polkupyrällä ajo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapeli6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapeli6

Vieras
mitenkäs teillä on opetettu lapsi ajamaan pyörällä ilman appareita? meillä otettiin pyörä talviteloilta ja samalla apparit pois. Nyt yritän auttaa pyöräilyssä alkuun. Kaataa jommallekummalle puolelle, eikä meinaa osasta suoristaa pyörää. Appareilla ajoi viimekesänä myös kenollaan jommallekummalle puolelle ja siitä kait jäänyt jäljelle. Pikaisia vinkkejä kaivataan. Halu pojalla kova oppia.

Harjoitus tekee mestarin. Anna lapsen touhuta pyörän kanssa pihassa tai puistossa tms.. paikassa mahdollisimman paljon, älä yritä heti lähteä jonnekkin pyörällä. Minä olen opettanut meidän lapset ajamaan pyörällä niin että pidän kiinni kunnes pääsee vauhtiin ja oppii löytämään tasapainon, juoksen vierellä ja pysäytän jos meinaa kaatua, ja sen jälkeen opetellaan vasta liikkeelle lähtöä. Mutta kaikki tutut taas ovat opettaneet lapsensa niin että opettavat ensin lapsen "potkuttamaaan" jaloilla maasta vauhtia, eli liikkeelle lähdön avulla.. mikä on varmaan ihan hyvä konsti jos lapsen jalat yltävät hyvin maahan..

Meillä kesällä 5v täyttävä tyttö oppi juuri pääsiäisenä ajamaan ilman appareita. Viime kesänä en voinut kuvitellakkaan ottavani niitä pois. Nyt kun pari viikkoa sitten otettiin pyörä esiin, sanoi, että haluaa apparit pois, kun muillakaan ei ole. No otimme ne pois ja yritimme yhden päivän opettaa pitämällä koko ajan kiinni polkiessa. Ei pysynyt itse tasapainossa kuin muutaman sekunnin. Seuraavana päivänä pistimme apparit takaisin ja nostimme ne ylimpään asentoon ja lähdin lasten mukaan n. 2h pyöräilemään. Tällä tavoin (kun apparit olivat paikoillaan) neiti oppi jo melko hyvin ajamaan, vauhdissa eivät enää ottaneet maahan ja minä juoksin koko ajan vieressä ja autoin tarvittaessa. 3. päivänä meni jo yksikseen ja katselimme ikkunasta, etteivät apparit ottaneet enää ollenkaan maahan ja niinpä sitten kävimme illalla nappaamassa ne pois. Nyt on sen jälkeen painellut itsekseen muiden mukana ilman appareita. Toki voi joskus kaatua, mutta reippaasti nousee ylös ja jatkaa menoa. Eli meillä neidillä oli nyt selvästi valmius kehittynyt pyörälläajoon, kun meni noin kivuttomasti.

Yhteistyössä