Poikien ja tyttöjen leikit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Meillä kaksi poikaa 3 ja 4 vuotiaat. Molemmat, varsinkin nuorempi, rakastavat kotileikkiä. Ostimme kotiin heille leikkikeittiön, leikkiruokaa astioita jne. Nyt tuttava piirissä ihmetellään kuinka kannustamme poikia tyttöjen leikkeihin. Poikamme leikkivät myös mielellään Muumitalolla, mutta myös erilaisia autoratoja on ja pikkuautoja iso laatikollinen ja dublot ovat tosi suosittuja. Eli onko muumit ja kotileikit vain tyttöjen leikkejä? Musta on ihan älytöntä että poikani leimataan jo tässä iässä homoiksi leikkien takia ja kauhistellaan kun vanhemmat kannustaa näihin leikkeihin ostamalla leikkiastioita jne ja Muumeja...

Lapsille leikki on ihan eri asia kuin aikuisille: siinä, missä aikuiset näkevät esim. rajoittuneita sukupuoliroolituksia, lapset käsittelevät erilaisia tunteita ja kokemiaan asioita leikin kautta.

Eli en todellakaan rajottaisi, "kotileikin" rajaaminen vain tytöille on sitä paitsi kovin vanhanaikaista, eikä sovi mielestäni tasavertaiseen maailmaan. Muumeista en edes ymmärrä, miten olisivat vain tytöille (noh, olenhan kuullut kerran, että duplot ovat vain poikien leluja, vaikka meidän tytöllä niitä on ja pitää kovasti). Homopuheisiin en jaksa edes kommentoida.

Minusta vahingollisempaa on leimata lapsen leikit "huonoiksi" tai "vääriksi", jos itse ovat niistä innostuneita. Mitä se sellainen sitten tekee itsetunnolle tai minäkuvalle...

Näpäytä niitä arvostelijoita, että lähes kaikki huippukokit ovat miehiä. Meillä on pojat leikkineet keittiöleikkejä (etenkin ravintolaa, missä minä olen tilaava asiakas) enemmän kuin tyttö. Samaten kuopuksen bakuganit on vallanneet nukkekodin kodikseen, asuvat siellä sulassa sovussa tytön (no osa on kuopuksenkin) pet shoppien kanssa. Esikoispojalla oli muumipappa pehmo, hänen suurin suosikkinsa pienenä.

Mä vaihtaisin tuttavapiiriä, jos tuollaista vähä-älyistä paskaa joutuisin kuuntelemaan lapsiini liittyen. Siis oikeesti, tuollaista ajattelua tulee vastaan nykyään enää niin harvoin, että kannattaa hakeutua vähän fiksumpaan seuraan. Vähintä, mitä kuitenkin pitää kommentoijilta vaatia, on se, että pitävät mölyt mahassaan lasten kuullen ja jurpattavat ennakkoluulojaan ihan vaan aikuisten kesken.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
No just. Meillä poika 4v. leikkii mielellään kotileikkiä, Littlest Pets Shopeilla, jopa Barbeilla. On kuopus ja isosiskoiltaan siis ottaa varmasti mallia. Leikkii myös autoilla, legoilla yms, mutta ihan siinä samassa kuin noita "tyttöjen leikkejäkin". Kuuluu ihan normaaliin kehitykseen. Ihan samalla lailla leikkivät tuttavienkin pojat koti-ja kauppaleikkejä tuossa iässä. Ja kun meillä on pojalla kavereita kylässä, niin kyllä ne silloin leikkivät autoleikkejä, eikä Barbi-leikeistä ole tuolloin tietoakaan.

Mikä nykyajan vanhempia vaivaa kun heti ollaan leimaamassa ja opetetaan siinä samassa omatkin lapset (pojat) roolijakoon mitkä leikit kuuluu tytöille ja mitkä pojille ja jos joku erehtyy leikkimään vastakkaisen sukupuolen leikkejä, niin häntä saa ihan vapaasti kiusata?

No nämä ihmiset ovat tosiaan vain tuttavia, eivät ystäviä eikä sukulaisia. Yhteisen ystävän kautta olen kuullut nämä homopuheet kuten myös etteivät omiensa poikien antaisi leikkiä samanlaisia leikkejä kuin meidän pojat ja eivät ole onneksi meidän lasten kuullen mitään sanoneet, meillä kun kävivät totesivat vain että vähän on erilaisia leluja kuin heillä, olivat sitten jälkikäteen nämä ikävät puheet puhuneet. Sitä en sit tiedä mitä ovat omien poikiensa kuullen meidän pojista puhuneet, onneksi eivät samaa päiväkotia käy.

Ja siis aijon jatkossakin antaa lapsieni leikkiä mieleisiään leikkejä. :)

Meillä pojat 3kpl leikkivät kotileikkejä mielellään. Meilläkin on leikkikeittiö, astioita, nukkeja ym. Jotkut tuttvat ovat kanssa ihmetelleet poikien leikkejä ja sitä että keskimmäinen sai lahjaksi rattaat ja siivous tarvikkeita. Meillä 4 v leikki myös kerhossa prinsessa leikkejä eli pukeutuu hienoon mekkoon ja laittaa korkokengät jalkaan. Itseäni tämä ei ole haitannut ja en usko että lapsuuden leikellä on paljonkaan vaikutusta siihen kenestä tulee homo ja kenestä ei.

Mä meinasin pyörtyä, kun fiksuna pitämäni korkeakoulutettu pariskunta kieltäytyi ostamasta pojilleen leikki-imuria. Hankkivat kuitenkin kolmannelle lapselleen sellaisen 1-vuotislahjaksi, eikä varmaan tarvitse mainita, että lapsi on tyttö. Ja tuskin tarvitsee mainita sitäkään, että innokkaimmin imurilla leikkivät isoveljet, kjäh.

Sellainen käytännön etu monipuolisessa leluvalikoimassa on, että vierailulle tulevat lapset sukupuoleen katsomatta löytävät helposti mieluisaa puuhaa. Jos vanhemmat ovat jo kovin pienelle ehtineet opettaa sopivat ja ei-sopivat lelut, voi tällainen lapsi olla aika pallo hukassa vastakkaista sukupuolta edustavan lapsen lelulaatikon äärellä. Tiedätte kai tän prinsessa Spidermanin luolassa -ilmiön?

Sanoisin, että on tuttaville varsin vakava homofobia, jos 3- ja 4-vuotiaiden lasten kotileikeistä aletaan vetämään johtopäätöksiä seksuaalisesta suuntautumisesta, huh huh. Mitähän kasvaa noistakin lapsista sitten, kun tuollaiset asenteet istutetaan jo päiväkoti-iässä...

Meillä on myös leikki-imuri ja siivousvälineitä pojilla. Nukkeja ja nukenrattaita ei ole, mutta taaperokärry toimii nykyään vaunuina ja pehmoja niissä työnnellään. Jos poikani pyytäisivät nukkea niin varmaan ostaisin, mutta eivät ole pyytäneet koska pehmot selvästi riittävät hyvin. :)

Ihmetyttää vain miksi pojilla "tyttöjen leikit" ovat paheksuttavampia kuin tytöillä "poikien leikit"..?

Kyllä minun tuttavistani monet ovat ostaneet esikois-pojilleen nukenvaunut ja nuken n. 1-vuotiaana. Tuon ikäiset tykkäävät yleensä kovasti hoivata vaikka nalleaan, jos ei nukkea löydy, ja mikäs sen kivempaa kuin työntää leikkirattaita. Varsinkin jos perheeseen on syntymässä vauva, saa lapsi/poika täten työntää omia vaunujaan ja hoitaa nukkea samalla kun äiti hoitaa vauvaa.

Ja kyllähän neuvolassakin testataan lapsen kehitystasoa, olikohan se 2-v vai 3v. neuvolassa, jossa pöydälle asetetaan nukke, sänky, peitto ja tyyny ja käsketään lapsen laittaa nukku nukkumaan. Lapsi jonka ei koskaan ole annettu leikkiä kotileikkiä tai nukeilla, voi olla aika hukassa tuossa tilanteessa miten tulisi toimia. No, ok, ehkä vähän kärjistetysti sanottu, mutta kuitenkin.

[QUOTE="äippä";25873792]No nämä ihmiset ovat tosiaan vain tuttavia, eivät ystäviä eikä sukulaisia. Yhteisen ystävän kautta olen kuullut nämä homopuheet kuten myös etteivät omiensa poikien antaisi leikkiä samanlaisia leikkejä kuin meidän pojat ja eivät ole onneksi meidän lasten kuullen mitään sanoneet, meillä kun kävivät totesivat vain että vähän on erilaisia leluja kuin heillä, olivat sitten jälkikäteen nämä ikävät puheet puhuneet. Sitä en sit tiedä mitä ovat omien poikiensa kuullen meidän pojista puhuneet, onneksi eivät samaa päiväkotia käy.

Ja siis aijon jatkossakin antaa lapsieni leikkiä mieleisiään leikkejä. :)[/QUOTE]

Minusta taas on aika järjen köyhyyttä ja lapsen aliarvioimista, jos poikien leluvalikoimaan kuuluvat ainoastaan pikkuautot ja legot sekä ninja-ukkelit.
Ap, toimit ihan oikein!

Se on kyllä käsittämätöntä, miten ahtaasti vielä nykyään määritellään se, mitä on olla mies ja mitä on olla nainen. Niin oma kuin naapurin poika leikkii mielellään esim. hello kitty leluilla, mutta moni ystäväni on ollut aivan kauhistunut, kun olen pojalle (3v) hello kitty leluja ostanut. Samoin olen meidän tytölle ostanut jotain pieniä sotamiehiä ja dinosaurus-juttuja, mistä niistäkin olen saanut kuulla ihmettelyä, että miten sinä nyt tytölle tuollaisia ostat.

Mun poikani rakasti vauvaleikkejä pienenä, se hoivasi aina nukkea, paljon enemmän kuin siskonsa. Nuorempia serkkujaan kohtaankin oli paljon hoivaavampi ja huolehtivampi kuin isommat tytöt. Nyt hän on 17 eikä mitään viitteitä siitä että olisi homo, eikä edes suuntaudu perinteiselle naisten alalle vaan ihan teknisellä puolella opiskelee ja mopoaan rassaa kaiket illat. Yhtä lailla itse olen kiipeillyt puissa ja leikkinyt autoilla, ja ihan naismainen hetero olen ja vielä perinteisellä naisten alalla. Anna lasten leikkiä mitä he haluavat!!

Kuumimmat

Yhteistyössä