pois tarhasta vai ei..

Joulukuussa syntyy pikku-kakkonen ja esikoinen on silloin 5,5v. Mietitään että raaskiiko pojan ottaa tarhasta kokonaan pois vai antaisiko jäädä osapäivähoitoon. Tässä pihalla kun ei leikkikavereita ole kovin kummasti, viihtyy tarhassa hyvin ja siellä olevat kaverit tuntuvat todella tärkeiltä. Puhumattakaan että päiväkodissa jaksavat viedä lapsia vaikka mihin, en ikimaailmassa jaksa enkä kykene tarjoamaan kotona samaa. Ja vuoden kuluttua syksyllä kuitenkin sitten olisi eskariin meno edessä ja tuskin irtoaisi paikka samasta tarhasta (pieni yksityinen päiväkoti jota kaupunki käyttää ostopäiväkotina, nyt jos on siellä hoidossa, saa käydä eskarinkin siellä samalla).

Osaapas olla ongelmallista.
 
kyllä minä melkein pitäisin. vaikka 60%:sena. ettei menettäisi sitä paikkaa, ajatellen eskaria. Jos olet siis viemässä sinne samaan. Vai onko siellä koulun yhteydessä oma eskari? Täällä ainakin koulun eskarissa parempi opetus ja ammattitaitoisemmat tädit. siinä eskarissa ei sitten ole hoitoa loppupäivälle.

Itse tässä pohdin, että pitäiskö hankkiutua raskaaksi, että olisi ensi vuoden kotona vauvan kanssa. (kaksoset saman ikäiset kun sun vanhempi. Haluaisin lapset todella siihen koulun eskariin...

 
DIESELmom harmaana
jos lapsi hyvin viihtyy niin anna olla vaan puolipäiväisenä. jos lapsi taas alkaa tuntua että lapsi haluaa kotiin äidin ja vauvan luo niin sitten kotiin. Mutta luulenpa että viihtyy kuitenkin tarhassa niiden tuttujen kavereiden kanssa, mutta en kyllä kokopäiväisenä pitäisi. puolipäivää riittäisi hyvin virikkeiden ja kavereiden kanssa ja sitten kuitenkin saisi ekstraa olla äidin kanssa kotona enenpi kun olisi vaan puoli päivää. ja jo alkavan eskarin takia en ottaisi pois. pysyy samat kaverit yms kuviot.
 
ehdottomasti pitäisin sellaisena 1-9päiväisenä (siis kuussa). Ehdottomasti lapselle parempi jos kerta tykkää ja vaikeehan se olisi sitten eskariin lähteä ihan uuteen paikkaan! Hoitoon vaan, silloin tällöin!
 
Minä luulen, että 5-v on jo tarpeeksi vanha vastaamaan tähän kysymykseen itse. Anna vaikka ensin olla sun ja vauvan kanssa jonkin aikaa kotona, että tietää millaisia päivät sitten ois. Sitten kysy, että haluatko olla minun ja vauvan kanssa kotona vai menetkö mieluummin tarhaan.
 
Osapäiväisenä pitäisin ainakin itse ja eihän sinne tarvi joka päivä mennä vaikka se paikka on.Vähän tilanteen ja oman jaksamisen mukaan toimisin ja seuraisin esikon reagointia tilanteeseen. Kokopäiväisenä tuskin pitäisin on lähipiirissä niitäkin ja mustasukkaisuus on heillä iso ongelma kun vauva saa äidin itselleen kokopäiväksi niin tietysti se sitten illalla "kostetaan" joko vauvalle tai äidille.
 

Yhteistyössä