoa. Puuvillaiset olisivat allergiselle paremmat. Nyt kun ilmat ovat lämmenneet, voisi olla hyvä sisätiloissa käyttää vain yhtä housua, sukkahousut ja mekko/hame vain, tai collarit/farkut ilman sukkahousuja. Silloin iho hengittää paremmin eikä lapselle tule niin helposti kuuma. Myös paksu hoitorasva iholla hikoillessa ärsyttää ihoa. Jos talvella käytetty paksumpaa perusvoidetta, voisit kokeilla ohuempaa, esim Aqualan. Myös ulkovaatekertaa kannattaa miettiä; helposti näillä kevätilmoilla lapselle tulee kuuma talvikamppeissa. Olkoon että tuulee, pääliasu pitää tuulen, sen alle ei tarvita useita vaatekertoja näillä keleillä. Pelkkä collegepuku tai pelkkä villahaalari alusasun päälle. Alkaa olla jo aika siirtyä keväthaalariin jonka alle nuo riittävät pian mainiosti. Jos ihottumaa ei ole muualla kuin polvitaipeissa eikä lapsi oireile muulla tavoin (hermostuneisuus/levottomuus, vatsavaivat) ei välttämättä ole kysymys allergiasta, ainakaan ruoka-allergiasta.

Atooppinen iho voi oireilla noin oli sitten allergiataustaista tai ei. Hoitaisin itse ihon kuntoon miedolla kortisonilla ja sen jälkeen hyvä perusrasvaus aamuin illoin puhtaalle iholle (kokeilepa sellaista kuin Repair). Kannattaa tosiaan tarkistaa, ettei olisi kovin hautovaa päällä (keinokuituja). Atooppisen iho paras perushuolto on puhtaus (ei tietenkään pesuja ylenmäärin, voi käyttää kostutettua pumpuliakin) ja säännöllinen rasvaus. Jos iho oireilee usein ja menee kovinkin huonoon kuntoon, on aika mennä lääkäriin...

Kiitos vastauksista!

Täytyypä tarkistaa nuo tytön sukkahousut ja niiden materiaali. Tyttö on kasvanut hurjasti pituutta ja olen uusinut lähes kaikki sukkikset. Ja koska meillä ei nuita ihottumia ole ollut, en ole ollut tarkka materiaaleista eli paljon mahdollista, että tekokuitua löytyy... Kiitos vinkistä! Ja laitan nuo rasvaehdotuksetkin ylös, sillä ceridal on toiminut bebanthenia paremmin ja varmasti nuo teidän ehdottamatkin voisivat toimia vielä paremmin. Kortisoonin pidän mielessä, jos menee vielä pahemmaksi, mutta kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, en sitä ihan vielä haluasi käyttää.

Jos jollakin on vielä vinkkejä, niin olen kiitollinen vastauksista! Itse tahtoo sokeutua näiden asioiden kanssa, vaikka periaatteessa tietoa pitäisikin olla =)

Heippa!

Vaihdoin pesuaineen zeoliitittomaan ja samoin vaihdoin keinokuituiset sukkahousut puuvillaisiin pitkiksiin. Niin ja huomasin vielä, että neidillä on ollut puolivuotta käytössä kaulakoru, jonka pitäisi olla aitoa kultaa, mutta oiskohan mahdollista, että siinä ois nikkeliä tai kuparia, joka aiheuttais allergiaa. Otin kaulakorun pois, ja nyt ihottuma näyttäisi rauhoittuvan. Nyt kun vielä tietäisi, mikä noista muutoksista auttoi
=)

Onko teillä muilla kokemusta, että lapsi olisi nikkeliallerginen ja että oire ilmaantuisi aivan muualle, kuin esim. kaulaan, jossa koru on?

Yhteistyössä