Poikalasten hiusten pituus ja niiden kommentointi. Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihainen äiti

Vieras
Siinähän se tulikin. Miksi pitää negatiiviseen sävyyn kommentoida poikalasten hiusten pituutta?

Itsellä on kaksi pientä (5v) poikaa, joiden hiuksia ei ole leikattu sitten huhtikuun lopun. Ei ole kyse siitä että pojat pelkäisivät, vaan he eivät halua hiuksiaan leikattavan. Molemmilla on sellainen puolipitkä pörrö, jonka helposti saa parille pienelle ponnarille. Myönnän että toisen hiuslaatu on sellainen, että näyttää aivan-- no mettäläiseltä-- jos hiuksia ei harjaa, mutta muotovaahdon avulla saa kivasti.

Kuitenkin; Isovanhemmat, kummit ja minun sisarukseni kommentoivat heidän näyttävän tytöiltä poikien kuullen. Tämä pahoittaa minun ja lasten mielet. Äidilläni on kuulemma oikeus tähän kommentointiin, ja meinasi että seuraavan kerran kun pojat sinne menevät yöksi, hiukset leikataan. No siitähän se suuttui kun sanoin etteivät he sitten ole yöksi tulossa enää.

Miksi, oi miksi??? Pitkät hiukset kuuluvat vain tytöille, kuulemma...

I feel your pain!

Minullakin esikoinen on poika jonka hiukset ovat pidempää mallia ja aion antaa kasvaa. Pojalla itsellään ei oikein ole mielipidettä suuntaan tai toiseen mutta isälläänkin on pitkät hiukset joten on tietyssä määrin ylpeä siitä että on samanlaiset hiukset kuin isällä.

Oma isäni ja hänen siskonsa jaksavat aina nähdessään haukkua pitkiä hiuksia tyttöjen tukaksi ja kyselevät että mentäisikös leikkaamaan hiukset miesten hiuksiksi jne.

Miten voi olla niin vaikeaa käsittää että se ei ole heidän asiansa puuttu lasteni hiuksiin...

No sen ymmärrän jos epäsiististä tukasta sukulaiset kommentoi, mä en itse voi sietää pienilläkään lapsilla takkuista ei-minkään-mallista-epäsiistiä-tukkaa. Ja siis pojallakaan pitkä tukka ei välttämättä ole epäsiisti, se tukan epäsiisteys riippuu ihan muista asioista kuin tukan pituudesta. Tuota "leikataan kun tulevat yökylään"-kommenttia en ymmärrä, sitä kun ei saa tehdä vaikka tukka olisi kuinka kauhea.

Mun miehen vanhemmat on just tollaisia ja meidän poika on vasta 2! Pitää kuulemma miehellä olla lyhyt tukka :-o

No haloo se on 2-vuotias lapsi ja mä olen sen äiti. Sitten kun osaa sanoa oman mielipiteensä niin saa lapsi itse päättää millainen tukka leikataan.

Miehen äiti sit välillä Fiskarsseilla napsii pojan otsatukkaa kun pokka on siellä leikkimässä. Aluksi jotain mutisin mutta nykyään annan olla. Mutta mun mielestä törkeää käytöstä silti!

Mielestäni muotovaahto ei ole lapsille tarkoitettu!! Etenkään noin pienille. Ehkä 1-2 kertaa vuodessa johonkin juhliin voisin laittaa.
Kauheita myrkkyjä nuo hiusten muotoilu tuotteet ovat eikä varmasti tee hyvää lasten päämajalle, puhumattakaan siitä mitä niistä jää lasten elimistöön...:(

Ymmärrän isovanhempia, pitkät hiukset pikku pojilla vaan yleensä on järkyttävän rumat ja itsellenikin tulee sellainen olo että haluaisin tarttua Saksiin...

[QUOTE="mie";29425001]Mielestäni muotovaahto ei ole lapsille tarkoitettu!! Etenkään noin pienille. Ehkä 1-2 kertaa vuodessa johonkin juhliin voisin laittaa.
Kauheita myrkkyjä nuo hiusten muotoilu tuotteet ovat eikä varmasti tee hyvää lasten päämajalle, puhumattakaan siitä mitä niistä jää lasten elimistöön...:(

Ymmärrän isovanhempia, pitkät hiukset pikku pojilla vaan yleensä on järkyttävän rumat ja itsellenikin tulee sellainen olo että haluaisin tarttua Saksiin...[/QUOTE]

Samaa mieltä.

Itse törmäsin kerrran työssäni lääkärinä kouluikäiseen poikaan, jota todella luulin tytöksi kasvonpiirteiden ja pitkien hiusten vuoksi. Ja nimikin oli ulkomaalainen ja olisi voinut olla sekä tytön että pojan, ainakin näin kieltä osaamattoman mielestä. Kutsuin poikaa tytöksi, johon äiti korjasi sukupuolen mutta totesi samalla, että en ole ensimmäinen erehtynyt. Tätä en ymmärrä.. miksi tieten tahtoen tehdään pojasta tytön näköinen. Pitkät hiuksen pojalla ovat ihan ok, kunhan sukupuolesta ei erehdy.

Ei meilläkään pojan hiuksia leikattaisi, jos hän saisi päättää. Kuitenkaan minusta vielä alle kouluikäisenä päätösvalta ei ole lapsella, siis ainakaan sillä motiivilla ettei vaan tykkää hiusten leikkaamisesta ja siksi ne rehottaa epäsiistinä pörröpesänä. Mutta ei hiuksia silti väkivalloin tarvi leikata, puhumalla noissa tilanteissa on eteenpäin päästy ja hiukset leikattua. Ja joo, nimenomaan kommentoin lapselle itsekin silloin, miten epäsiistiltä hiukset näyttää ja kerron että muutkin ihmettelee, jos lapsi näyttää joltain metsänpeikolta.

Isovanhemmat ovat varmaankin huomanneet, että olette ihan kädettömiä lastenne kanssa ja siksi yrittävät kommenteillaan saada lapsiin jotain rotia.

[QUOTE="vieras.";29425051]

Isovanhemmat ovat varmaankin huomanneet, että olette ihan kädettömiä lastenne kanssa ja siksi yrittävät kommenteillaan saada lapsiin jotain rotia.[/QUOTE]

Mitä Vit'''

Minkähänlaisia sun lapsista kasvaa kun tollanen vanhempi. Taidat vaan itse olla aika kädetön kun ulkopuolisten mielipiteiden takia lähdet lasten hiuksia leikkaamaan.

Juu ei sais ei ja tämä asenne pitää opettaa lapsillekkin, että eikun kiusaamaan vaan jos toisella on väärän malliset hiukset tai vaatteet. Saati hui jos pojalla on punasta päällä. Siis kauheeta joku yrittää olla jotain "parempaa"

Mun isä ei oo vieläkään lopettanut tuota kommentointia. Mun poika on 14 ja itse on halunnut pitkän tukan jota pitää useimmiten semmosella samurainutturalla. Kerran kun pappa taas kyseli että millon leikkaat tukan, poika sanoi sille, ettei leikkaa, koska intiaaneilla on aina pitkä tukka.:D
Kyllähän jotkut ikätoveritkin tukasta kuulemma kyselee, mutta ei toi välitä pätkääkään. Muutenkin se vaan on semmoinen että tekee niitä juttuja joista tykkää eikä välitä muista ja muiden mielipiteistä.

[QUOTE="...";29425035]Itse törmäsin kerrran työssäni lääkärinä kouluikäiseen poikaan, jota todella luulin tytöksi kasvonpiirteiden ja pitkien hiusten vuoksi. Ja nimikin oli ulkomaalainen ja olisi voinut olla sekä tytön että pojan, ainakin näin kieltä osaamattoman mielestä. Kutsuin poikaa tytöksi, johon äiti korjasi sukupuolen mutta totesi samalla, että en ole ensimmäinen erehtynyt. Tätä en ymmärrä.. miksi tieten tahtoen tehdään pojasta tytön näköinen. Pitkät hiuksen pojalla ovat ihan ok, kunhan sukupuolesta ei erehdy.[/QUOTE]

Niin että sinun mieliksi pitää pakottaa pitkät hiukset haluava poika leikkaamaan hiuksensa, kun sinä vaivaannut siitä, ettet tiedä, kumpi värkki siellä housujen sisällä on. Nerokas perjaate!

Meillä on kaksi pitkätukkaista poikaa. Toisella on peppuun asti ja toisella solisluihin. Kumpikaan ei anna leikata, enkä haluaisikaan. Alussa siedin kommentointia paremmin, koska oletin, että se loppuu, kun kerran olen tehnyt kantani selväkis (lapset saa itse päättää hiustensa pituuden, minä huolehdin vain siitä, että ne pysyvät kunnossa). Ei loppunut, yltyi vain ja meni samanlaiseksi "leikataan, kun tulevat meille"-uhkailuksi. Silloin paloi päreet ja suutuin kunnolla, sanoin, että jos kerran vielä edes mainitsevat jotain niistä hiuksista, eivät näe lapsia ennen rippi-ikää. Ja todella tarkoitin sitä (mutta siihen nyt liittyi paljon muutakin skismaa). Minusta tuossa ei ole kyse pelkästään hiuksista, vaan perjaatteesta: ei ole isovanhempien asia kyseenalaistaa vanhempien päätöksiä lasten kasvatuksesta (saatikka lapsen ulkonäköön liittyvistä asioista).

Mutta MUOTOVAAHTO ei todellakaan kuulu lasten hiuksiin muutoin, kuin poikkeustapauksissa.

[QUOTE="Alkup";29425126]Sille sais! ;)

ja siitä muotovaahdosta, sitä ei tosiaankaan laiteta joka päivä.[/QUOTE]

Sitten ei auta kuin kuunnella kommentointia epäsiististä tukasta.

Mä tiedän yhden alle 5v pojan jolla pitkät yli olkapäiden olevat todella hiharat ruskeat hiukset ja violetti toppahaalari. En kyllä tätäkään ymmärrä, että miksi puetaan vielä tyttöjen vaatteisiin? Jos ei tätä tietäisi pojaksi niin luulisi vaatetuksen ja hiusten perusteella tytöksi. Poikamaisissa vaatteissa olisi sentään pojan näköinen.

Pojillani kaveri jolla myös pitkät hiukset ja ne sopii hänelle, ihan poikien vaatteita käyttää.

ja joo, ei tulis kyllä mieleenkään kommentoida pojan äidille hiuksista...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siksi, että pienillä ne tuppaa olemaan epäsiistit ja tyttömäiset.
Meillä on hoidossa pieni poika, jonka äiti ei raaski leikkuuttaa poikansa hiuksia. Hiukset ovat todella pitkät, kohta jo lähemmäs puolta selkää. Joka aamu poika tulee hoitoon tukka sekaisin. Meillä menee aamusta paljon aikaa tuon pojan huiusten oikomiseen ja sitten se pitää kiinnittää vähintään kahdella lenksulla, etti ui ruuassa eikä kietoudu helposti hikoavan pojan kaulan ympärille päiväunilla (yäk!!).

Hiusten tulee olla siisti ja hyvion hoidetut. Oli kyseessä tyttö tai poika. Se, että pojalla on joskus vauvana ollut ihanat luonnonkiharat ei tarkoita että hiukset olisivat sellaiset vielä parin vuoden kuluttua, ylipitkinä.

Siksi.

Mä tiedän yhden alle 5v pojan jolla pitkät yli olkapäiden olevat todella hiharat ruskeat hiukset ja violetti toppahaalari. En kyllä tätäkään ymmärrä, että miksi puetaan vielä tyttöjen vaatteisiin? Jos ei tätä tietäisi pojaksi niin luulisi vaatetuksen ja hiusten perusteella tytöksi. Poikamaisissa vaatteissa olisi sentään pojan näköinen.

Pojillani kaveri jolla myös pitkät hiukset ja ne sopii hänelle, ihan poikien vaatteita käyttää.

Miksi on niin tärkeetä tietää, mitä sukupuolta LAPSI on? Jos lapsi itse haluaa lilan haalarin/tykkää lilasta, pitääkö hänelle sanoa, että "sori, et saa tuota, koska olet poika"...? MIKSI?

Yhteistyössä