Polikliininen (tai lähes) synnytys!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kokemuksia?
Kun täällä ei pääse vierailulle kuin isät, ei siis vauvan sisarukset, joten
en haluaisi olla sairaalassa pitkään. Olettaen tietenkin, että kaikki on ok.
Millaisia kokemuksia teillä on? Uskaltaako sitä lähteä vai pelkäsittekö, että vauvalla kuitenkin jotain hätää? Kuinka pitkä matka takaisin sairaalaan, jos jotain tulee?
Miten henkilökunta suhtautui? Saako lähteä, kun itsestä siltä tuntuu vai pitääkö ilmoittaa etukäteen, että haluaa polikliinisesti synnyttää? Mitähän muuta...?

Nelosesta synnytin 5.05 ja kotona olin 17.Aika lähellä sairaalaa asuttiin ja parin päivän päästä käytiin lääkärintarkastuksessa.Tiesivät etten ole kauaa hoitajat.Edellisestäkin olin vajaan vuorokauden kerran.
En teidä miten muualla toimitaa,mutta kannattaa mainita asiasta et haluaa kotiin jos kaikki on kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Vieraiden takia haluat mahd.pian kotiin? Eiköhän sisaruksetkin ehdi tutustua vauvaan sitten kun sen aika on.
:)

Täh? Ymmärrätkö, että pieni esikoinen kaipaa äitiään ja minä häntä. Onko vähän traumaattista, että äiti on pitkään pois ja tulee kotiin nyytin kanssa? Sen lisäksi mies ei mitenkään pääse osastolle meitä katsomaan, kun esikoiselle ei ole hoitajaa. Mitä mä siis montaa päivää siellä olemaan, jos voisi lähteä kotiinkin?

No synnytä ihmeessä vaikka kotona jos on noin vaikeaa.
Luultavasti esikoisesi saa kuitenkin uuden vauvan johdosta traumoja jossakin vaiheessa.

Ihme puhetta sulta, kun sulla on itselläskin pian toinen lapsi tulossa (kurkkasin profiilistasi). Etkö itse mieti lainkaan asioita esikoisen kannalta? Mitä sä oikein vittuilet?
Olisitko itse taaperosta ja miehestäsi erossa yksin sairaalassa 3 päivää tms.?

Luultavasti esikoisesi saa kuitenkin uuden vauvan johdosta traumoja jossakin vaiheessa.

No, tää nyt on vähän turhan kärkäs kommentti mun mielestä :saint:

Mä olen kans polikliinisen synnytyksen "kannattaja". Inhoan sairaalassa oloa, kun siellä ei saa olla hetkeäkään rauhasssa! Koko ajan on jokin toimitus tai ruokailu menossa, ja huonekaveri kälättää puehlimeen ja kertoo hyvinkin intiimejä asioita itsestään täyteen ääneen... Ja siinä hormonimyrskyssä olis niin ihana olla omien rakkaiden kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ihme puhetta sulta, kun sulla on itselläskin pian toinen lapsi tulossa (kurkkasin profiilistasi). Etkö itse mieti lainkaan asioita esikoisen kannalta? Mitä sä oikein vittuilet?

Joo olen ajatellut että esikoinen ei tule käymään sairaalassa. Paremmin menee mummin kanssa kotona. Eron ikävä kovempi jos näkee minut välillä.
Enkä mitään vittuile.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Nelosesta synnytin 5.05 ja kotona olin 17.Aika lähellä sairaalaa asuttiin ja parin päivän päästä käytiin lääkärintarkastuksessa.Tiesivät etten ole kauaa hoitajat.Edellisestäkin olin vajaan vuorokauden kerran.
En teidä miten muualla toimitaa,mutta kannattaa mainita asiasta et haluaa kotiin jos kaikki on kunnossa.

Kiva kuulla. Ei siis pelottanut lähteä kotiin sairaalasta, vaan ilmeisesti vauva tutkitaan ennen kotiutumista jotenkin? Ja sitten 3 päivän ikäisenä lääkäriin uudelleen. Tää tuntuu aika hyvältä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:

Kiva kuulla. Ei siis pelottanut lähteä kotiin sairaalasta, vaan ilmeisesti vauva tutkitaan ennen kotiutumista jotenkin? Ja sitten 3 päivän ikäisenä lääkäriin uudelleen. Tää tuntuu aika hyvältä kyllä.

Ainakin Taysissa oli vielä taannoin käytäntö, että kätilö käy kotona pari kerta aniillä jotka kotiutuu pian synnytyksestä; mut kuulin että sotä "palvelua" ollaan lakkauttamassa säästösyistä. Ihnme touhua, kun miettii mitä sairaalavuorokausi maksaa.. et syntyyköhän siinä muka oikeita säästöjä, jos sitetn entistä useampi päättääkin jäädä sairaalaan "makoilemaan". Mut kannattaa selvitellä oman sairaalan käytännöt etukäteen.

Joo olen ajatellut että esikoinen ei tule käymään sairaalassa. Paremmin menee mummin kanssa kotona. Eron ikävä kovempi jos näkee minut välillä.
Enkä mitään vittuile.

Niin. Meillä ei mummit tule hoitamaan. Kukin tyylillään siis. Sulla on vähän terävä toi ulosanti.

Alkuperäinen kirjoittaja dosmi:
Vauva syntyi tiistaina 4.29 ja kotona oltiin jo iltapäivällä. Tänään käytiin tarkastuksessa. Hienosti on kaikki sujunut. :)

Oi, onnea! Mukava kuulla! Oliko helppo päästä pois sairaalasta eli siis miten henkilökunta suhtautui?

Mulla oli just tänään neuvola, jossa kyselin tota samaa juttua. Nyt rv37, kotona pieni esikoinen, ja täällä ei edes mies pääse osastolle vierailemaan. Ei oikein houkuta olla 3vrk vauvan kanssa yksin sairaalassa, hyvällä mäihällä vielä jouluna, jolloin koko suku on meillä kotona :D Esikoiselta nukuin sairaalassa ehkä 2h/yö, eli ei varsinaiseksi lepäilyksi voi sitä kutsua.

Terkan mukaan vaihtoehtoja on polikliininen synnytys, eli muutaman tunnin (en nyt muista montako) päästä synnytyksestä pääsis kotiin, jos kaikki ok. Sitten on joku lyhennetty oleskelu-hommeli, eli max 48 tunnin päästä kotsaan, ja sit se 3vrk vaihtoehto. Kahdessa ekassa pitää palata sairaalaan viikon sisällä, että kuunnellaan ne sydämen sivuäänet yms. mitä ei ei vastasyntyneeltä kuule.

itse olisin lähtenyt seur.päivänä pois, ei päästetty. vauvan veriarvojen takia ja oltiin lopulta 3pv sairaalassa. kannattaa siis varautua ettei onnistu välttämättä

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mulla oli just tänään neuvola, jossa kyselin tota samaa juttua. Nyt rv37, kotona pieni esikoinen, ja täällä ei edes mies pääse osastolle vierailemaan. Ei oikein houkuta olla 3vrk vauvan kanssa yksin sairaalassa, hyvällä mäihällä vielä jouluna, jolloin koko suku on meillä kotona :D Esikoiselta nukuin sairaalassa ehkä 2h/yö, eli ei varsinaiseksi lepäilyksi voi sitä kutsua.

Terkan mukaan vaihtoehtoja on polikliininen synnytys, eli muutaman tunnin (en nyt muista montako) päästä synnytyksestä pääsis kotiin, jos kaikki ok. Sitten on joku lyhennetty oleskelu-hommeli, eli max 48 tunnin päästä kotsaan, ja sit se 3vrk vaihtoehto. Kahdessa ekassa pitää palata sairaalaan viikon sisällä, että kuunnellaan ne sydämen sivuäänet yms. mitä ei ei vastasyntyneeltä kuule.

Oi, kohtalotoveri! Toivottavasti meidän synnytykset sujuu hyvin ja vauvat terveitä, että päästään kotiin rakkaiden luo!

Sori, mun pitää lopettaa palstailu.

Joo tosiaan pitää varautua henkisesti siihen ettei pääsekään heti lähtemään. Vauvan pitää mm. pissata ennen lähtöä, ja se voi joskus kestää toivottoman kauan. Lisäksi kaikkien muidenkin "juttujen" pitää olla kunnossa.

Kun keskimmäinen syntyi ja kaikki meni normaalisti (säännöllinen alatiesynnytys)olimme kotona kun vauva oli 16h vanha. Kätilöseuranta hoidettiin kotiin(puhelinsoitoilla ja yhdella kotikäynnillä). Vauva jäi sairaalan kirjoille siihen asti kun menimme seuraavalla viikolla vauvan ollessa vkon vanha lopputarkastukseen taysin lastenpolille. Mukava kokemus.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Joo tosiaan pitää varautua henkisesti siihen ettei pääsekään heti lähtemään. Vauvan pitää mm. pissata ennen lähtöä, ja se voi joskus kestää toivottoman kauan. Lisäksi kaikkien muidenkin "juttujen" pitää olla kunnossa.

Joo, niitä oli pitkä litania. Meillä esikoinen pissas kaarella heti kun pääsi mahasta ulos, toivottavasti kuopus on kätilölle yhtä kohtelias :D

Mua ei niinkään pelota että vauvalla olis jotain hätää, pikemminkin mulla itselläni. Miten tikit kestää/paranee, kohtu palautuu jne. Mä olen päässyt aikaisintaa toisena päivänä kotiin, kun vauva on käynyt lääkärillä. En tiedä pääseekö täällä heti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Oi, kohtalotoveri! Toivottavasti meidän synnytykset sujuu hyvin ja vauvat terveitä, että päästään kotiin rakkaiden luo!

Sori, mun pitää lopettaa palstailu.

Jees, toivotaan hyvää mäihää meille :D

Yhteistyössä