Poliiseilta pitäisi kieltää autot ja koirat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poliisikoira puri helsinkiläismiehen sairaalakuntoon
28.8.2009 19:33 | Päivitetty: 28.8.2009 20:48
A A STT

Poliisikoira puri helsinkiläismiestä pahasti jalkaan varhain torstaina. 24-vuotias uhri kertoo vammojen vaativan leikkaushoitoa.

"Lääkärit joutuivat kiinnittämään lihaksia uudestaan. Jalka joudutaan pitämään auki viikonlopun yli ja ensi viikolla ruvetaan tekemään ihonsiirtoja. Tästä tulee monen kuukauden juttu", uhri kertoi puhelimitse perjantaina.

Hän toimitti STT:lle myös kuvan, josta näkyy erittäin pahannäköinen vamma oikean jalan pohkeessa. Mies on ollut yhteydessä asianajajaan.

Helsingin poliisista vahvistettiin tapahtuma. Välikohtaus liittyi takaa-ajoon ja sitä seuranneeseen kiinniottoon. Uhria ei epäillä mistään, vaan hän oli takaa-ajetun kyydissä.

Uhri kertoo, että hänelle tuttu kuljettaja lähti ajamaan pakoon nähdessään poliisin. Poliisi sai auton pysäytettyä, ja kuljettaja pakeni jalan, mutta jäi lopulta kiinni. Uhri itse jäi autoon, josta poliisi käskytti hänet ulos.

Apulaispoliisipäällikkö Jari Liukun mukaan yksi poliiseista oli tällöin laittamassa koiraa takaisin autoon. Yllättäen poliisiauto kuitenkin peruutti vahingossa hänen päälleen, ja hän loukkaantui lievästi.

"Tämän seurauksena poliisikoira on päässyt vapaaksi ja purrut paikalla ollutta siviilihenkilöä", Liukku vahvisti STT:lle.

Hän ei tiennyt tapauksen yksityiskohdista enempää, mutta arveli, että tilanne on voinut edetä nopeasti.

Uhri on vankasti sitä mieltä, ettei poliisilla ollut mitään kiirettä tulla ottamaan koiraa hänen kimpustaan. Mies sanoo maanneensa maassa vatsallaan jo tovin ennen puremista. Hänen mukaansa virkavalta jopa usutti koiraa puremaan.

Liukku kertoi perjantaina iltapäivällä, että koirapoliisia tai puremisen uhria ei epäillä mistään ja esitutkinnassa epäiltynä on vain poliisia paennut kuljettaja.

STT sai kuitenkin illalla tiedon, että juttu siirtyy poliisirikostutkintaan ja tutkinnanjohtajana toimii syyttäjä. Tutkinnassa selvitetään tapahtumien kulku.

Uhri ei aio jättää asiaa sikseen. Hän sanoo haluavansa myös korvauksia.

"Jos rikosilmoitus tulee, asia siirtyy normaalisti poliisirikostutkintaan. Syyttäjä on siinä tutkinnanjohtajana", apulaispoliisipäällikkö Liukku totesi.

Poliisi voi periaatteessa joutua korvausvastuuseen ilman, että välikohtaukseen liittyy mitään tahallista.

Aivan tavanomaista toimintaa poliisilta. Poliisi ei välitä sivullisten turvallisuudesta pätkääkään. Tämä havaitaan mm. kun poliisi jahtaa jatkuvasti mopoilijoita, kaahaten näiden perässä kaupunkien keskustoissa vaarantaen sivullisten ja mahdolliseen liikennerikkeeseen syyllistyneen hengen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan tavanomaista toimintaa poliisilta. Poliisi ei välitä sivullisten turvallisuudesta pätkääkään. Tämä havaitaan mm. kun poliisi jahtaa jatkuvasti mopoilijoita, kaahaten näiden perässä kaupunkien keskustoissa vaarantaen sivullisten ja mahdolliseen liikennerikkeeseen syyllistyneen hengen.

:D

Lisäksi ammuskelevat ihmisiä keskellä kaupunkia :o

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No pakko olla jotain isompaa juttua, jos on poliisikoiratkin otettu esille. Ei kyllä ihan pikkujutuista ala käyttämään koiria tuollaisiin.

Iso juttu niin. Viaton uhri, joka ei ollut syyllistynyt mihinkään, istui autossa ja poliisi pakotti hänet ulos ja yritti syöttää koirille.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No pakko olla jotain isompaa juttua, jos on poliisikoiratkin otettu esille. Ei kyllä ihan pikkujutuista ala käyttämään koiria tuollaisiin.

Sehän riittää kun ihminen omistaa auton. Jonkinlainen rikollinen sitä silloin on pakko olla.

Kumma kun niistä aiheellisista pidätyksistä, poliisien arkipäivän työstä, rikoksien selvittämisistä ja oikeiden rikollisten kiinnisaamisesta ei aina vaahdota palstalla vaan ainoastaan sitten muistetaan tulla haukkumaan kun joku on mennyt pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kumma kun niistä aiheellisista pidätyksistä, poliisien arkipäivän työstä, rikoksien selvittämisistä ja oikeiden rikollisten kiinnisaamisesta ei aina vaahdota palstalla vaan ainoastaan sitten muistetaan tulla haukkumaan kun joku on mennyt pieleen.

Ei tässä mikään mennyt pieleen, vaan koiraa käskettin puremaan viatonta sivullista.

Ei tässä mikään mennyt pieleen, vaan koiraa käskettin puremaan viatonta sivullista.

Mää oon kyllä skeptinen tuon suhteen, että poliisit käskisivät tuollain tehdä. Kimpaantunut uhri heittelee satuja.

Sanoo kiukkuinen uhri. Se on vaan toinen kanta tässä asiassa.

Sanoo kiukkuinen uhri. Se on vaan toinen kanta tässä asiassa.

Eikö se ole palstan tapa toimia et tuomitaan vain toisen osapuolen kertomuksen perusteella?

Koirat ei pysy hanskassa ja autoilla ei osata ajaa :laugh:

Niinpä, pitäis sitä nyt pystyä koiran hihnasta pitelemään kiinni vaikka itse jääkin vähän auton alle.

Se oli varmaan tämän maassa maanneen uhrin vika?

Eihän siitä ole kuin muutama päivä kun poliisikoira puri palomiestä.

Niinpä, pitäis sitä nyt pystyä koiran hihnasta pitelemään kiinni vaikka itse jääkin vähän auton alle.

No olenko mä niin sanonut? :o Mutta mä väitän että aika harvalla pysyy koiran hihna hanskassa jos samalla jää itse auton alle.

"Apulaispoliisipäällikkö Jari Liukun mukaan yksi poliiseista oli tällöin laittamassa koiraa takaisin autoon. Yllättäen poliisiauto kuitenkin peruutti vahingossa hänen päälleen, ja hän loukkaantui lievästi."

Tämä herättää mm. seuraavia kysymyksiä:
1. Poliisiauto siis peruutti koiran päälle?
2. Peruuttiko tahallaan?
3. Voiko kyseessä olla murhan yritys?
4. Voiko uhri tai koira saada verenmyrkytyksen?
5. Taivutetaanko sukunimi Liukku - Liukun vai Liukkun?

No olenko mä niin sanonut? :o Mutta mä väitän että aika harvalla pysyy koiran hihna hanskassa jos samalla jää itse auton alle.

Kyllä poliisilla pitäisi pysyä. Muuten on väärässä hommassa. Koira on sentään tappava ase.

Yhteistyössä