pojan eskarissa on afrikasta adoptoitu tyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerä

Vieras
nätti tyttö jolla sellainen kihara tukka niinkuin afrikkalaisilla on. poika kertoi että yksi heidän eskariryhmän poika haukkui tätä tyttöä lamppupääksi. mun poika mietti mitä hänen olis pitäny tilanteessa tehdä. mäkään en tiedä, pitäiskö se ohjeistaa kertomaan eskariopelle jos kuulee vielä että poika haukkuu tuota tyttöä (nyt ei kuulemma ollu ope tuota kuullu eikä kukaan asiasta kertonut sille), vai onko se kantelemista jos opastan poikaa et jos kuulee että toista kiusataan nii kertois opelle (jos tyttö ei ite uskalla ja ope ei muuten saa asiaa tietoonsa)?vai pitäiskö se opastaa puolustamaan tuota tyttöä ? tyhmä kysymys mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja typerä:
nätti tyttö jolla sellainen kihara tukka niinkuin afrikkalaisilla on. poika kertoi että yksi heidän eskariryhmän poika haukkui tätä tyttöä lamppupääksi. mun poika mietti mitä hänen olis pitäny tilanteessa tehdä. mäkään en tiedä, pitäiskö se ohjeistaa kertomaan eskariopelle jos kuulee vielä että poika haukkuu tuota tyttöä (nyt ei kuulemma ollu ope tuota kuullu eikä kukaan asiasta kertonut sille), vai onko se kantelemista jos opastan poikaa et jos kuulee että toista kiusataan nii kertois opelle (jos tyttö ei ite uskalla ja ope ei muuten saa asiaa tietoonsa)?vai pitäiskö se opastaa puolustamaan tuota tyttöä ? tyhmä kysymys mutta...

Sano pojallesi, että seuraavalla kerralla sanoo tälle kaverilleen, että ei ole hauskaa, ei naurata ja kävelee pois. Vannon, että loppuu kiusaaminen.

Kiusaajat on pikkusieluisia itiöitä, jotka saa voimansa huomiosta.

Miettisitkö ees koko asiaa jos tyttö ei olis afrikkalaista syntyperää?

mun lasta on haukuttu milloin miksikin, suomalainen mutta omaa harvinaisesti tumman luonnonkiharan säkkärän

Alkuperäinen kirjoittaja typerä:

Jos omaa lastasi kiusattaisiin eskarissa, haluaisitko opettajien kuulevan siitä?

Itse kyllä todella haluaisin tietää, mikäli lastani kiusataan. Eli tietenkin ohjeistat lapsesi kertomaan opettajille (he sitten vanhemmille tietysti kertovat, mikäli kiusaaminen pahemmaksi menee).

kerro itse opettajille että poikaasi vaivasi tämä asia...näin minä tekisin enkä pistäisi lasta jälkikäteen kertomaan van näyttäisin mallia että näin kuuluu toimia.

Ohjeistan vähän molempia. Eli kertoisi opelle ja tilanteessa voisi puolustaa tyttöä. Tai ylipäätänsä ketä tahansa ketä kuulee kiusattavan. Ei siis väkivalloin vaan sanallisesti, ja myös jos kiusataan väkivalloin niin jos mahdollista auttaa tai ainakin hakea apua. Tää ei nyt ehkä niin eskari ikäistä vielä koske mutta jos miettii tulevaisuutta.

Mie olen ainaki omaa eskarilaistani muistuttanut että ketään ei saa kiusata ja jos näkee että kiusataan on kerrottava heti opelle ja autettava kaveria.

Mä käskisin vaan omaa lastani sanomaan sille kiusaajalle vastaavissa tilanteissa, että harmittaako kun olet itse tollainen lättäpää, etkä osaa puhuakaan muuta kuin tyhmiä :D
Ei joka asiasta, mitä muksut keskenään puhuvat ja lällättävät, pidä tehdä ihan hirveää juttua.

ja mä taas mietin olisiko noi pari arvostelua jäänyt tulematta, jos ap olisi kertonut, että päiväkodissa on pikkuisen pyöreä tyttö, jota toinen poika olisi nimeitellyt läskiksi

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä käskisin vaan omaa lastani sanomaan sille kiusaajalle vastaavissa tilanteissa, että harmittaako kun olet itse tollainen lättäpää, etkä osaa puhuakaan muuta kuin tyhmiä :D
Ei joka asiasta, mitä muksut keskenään puhuvat ja lällättävät, pidä tehdä ihan hirveää juttua.

kunnes se kiusaaminen jatkuu läpi ala-asteen..ylä-steen j alapsi päättäää jo mielessään et kun ei enää jaksa tietää miten tappaa itsensä..ja kiusaaminen ei ollut edes pahimmasta päästä..ONNEKSI en koskaan toteuttanut päätöstäni.

Alkuperäinen kirjoittaja brl:
ja mä taas mietin olisiko noi pari arvostelua jäänyt tulematta, jos ap olisi kertonut, että päiväkodissa on pikkuisen pyöreä tyttö, jota toinen poika olisi nimeitellyt läskiksi

Pyöreä voi olla minkämaalaista syntyperää tahansa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sama kävi mielessä. Tuskin olisit sanonut mitään jos vaaleaihoista tyttöä olisi sorsittu jostain.

Tähän, eikä lamppupää ole mikään kamala "haukkumanimi" edes. Mun lasta joka on poika, on vastaavasta syystä sanottu Lambiksi, sen vessapaperimainoksen mukaan, sillä oli vaan vaalea luonnonkihara tukka, eikä sekään siitä ottanut nokkiinsa. Nimi jäi pois käytöstä muutaman päivän kuluttua :)

Sama kävi mielessä. Tuskin olisit sanonut mitään jos vaaleaihoista tyttöä olisi sorsittu jostain.

Kyllä minä ainakin olen opettanut lapsille pienestä pitäen, että jos kaveria kiusataan pk:ssa tai koulussa, kaveria autetaan ja kerrotaan opettajalle. Hällä väliä kaverin värillä, koolla tai muullakaan!

no kyllä mä yhtälailla miettisin vaikka kyseessä olis suomalainen tyttö tai ihan minkä maalainen tahansa. ei ketään saa nimitellä ja jos sitä ei tässä vaiheessa kitketä pois niin voi yltyä pahemmaksikin kiusaamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
kerro itse opettajille että poikaasi vaivasi tämä asia...näin minä tekisin enkä pistäisi lasta jälkikäteen kertomaan van näyttäisin mallia että näin kuuluu toimia.

no tää mulla kävi mielessä että kerron tästä itse opelle, et poika on kertonut. kun tuo nimittely on pojan mukaan ollu toistuvaa, tapahtunut open selän takana.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

kunnes se kiusaaminen jatkuu läpi ala-asteen..ylä-steen j alapsi päättäää jo mielessään et kun ei enää jaksa tietää miten tappaa itsensä..ja kiusaaminen ei ollut edes pahimmasta päästä..ONNEKSI en koskaan toteuttanut päätöstäni.

tämä juuri. itse jouduin sivusta seuraamaan kun luokallani yhtä poikaa kiusattiin koko ala-asteajan. kaikki alkoi siellä ekaluokan korvilla harmittomasta nimittelystä ja yläasteella jo sitte melkein pahoinpideltiin ko poikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tämä juuri. itse jouduin sivusta seuraamaan kun luokallani yhtä poikaa kiusattiin koko ala-asteajan. kaikki alkoi siellä ekaluokan korvilla harmittomasta nimittelystä ja yläasteella jo sitte melkein pahoinpideltiin ko poikaa.

Teillä on ollut kyllä paska koulu ja paskat opettajat, jos tollaista ei huomattu. Sekä paskat oppilaatkin.
Miksi kukaan ei puolustanut tota poikaa?

teillä päin ei ilmeisesti ole kauheasti ulkomaalaisia?itse kysyin aikanaan tyttöni hoitajalta,miten heillä käsitellään nämä haukkumisasiat,kun tyttöni kysyi multa,mitä sana n**keri tarkoittaa..oli päiväkodissa joku poika osannut niinkin "sivistyneen " sanan..opettaja totesi,että jos he kuulevat haukkumisia,niin niihin puututaan ja niistä keskustellaan koko ryhmän kesken,lastenkin on hyvä ymmärtää,että ihmisiä on eri värisiä,kokoisia jne..

eli mun mielestä voit kyllä mainita asiasta hoitajalle..

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
teillä päin ei ilmeisesti ole kauheasti ulkomaalaisia?itse kysyin aikanaan tyttöni hoitajalta,miten heillä käsitellään nämä haukkumisasiat,kun tyttöni kysyi multa,mitä sana n**keri tarkoittaa..oli päiväkodissa joku poika osannut niinkin "sivistyneen " sanan..opettaja totesi,että jos he kuulevat haukkumisia,niin niihin puututaan ja niistä keskustellaan koko ryhmän kesken,lastenkin on hyvä ymmärtää,että ihmisiä on eri värisiä,kokoisia jne..

eli mun mielestä voit kyllä mainita asiasta hoitajalle..

asutaan keskisuuressa kaupungissa. pojan eskariryhmässä on kaks ulkomaalaista, tää afr. tyttö ja sit pakistanilaista syntyperää oleva tyttö. ei ehkä niin hirveesti oo ulkomaalaistaustaisia kuin esim pk seudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Teillä on ollut kyllä paska koulu ja paskat opettajat, jos tollaista ei huomattu. Sekä paskat oppilaatkin.
Miksi kukaan ei puolustanut tota poikaa?

tuosta oon samaa mieltä. opet ei tehny mitään vaikka näkivät ja kuulivat, ala-asteella siis.

Varmaan seuraavan kerran lasta viedessä menisin lapsen kanssa opettajan puheille ja aloittaisin, että "meidän Mattia on huolestuttanut yksi juttu..." ja antaisin lapsen kertoa asian loppuun (itse auttaen). Eiköhän opettaja asian siitä eteenpäin hoida.