poika söi puolipurkkia d-vitamiinia :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
nostin sen purkin eilen illalla pöydälle kännykän viereen,että muistan antaa niitä noille.
nuo oli sitten päättäny herätä aikasin enkä ollu heränny. uskomatonta kyllä,mutta jostainsyystä en heränny niihin ääniin. muutakin pahoja oltiin tehty.
mä herään yleensä aina ääniin ja pihahduksiin. nyt oon kyllä ollu ihmeen väsyny.
pelästyin ihan sikana,en ollu varma onko se vaarallista!
onneks nyt oli vaan d-vitamiinia eikä mitään muuta. taidan laittaa herätyskellon soittaan joka aamu seiskalta ettei noi pääse nouseen salaa ennen mua. ja tutkitutan mikä mua näin väsyttää :(
lapset on 2 ja 3 vuotiaat.

Soita myrkytystietokeskukseen. Meillä on joskus käynyt samalla lailla, tyttö oli saanut d-vitamiinipurkin käsiinsä ja söi siitä aika paljon. Silloin kyllä sanoivat, että tosi paljon saa syödä että tulee mitään ongelmia, piti vaan jonkun aikaa olla syömättä d-vitamiineja. :)

Minkä vahvuisia pillereitä, eli paljoko tuli arviolta yhteensä?

D-vitamiinista en olis huolissaan (eipähän tartte hetkeen kuitenkaan antaa), mutta mitä muuta ne pillerit sisältää?

Minkä vahvuisia pillereitä, eli paljoko tuli arviolta yhteensä?

D-vitamiinista en olis huolissaan (eipähän tartte hetkeen kuitenkaan antaa), mutta mitä muuta ne pillerit sisältää?

No näin meillekin sanottiin, että oikeastaan ne muut aineet niissä on suurempi ongelma. Setä siellä sanoi meille vaan, että saattaapi tulla laksatiivisia vaikutuksia. :D

Hyvin suuret D-vitamiiniannokset lisäävät luun hajoamista ja suurentavat veren kalsiumpitoisuutta. Tätä on käytetty hyödyksi lisäkilpirauhasten vajaatoiminnan hoidossa, jossa D-vitamiinijohdoksia käyttäen voidaan nostaa muuten pieni veren kalsiumpitoisuus normaalitasolle ja korjata sairauden aiheuttamat oireet. Liian suuret D-vitamiinimäärät suurentavat liiaksi veren kalsiumpitoisuutta ja voivat aiheuttaa kalsiumsuolojen saostumista kudoksiin sekä sydän- ja hermostoperäisiä oireita.

Vaikeimmissa muodoissa voi kehittyä munuaisten vajaatoiminta ja pahimmillaan myrkytys voi johtaa kuolemaan.

Myöskään D-vitamiinia ei ruoasta voi saada liian suuria annoksia, vaan ongelmat liittyvät vitamiinivalmisteisiin.

Vaikka ei voidakaan sanoa, että rasvaliukoiset vitamiinit ovat suurina annoksina myrkyllisiä ja vesiliukoiset myrkyttömiä, tärkeimmät myrkytyksiä aiheuttavat vitamiinit ovat rasvaliukoiset A- ja D-vitamiini. Kaikkia vitamiineja olisi kuitenkin paras saada vain suosituksia vastaavina kohtuullisina määrinä.

[QUOTE="Hah";22586687]Ähäkutti. Siinä sait muistutuksen miten tabletteja säilytetään[/QUOTE]

niinpä. onneksi oli vaan noita vitamiineja. mutta kyllä säikähdin ja pahasti.
maha voi mennä sekaisin. tai luultavasti meneekin.

[QUOTE="vieras";22586720]Mitä sieltä sitten sanottiin? Ja oliko se pienempi vai isompi poika, joka pillerit söi vai molemmat yhdessä?[/QUOTE]

sanoivat ettei oo syytä hätään. kyseli määrät montako oli purkissa jäljellä ja kuinka paljon mg oli pillereissä.
soitin terkkariin josta hän soitti myrkytyskeskukseen ja lääkärille ja varmisti oman tietämyksen. mielestäni voin tuohon siis luottaa.
nuorempi söi,vanhempi sanoi ainakin ettei itse syönyt kun ei tykänny. varmaan pari sekin maistoi.

ja sen käsityksen sain että yliannostus pitää olla suuri ja jatkuvaa ennenkun tulee pahoja oireita. lääkehiiltäkään ei ole syytä ottaa tässä tilanteessa, ja tosiaan maha menee tod.näk sekaisin.

Yhteistyössä