Pojan fyysisestä kehityksestä

Eli pyytäisin asiallisia vastauksia, koska tää asia huolestuttaa mua todella paljon.
Neuvolasta olen kysynyt asiasta, mutta sen suhteen asiaa katsotaan lokakuussa kun jätkä täyttää 2.

Mä olen huomannut, että toi jätkä kehittyy fyysisesti todella hitaasti:
-kävely on edelleen haparoivaa ja tasapaino menee todella helposti
-jätkä ei syö itse (on annettu lusikkaa jne, mutta ei auta)
-puhetta ei tule sanaakaan

Henkinen puoli pojalla on ihan kunnossa, jätkä auttaa kotitöissä ym, vie tavarat paikoilleen pyynnöstä jne.

Onko näin hidas kehitys oikeasti vielä normaalia? Onko muiden lapset yhtä hitaita kehittymään? :ashamed: :ashamed:
Toisaalta surettaa toi jätkä kun menohalut olis kovat, mutta taidot ei vaan riitä ja nurin mennään koko ajan... :ashamed: :ashamed:

No eriaikaanhan nuo kehittyvät.

Meillä puheenkehitys on "normaalia" hitaampaa. Tyttö täytti juuri 2v. ja on aika vähän sanoja(mamma pappa isi jne). Ainoa lause on "En anna". Muut lähipiirissä olevat samanikäiset lapset puhua pälpättävät jo vaikka mitä. Neuvolassa ei huolestunut yhtään. Sanoi että kaikki on ok kun ymmärtää paljon. Siis se ymmärtäminen on kuulemma ratkaiseva, juuri nuo kiellot,käskyt ja pyynnöt mitkä osaa toteuttaa.
Meillä oli poikakin hitaast puhumaani oppiva. Neuvolassa kysyikin että ollaanko me vanhemmat opittu itse hitaasti. Ei olla jouduttu kuitenkaan käymään missään terapioissa kummankaan kanssa.

Annat vaan lusikkaa käteen niin kyllä se suukin joskus löytyy :) Siten se vaan on opeteltava. Meillä lusikkaa annettiin jo aikaa sitten kun syöminen onnistui paremmin kun likka sai itse sörkkiä samalla.

Ja mitä meidän liikkumiseen tulee niin meillä tyttö on varmasti saanut isältä apina-geenejä :LOL: sillä hän on todella ketterä. Juoksee kovaa, kiipeilee telineillä jne. Poika taas oppi aikaisin kävelemään, mutta oli pitkään tosi varovainen ja arempihan hän on luonteeltaankin kuin rämäpää pikkusisko

Mutta asiaan... kaikki kehittyy ajallaan ja luultavasti myös teillä. Itse äitinä huomaat parhaiten kehityksen. Jos olet huolissasi niin voithan ilmaista huolestuneisuutesi 2v. neuvolassa.

PahaSilmä
Meillä lapset on liikkuneet vauhdilla, mutta puhuneet hitaasti. poika aloitti puhumisen 3 vuotiaana ja tyttö melkein kolme nyt ja on puhunut vuoden nyt tosi epäselvästi.

Täällä kans yks hidasliikkeinen poika :wave:

Ikää tosin vasta 8kk mut nyt jo fysioterapeutilla käyty ja varmaan pitää käydä myös jatkossa. Saatiin hyviä ohjeita miten edistää liikkumista ja vahvistaa lihaksia. Suosittelen! =)

Hieman Hankala harmaana
Neuvolan th sanoi, että fysioterapiaa tai siis sen tarvetta katsotaan sitten neuvolakäynnillä. Hän ei ollut eritysen huolestunut, mutta itseä vähän huolestuttaa (tosin voin olla vaan ylihysteerinen...).

On niin hassua, kun jätkän sisko (4,5v) oppi kävelemään 10,5kk ikäisenä ja pari vuotiaana juttua tuli lähes tauotta ;)

Yhteistyössä