Poissaoleva, hidas, helposti hermostuva...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m

Vieras
Mulla siis vähän yli 4v tyttö.

Hän on aina ollut herkkä, huono uninen(heräili öisin 3,5v asti joka yö, ei auttaneet unikoulut ym, nyt nukkuu niin että noin joka kolmas yö heräilee), ruuan suhteen vaativa(syö kaikkea ruokaa jos se on oikein aseteltu, ei siis mitään sekoituksia kuten makaronilaatikko, erikseen menee kyllä jauheliha, porkkanat, makaroni ja sipulit, mutta jos teen padan tai laatikon niin ei syö), jää tuijottamaan tyhjyyteen usein eikä kuule mitään tällöin, jos on hoidossa päivän tai muuten tapaa paljon ihmisiä niin väsy on uskomaton sen jälkeen(menee itse sänkyyn ja haluaa olla yksin), jos rutiineihin tulee muutosta niin tyttö on kiukkuinen eikä mistään tahdo tulla mitään... Hän on myös vähän hidas, aikaa kuluu syömiseen, pukemiseen ym paljon.
Lapsi ei myöskään varsinaisesti leiki, enemmän järjestää tavaroita, piirtää, tai värittää, siis semmosta mitä voi tehdä yksin. Hoidossa ollut vuoden, mutta ei ole tähän sosiaalisuuteen vaikuttanut. Hoidossa kyllä menee muiden mukana, mutta ei juuri osallistu, vaan tekee vieressä omiaan tai seuraa muiden touhuja. Aikuisten kanssa leikkii jos aikuinen osaa olla tarpeeksi ymmärtäväinen ja puhuu itse paljon eikä huomioi tytön hiljaisuutta.

ADD on ollut lääkärillä mielessä mutta ihan ei siihen sopisi oireet...

Lisätään vielä...
Tyttö oppi pois vaipoista 2,5v. yöt menee ilman vaippaa, toki alle 3v vahinkoja öisin tapahtui.
Mutta päivisin.. tyttö saattaa olla niin uppoutunut vaikka värityksensä kanssa ettei vaan pääse siitä vessaan ajoissa ja tulee pissat housuun. Vaikka muistutan säännöllisesti ja se toimiikin, mutta tyttö on kuin transsissa kun keskittyy johonkin hänelle mieluisaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
asperger tai HFA

HFA? Mikä se on?

Tuosta aspergerista lääkäri kerran mainitsikin mutten siitä ottanut sen enempää selvää kun luin jostain että on tahattomia ääniä tai pakkoliikkeitä, enkä niitä ole tytöllä huomannut. Mutta voiko siis olla ettei niitä olekaan? Tosin tyttö saattaa kiljaista esim. kesken ruokailun tai elokuvan katsomisen... olen ajatellut että se on tahallista mutta..

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
asperger tai HFA

HFA? Mikä se on?

Tuosta aspergerista lääkäri kerran mainitsikin mutten siitä ottanut sen enempää selvää kun luin jostain että on tahattomia ääniä tai pakkoliikkeitä, enkä niitä ole tytöllä huomannut. Mutta voiko siis olla ettei niitä olekaan? Tosin tyttö saattaa kiljaista esim. kesken ruokailun tai elokuvan katsomisen... olen ajatellut että se on tahallista mutta..

HFA = high functioning autism

Kylähän tuo kuulostaa siltä, että jotain neurologista vaikeutta voi olla. Mutta vaikea arvailla mitä se olisi. tuo ruokajuttukin voi olla ihan normaalia. meilläkni lapset ovat syöneet paremmin erillään tarjottuina makuja, mutta laatikot yms. meni huonommin, nykyään jo nekin. Ranskassa on tutkittu lasten mukumieltymyksiä, ja todettu että lapset syövät esim. kasviksia parhaiten kun ne tarjotaan tuoraan ayhtä lajia kerrallaan. Mutta toki joihinkin kehityksen ongelmiin liittyy myös noita makumieltymyksien erikoisuuksia.

Et maininnut mitään puheen kehityksestä. Leikin kehitys ja puheen kehitys kulkevat usein samansuuntaisesti. Mahdollisesti lapsella voi olla ongelmia puheenymmärtämisessä, vaikka puheen tuotto olisikin normaali. Kuvauksesti perusteella tulee lähinnä mieleen aspergerin ja dysfasian mahdollisuus, mutta muukin on mahdollista. Sinun kannattaa pyytää tutkimuksiin polille. Siellä selvitetään lapsen kokonaiskehitys esim. kielellinen kehitys, matemaattinen, motoriikka, kuulo, jne. Ei kannata arvailla, vaan rohkeasti tutkimuksiin, jos lapsen käyttäytyminen on mielestäsi poikkeavaa. Voit myös ottaa yhteyttä neuvolanlääkäriin tai kunnan erityislastentarhanopettajaan.

Luinkin tuosta jo... ja tuntuu kyllä kuvaavan tyttöä.

Vähän hämillinen olo.. täytyy ottaa seuraavan kerran lääkärillä puheeksi.
Onko tällaisten lasten vanhempia täällä?
Olen aika hukassa välillä tytön kanssa, perheneuvolasta ei oikein ole apua ollut kun tyttö ei reagoi asioihin samalla lailla kuin muut lapset. Vertaistukea, apua miten saisi elämästä helpompaa sekä tytölle että äidille?

aspergeriin ei välttämättä kuulu niitä pakkoliikkeitä tai tahattomia ääniä, meillä 3 as lasta, eikä kellään ole niitä, muuten kyllä kuulostaisi teidän lapsi as-lapselta.

lapsi on oppinut puhumaan ihan normaalisti, ja ymmärtää puhetta. Mutta ottaa kovin tosissaan kaiken, ei ymmärrä leikkiä ollenkaan vaikka aikuinen hymyillen sanoisi jotain hassusti. Tietenkää 4v ei ihan muutenkaan ymmärrä mutta vanhempi poikani kyllä itsekin osasi laskea leikkiä tuossa iässä. Tyttö matkii muita leikeissä(silloin kun leikkii) ja puheessa. puhetapa saattaa viikossa vaihtua, kuin tyttö oppisi erilaisen murteen noin vain.

Tytöllä on todettu yliherkkyyksiä, esim kuuma, kylmä, tietyt materiaalit ym.

Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Kristallilapsi? :heart:

Anteeksi mutta mä en usko näihin kristallilapsiin ja indigolapsiin... :)

Mutta se on vain mun mielipide. Tai sitten mä tiedän liian vähän näistä.

Nuo on kaikki ihmisen keksimiä termejä, niin kristallilapset kuin autismitkin. Oli mikä oli, on kuitenkin.

Nuo on kaikki ihmisen keksimiä termejä, niin kristallilapset kuin autismitkin. Oli mikä oli, on kuitenkin.

Niinhän ne on.. ehkä tuo kristallilapsikin on nimitys jollekin jota ei ole lääketieteellisesti diagnosoitu. No, mutta mä kuitenkin kunnioitan muiden näkemyksiä vaikken itse niihin uskoisikaan. :)

Niinhän ne on.. ehkä tuo kristallilapsikin on nimitys jollekin jota ei ole lääketieteellisesti diagnosoitu. No, mutta mä kuitenkin kunnioitan muiden näkemyksiä vaikken itse niihin uskoisikaan. :)

Kun oppii näkemään lapsensa yksilönä, niin helpottaa varmasti. Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia, eikä erilaisuus merkitse aina sairautta tai viallisuutta. Vaikka Suomessa elämmekin...

Mä taas en usko siihen, että erilaisuus olisi aina poikkeuksetta sairautta.

Eihän se aina olekaan, ja se on väärin kun usein kaikkien pitäisi mahtua siihen "normaalin ihmisen" muottiin.
Tosin tässä tapauksessa uskon kun lääkäritkin epäilevät...jotain?

Hei sinä As-ikuinen, oletko saanut diagnoosin lapsena jo? Oletko saanut mistään tukea tai apua? Olisiko sulla vinkkiä mistä voisi löytyä apua mulle jotta osaisin paremmin ehkä ymmärtää tyttöäni? :)

Tuo HFA oli minullekin uusi. Lapsesi käyttäytymisestä tulee viitteitä autismin kirjon suuntaan, mutta nehän eivät ole sairauksia vaan lapsen ominaispiirteitä. Itsellänikin on ns. melkein erityislapsi, haastava kasvatettava myös persoonallisuutensa vuoksi, mutta kuitenkin ihanan rakastettava pieni lapsi.

Yhteistyössä