poikani syntymä vuosi sitten..

ensimmäinen poikani syntyi sektiolla kun ei vaan alkanut synnytys käynnistymään...toisen kohdalla synnytys eteni näin:

viikkoja oli kasassa 37+1 kun lapsivesi lorahti,oli perjantai päivä.lähdin sairaalaan ja sinne myös jäin.lauantai aamuna lääkäri sanoi että ei tässä mitään...odotellaan että supistukset alkavat jne..lauantai iltana lapsivesi oli vihreää ja kätilö ilmoitti päivystävälle lääkärille.sydänäänet olivat normaalit joten ei tehty mitään.sunnuntaina aloitettiin käynnistys lääkkeillä..koko päivänä ei mitään supistuksia...illalla alkoi kovat kivut ja nousi lämpö.koko yö meni valvoessa supistusten kanssa.kohdunsuu ei aunnet senttiäkään.vasta maanantai aamuna kun lääkäri tuli tarkistamaan tilanteen oli kohdunsuu auki 4cm.siitä mentiin synnytys saliin ja laitettiin tippakäynnistys ja epiduraali.lapsivesi oli aivan vihreää.vauvan sydänäänet laskivat moneen otteeseen mutta nousivat aina hetken kuluttua.kuuetta oli siinävaiheessa 38.4.aloitettiin antibiotti.muutaman tunnin päästä olin täysin auennut ja sektio valmiudessa kokeiltiin imukupilla vauvaa saada ulos.puolisen tuntia sitä yritettiin repiä kunnes sydänäänet romahtivat täysin jä lähdettiin juoksujalkaa hätäsektioon....taas nousee kyyneleet silmiin kun muistelee sitä tilannetta.
poika sai pisteitä 1/1/5.paineluelvytettiin ja hengityskoneeseen laitettiin.teholle joutui ja pahan tulehduksen oli poika ehtinyt saamaan lapsivedestä.
itse olin todella kipeä ja sain verenmyrkytyksenkin.mutta hengissä selvittiin.
tapahtuneesta noin vuosi ja neurologilla käydään pojan kanssa tutkimuksissa sekä fysioterapiassa alku vaikeuksien takia.mitään ei ole vielä ilmennyt lapsessa mutta kehitystä seurataan erityisen tarkasti.
 
Blub
:hug: Hui kamala, ihan kylmät väreet meni selässä. Hoitohenkilökuntakin on vain ihmisiä ja he tekevät virheitä jatkuvasti. Eipä siinä muuta voi kun toivoa, että selviää joten kuten hengissä synnytyksestä. Yleensähän se kuitenkin menee hyvin henkilökunnasta huolimatta.
 
ON se kumma juttu, että ammattilaiset päästää tilanteet noin pahoiksi. Näin maallikon mielestä kyllä olisi pitänyt alkaa toimia viimeistää silloin kun lapsivesi oli vihreää. Kaikkihan sen tietää, että silloin vesi on jo saastunutta. Toivottavasti teidän kohdalla menee tulevaisuudessa hienosti ja onneksi ei ainakaan vielä ole tapahtunut mitään peruuttamatonta.

Itse hoitoalan ihmisenä olen monesti ajatellut semmoista kun nuo esim. kätilöt eivät asetu lääkäriä vastaan vaikka tietävät olevansa oikeassa. Ei ns. uskalleta sanoa lääkärille vastaan vaan kiltisti noudatetaan lääkärin tahtoa. Niin kuin nyt tässäkin tapauksessa kiltisti jäätiin ihmettelemään vihreää lapsivettä.
 
harmaillen
kuulostaa kovin tutulta... en ymmärrä miksi päästetään tuohon tilaan että odotellaan mahdollisimman kauan vaikka lapsivesi pahan väristä ja äiti voi huonosti.. minusta se on aina riski.

mun synnytys ei kans käynnistynyt ja yli mentiin, ei suppareita ollenkaan sit olin sairaalassa viikon ja siinä "hissukseen" käynnisteltiin.
lapsivedet tuli tutkimuspöydälle ja sanottiin et nyt ootellaan supistuksia alkavaksi.. jos ei ala seuraavaan päivään niin saliin aamulla..

kuinka ollakkaan ei mitään tietty tapahtunu ja sit iltapäivällä päästiin saliin..aikaisemmin en päässyt kun oli kuulemma ruuhkaa.. tekosuppareita eli oksitosiinia.. lapsivesi mitä oli jäljellä oli aivan vihreää mössä, mulle nousi kuume 39 ja olin aivan velttona.. sain letkun kautta kaikkea mahollsita, antibioottia, nesteitä, suoloja, sokereita ym..
lopussa sydänäänet laski, otettiin imukuppi, sekin irtosi.. viimein saatiin lapsi ulos ja happikaappiin.. ei inahtanutkaan kun syntyi, luulin jo kuolleeksi...mutta onneksi ei ollut.
kaikesta selvittiin onneksi ja olen hänestä onnellinen... kätilöni oli ihana, tosin hän ei tehnyt noita saliin pääsemis päätöksiä, joku muu viisas oli niistä vastuussa.

seuraava synnytys kyllä mietityttää :(

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 09:54 Mymmeli kirjoitti:
ON se kumma juttu, että ammattilaiset päästää tilanteet noin pahoiksi. Näin maallikon mielestä kyllä olisi pitänyt alkaa toimia viimeistää silloin kun lapsivesi oli vihreää. Kaikkihan sen tietää, että silloin vesi on jo saastunutta. Toivottavasti teidän kohdalla menee tulevaisuudessa hienosti ja onneksi ei ainakaan vielä ole tapahtunut mitään peruuttamatonta.

Itse hoitoalan ihmisenä olen monesti ajatellut semmoista kun nuo esim. kätilöt eivät asetu lääkäriä vastaan vaikka tietävät olevansa oikeassa. Ei ns. uskalleta sanoa lääkärille vastaan vaan kiltisti noudatetaan lääkärin tahtoa. Niin kuin nyt tässäkin tapauksessa kiltisti jäätiin ihmettelemään vihreää lapsivettä.
Lapsivesi on oikeastaan aika useinkin vihreää eikä se välttämättä tarkoita mitään. Vauvan vointia vaan seurataan tarkemmin eli sydänääniä jos vesi on vihreää, sillä se SAATTAA viestiä vauvan ahdingosta. Jos kaikki vihreävetiset sektoitaisiin tulisi valtava määrä turhia sektioita.
 
En jaksa lähteä tähän sektiokeskusteluun. En todellakaan tarkoita, että olisi pitänyt suoraan kuskata sektioon. Mutta jotainhan kätilökin on ajatellut olevan kun oli päikkärille ilmoittanut. Ja valitettavasti en ole kuullut tuttavieni synnytysten menneen nappiin kun lapsivesi on ollut vihreää. Pitääkö sitä aina odottaa pahaa tapahtuvan kun asiat alkaa mennä toisin kun normaalisti. Normaalistihan lapsivesi ei todellakaan ole vihreää.
 

Yhteistyössä