Poikien leikit???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minsku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää ei kai Suomessa ole niinkään ongelma kun käsiaseita ei ole kotona kauhean yleisesti, mut esim jenkeissä on isompi ongelma kun leikkipyssyt on niin aidon näköisiä. Muksut luulevat leikkivänsä ja sit onkin paukahtanut oikeasti. Kauhean surullisia juttuja.
Mä en myöskään omilleni halua antaa leikkipyssyjä leikkikaluiksi. Jos askartelevat maitopurkista niin se on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Juu, meillä ei leikkipyssyjä ole eikä tule. Tiedän, että juurikin Sinkkosen mukaan pojat "tekee" sen aseen vaikka näkkileivästä, ja niin tehköön jos haluaa, mutta silloinkaan ei ihmisiin päin ammuta. Piste.

Peesi.
Meidän pojille (6- ja 3-v.) on toistaiseksi vallan hyvin riittänyt että ovat naapurissa vesipyssyjä käyneet ihmettelemässä ja puskiin niillä sihtaamassa. Kovinkaan kummoisina leluina eivät niitä pidä, joten eivät niitä edes itselleen tahdo. Isomman mielestä leluissa pitää olla tekemisen meininkiä eikä "miekkojen ja pyssyjen kans sohaamisessa ole mitään järkeä, melkoisen tylsiä ovat".

Niin tämä onkin mielenkiintoista että mikä on kullakin taustalla suhtautumisessa. Jos syy on se, ettei tappamisella ja aseilla leikitä, rajanveto on hankalampaa. Esim. päiväkodissa askartelivat hienot ritarinmiekat, olisi pitänyt askarrella varmaankin kukkaset, vaikka pojat olivat onnensa kukkuloilla. Miten vedätte rajat tässä? Saako lapsella olla esim. poliisin tai merirosvon varusteita naamiaisissa? Saako hän piirtää aseita ihmisten käsiin ja käsitellä tunteitaan niin? Saako leikkiä pehmeillä miekoilla?

Jos taas syy on leikkipyssyn muistuttaminen oikeaa kuten jenkki-esimerkissä, kielto on paljon selkeämpi toteuttaa ja selkeämmn perusteltavissa.

ei vittu ootte dorkia pojilta kiellätte normaalit leikit... Te ootte ihan sairaita mitä te niitten annatte leikkiä barbiellä köh mun milestä poijjat saa juosta kaveri porukalla mehtään sontikat kädessä ja huutaa PAM PAM ja kuolit ei niistä kasva mittää murhaajia :/

hohhoo :`D itse koko lapsuuden leikin mitä villeimpiä leikkejä ja pyssyjä löyty jos jonkinlaista, kaikki piti tappaa ja murhata...eikun siis...hetkinen. tosiaan, olin MUKSU ja leikkiine oli luonnollinen tapa käsitellä aioista ja oppia ja oivaltaa. tällä hetkellä suoritan siviilipalvelusta.
Ei aseet tapa ketään, ihmiset tappaa.

Take it easy and away.

eli siis teidän mielestä olen outo äiti kun kiellän pojalta nallipyssyt ja ne leikit? :ashamed:
yleensäkkin pyssyt jotka muistuttavat oikeaa asetta.

on meilläkin vesipyssyjä

Meillä ei myöskään leikitä väkivaltaisia leikkejä, tapeta toisia tai osoitella pyssyillä. Itse olen isältäni oppinut, että ketään ei saa koskaan osoittaa aseella, ei edes leikkisellaisella, vieläkin istuu syvässä kun tuntuu epämukavalta jos joku lapsi jossakin osoittelee :D

Ilmapistoolilla harrastettiin sitten isompana tarkkuusammuntaa, mutta musta se oli jo eri juttu :)

Lelupyssyjen kieltämistä pidän ymmärtämättömien vanhempien tekoa. Erilaisilla pyssyleikeillä lapset nimenomaan pyrkivät käsittelemään aikuisten maailmasta tekemiään havaintoja. Jos kotona on leikkipyssy tai pari niin ei se sitä tarkoita että lapsesta kasvaa automaattisesti joku kouluammuskelija. Pikemmin yrittäisin pyssyleikkien lomassa kertoa lapselle ettei oikeassa elämässä toisia ihmisiä saa ampua sillä se aiheuttaa paljon surua.