Pojan pk-ongelmista, mitä mieltä ootte (3v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämillään

Vieras
Äsh, huominen pojan pk-päivä stressaa äitiä jo nyt... Lyhykäisyydessään tilanne: poju aloitti 1.8. isossa päiväkodissa, on kaksi päivää viikossa 6 tuntia. Oon 1v. kuopuksen kanssa kotona, mutta tää 3v. poika on tosi sosiaalinen tapaus, eikä meillä juuri ole lapsiperhekontakteja täällä, joten haluttiin hänelle seuraa ja haettiin tuota hoitopaikkaa. Oli aikaisemmin ryhmiksessä, missä viihtyi todella hyvin ja kesän jälkeen kovasti kaipasi leikkiseuraa.

Poika itkeskelee kotona ettei halua hoitoon, hänellä ei ole siellä kavereita, kiusataan ja tönitään, ei tykkää tädeistä (tuntee vain yhden nimeltä :( ) , leikkii aina yksin jne. Hän on ihan hysteerinen juttuineen, ja on nytkin viikonlopun vain hokenut, että koska on maanantai ja pitää mennä hoitoon ja ettei halua. Matkalla huutaa ja jääminen on yhtä tuskaa. Ip kun haen hänet, on aina ilahtuneen oloinen, mutta ei järjestä mitään erityistä draamaa. Matkalla kotiin taas kertoo, että oli tyhmä päivä ja luettelee em. juttuja. On tullut aika agressiiviseksi, lyömistä ja huutamista, mutta toisaalta toi voi liittyä ihan uhmaikäänkin kyllä.

MUTTA, hoitajat aina kehuu, että tosi hyvin menee, reipas poika ja on hyvin sopeutunut joukkoon!?!? Noista kiusaamisjutuista kun heille mainitsin, niin olivat ihan ihmeissään. Ei kuulemma ole mitään "sydänystävää" saanut, mutta ihan ok on leikeissä mukana jne. Itku kuulemma loppuu heti kun oon lähtenyt ja ihan iloisena siellä päivät puuhailee.

Siis mitä ihmettä teen? Mikähän tuossa nyt on "totuus"? Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa??

ensinnäkään noin pieni ei tarvitse minkäänlaista virikepaikkaa pois kotoa. Pidä lapsi kotona ja käykää vaikka avoimessa pvkodissa ja puistoissa yhdessä siinä tarpeeksi. Lapsi reagoi näin koska tietää sinun olevan kotona toisen kanssa

OK, lisään vielä et olen menossa töihin 5kk kuluttua, jolloin pojan ja kuopuksen on sit pakko mennä tuonne hoitoon. Siksikin emmin ton poisottamisen kanssa, kun ajattelen että meneekö sitten ihan soutamiseksi ja huopaamiseksi... Kun sitten 5kk päästä ei tosiaan enää voida hoitoa keskeyttää, vaan sinne on vaan pakko sopeutua :(

Ihan vaan mitään mistään tietämättä: voisiko se poika tuolla lailla kanavoida mahdollista mustasukkaisuutta siitä pienemmästä? Siis että kun on hoidossa, siellä on kivaa, mutta kun on kotona niin kokee sen hoitoonviemisen jotenkin niin että hänet pistetään sivuun kuopuksen tieltä. Se aggressiivisuuskin voisi olla sitä?

Mutta mitäköhän siinä sitten tekis...:\. Oma on niin pieni etten osaa vielä kokemuksesta sanoa, millä tasolla asioista voi "keskustella" kolmivuotiaan kanssa. Kysyisin ehkä että tuntuuko susta sitä varten pahalle mennä hoitoon, että pikkuveikka/sisko jää äidin kanssa kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
OK, lisään vielä et olen menossa töihin 5kk kuluttua, jolloin pojan ja kuopuksen on sit pakko mennä tuonne hoitoon. Siksikin emmin ton poisottamisen kanssa, kun ajattelen että meneekö sitten ihan soutamiseksi ja huopaamiseksi... Kun sitten 5kk päästä ei tosiaan enää voida hoitoa keskeyttää, vaan sinne on vaan pakko sopeutua :(

Siinä tapauksessa antaisin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja pvkodin täti:
ensinnäkään noin pieni ei tarvitse minkäänlaista virikepaikkaa pois kotoa. Pidä lapsi kotona ja käykää vaikka avoimessa pvkodissa ja puistoissa yhdessä siinä tarpeeksi. Lapsi reagoi näin koska tietää sinun olevan kotona toisen kanssa

Aika vastuutonta väittää ettei lapsi tarvitse kontakteja muihin ihmisiin :o
Joo kaikki, pitäkää ne lapsenne vaan kotona :attn:

Tähän kommentoisin, että asiaa pohdittiin kovasti, ja meistä meidän poika tarvitsee jonkun virikepaikan kodin ulkopuolelta. On siis to-del-la vilkas ja touhukas ja kaipaa lapsiseuraa. Puistossa toki käydään, mitään avoimia päiväkoteja ei täälläpäin ole.

Juu, älä nyt ainakaan pois ota, jos noin lähellä kokopäivähoito.
Kannattaa tosiaan vähän kysellä että tuntuuko pahalta, toisaalta ei kolmevuotias vielä osaa oikeen eritellä mitään tunteita sillee että mistä ne johtuu.
Luultavasti kuitenkin mustasukkaisuutta siitä,että sinä oot kotona ja hän on hoidossa.
Mun esikoinen kiukutteli eskari-iässäkin vielä kun hän "joutui" joka päivä eskariin ja pienemmät "sai" olla mun kanssa vaan kotona ja mitä kaikkee kivaakin ne EHKÄ sai tehdä.

Itse pitäisin kotihoidossa ja hankkisin virikkeitä muualta, esim. kerhot, muskarit tms. harrastukset joissa näkisi myös muita lapsia.
Mutta jos 5kk kuluttua kuitenkin pakko mennä hoitoon, niin menisin itse mukaan tutustumaan sinne päiväkotiin ainakin muutamaksi päiväksi ja miettisin sitten uudelleen. Jos näyttää siltä että ryhmä ei ole ehkä paras mahdollinen, niin olisiko mahdollista vaihtaa hoitopaikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Ja se ainoa paikka saada sosiaalisia kontakteja on tietysti päiväkoti niinhän, sallikaan minun nauraa!

Alkuperäinen kirjoittaja Spirit of the Christmas Past:
Ihan vaan mitään mistään tietämättä: voisiko se poika tuolla lailla kanavoida mahdollista mustasukkaisuutta siitä pienemmästä? Siis että kun on hoidossa, siellä on kivaa, mutta kun on kotona niin kokee sen hoitoonviemisen jotenkin niin että hänet pistetään sivuun kuopuksen tieltä. Se aggressiivisuuskin voisi olla sitä?

Mutta mitäköhän siinä sitten tekis...:\. Oma on niin pieni etten osaa vielä kokemuksesta sanoa, millä tasolla asioista voi "keskustella" kolmivuotiaan kanssa. Kysyisin ehkä että tuntuuko susta sitä varten pahalle mennä hoitoon, että pikkuveikka/sisko jää äidin kanssa kotiin?

Kyllä voi. Itse tätä jokapäivä näen työssäni. Nykyvanhemmat vaan eivät halua sitä nähdä. Kun se lapsi niin kipeästi tarvitsee niitä hienoja pvkodin virikkeitä.

Meillä oli just sama tilanne.Otettiin lapsi hoidosta pois(meillä ei mahd. vaíhtaa hoitomuotoa,on vain yksi päiväkoti kunnassa) puoleksi vuodeksi.Siinä ajassa pieni ehtii kehittyä ja reipastua tosi paljon.Uudelleenaloitus sujui tosi hyvin,ei minkäänlaisia vaikeuksia ollut enää.

Kiitos kommenteista. Luulen, että katsellaan nyt vielä, ja vasta jos aivan mahdottomaksi menee, niin sitten pitää varmaan vasta miettiä tota poisottoa. Ihan mahdollista on kyllä, että poika on jotenkin mustasukkainen, vaikka ei ole kyllä muuten sellaisia piirteitä ilmennyt, paitsi ihan silloin alussa kun vauva tuli kotiin. Olen yrittänyt kauttarantain tunnustella, jos on mustasukkaisuutta ilmassa, mutta voihan olla ettei poika itsekään tunnista tuota tunnetta.

Muskarissakin käydään, ja ihan hyvin siellä poika viihtyy, mutta ei sieltä leikkiseuraa tai kavereita ole varsinaisesti saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Spirit of the Christmas Past:

Kyllä voi. Itse tätä jokapäivä näen työssäni. Nykyvanhemmat vaan eivät halua sitä nähdä. Kun se lapsi niin kipeästi tarvitsee niitä hienoja pvkodin virikkeitä.

Niin no en mä sitä päiväkotiasiaa tässä lähtenyt kritisoimaan, eiköhän se sisarusten välinen mustasukkaisuus ole ihan normimeininkiä hoitojärjestelyistä huolimatta. Mietin vain sitä, että voiko noin nuoren kanssa ihan suoraan puhua asiasta jo.

Minä luulen myös, että poika ehkä esittää sulle mustasukkaisuutta siitä, että hän "joutuu" tarhaan, ja pienempi saa jäädä kotiin. Vaikka nauttisikin tarhassaolosta, mutta siis osoittaa mieltään ikäänkuin (mikä on täysin ymmärrettävää). Mitäs jos menisit itse yhdeksi päiväksi pojan mukaan tarhaan, ja pääsisit seuraamaan kuinka päivä sujuu? Toki poika saattaa käyttäytyä hieman eritavalla kun olet siellä, mutta näkisit kuitenkin millainen ryhmä on, ja onko poitsu löytänyt paikkansa siinä. Minusta on hienoa, jos voi tehdä tuollaisen hienovaraisen laskeutumisen päiväkotiarkeen, kuin että heti pitäisi olla 8 tunnin päiviä joka päivä. Älä ota poikaa pois, jos hoitoon meno on kohta edessä kuitenkin samaan ryhmään. Parempi koittaa saada asiat sujumaan jo nyt, kun sullakin on ennen töiden alkua aikaa paneutua poitsun sopeutumiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Ja se ainoa paikka saada sosiaalisia kontakteja on tietysti päiväkoti niinhän, sallikaan minun nauraa!

Naura sitten ihmeessä, koska ensinnäkään noin pieni ei tarvitse minkäänlaista virikepaikkaa pois kotoa :laugh: :laugh: :laugh:

Yhteistyössä