Pojan puhelinlasku 162,47 e!!!

[QUOTE="vieras";25682927]Peesi, toivottavasti sentään vapaaehtoisesti...

Saldorajan lisäksi myös kaikki mahdolliset palvelunumeroestot päälle.[/QUOTE]

Eikö tälläisten ottaminen lapsen puhelimeen oo ihan normaalia jo kun sen liittymän avaa? Tai niin meillä on toimittu,en oo luottanut noiden omaan järkeen sellaisten kohdalla vaan oon ottanut estot samantien.

Minun vanhimmalla pojalla oli aikanaan kans lähemmäs 200 euroa puhelinlasku.
Siihen aikaan, kun kyseinen liittymä otettiin ei edes ollut mahdollisuutta ostaa limuja, karkkeja, pitsoja ja tiesmitä leffa/junalippuja kännykällä.
Teineillä oli varmasti "taivas auki", kun huomasivat, että poikani puhelimella voi tilata porukalla pitsaa ja limua :( kunnes koitti maksuaika, vähennettiin meilläkin puhelinlasku pojan omalta tililtä.
Liittymä vaihtui tuon tempauksen jälkeen prepaid-liittymäksi yllättäen...

[QUOTE="vieras";25683121]Eikö noita palveluita käytetty joskus 10-vuotta sitten? En tunne ketään joka tilaisi soittoääniä kun kaiken voi ladata netistä maksutta.[/QUOTE]

Mun hataran muistikuvani mukaan noita on kyllä ihan telkussa aika lähiaikoina mainostettu.

[QUOTE="vieras";25683113]onko rollolaisella muka varaa älypuhelimeen jos hänelle on joskus näin käynyt?
ps. AP. ei puhunut mitään tiedonsiirrosta.[/QUOTE] nettiin pääsee halvemmillakin puhelimila .Meille ei ole koskaan käynyt näin, tiedän vian ihmisiä jolle näin on käynyt.

Onhan tuossa maksamista ja ne limuautomaatit on ihan rosvoja. Meillä kans tytöllä karkasi mopo käsistä kun automaatit tuli koululle, mut ei kuitenkaan tuohon summaan yltänyt läheskään oli jotain 30e sillo
Normaalisti meillä lasten puhelinlaskut on noin 9-12e luokkaa tytöllä ja pojalla 3-6e :laugh:

[QUOTE="tinttu";25682922]Minkä ikäinen poika? Meidän 13v pojalla on puhelinlasku yleensä n. 9-12e. :D 16v tytöllä 30e. Eli aikas hurjasti on poikasi käyttänyt puhelinta. :O[/QUOTE]

Meillä kanssa 17veellä niin vähän. on HCD Ja laskuja ei paljon itään. Kyselinkin jo, ettetkö uskalla soittaa. Ennen oli preapeid ja sekin riitti hyvin kymillä. Enemmän nuo kaverit soittelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kglhöh;25682964:
Saldoraja ois varmaan kantsinu laittaa hei alunperin jo. Ihmettelen teinin vanhempaa joka ei sellaista laita.
Tutulla teinillä 330e lasku
Mä en ole laittanut. Mutta meillä teinit joutuivatkin maksamaan kännykkälaskunsa itse kuukausirahastaan. Kumpikin kämmäsi alussa yhden kerran ja silloin joutuivat tekemään ylimääräisiä töitä maksaakseen työllään sen osuuden, mihin kuukausiraha ei riittänyt. Toista kertaa eivät ole kämmänneet vaan seuraavat saldoaan operaattorin nettisivuilta.

Miksi hmeessä vielä kotitöitä, kuun rahat otat häneltä? Kaksinkertainen rangaistus.

Siksi koska haluan opettaa lapsilleni, että teoistaan pitää kantaa vastuu. Vaikka olisikin moka, niin siitä pitää aikuisenakin selviytyä. Silloin ei voi vain heittää lekkeriksi, ettei huvitakaan ja että millään ei ole mitään väliä.
Samasta mokasta ei saa koko ajan rankaista, mutta olen sitä mieltä, että oli moka tai ei, vastuunsa pitää kantaa jo tuon ikäisenä.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Siksi koska haluan opettaa lapsilleni, että teoistaan pitää kantaa vastuu. Vaikka olisikin moka, niin siitä pitää aikuisenakin selviytyä. Silloin ei voi vain heittää lekkeriksi, ettei huvitakaan ja että millään ei ole mitään väliä.
Samasta mokasta ei saa koko ajan rankaista, mutta olen sitä mieltä, että oli moka tai ei, vastuunsa pitää kantaa jo tuon ikäisenä.
Mä olen vähän samaa mieltä tuon "pienet ovat" nikin kanssa. Jos kerran teini maksaa laskun omista rahoistaan, niin en näe mitään syytä teettää vielä lisätöitäkin. Jos susta kuitenkin tuntuu, että teinin mielestä se laskun maksaminen itse on yhdentekevä juttu, niin silloin laittaisin maksamaan laskun tekemällään työllä ja antaisin teinin omien rahojen olla. Mutta en laittaisi tekemään molempia.

• Tykkää
Reactions: rops

No ethän sinäkään mokaasi kahteen kertaan maksa, vai? Vasta sitten, jos tuo on toistuvaa, niin lisärangaistus tehostamaan sanomaa.

Mitähän elinkautista ne / me toiset kotitöitä tekevät kärsivät?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25683441:
Mä olen vähän samaa mieltä tuon "pienet ovat" nikin kanssa. Jos kerran teini maksaa laskun omista rahoistaan, niin en näe mitään syytä teettää vielä lisätöitäkin. Jos susta kuitenkin tuntuu, että teinin mielestä se laskun maksaminen itse on yhdentekevä juttu, niin silloin laittaisin maksamaan laskun tekemällään työllä ja antaisin teinin omien rahojen olla. Mutta en laittaisi tekemään molempia.

Tunnen poikani sen verran hyvin, että tiedän sen, että hänelle se on yksi ja hailee, jos hänen tililtään viedään 160 e tuohon tarkoitukseen.
Hänen tilillänsä olevat rahat ovat isovanhempiensa ja minun ja vaimoni säästämiä. Hän on omat kesätyörahansa jo pistänyt taivaan tuuliin aikoja sitten.
Oman lapseni tuntien tiedän, että molemmat rangaistukset YKSINÄÄN, sekä pelkkä rahan tililtä ottaminen, että pelkkien lumitöiden yms. hommien teko muutaman kerran, on riittämätöntä.
Saatan tehdä niin, että otan vaikka puolet summasta tililtään ja tekee sitten kotitöitä, mutta haluan opettaa sen, että teoistaan pitää kantaa vastuu ja että elämässä ei pääse niin helpolla.

[QUOTE="vieras";25683470]No ethän sinäkään mokaasi kahteen kertaan maksa, vai? Vasta sitten, jos tuo on toistuvaa, niin lisärangaistus tehostamaan sanomaa.[/QUOTE]

Niin kauan maksan mokaani tässä elämässä, että se on saatu hoidettua kuntoon. Ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista, ainakaan meikäläisellä, ja sen haluan opettaa myös jälkikasvulleni.

Mitähän elinkautista ne / me toiset kotitöitä tekevät kärsivät?

Aikuisten ihmisten kotitöiden tekemistä tuskin voidaan laskea minkäänlaiseksi rangaistukseksi vaan pikemminkin velvollisuudeksi. Ja velvollisuuksista olisi teinienkin hyvä oppia ;)

Tunnen poikani sen verran hyvin, että tiedän sen, että hänelle se on yksi ja hailee, jos hänen tililtään viedään 160 e tuohon tarkoitukseen.
Hänen tilillänsä olevat rahat ovat isovanhempiensa ja minun ja vaimoni säästämiä. Hän on omat kesätyörahansa jo pistänyt taivaan tuuliin aikoja sitten.
Oman lapseni tuntien tiedän, että molemmat rangaistukset YKSINÄÄN, sekä pelkkä rahan tililtä ottaminen, että pelkkien lumitöiden yms. hommien teko muutaman kerran, on riittämätöntä.
Saatan tehdä niin, että otan vaikka puolet summasta tililtään ja tekee sitten kotitöitä, mutta haluan opettaa sen, että teoistaan pitää kantaa vastuu ja että elämässä ei pääse niin helpolla.
Vähän ajattelinkin, että teinisi ei välttämättä noteeraa koko tekoaan, jos rahat vain otetaan hänen tililtään. Tuo voi olla ihan hyvä ratkaisu, että puolet maksaa rahoillaan ja puolet työllään. Meillähän tosiaan aikoinaan oli niin, että sen osan mihin kuukausiraha ei riittänyt, maksoivat työllä. Ja se ei ollut mitään normaalia kotihommaa, jota muutekin joutuivat tekemään, vaan isompi urakka. Tulipahan pihakalusteet pestyä ja piha kunnostettua sekä ulkovarastot siivottua :D Ja oppivatpahan kerrasta.

Kyllä tässä pitää vähän ihmetellä vanhempiakin. Lapsi alkanyt ykskaks käyttää puhelinta hulluna ja vanhemmille tulee yllätyksenä että lasku on jättimäinen? Jos lapsi oikeasti tarvitsee puhelinta tosi paljon, kannattaa hommata joku pakettiliittymä mistä noita käsittämättömiä laskuja ei tule. Ja niihin limpsoihin sitten se palvelunumeroesto, sehän on kaiken lisäksi ilmainen.

Meillä on lapsilla sopimukselliset prepaid-liittymät mikä takaa sen, että numeron voi tulevaisuudessa siirtää laskutusliittymäksi tai toiselle operaattorille tai miten vaan. Ei ole vielä kertaakaan saldo loppunut ja sen lisäksi, että saldoa ei voi ylittää, tästä ei tule mitään kuluja: ei ole kuukausimaksua, mitkä edelleenkin ovat 50 senttiä - 2 euroa EIKÄ tarvitse saldorajasopimusta mikä tuppaa maksamaan pari euroa kuussa eikä edes ole varma: tänään tehty satasen puhelinlasku sulkee liittymän vasta huomenna.

Eikä tarvitse huolehtia vaikka puhelin katoaisi tai varastettaisiin. Ei tule laskua, koska saldo on jo maksettu ja numeron voi käydä piippauttamassa liikkeessä uudelle kortille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25683512:
Vähän ajattelinkin, että teinisi ei välttämättä noteeraa koko tekoaan, jos rahat vain otetaan hänen tililtään. Tuo voi olla ihan hyvä ratkaisu, että puolet maksaa rahoillaan ja puolet työllään. Meillähän tosiaan aikoinaan oli niin, että sen osan mihin kuukausiraha ei riittänyt, maksoivat työllä. Ja se ei ollut mitään normaalia kotihommaa, jota muutekin joutuivat tekemään, vaan isompi urakka. Tulipahan pihakalusteet pestyä ja piha kunnostettua sekä ulkovarastot siivottua :D Ja oppivatpahan kerrasta.

Harmi vaan, että ollaan vaimon kanssa raadettu selkä vääränä koko syksy ja siivottu varastoa/autotallia.
Taitaa mennä ihan perus lumihommiksi/talon imuroinniksi.
Taidan soveltaa tuota tekniikkaa, että otan puolet rahana ja puolet saa tehdä kotitöinä :)

Niin kauan maksan mokaani tässä elämässä, että se on saatu hoidettua kuntoon. Ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista, ainakaan meikäläisellä, ja sen haluan opettaa myös jälkikasvulleni.

Aikuisten ihmisten kotitöiden tekemistä tuskin voidaan laskea minkäänlaiseksi rangaistukseksi vaan pikemminkin velvollisuudeksi. Ja velvollisuuksista olisi teinienkin hyvä oppia ;)

No eikö se ole hoidettu kuntoon, kun poika laskun maksaa? Ajattelen vain, että mitä seuraavasta, ehkä isommasta mokasta? Loppuu rangaistusasteikko kesken ja sen jälkeen "mitä välii" on lähellä. Itse antaisin vaihtoehdot maksaa itse rahalla tai työllä.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="jep jep";25683517]Kyllä tässä pitää vähän ihmetellä vanhempiakin. Lapsi alkanyt ykskaks käyttää puhelinta hulluna ja vanhemmille tulee yllätyksenä että lasku on jättimäinen? Jos lapsi oikeasti tarvitsee puhelinta tosi paljon, kannattaa hommata joku pakettiliittymä mistä noita käsittämättömiä laskuja ei tule. Ja niihin limpsoihin sitten se palvelunumeroesto, sehän on kaiken lisäksi ilmainen.

Meillä on lapsilla sopimukselliset prepaid-liittymät mikä takaa sen, että numeron voi tulevaisuudessa siirtää laskutusliittymäksi tai toiselle operaattorille tai miten vaan. Ei ole vielä kertaakaan saldo loppunut ja sen lisäksi, että saldoa ei voi ylittää, tästä ei tule mitään kuluja: ei ole kuukausimaksua, mitkä edelleenkin ovat 50 senttiä - 2 euroa EIKÄ tarvitse saldorajasopimusta mikä tuppaa maksamaan pari euroa kuussa eikä edes ole varma: tänään tehty satasen puhelinlasku sulkee liittymän vasta huomenna.

Eikä tarvitse huolehtia vaikka puhelin katoaisi tai varastettaisiin. Ei tule laskua, koska saldo on jo maksettu ja numeron voi käydä piippauttamassa liikkeessä uudelle kortille.[/QUOTE]

En minäkään tästä käsiäni pese. Totta kai vastuu on minun loppupeleissä, niin juridisesti (liittymä minun omistuksessani) kuin muutenkin.
On laskut olleet aikaisemminkin 40-60 e:n luokkaa eli korkeahkoja, mutta tämä kyllä katkaisi kamelin selän aivan totaalisesti.
Palvelunumero- yms. estot tulevat kyllä voimaan, soitan huomenna Soneralle asiakaspalveluun ja pyydän laittamaan kaikki estot kuntoon.
Poika kyllä myönsi, kun keskusteltiin, että tiesi juuri kuinka kalliita limsat yms. olivat, mutta ei sillä hetkellä tuntunut se hinta mitenkään merkitykselliseltä.

Yhteistyössä