Poliklinikkasynnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nipsu2

Vieras
Onko jollain takana poliklinikkasynnytys? miten meni? itseä kiinnostaisi, jos kaikki menee hyvin. ollaanko se 6 tuntia synnytys huoneessa vai missä? tiettekö onko mahdollista itse sanoa ettei halua olla kuin yhden yön sairaalassa ja lähteä seuraavana päivänä jos mitään ei ilmaannu?
kotona olis kivempi parannella itseään =) mut kertokaa kokemuksia

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella pitää saada ensin omasta nevuolasta lähete keskusteluun lääkärin + kätilön kans joskus viikko 37 ->. Keskustelun jälkeen tulee papereihin merkintä, että toiveena on poliklininen synnytys. Yleisiä kriteerejä on, että vauvan pitää syntyä arkena ja päivällä/aamuyöllä, yöllä tai viikonloppuna ei kotiuteta. Meillä päin terkkarin pitää "suostua tulemaan" kotikäynnille vuorokauden kuluttua synnytyksestä. Äidin pitää olla terve ja raskauden sujunut ongelmitta, eikä synntyksessä tietenkään saa tapahtua mitään yllättävää äidille tai vauvalle.

Hyvin kätilöt olivat tietoisia meidän toiveesta, mutta homma kaatui siihen, että kuopus päätti syntyä jouluaattoaamuna :D

Mun nuorimmainen syntyi aamulla 9:n aikoihin Hämeenlinnassa ja osastolla kysyin kätilöltä että oisko mitenkään mahdollista että lähettäis illalla kotia. Ensin oli kielteisellä kannalla, mutta lopulta lupa kuitenkin heltisi. Lastenlääkärin tarkastus-kierrosta jouduttiin hieman odottelemaan, mutta sen jälkeen saatiin lähteä kotiin. Kello tais olla jotain 19... kun päästiin lähtemään. Sitten tietenkin jouduttiin käymään uudestaan kun napero oli 3 päivän ikäinen, tarkastuksessa ja hakemassa Calmette-rokote. Nopea kotiutuminen sopi ainakin meidän perheelle ja voin suositella.

Kolmannen lapsen synnytin poliklinisesti.
Synnytin siis salissa ja parin tunnin seurannan jälkeen menin osastolle (oli yö ja ruuhkaa salissa). Päivällä tarkastettiin minut ja vauva ja lähdimme kotiin.

KYSissä poliklinisen synnytyksen ehdot ovat täysiaikainen normaali raskaus jasynnytys sekä lapsen 3kg syntymäpaino ja tietenkin se, että kaikki on ok vauvalla ja äidillä. Äiti ei muistaakseni voi poliklinisessa synnytyksessä saada epiduraalia (koska sen vaikutusaika on niin pitkä)

kiitoksia vastauksista. tarvii ensi kerral sanoo neuvolassa et olis toiveena tälläinen. toinen tulossa ja mies kotona mua auttamassa. piene pelko et jos käykin jotain ja mä oon ollu niin itsekäs et oon halunnu kotii. meiltä ei kyllä oo sairaalaan ku 5 min matka. sillain just haluisin et oisin yhden yön siellä sairaalassa ja sit aamusti kotiin kun on lääkäri kattonut. siis jos vaan kaikki menee hyvin.
rv34+5

Yhteistyössä