Poikavauvoista tietävät! Kives/vesikives...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Meidän nyt jo muutaman kuukauden ikäisellä pojalla todettiin synnärillä vesikives (hydrocele) toisessa kiveksessä. Käskettiin seuraamaan kotona, ettei se ala aristaa tai mustu, muuten tuosta ei kuulemma pitäisi olla mitään haittaa. Nyt vaan mietin, että mikäköhän väri tuolle on normaalia? Kives on välillä tuollainen läpikuultavan sinertävän-harmahtava, ei koko aikaa mutta silloin kun nyytit ns. "roikkuvat enemmän" (anteeksi kuvaus, en osaa oikein selittää :D ). Vetäytyessään kasaan tuo vesikives on suunnilleen saman kokoinen ja värinen kuin toinenkin kives, tai ehkä aavistuksen verran tummempi yhdestä kohtaa.

Mutta siis, onkohan tuo sinertävä väri ihan normaali, vai pitäisikö siitä käydä näyttämässä lääkärissä? Tänään tuo näyttää mielestäni vähän aiempaa isommalta ja sinertävämmältä, mutta en tiedä viitsiikö päivystykseen lähteä sen takia...
 
Meidän esikoisella todettiin vesikives reilun vuoden ikäisenä ja kun pullahti uudestaan isona 4v niin leikattiin. Vesikives ei oo kipeä, eli jos kureutuu (mikä siis riskinä on kun se vatsanpeite on siitä kohtaa auki) väri muuttuu ja on kyllä niin kipeä että sen selvästi huomaatte. Kyllä meidänkin pojalla oli sinertävä se (kun paljon vettä sisällä), pienempänä on normaalin värinen. Taskulampullakin sitä voi katsoa, jos on läpinäkyvä niin on vettä vaan.
 
Eli en lähtis päivystykseen mikäli vauva käyttäytyy normaalisti (ei ole itkuinen eikä reagoi kipuun jos kivestä kosket). Kureutuma on niin kivulias ettei sitä voi olla huomaamatta.
 
Soittaisin minäkin terveydenhuollon ammattilaiselle (eli esim. tuo valtakunnallinen päivystysnro) ja voit kysyä sieltä, ettei tarvitse stressata sitä. Äitinä sinun tulee huolehtia lapsesi hyvinvoinnista ja maalikkona et voi tietää, joten parempi varmistua asiasta.
 
Kiitos vastauksista. Ei lähdetty päivystykseen, koska kives ei ole aristanut missään vaiheessa... Tänään maanantaina käytiin vielä näyttämässä lääkärissä, ja kaikki oli ok. :)
 

Yhteistyössä