Poikalasten hiusten pituus ja niiden kommentointi. Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";29425069]Mitä Vit'''

Minkähänlaisia sun lapsista kasvaa kun tollanen vanhempi. Taidat vaan itse olla aika kädetön kun ulkopuolisten mielipiteiden takia lähdet lasten hiuksia leikkaamaan.[/QUOTE]

Ihan itse haluan, että lapsen hiukset on siistit. Ja kyllä, ympäristö asettaa tietyt minimivaatimukset itse kunkin ulkonäölle, ennemmin tai myöhemmin. Miesten on vähän niinkuin pakko käydä parturissa säännöllisesti, jos meinaavat työelämässä menestyä. Onko tämä asia, joka pitäisi lapselta salata?

Jos vanhempien päätös on pitää lapsen hiukset pitkinä, niin mikäs siinä. Tai teini haluaa pitää hiuksensa pitkinä. Mutta se on kädetöntä, jos lapsen hiukset ovat mallistaan ylikasvanut pehko ihan vaan siksi, että lapsi ei tykkää hiustenleikkuusta.

eipä kuulu pituudet mulle mutta turhaan ollaan sit naama nutrulla kun olen erehtynyt sanomaan pojalleni että päästä se tyttö ensin, kun kuuluu tapoihin... nit tullaan silmille että poika tää on... Joo, mistäs tuon tietäisi kun hiukset on pitkät ja kiharat;)
eli kestäkää ne erehdykset sit kanssa, ei ne ole loukkauksia vaan oikeasti erehdyksiä.

Niin että sinun mieliksi pitää pakottaa pitkät hiukset haluava poika leikkaamaan hiuksensa, kun sinä vaivaannut siitä, ettet tiedä, kumpi värkki siellä housujen sisällä on. Nerokas perjaate!

Meillä on kaksi pitkätukkaista poikaa. Toisella on peppuun asti ja toisella solisluihin. Kumpikaan ei anna leikata, enkä haluaisikaan. Alussa siedin kommentointia paremmin, koska oletin, että se loppuu, kun kerran olen tehnyt kantani selväkis (lapset saa itse päättää hiustensa pituuden, minä huolehdin vain siitä, että ne pysyvät kunnossa). Ei loppunut, yltyi vain ja meni samanlaiseksi "leikataan, kun tulevat meille"-uhkailuksi. Silloin paloi päreet ja suutuin kunnolla, sanoin, että jos kerran vielä edes mainitsevat jotain niistä hiuksista, eivät näe lapsia ennen rippi-ikää. Ja todella tarkoitin sitä (mutta siihen nyt liittyi paljon muutakin skismaa). Minusta tuossa ei ole kyse pelkästään hiuksista, vaan perjaatteesta: ei ole isovanhempien asia kyseenalaistaa vanhempien päätöksiä lasten kasvatuksesta (saatikka lapsen ulkonäköön liittyvistä asioista).

Mutta MUOTOVAAHTO ei todellakaan kuulu lasten hiuksiin muutoin, kuin poikkeustapauksissa.

No, ei tuo tilanne mua vaivannut pätkän vertaa, enkä asiasta edes hämmentynyt varsikin kun äitikin vaan naureskeli erehdystäni. Mutta poika vaikutti itse nololta, eikä tällaiset erehdykset varmasti lapselle ole mukavia. Vanhempien kasvatusvastuu tarkoittaa mielestäni vastuuta myös lapsen ulkonäöstä siinä määrin, että lapsi näyttää edes sukupuolensa edustajalta ettei itsetunto saa turhia kolauksia. Kysessä oli 1-2 lk:lainen, ei mikää teini. Mutta pidä sä vaan lapsillasi epäsiistit rehjutukat, mitä se mulle kuuluu.

[QUOTE="alkup";29425189]http://1.bp.blogspot.com/-icakeQiOggU/T4ifKHGAIJI/AAAAAAAAOzU/pcYBUIfeXaQ/s1600/Stewart.jpg

Pörröpään hiukset on aika lailla tällaiset[/QUOTE]

:D eihän nuo oo vielä ees pitkät :)

[QUOTE="...";29425195]No, ei tuo tilanne mua vaivannut pätkän vertaa, enkä asiasta edes hämmentynyt varsikin kun äitikin vaan naureskeli erehdystäni. Mutta poika vaikutti itse nololta, eikä tällaiset erehdykset varmasti lapselle ole mukavia. Vanhempien kasvatusvastuu tarkoittaa mielestäni vastuuta myös lapsen ulkonäöstä siinä määrin, että lapsi näyttää edes sukupuolensa edustajalta ettei itsetunto saa turhia kolauksia. Kysessä oli 1-2 lk:lainen, ei mikää teini. Mutta pidä sä vaan lapsillasi epäsiistit rehjutukat, mitä se mulle kuuluu.[/QUOTE]

Voi kuule, nuo ei ole epäsiistiä nähnytkään. Harmi, että sinulla on niin rajoittuneet taidot hiustenlaitossa, että pitkä = rehjutukka.

Mitäs sinun mielestäsi tehdään tyttölapselle, jolle ei kunnollista pitkää tukkaa kasva? Ei saa leikata? Tai laitetaan peruukki? Ettei vain luulla pojaksi.

epäsiisti on epäsiisti oli kyseessä tyttö tai poika. Eikä se nyt oikein tekosyystä mene, että lapsi ei anna leikata ja äiti ei raaski pakottaa. Joten valitettavasti lapsen epäsiisti ulkonäkö on vain ja ainoastaan vanhemman kädettömyyttä tehdä asialle jotain.

Ja tukka siis saa mun puolesta olla vaikka takapuoleen asti pojalla, mut jos se on epäsiisti niin se on.

No mie en henk. koht tykkää pojilla pitkästä tukasta ja tytöillä lyhyestä. Mut se on vaan miun mielipide, enkä sitä mene sanomaan pitkätukkaiselle pojalle tai tämän vanhemmille.

Ja kyllä se pitkä tukka voi olla sotkuisen näköinen tytöilläkin. Omalla 5v tytöllä on luonnonkihara tukka, ei mikään säkkärä, vaan sen verran vain että vähän lainetta, eikä kestä mitenkään kurissa. Parturi-kummi leikkaa tukan muotoon, jossa tukka vähiten tulee naamalle,mutta tyttö ei itsekään halua liian lyhyttä tukkaa. Aina on homssuisen näköinen peikkotyttö meillä, paitsi jos laitetaan lakkaa eli n.5krt vuodessa juhliin..). Viimeksi leikattii tytön puoleen selkään yltänyt tukka olkapäille ja siinäkin oli tytöllä sulattelemista kun meni niin lyhyeksi...

Että joku jos keksii millä pitkän tukan saa pysymään kurissa niin kertokoon mullekki!

Yhteistyössä