Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:40 koululaisten äiti kirjoitti:minun 14.v tyttöni (kohta 15.) on "styylannu" puoli vuotta pojan kanssa ja nyt on ruvennu kyseleen,että pääseekö yöksi poikakaverilleen.olen kieltänyt yöksi menon.help miten pitäis suhtautua asiaan??!!
Pakko peesata tätä! On siis tosiaan hyvä pointti, että seksin harrastamista ei yökylän kieltämisellä estetä. Mutta sinä vanhempana päätät suhtautumisen asiaan.Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:37 Saana kirjoitti:Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.
Itse tosin en olisi niin ehdoton. Jos pelkäät, että seksiä harrastavat, niin sitähän pystyy toki harrastamaan muulloinkin kuin yöllä... Itse ennemmin panostaisin siihen, että juttelisin tytön kanssa kunnolla ehkäisyasioista ja siitä, minkä takia on niin tärkeää päästä yökylään. Voihan tietysti olla, ettei kyse edes ole seksin haluamisesta, mutta juttelemalla asia selviää.
Hyväksytkö myös 14-vuotiaan seksisuhteet? Haluat keskustella ehkäisyasioista ja et "ole niin ehdoton"? Antaisitko oman 14-vuotiaan tyttäresi mennä poikaystävän luo yäksi? Minä en antaisi.Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:37 Saana kirjoitti:Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.
Itse tosin en olisi niin ehdoton. Jos pelkäät, että seksiä harrastavat, niin sitähän pystyy toki harrastamaan muulloinkin kuin yöllä... Itse ennemmin panostaisin siihen, että juttelisin tytön kanssa kunnolla ehkäisyasioista ja siitä, minkä takia on niin tärkeää päästä yökylään. Voihan tietysti olla, ettei kyse edes ole seksin haluamisesta, mutta juttelemalla asia selviää.
Ensinnäkin, hyväksyn, jos kyse on vakituisesta seurustelusta kahden tasavertaisen ihmisen välillä.Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 13:43 Äiti kirjoitti:\Hyväksytkö myös 14-vuotiaan seksisuhteet? Haluat keskustella ehkäisyasioista ja et "ole niin ehdoton"? Antaisitko oman 14-vuotiaan tyttäresi mennä poikaystävän luo yäksi? Minä en antaisi.Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:37 Saana kirjoitti:Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.
14-vuotiaan tytön tai pojan ei tarvitse seksiä harrastaa. Hehän ovat vielä lapsia. En voi muuta sanoa, kuin että kyllä on kaikensallivia ja lepsuja asenteita tämänkin palstan vanhemmilla!
Yläaasteen 8-luokkien vanhempainillassa kouluterveydenhoitajamme kertoi, että jälkiehkäisypillerien myynti on moninkertaistunut niiden tultua käsikauppamyyntiin apteekkiin. Myös kouluterveydenhoitajalta haetaan joka viikko jälkiehkäisypillereitä, siis jo 7-9-luokkalaiset tytöt hakevat. Yläasteella on tuttua myös 13-16-vuotiaiden tyttöjen seurustelu ja seksisuhteet aikuisten, 18-25-vuotiaiden työttömien nuorten miesten kanssa. Miehet houkuttelevat tyttöjä kyytiinsä ja kotiinsa tarjoamalla heille tupakkaa, kaljaa ja ilmaista kyytiä. Tyttöjen peruskoulu jää kesken ja päästötodistus on huono, kun koulunkäynti jää ihan rempalleen.
En voi äitinä ymmärtää, miksi nykyvanhemmat hyväksyvät alaikäisten lastensa seksisuhteet. Minusta seksin harrastaminen kuuluu aikuisuuteen ja vakiintuneeseen parisuhteeseen. Äiti ja isä saavat kieltää, ja heidän PITÄÄ KIELTÄÄ alaikäisten lastensa yökyläilyt poika- tai tyttöystävän luona. Toki lapsi ja nuori voi aina valehdella vnahemmilleen. Kuitenkin, äidin ja isän jyrkkä kanta suojelee lasta =).
Ensi alkuun hiukan faktaa, josta sinulla tuntuu olevan puutetta...Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 23:02 Äiti kirjoitti:Suomessa on lastensuojelulaki. Lain mukaan alle 18-vuotias on lapsi ja alle 21-vuotias on nuori. Lastensuojelulaki suojelee lapsia ja nuoria myös seksuaaliselta häirinnältä. Seksin harjoittaminen alle 16-vuotiaan kanssa on rikos.
Uskomatonta, että joidenkin kirjoittajien mielestä jopa jo 14-15-vuotias nuori olisi jo valmis seksisuhteisiin. Itse pidän 14-15-vuotiasta enemmän lapsena kuin aikuisena. Nuori voi olla fyysisesti kehittynyt, mutta yläasteikäisen henkinen kehitys ei ole suinkaan aikuisen tasolla. Aikuisten tehtävänä on suojella lapsuutta ja nuoruutta eikä kannustaa alaikäisiä lapsiaan seksisuhteiden harrastamiseen.
Mitä teette, jos se 14-15-vuotias tyttärenne tai miniäkokelaanne saa sukupuolitaudin tai tulee raskaaksi? Kannustatteko häntä äidiksi vai hommaatteko tytölle jälkiehkäisypillerit vai mahdollisesti jopa abortin ?
Seksi kuuluu aikuisten vakiintuneeseen parisuhteeseen =). On todella huolestuttavaa, kun tänä seksikeskeisen median aikana jopa lasten ja nuorten vanhemmatkin ovat jo sitä mieltä, että alaikäisten seksisuhteet ovat ihan OK .
Ihme ja kumma, kun samat kirjoittajat jopa "kehuskelevat", kuinka he ovat itsekin aloittaneet seksin harrastamisen todella nuorena, jopa 14-15 vuoden iässä . Ainakin minun kotonani oli säännöt ja rajat. Vanhempani myös valvoivat, missä ja kenen kanssa kuljin ja koska tulin kotiin. Ja ei olisi tullut kuuloonkaan mennä yläasteella "poikaystävälle" yöksi .
Säännöt ja rajat laitan myös omille lapsilleni. Valvon, missä ja kenen kanssa he kulkevat ja koska he tulevat kotiin. 16-vuotias tyttäreni ei saisi lupaa mennä poikaystävälleen yöksi, eikä hän onneksi vielä pidäkään itseään aikuisena =).
Peesi Jannuskalle!! =) Mulla on ihan samat ajatukset.Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 23:32 Jannuska kirjoitti:\Ensi alkuun hiukan faktaa, josta sinulla tuntuu olevan puutetta...Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 23:02 Äiti kirjoitti:Suomessa on lastensuojelulaki. Lain mukaan alle 18-vuotias on lapsi ja alle 21-vuotias on nuori. Lastensuojelulaki suojelee lapsia ja nuoria myös seksuaaliselta häirinnältä. Seksin harjoittaminen alle 16-vuotiaan kanssa on rikos.
Uskomatonta, että joidenkin kirjoittajien mielestä jopa jo 14-15-vuotias nuori olisi jo valmis seksisuhteisiin. Itse pidän 14-15-vuotiasta enemmän lapsena kuin aikuisena. Nuori voi olla fyysisesti kehittynyt, mutta yläasteikäisen henkinen kehitys ei ole suinkaan aikuisen tasolla. Aikuisten tehtävänä on suojella lapsuutta ja nuoruutta eikä kannustaa alaikäisiä lapsiaan seksisuhteiden harrastamiseen.
Mitä teette, jos se 14-15-vuotias tyttärenne tai miniäkokelaanne saa sukupuolitaudin tai tulee raskaaksi? Kannustatteko häntä äidiksi vai hommaatteko tytölle jälkiehkäisypillerit vai mahdollisesti jopa abortin ?
Seksi kuuluu aikuisten vakiintuneeseen parisuhteeseen =). On todella huolestuttavaa, kun tänä seksikeskeisen median aikana jopa lasten ja nuorten vanhemmatkin ovat jo sitä mieltä, että alaikäisten seksisuhteet ovat ihan OK .
Ihme ja kumma, kun samat kirjoittajat jopa "kehuskelevat", kuinka he ovat itsekin aloittaneet seksin harrastamisen todella nuorena, jopa 14-15 vuoden iässä . Ainakin minun kotonani oli säännöt ja rajat. Vanhempani myös valvoivat, missä ja kenen kanssa kuljin ja koska tulin kotiin. Ja ei olisi tullut kuuloonkaan mennä yläasteella "poikaystävälle" yöksi .
Säännöt ja rajat laitan myös omille lapsilleni. Valvon, missä ja kenen kanssa he kulkevat ja koska he tulevat kotiin. 16-vuotias tyttäreni ei saisi lupaa mennä poikaystävälleen yöksi, eikä hän onneksi vielä pidäkään itseään aikuisena =).
Seksin harrastamisen alle 16-vuotiaan kanssa kieltää laki aikuiselta, kahta saman ikäistä se ei koske, ja lakia sovelletaan henkisen kypsyyden mukaan eli se ei ole ehdoton. Jos katsotaan, että 15-vuotias tyttö ja 18-vuotias poika ovat henkisesti yhtä kypsiä ja seurustelusuhteessa harrastaneet seksiä, ei siitä rankaista.
Sitten toinen juttu on se, että et tainnut lukea aiempia kirjoituksia kovinkaan tarkasti, kun kirjoitat seksiin yllyttämisestä. Kirjoittajat nimenomaan mainitsivat, ettei seksiin tarvitse yllyttää, vaan on hyvä KESKUSTELLA asioista etukäteen, eikä jälkeen päin. Kumman luulet tarvitsevan ennemmin jälkiehkäisyä tai saavan sukupuolitaudin, nuoren, jolle on kerrottu asioista ja jonka kanssa keskustellaan asioista vai nuoren, jolta seksistä puhuminenkin on kielletty? Tämä kaikki mainittiin jo tuolla aiemmin, jos olisit kiihkoilultasi viitsinyt lukea tarkemmin.
Minunkin kotonani oli rajat ja säännöt, mutta en elänyt missään keskitysleirissä. Vanhempani tunsivat poikaystäväni, eikä minun tarvinnut koskaan salailla hänen olemassa oloaan tai yhdessä viettämäämme aikaa. Vanhempani siis valvoivat missä ja kenen kanssa kuljin ja tiesivät, että voivat luottaa sekä minuun että poikaystävääni. 15-vuotiaana elin normaalia nuoren tytön elämää, johon poikaystävä kuului olennaisena osana. Ei minulla ole mitään tarvetta kehuskella sillä, mutta en minä sitä kielläkään.
Huoh. En jaksa alkaa kinata tästä asiasta, sillä minä en todellakaan kuvittele olevani parempi vanhempi tämän asian vuoksi. Toivottavasti sinäkin voisit ajatella asiaa myös muilta kanteilta, etkä itsepintaisesti pitää kiinni omastasi, etenkin kun perustelut ovat kovin ristiriitaisia. Lukisit nyt edes ajatuksella nuo aiemmat mielipiteet ennen kuin alat arvostella muita kasvattajina, jookos? Sinulla on täysi oikeus kieltää tytärtäsi menemästä poikaystävälleen yöksi, saat vaikka kieltää ulkona liikkumisen kokonaan, mutta se ei valitettavasti takaa hänelle yhtään sen onnellisempaa elämää. Minä sallin omille lapsilleni elämän opsikelun valvottuna ja turvallisen, luotettavan aikuisen läheisyydessä. Ainakin he uskalatavat tulla luokseni minkä tahansa asian kanssa, toivottavasti sinunkin tyttäresi uskaltaa, jos sitten joskus käykin se vahinko. Se kun ei katso aina ikää, aivan muita asioita.
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 09:38 Halipatsuippaa kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en tiedä mitä tekisin jos oma tyttö kysys 14-vuotiaana poikakaverin luo yökylään menoa...jos kunnon poika ja olleet jo ½ vuotta yhdessä saattasin antaa luvan.
Oishan se kivempi et oma tytär menettäs neitsyytensä jossain muualla kun ulkona miten ite sen menetin samassa iässä.Kun se nyt on ihan saletti et aika harva on neitsyt 18-vuotiaaks,vaikka äitit niin luuleekin
Ite oon sitä mieltä et jos kieltää seksin ja yökylät alle 18-vuotiaalta ja jättää ehkäisy yms. valistuksen sinne täysi-ikäisyyteen on jo myöhässä.Ne kokemukset hommataan enivei sillon kun halutaan ei sillon kun äiti sanoo.Parempi keskustella ja valistaa et sitten kun se käy lapsi ei saa sukupuolitautia tai tule raskaaks ainakaa siks et olen ummistanu silmät ettei alle 18-vuotiaat harrasta seksiä koska minä kiellän!
Tottakai järjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa =)