Pojalla tänään tärkeä kontrolli keskussairaalassa, ja isosisko oksentaa, en saa hoitajaa :(

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mä haluaisin nähdä teidän ymmärtävät ilmeet ensi kerralla kun istutte lapsenne kanssa odottamassa lääkärille tai neuvolaan pääsyä ja vieressä istuvan äidin lapsi oksentaa vähän väliä... Olisitte varmasti yhtä ymmärtäväisiä ja kilttejä, eikä kukaan mulkoilisi, eikö? :D
No, itse asiassa olisin kyllä hyvinkin ymmmärtäväinen sillä mistäs minä tietäisin MIKSI se lapsi oksentaisi (jonkin tärkeän lääkkeen sivuvaikutusta?) tai että olisiko lapsen vaikkapa pitkään jatkunut oksentaminen juuri se SYY tulla sairaalaan. Kyllä kai sairaalaan saa mennä sairaana enkä tarkoita nyt ap:n tilannetta, jossa kotiin jääminen on järkevintä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Prkl:
Alkuperäinen kirjoittaja Buzz Lightyear:
mä käytin kans poikaa tklla korva kivun takia, niin siinä vieressä äiti puhuu kuinka niitten lapsi koko yön oksentanu ja sit tulee sisälle yks joka on vesirokko kelloja täynnä. Menin sit pojan kans eteiseen odottaa vuoroa joka olisi halunnut leikkiä samoilla leluilla kuin oksennustauti lapsi. En ymmärrä että heti pitää kiikuttaa sinne kun yön oksentaa ja siis meillä mennään vielä neuvolaan ensin niin siinä samassa tilassa odotti pienet vauvat tarkastusta.
Mene yksityiselle ja pyydä eristetty odotuskoppi, niin ei tarvitse kärsiä.

Mikä sä olet arvostelemaan toisia ja päättämään koska saa viedä lapsen lääkärille ja koska ei? Mistä tiedät, vaikka ko. lapsella olisi esim. diabetes ja koko yön oksentaminen todellakin on jo syy silloin mennä lääkärille. Ärsyttää sun tyyppiset "minä minä minä" -ihmiset.
no kyllä oli just sellanen tapaus että apua poika oksensi yön, HUOH! ja neuvolan kautta menivät kotia ja ei edes lääkäriin. et sanois noin jos itselläs olisi just viikon vanhalla tarkastus !! aina voi soittaa ensin että tarvisko tulla näyttää jne... järki päähän !
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mä haluaisin nähdä teidän ymmärtävät ilmeet ensi kerralla kun istutte lapsenne kanssa odottamassa lääkärille tai neuvolaan pääsyä ja vieressä istuvan äidin lapsi oksentaa vähän väliä... Olisitte varmasti yhtä ymmärtäväisiä ja kilttejä, eikä kukaan mulkoilisi, eikö? :D
No, itse asiassa olisin kyllä hyvinkin ymmmärtäväinen sillä mistäs minä tietäisin MIKSI se lapsi oksentaisi (jonkin tärkeän lääkkeen sivuvaikutusta?) tai että olisiko lapsen vaikkapa pitkään jatkunut oksentaminen juuri se SYY tulla sairaalaan. Kyllä kai sairaalaan saa mennä sairaana enkä tarkoita nyt ap:n tilannetta, jossa kotiin jääminen on järkevintä.
Pitkään jatkunut oksentelu on eri asia kun juuri kaikista aktiivisimmillaan oleva tartuntatauti. Lapsi tai aikuinen, oksentelu viittaa vahvasti noro- tai rotavirukseen. Sairaalassa ei näitä hoideta kuin tiputuksella ja siihen mennään yleensä ensiavun/tiputuksen kautta. Polille EI todellakaan viedä tartuntatautista lasta eikä oksennustautisen sisarta (joka lapsista puhuttaessa 90 %:n varmuudella ainakin kantaa tautia). Poliklinikoiden asiakkaat ovat yleensä pitkäaikaissairaita ja varsinkin lasten osalta suurella osalla on alentunut vastustuskyky, rankemmat oireet ja vaikeampi parantuminen. Tää ei pitäs olla vaikeeta ymmärtää. Oksennustautisen lapsen vieminen tartuttamaan muita polille on vasta sitä minä-minä-minä-asennetta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Buzz Lightyear:
no kyllä oli just sellanen tapaus että apua poika oksensi yön, HUOH! ja neuvolan kautta menivät kotia ja ei edes lääkäriin. et sanois noin jos itselläs olisi just viikon vanhalla tarkastus !! aina voi soittaa ensin että tarvisko tulla näyttää jne... järki päähän !
Kävivät varmaan hakemassa todistuksen työpaikkaa varten lapsen sairaudesta, yleensä nuo kyllä hoituu neuvolasta ihan soittamalla ja sen voi hakea sitten myöhemmin lapsen ollessa paremmassa kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Soita sinne ja kysy mitä ovat sairaalassa mieltä. Ei kaikki oksentaminen tosiaan ole mitään oksennustautia joka tarttuu.
Jos yskimisestä ei saisi kotoa poistua niin aika kauan joutuisivat suomalaiset lapset viettämään sisätiloissa.
Kuitenkin eri asia viedä sairaalaan, missä voi olla paljon immuniteetiltaan heikkoja lapsia jotka eivät tarvitse yhtään lisää pöpöjä.
No eipä siellä tarvitse näitä immuuniheikkoja lapsia mennä tapaamaan.
Eiköhän sairaiden paikka ole juuri sairaala? Aika outoa jos ei saisi sairaana mennä sairaalaan...
Mun pojalla on ollut syöpä ja hän on viettänyt pitkiä aikoja Tampereella sairaalassa lasten syöpäosastolla. Mutta ymmärrätkös, että näille syöpälapsille (joilla ei ole sytostaattien vaikutuksesta omaa vastustuskykyä OLLENKAAN) tehdään myös koko ajan erilaisia kokeita ja silloin he ovat osastonsa ulkopuolella "siellä tavallisessa sairaalassa". Mun pojalle esim. tehtiin ultria, kuulotutkimuksia, otettiin kuvia, kävi hammaslääkärissä ym.ym. Ja jos me oltais sillä reissulla tavattu joku oksennustautinen ja saatu se, niin me oltais samalla tartutettu koko osasto.

Kun pojan hoidot oli jo ohi, hänellä oli madaltunut vastustuskyky vielä vuoden (ei saanut esim käydä kaupassa vielä puoleen vuoteen, hoitoon sai mennä vasta 7 kk hoitojen päättymisestä). Ja arvatenkin me käytiin sinä aikana usein kontrolleissa sairaalassa. Että tosi kiitollinen olisin ollut, jos juuri sinut olisin nähnyt siellä sairaan lapsesi kanssa koska "sairaala on sairaiden paikka"...
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Soita sinne ja kysy mitä ovat sairaalassa mieltä. Ei kaikki oksentaminen tosiaan ole mitään oksennustautia joka tarttuu.
Jos yskimisestä ei saisi kotoa poistua niin aika kauan joutuisivat suomalaiset lapset viettämään sisätiloissa.
Kuitenkin eri asia viedä sairaalaan, missä voi olla paljon immuniteetiltaan heikkoja lapsia jotka eivät tarvitse yhtään lisää pöpöjä.
No eipä siellä tarvitse näitä immuuniheikkoja lapsia mennä tapaamaan.
Eiköhän sairaiden paikka ole juuri sairaala? Aika outoa jos ei saisi sairaana mennä sairaalaan...
Infektion eristysosastot ovat näitä tartunta tautia sairastavien paikka. EI mikään lääkärin vastaanotto missä voi olla todellakin vakavasti sairaita lapsia. Päivystysten kautta laitetaan sinne osastolle ja siellä tämä tarttuvaa tautia (jos hän sairaalahoitoa tarvitsee) pysyy niin kauan et on tervehtynyt ja pääsee kotiin. Jos tietää lapsensa sairastavan tai kantavan jotain tarttuvaa tautia, johan sen nyt järkikin sanoo et silloin ei lähetä sellaiseen paikkaan missä voi tartuttaa muita ihmisiä. Tällaiset kontrolli käynnit on syytä tämmöisen asian takia perua.

T.Sydänsairaan lapsen äiti
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mä haluaisin nähdä teidän ymmärtävät ilmeet ensi kerralla kun istutte lapsenne kanssa odottamassa lääkärille tai neuvolaan pääsyä ja vieressä istuvan äidin lapsi oksentaa vähän väliä... Olisitte varmasti yhtä ymmärtäväisiä ja kilttejä, eikä kukaan mulkoilisi, eikö? :D
No, itse asiassa olisin kyllä hyvinkin ymmmärtäväinen sillä mistäs minä tietäisin MIKSI se lapsi oksentaisi (jonkin tärkeän lääkkeen sivuvaikutusta?) tai että olisiko lapsen vaikkapa pitkään jatkunut oksentaminen juuri se SYY tulla sairaalaan. Kyllä kai sairaalaan saa mennä sairaana enkä tarkoita nyt ap:n tilannetta, jossa kotiin jääminen on järkevintä.
Pitkään jatkunut oksentelu on eri asia kun juuri kaikista aktiivisimmillaan oleva tartuntatauti. Lapsi tai aikuinen, oksentelu viittaa vahvasti noro- tai rotavirukseen. Sairaalassa ei näitä hoideta kuin tiputuksella ja siihen mennään yleensä ensiavun/tiputuksen kautta. Polille EI todellakaan viedä tartuntatautista lasta eikä oksennustautisen sisarta (joka lapsista puhuttaessa 90 %:n varmuudella ainakin kantaa tautia). Poliklinikoiden asiakkaat ovat yleensä pitkäaikaissairaita ja varsinkin lasten osalta suurella osalla on alentunut vastustuskyky, rankemmat oireet ja vaikeampi parantuminen. Tää ei pitäs olla vaikeeta ymmärtää. Oksennustautisen lapsen vieminen tartuttamaan muita polille on vasta sitä minä-minä-minä-asennetta!

No siis, minähän juuri kirjoitin, että minä, jos istuisin vieressä, en voisi TIETÄÄ, mistä lapsen oksentelu johtuu. Minähän en sanallakaan puhunut polille menosta tavallisessa oksennustaudissa. Mutta, jos näet polilla oksentavan lapsen, et todellakaan voi tietää, mistä oksentaminen johtuu. Esim. omalla lapsellani on vaaraton kasvain päässä (aiheuttaa huimausta ja oksentelua kuitenkin), toisella migreeni. Oksentaa voi monesta syystä eikä siinä voi kysymättä tietää, mistä kyse on. Jos tuntisit minut ja elämäntilanteeni, et kehtaisi kirjottaa minulle mistään "minä, minä, minä" -asenteesta...
 
voi
Alkuperäinen kirjoittaja Buzz Lightyear:
Alkuperäinen kirjoittaja Prkl:
Alkuperäinen kirjoittaja Buzz Lightyear:
mä käytin kans poikaa tklla korva kivun takia, niin siinä vieressä äiti puhuu kuinka niitten lapsi koko yön oksentanu ja sit tulee sisälle yks joka on vesirokko kelloja täynnä. Menin sit pojan kans eteiseen odottaa vuoroa joka olisi halunnut leikkiä samoilla leluilla kuin oksennustauti lapsi. En ymmärrä että heti pitää kiikuttaa sinne kun yön oksentaa ja siis meillä mennään vielä neuvolaan ensin niin siinä samassa tilassa odotti pienet vauvat tarkastusta.
Mene yksityiselle ja pyydä eristetty odotuskoppi, niin ei tarvitse kärsiä.

Mikä sä olet arvostelemaan toisia ja päättämään koska saa viedä lapsen lääkärille ja koska ei? Mistä tiedät, vaikka ko. lapsella olisi esim. diabetes ja koko yön oksentaminen todellakin on jo syy silloin mennä lääkärille. Ärsyttää sun tyyppiset "minä minä minä" -ihmiset.
no kyllä oli just sellanen tapaus että apua poika oksensi yön, HUOH! ja neuvolan kautta menivät kotia ja ei edes lääkäriin. et sanois noin jos itselläs olisi just viikon vanhalla tarkastus !! aina voi soittaa ensin että tarvisko tulla näyttää jne... järki päähän !
Mistä sinä tiedät ovatko soittaneet vai ei!Pojalla voi olla joku sairaus mistä oksentelu johtu. Mistä tiedät kävikö poika aiemmin jo lääkärillä tuskin sinä siellä koko päivää päivystät ja katot kuka käy missäkin!Miks hitossa itse raahasit kipeen lapsen sinne??oisit ite pysyny himassa sairaan lapses kanssa eihän muutkaan lapset kaipaa hoitoa ni ei sunkaan!!
 
nanna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Buzz Lightyear:
no kyllä oli just sellanen tapaus että apua poika oksensi yön, HUOH! ja neuvolan kautta menivät kotia ja ei edes lääkäriin. et sanois noin jos itselläs olisi just viikon vanhalla tarkastus !! aina voi soittaa ensin että tarvisko tulla näyttää jne... järki päähän !
Kävivät varmaan hakemassa todistuksen työpaikkaa varten lapsen sairaudesta, yleensä nuo kyllä hoituu neuvolasta ihan soittamalla ja sen voi hakea sitten myöhemmin lapsen ollessa paremmassa kunnossa.
Meillä ei riitä neuvolan lappu, vaan pitää olla lääkärin kirjoittama todistus ja sitä varten pitää käydä lääkärillä. Meillä lääkärintodistus saa olla voimassa maks. 2 päivää ja sitten pitää hakea uusi. Jos mä olen ensin yhden päivän lapsen kanssa kotona ja mies toisen, niin toisena päivänä haetaan miehen työpaikalle uusi lappu, koska mulle kirjoitettu ei kelpaa heille ja sitten kolmantena päivänä haetaan taas uusi lappu mulle töihin. Eikö ole kätevää?

Mä olen pariinkin kertaan ollut oksentavan tai kuumeisen lapsen kanssa odottamassa lääkäriin pääsyä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Buzz Lightyear:
no kyllä oli just sellanen tapaus että apua poika oksensi yön, HUOH! ja neuvolan kautta menivät kotia ja ei edes lääkäriin. et sanois noin jos itselläs olisi just viikon vanhalla tarkastus !! aina voi soittaa ensin että tarvisko tulla näyttää jne... järki päähän !
Kävivät varmaan hakemassa todistuksen työpaikkaa varten lapsen sairaudesta, yleensä nuo kyllä hoituu neuvolasta ihan soittamalla ja sen voi hakea sitten myöhemmin lapsen ollessa paremmassa kunnossa.
Meillä ei riitä neuvolan lappu, vaan pitää olla lääkärin kirjoittama todistus ja sitä varten pitää käydä lääkärillä. Meillä lääkärintodistus saa olla voimassa maks. 2 päivää ja sitten pitää hakea uusi. Jos mä olen ensin yhden päivän lapsen kanssa kotona ja mies toisen, niin toisena päivänä haetaan miehen työpaikalle uusi lappu, koska mulle kirjoitettu ei kelpaa heille ja sitten kolmantena päivänä haetaan taas uusi lappu mulle töihin. Eikö ole kätevää?

Mä olen pariinkin kertaan ollut oksentavan tai kuumeisen lapsen kanssa odottamassa lääkäriin pääsyä...

näin meilläkin täytyy hoitaa, eli lääkärin todistus on oltava jokaisesta sairaanaolopäivästä. mä jouduin viimeksi vatsataudissa menemään lääkäriin hakemaan saikkulapun. onneks oltiin likan kanssa samaan aikaan niin ei olis tarvinnu lähtee raahaamaan lääkäriin.

Mutta oli sairaus mikä tahansa niin lääkäriin on itsensä tai lapsen takia raahauduttava.
 

Yhteistyössä