Poliisit lähti äsken...

Näen työssäni ( seurakunnalla ) paljon surevia ihmisiä,
ja olen huomannut sen että mitä "huonommat" välit on ollu vainajalla ja omaisella,
sitä vaikeampi surua on käsitellä. Jos kaikki on ollu hyvin ja oltu onnellisia
ja "mitään ei ole jäänyt sanomatta", on suru erilaista.

Joten tunteet voi yllättää, vaikka ei olekaan ollut tekemisissä aikohin.
Toivotan sinulle paljon voimia surussasi!

Voi kamala :hug:
Toki myöskin sun pitää joku järkätä tyhjentämään isäsi asunto,jos siellä on jotain muistoja sulle ja loput tavarat roskikseen kierrätykseen.
Mutta halutessasi myös jos asunto on esim kaupungin asunto niin hoitavat hekin vissiin tavarat pois,tosin siinä tapauksessa kaatopaikalle.

Otan osaa ap :hug: :hug:

Tosiaan, soitat hautaustoimistoon, sieltä saat tarvitsemasi avun. He hoitaa tarvittaessa kaiken ruumiin hakemisesta ruumishuoneelta ihan tuhkaukseen tai maahanpanemiseen asti. Sun ei välttämättä tarvi jaksaa tai osata hoitaa mitään itse.

Tietty sun pitää miettiä sitten jossain vaiheessa että mimmonen hautaus tms. mutta siinäki hautaustoimisto auttaa.

Varmaan kannattaa selvittää sun isäs paperit myös ihan lähipäivinä. Perunkirjoitusten tekemiseen on aikaa 3kk vainajan kuolinpäivästä, että sillä ei nyt ihan tulipalokiire ole jos kuolema on sattunu kuitenki viikon-parin sisällä. Mutta hyvä on irtisanoa vuokra-asunto (jos siis vuokra-asunto) ja hoitaa se tyhjentäminen. Sekin on tavallaan hyvää suruterapiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
isälläni on todennäköisesti ollut myös velkoja, ulosottossa asti. Mites niitten kanssa, periytyykö ne nyt sitte mulle? Ilmeisesti pitää hakea hänet nyt varattomaksi...?

Ei periydy sinulle kun teet vaan perunkirjoituksen ajallaan. Ota yhteys oikeusaputoimistoon auttavat eteenpäin siinä asiassa.
Nyt ensimmäiseksi mene käymään kirkkoherranvirastossa. Voimia!

Otan osaa. Melkein tasan vuosi sitten löysin isäni kuolleena kotoaan. Hautaustoimisto hoitaa kaiken yhteyden sairaaloihin, seurakuntaan yms.
Oikeusaputoimisto taas hoitaa tuon perunkirjoituksen hyvin. Et peri velkoja, kun et ota perintöä vastaan. Alle 4000 e irtaimistoa ei noteerata, joten sain itse tyhjentää isäni kämpän.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Otan osaa. Melkein tasan vuosi sitten löysin isäni kuolleena kotoaan. Hautaustoimisto hoitaa kaiken yhteyden sairaaloihin, seurakuntaan yms.
Oikeusaputoimisto taas hoitaa tuon perunkirjoituksen hyvin. Et peri velkoja, kun et ota perintöä vastaan. Alle 4000 e irtaimistoa ei noteerata, joten sain itse tyhjentää isäni kämpän.

Tää on hyvä tietää.... Nimittäin just mietin, että mitä niille tavaroille tehdään, kun vuokra-asunto pitää tyhjätä mutta tavarat säilyttää perinnönjakoa varten. Tiedän kuitenki satavarmasti,että mitään arvokasta siellä ei ole. Pitääkö mun ottaa sinne joku arvioimaan irtaimiston arvo, jotta voin sitten itse tyhjentää asunnon?

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
isälläni on todennäköisesti ollut myös velkoja, ulosottossa asti. Mites niitten kanssa, periytyykö ne nyt sitte mulle? Ilmeisesti pitää hakea hänet nyt varattomaksi...?

Hankipa ensin isästäsi sukuselvitys eli kirkkoherranvirastosta/maistraatista siitä kunnasta, jossa hän viimeksi eli. Paperista näet, mistä hän on sinne muuttanut. Tilaa edellisestä kunnasta myös tämä selvitys ja jatka ketjua, kunnes sulla on paperit kädessä siihen asti, kun isäsi oli 14 v. Näin tarkistetaan, oletko ainoa perijä (yllättäviä lehtolapsia ei löydy).

Kun sulla on virkatodistus (sukuselvitys), jossa ilmenee, että olet lähin omainen, kävele sen kanssa isäsi pankkiin ja selvitä taloudellinen tilanne. Perunkirjoituksista selviät helpoimmin, jos annat sen pankin tehtäväksi. Kysy, mitä papereita tarvitsevat. Pankissa maksaa muutaman satasen. Juristi tulee kalliiksi ja "kyökkijuristin" tekemä perukirjoitus voi koitua yllättävän kalliiksi pienestä "pilkkuvirheestä".

Hautaustoimistoon kannattaa ottaa yhteys. Jos isäsi oli varaton, saat myös hautausavustusta. Hautaustoimisto osaa auttaa. Joss mahdollista, vertaa muutaman hautaustoimiston palveluja. Itse mieheni kuoleman jälkeen kävin 3 hautaustoimistossa kyselemässä. Valinta oli tämän jälkeen helppo. Palvelu ja kohtelu on varsin kirjavaa.

Eli SUKUSELVITYKSET PERUNKIRJOITUSTA VARTEN, HAUTAUSTOIMISTO, PANKKI

Alla linkki muistilistaan leskeytyneelle. Toimi soveltaen

http://www.nuoretlesket.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=36

mulla on tulossa sama eteen jonakin päivänä, luultavasti piankin.
voimia sinulle!!
mulla ei tule olemaan varoja isäni hautajaisten järjestämiseen ja olenkin jo miettinyt valmiiksi miten sellasessa tilanteessa toimitaan, isällänikään ei rahaa ole kuin miinuksen puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsija:
Näen työssäni ( seurakunnalla ) paljon surevia ihmisiä,
ja olen huomannut sen että mitä "huonommat" välit on ollu vainajalla ja omaisella,
sitä vaikeampi surua on käsitellä. Jos kaikki on ollu hyvin ja oltu onnellisia
ja "mitään ei ole jäänyt sanomatta", on suru erilaista.

Joten tunteet voi yllättää, vaikka ei olekaan ollut tekemisissä aikohin.
Toivotan sinulle paljon voimia surussasi!

Mä kanssa oon ihan järkyttynyt tästä, kuinka paha olo mulla on. Isoin syy siihen on se, että en edes tiedä, kauanko hän on kuolleena siellä asunnossaan ollut. Mä koitin aikanani pitää yhteyttä, mutta se yhteydenotto jäi kovin yksipuoliseksi. Ja nyt viimeksi kun koitin soitella, oli puhelinnumero vaihtunut, en saanut uutta numeroa mistään, ja lisäksi hän oli muuttanut toiseen osoitteeseen.... Silti tuntuu pahalta että mun isäni joutuu tähän murheelliseen ryhmään, joka on ollut kuolleena asunnossaan ties kuinka kauan, eikä kukaan ole osannut kaivata :'(

jos et uskalla/halua mennä asuntoon hajun tms takia, suosittelen tilaamaan siivouksen sinne.
maksaa muutaman satasen mutta jos on rahaa niin kannattaa.
toisaalta, jos omaisia ei olisi, vuokranantajan velvollisuuteen kuuluu tyhjentää ja siivota asunto.
sun ei ole pakko tehdä tuon suhteen mitään, eri asia on pystyykö olla tekemättä..

Yhteistyössä