Pojalla turvonnut imusolmuke kaulassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulju

Jäsen
22.03.2006
495
0
16
Pojalla on tuntunut jo pidemmän aikaa pieni patti tossa kaulalla ja aina ollaan se flunssan piikkiin laitettu kun sillonhan ne imusolmukkeet voi turvota. Nyt kuitenkin käytin poikaa lääkärillä kun pojalla ei ole pitkään aikaan nuhaa ollut ja silti toi patti tossa kaulalla on.

Lääkäri varmisti että imusolmuke se on. Kyseli et onko se isontunut viime aikoina jne., ja pisti meidät verikokeisiin ja nielunäytteen ottoon. Perjantaina lääkäri sit soittaa onko kokeissa mitään erityistä. Jos ei ole niin kuukauden päähän varataan uusi aika lääkärille ja kontrolloidaan tilannetta.

Yritän ajatella järkevästi että se ei välttämättä mitään kummempaa ole mut silti kyllä tuntuu niiiiin pitkältä ajalta odottaa perjantaille että saadaan labratulokset

:/

Huomasin samanlaisen meidän tytöllä viime viikolla. Korvatulhdus ja muutenkin flunssaa ollut nyt pidemmän aikaa ja ensi viikolla on korvatulehduksen jt, jossa ajateltiin sitten tuosta patista mainita samalla.

Onko teilläkin Frank se patti vaan toisella puolella? Meillä on pojalla koko ajan ollut toi patti tossa oikealla puolella, meinaan vaan että jos on flunssasta johtuvaa niin olisko ne molemmilta puolilta turvonneet?

Mulla oli itselläni sellanen reilu sentin mittainen turvonnut imusolmuke kaulalla (vaan toisella puolen). Toki mä hermostuin kovasti ja kävin lääkärissä kun ei se mihinkään kadonnut. Lekuri vaan totes, että flunssa-aikaan useinkin tota tapahtuu. Jos ei parissa kuukaudessa katoa, niin tutkitaan sitten. No, ei kadonnu parissa kuukaudessa, mutta käytäyni uudelleen lekurissa, sitä kokeiltiin ja kun se oli sellanen "liikkuva" = eli ei mitenkään kiinteä, kuten kasvain, piti lekuri sitä edelleen ihan huolettomana. vähän reilu 3 kk meni ja se katosi

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mulla oli itselläni sellanen reilu sentin mittainen turvonnut imusolmuke kaulalla (vaan toisella puolen). Toki mä hermostuin kovasti ja kävin lääkärissä kun ei se mihinkään kadonnut. Lekuri vaan totes, että flunssa-aikaan useinkin tota tapahtuu. Jos ei parissa kuukaudessa katoa, niin tutkitaan sitten. No, ei kadonnu parissa kuukaudessa, mutta käytäyni uudelleen lekurissa, sitä kokeiltiin ja kun se oli sellanen "liikkuva" = eli ei mitenkään kiinteä, kuten kasvain, piti lekuri sitä edelleen ihan huolettomana. vähän reilu 3 kk meni ja se katosi

Tuon kokoinen imusolmuke kaulalla on vielä ihan normaalia. Kyllä ne pahanlaatuiset kasvavat paljon isommiksi.

Suurentuneet imusolmukkseet eivät vältämättä häviä ikinä pois.
Meillä lapsella ollu tulehduksesta johtuen vuoden imusolmuke helminauha kaulalla eikä se siitä ole mihinkään hävinny.
Verikokeissa käyty ja lääkäri sano että tulehduskesta peräisin ja voi olla ettei se ikinä lähde pois, mulla on miehellä myös. Tärkein on että se on liikuva ja ei kasvava.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Onko teilläkin Frank se patti vaan toisella puolella? Meillä on pojalla koko ajan ollut toi patti tossa oikealla puolella, meinaan vaan että jos on flunssasta johtuvaa niin olisko ne molemmilta puolilta turvonneet?

Toisella puolella se vaan meilläkin on. Ja juurikin semmoinen pieni ja liikkuva. Mun isällä on myös aian flunssan aikaa semmoisia, joten siksi ei ihan kauhean huolissaan ole oltu. Nyt sittne ensi viikon jt:ssa tosiaan näytetään.

Vanhemmalla pojalla huomasin samanlaisen patin n.pari vuotiaana kaulalla ja vain toisella puolella,ultrassa käytiin ja se todettiin turvonneeksi imusolmukkeeksi eikä vaatinut sen kummempia toimia.Poika on nyt 6v ja patti on vuosien saatossa kadonnut.
Nuoremmalla taas löyty kaulan molemmin puolin turvonneet imusolmukkeet flunssan jäljiltä jotka kasvo kasvamistaan tk:sessa otettiin nieluviljely ja verikoe,niistä ei löytyny mitään. Lähetettiin lastenklinikalle jossa otettiin kaulan ja vatsan ultra,keuhkokuvat,uusi nieluviljely ja verikoe.Tuosta uudesta viljelystä löyty kuitenki streptokokki joka saatii penisiliinillä pois ja solmukkeetkin rupes pienentymään.Onneksi näin,kerkesi jo pahin vaihtoehto käydä mielessä.

Itselläni nousi viime talvena flunssan aikana useita tunnottomia ja liikkumattomia imusolmukkeita kaulaan, niskaan, soliskuoppiin ja jopa päähän. Kun flunssa meni ohi, patit eivät laskeutuneet. Lääkäriin hakeuduin ja lekuri ihmetteli pattien runsautta ja suurta kokoa. Sain lähetteen ultraan missä sit vahvistu että ihan normaalikokoisia ja muotoisia ovat. Ilmeisesti siis vaan infektion jälkeisiä turvonneita imusolmukkeita. Lääkäri totesi että erityisesti hoikilla ihmisillä kuten itsekin olen, imusolmukkeet tuntuvat suurilta ja voivat jopa näkyä ulospäin.
Kuitenki olisin sitä mieltä, että elleivät parin viikon kuluessa laskeudu niin kannattaa käydä ihan varmuuden vuoksi lääkärillä tarkistuttaa ne :-)

Olen 18-vuotias nuori nainen, ja itselläni on myöskin patti kaulassa. Kävin tänään lääkärissä ja kysäisin tästä samalla lääkäriltä. Ennen tuon patin ilmaantumista kärsin tajuttoman kovista säryistä korva-leuka-kaula -alueella, jonka fysioterapeuttini arveli olevan stressistä aiheutuvaa kolmoishermosärkyä (trigeminus neuralgia). Myöhemmin siihen on ilmaantunut patti joka on hieman kosketusarka, ja se on hieman piilossa leukaluun alla, eikä se ole liikkuva (oikean korvan juuresta n. 2 sormenleveyttä leukaluuta pitkin). Nielemisvaikeuksia on ollut hyvin harvoin, mutta särky saattaa iskeä milloin tahansa ja se on niin tuskallista että en voi kun itkeä ja puristaa tyynyä. Lääkäri määräsi pitkän litanjan verikokeita, mutta mikäli niissä ei näy mitään, niin kyseessä on ilmeisesti kysta. Myös muutkin imusolmukkeet olivat hieman kosketusarkoja (mm. kainaloissa ja nivusissa). Nyt vain sormet ja varpaat ristiin..

Yhteistyössä