Poika sai koulussa hirveet raivarit taas kerran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
JA tilane litällainen, etttä meisän poiak sani muutamalle pojalle että siihen lätäkköön ei ole lupa mennä ( on kielletty aieminkin)

Nämä pojat vaan inttivät, en kuule , puhu selvemmin,Poika toisti monta kertaa että siihenlätäkköön ei ole lupa mennä niin nämä vaan sanovat että ei ymmäretä,puhu kunnolla. Varmasti ymärsivät,koska niiin epäselvää tuo puhe ei ole, koska puhe on kehittynyt huimasti.
meidän poika sit suuttui tästä.
Hänellä menee nää suuttumukset vähän liitoitteluksi.

Hmmm. Voisitko selittää pojalle, ettei hänen tarvitse olla mikään poliisi, joka vahtii ja kertoo muille lapsille mitä saa tehdä ja mitä ei saa? Muut lapset voivat pitää sellaista ärsyttävänä, ja siitä saa syyn kiusaamiseen :/

Siirtyy itse vaan pois, jos muut menevät lätäkköön, ja antaa välituntivalvojan puuttua asiaan jos kokee siihen tarvetta.

Samaa mieltä. Kantelupukit ei ole kauheen kivoja. :ashamed:
joopa joo :headwall: :headwall: se onkin siis kiusattu, josta täällä taas tehdään syyllinen. kyllä se piruvieköön se kiusaaja on aina väärässä. ei siitä päästä yli eikä ympäri, eikä pään silittämisellä

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kotiin hakeminen voi olla ainoa tapa saada lapsi rauhoittumaaan. Se, että lapsi pysyisi koulussa ja mahdollisesti kykkisi päivän piilossa tai saisi ehkä uusia raivareita, ei vähentäisi ivaa tippaakaan.

Voi olla.
Mutta sitten herääkin kysymys, että onko lapsi oikeassa paikassa ollessaan tavallisessa peruskoulussa? :|

Aika lapsikohtainen kysymys, siihen me ei voida vastata täällä mammapalstalla.

Jollekin lapselle tavallinen koulu on hänen erityisominaisuuksistaan huolimatta oikea paikka. Minä tiedän lapsen, jonka psyyke ei kestänyt toisenlaiseen ryhmään siirtämistä, koska se sai hänet tuntemaan itsensä entistä poikkeavammaksi - tätä lasta ei enää ole.

Kotiin hakeminen voi olla ainoa tapa saada lapsi rauhoittumaaan. Se, että lapsi pysyisi koulussa ja mahdollisesti kykkisi päivän piilossa tai saisi ehkä uusia raivareita, ei vähentäisi ivaa tippaakaan.

Voi olla.
Mutta sitten herääkin kysymys, että onko lapsi oikeassa paikassa ollessaan tavallisessa peruskoulussa? :|

Aika lapsikohtainen kysymys, siihen me ei voida vastata täällä mammapalstalla.

Jollekin lapselle tavallinen koulu on hänen erityisominaisuuksistaan huolimatta oikea paikka. Minä tiedän lapsen, jonka psyyke ei kestänyt toisenlaiseen ryhmään siirtämistä, koska se sai hänet tuntemaan itsensä entistä poikkeavammaksi - tätä lasta ei enää ole.

Ja ennen kun kukaan tarttuu tuohon, niin KYLLÄ, MONELLE lapselle se pienempään ryhmään siirtäminen on enemmän kuin taivaan lahja. Mutta haluan painottaa sitä, että kysymys on aina kovin lapsikohtainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Åboriginaalin kans samoilla linjoilla ja mä ainaki ite koulussa kehotan opilaita pitämään huolta ihan niistä omista asioistaan ensisijaisesti ja jättämällä muiden touhuilut suoraan aikuisille hoidettaviks.

Tosin mä en tajunnu tota yhteyttä et opettajat ei pärjänny oppilaan kans ku oppilashan oli hukassa.
Kyllä mekin ilmotetaan oppilaan vanhemmille jos oppilas menee hukkaan kouluaikana se on jopa velvollisuus ilmottaa siitä.

mut jos ei pääse hakemaa niimiä sitten.
Eikä opet saaopilasta rauhoittumaan jäää sinne keittla ikkunan alle itkemään.
Poika ei olis tullut pois ollenkaan.
Ja kyllä nyt ERITYISOPELLE pitäis ola sen verran psykologiaa opetettu opettajankoulutuksessa että saa pojan pois sieltä ikuan lta,poiak juokai KARKUUN opettajaa ja rehtoria

Ei erityisopettajakaan voi ihmeitä tehdä jos psykologia ei sillä hetkellä tehoa lapseen.Ei hän voi väkisin poikaa viedä ikkunan luota.
Olisiko poika kenties pelästynyt opettajaa ja rehtoria ja siksi juoksi karkuun?

Onhan se, totta kai, ikävää erityislapselle että hän joutuu koko ajan tekemään enemmän työtä suoriutuakseen samoista asioista, joista muut. Totta kai sellainekin turhauttaa, että ei tule ymmärretyksi. Ja ne muut lapset eivät välttämättä ihan oikeasti saa niin hyvin selvää pojan puheesta, kuin lapsen omat vanhemmat jotka ovat paljon pidempään ja paljon enemmän kuulleet sitä lapsen puhetta ja tunnistavat sitä paremmin.

Mutta lapselle olisi tietysti ihan hyvä painottaa sitä, että vastaavia tilanteita ajatellen voitaisiin miettiä jotain toista toimintamallia, esimerkiksi sitä että lapsi ei menisi siihen inttämiseen mukaan. Ja korostaa sitäkin, että tiettyihin sosiaalisiin malleihin kuuluu se, että hän ei käy saarnaamassa muille mitä tehdä, koska se on koulussa aikuisten tehtävä, ei lasten.

Voisitte miettiä, että olisiko jotenkin hedelmällistä järjestää tapaaminen koululla opettajien kanssa ja keskustella asiasta. Ja ehkä ottaa yhteyden kuntoutusohjaajaan, jonka kanssa voisitte miettiä sitä että tulisiko hän keskustelemaan asiasta koululle opettajien tai oppilaiden kanssa. Ei pieniltä lapsilta voi toisaalta odottaa samaa ymmärrystä ja perspektiiviä, kuin aikuisilta, eivät he tiedä puheenmuodostuksen ongelmista tai vastaavista ongelmista mitään. Siksi voisi miettiä sitäkin, että millä tavalla sitä luokan yhteishenkeä voisi lisätä, ja sitä ymmärrystä sitä erilaista kohtaan. Mutta pojan pitää silti itsekin opetella itsehillintään ja sitä samanlaista tapaa toimia muiden kanssa. Jos koulussa on paljon ongelmia, pistäisin kyllä harkintaan se onko kyseessä oikeanlainen koulumuoto hänelle, tarvitsisiko miettiä hlökohtaista avustajan mahdollisuutta tms.

Lisään vielä sen, että musta olis erittäin tärkeää että vanhemmat painottaisi lapsille sitä, että ne opettajat yms on siellä koulussa niitä luotettavia aikuisia. Että vahvistetaan sitä lapsen luottamusta niihin koulun aikuisiin, eikä esimerkiksi omalla puheella vähätellä sitä opettajien luottamusta tai arvovaltaa.

Åboriginaalin kans samoilla linjoilla ja mä ainaki ite koulussa kehotan opilaita pitämään huolta ihan niistä omista asioistaan ensisijaisesti ja jättämällä muiden touhuilut suoraan aikuisille hoidettaviks.

Tosin mä en tajunnu tota yhteyttä et opettajat ei pärjänny oppilaan kans ku oppilashan oli hukassa.
Kyllä mekin ilmotetaan oppilaan vanhemmille jos oppilas menee hukkaan kouluaikana se on jopa velvollisuus ilmottaa siitä.

Ja kyllä nyt ERITYISOPELLE pitäis ola sen verran psykologiaa opetettu opettajankoulutuksessa että saa pojan pois sieltä ikuan lta,poiak juokai KARKUUN opettajaa ja rehtoria

Joku aikuinen sit jää oppilaan kans ulos ja pyrkii rauhoittamaan oppilasta. Miksi poika juoksee koulun aikuisia karkuun?
Kuitenkin koulu on koulu ja siellä on olemassa omat sännöt, jotka koskevat kaikkia oppilaita ja näitä tulee oppilaiden myös noudattaa. Eihän siitä tulis yhtään mitään jos oppilaat juoksis kaikki tahoillaan ja heidän vanhemmat sit hakis heitä pitkin päivää pois koulusta.
Koita saada jostain apua teidän tilanteeseen.

Kunnon palaveri kouluun jossa paikalla opettajan ja rehtorin lisäks myös terveydenhoitaja ja lasten psykiatri ja kunnon keskustelua lapsen tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Samoilla linjoilla. Meillä vasta tarhaikänen, mutta heidän ryhmässä on poika, joka toimii "tarhapoliisina". Rollii hoitajille ihan joka asiasta. Niistä turhanpäiväisistäkin. Ja neuvoo ja kieltää muita lapsia.. Tietty ei saa kiusata, mutta se on ärsyttävää jos joku siinä vieressä näsäviisaana koko ajan on sanomassa mikä on oikein ja mikä väärin.

On muuten ärsyttävää |O

Meidän lähellä asuu kouluikäinen lapsi, joka kuvittelee olevansa joku hiton naapuripoliisi. Kun vien roskia, se tulee kurkkaamaan roskapussiin (siis ottaa roskapussista kiinni ja melkein repii sen mun kädestä ) kun haluaa tarkistaa etten vaan heitä metallia sekajätteeseen, tms. Saattaa tulla kysymään että "missä te eilen olitte, kun niin myöhään tulitte kotiin, äiti näki ikkunasta että te tulitte vasta kymmenen jälkeen ja kyllä pienten lasten pitäisi olla jo nukkumassa siihen aikaan". "Mitä järkeä on pitää kotipihalla noin kallista haalaria", jne. :headwall:
Ja äitinsä on tismalleen samanlainen Kyylä isolla koolla. Äidiltähän suurin osa tuon lapsen kommenteista on selkeästi opittu.
Jos se on samanlainen ikätovereidensa seurassa, niin turpiinsa tulee joskus saamaan. Joku huutaa että pää kiinni idiootti ja lyö, tms, kun on tarpeeksi kauan saanut kuunnella tuota päällepäsmäröintiä. Ikävää, mutta sangen ymmärrettävää. Kun ei aikuinenkaan jaksa kuunnella, miten sitten lapset?!

Joku aikuinen sit jää oppilaan kans ulos ja pyrkii rauhoittamaan oppilasta. Miksi poika juoksee koulun aikuisia karkuun?
Kuitenkin koulu on koulu ja siellä on olemassa omat sännöt, jotka koskevat kaikkia oppilaita ja näitä tulee oppilaiden myös noudattaa. Eihän siitä tulis yhtään mitään jos oppilaat juoksis kaikki tahoillaan ja heidän vanhemmat sit hakis heitä pitkin päivää pois koulusta.
Koita saada jostain apua teidän tilanteeseen.

Kunnon palaveri kouluun jossa paikalla opettajan ja rehtorin lisäks myös terveydenhoitaja ja lasten psykiatri ja kunnon keskustelua lapsen tilanteesta.

Tätä suosittelen minäkin

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

Ei erityisopettajakaan voi ihmeitä tehdä jos psykologia ei sillä hetkellä tehoa lapseen.Ei hän voi väkisin poikaa viedä ikkunan luota.

Opettaja voi vaikka kantaa oppilaan sisälle jos tilanne sitä vaatii. Tässäkin tapauksessa tilanne olis voinu olla vaaraksi lapselle jos hän olis yksin sinne jääny, eli olis voinu lähteä itekseen harhailemaan ja vastuu tästä olis ollu koulun.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Samoilla linjoilla. Meillä vasta tarhaikänen, mutta heidän ryhmässä on poika, joka toimii "tarhapoliisina". Rollii hoitajille ihan joka asiasta. Niistä turhanpäiväisistäkin. Ja neuvoo ja kieltää muita lapsia.. Tietty ei saa kiusata, mutta se on ärsyttävää jos joku siinä vieressä näsäviisaana koko ajan on sanomassa mikä on oikein ja mikä väärin.

On muuten ärsyttävää |O

Meidän lähellä asuu kouluikäinen lapsi, joka kuvittelee olevansa joku hiton naapuripoliisi. Kun vien roskia, se tulee kurkkaamaan roskapussiin (siis ottaa roskapussista kiinni ja melkein repii sen mun kädestä ) kun haluaa tarkistaa etten vaan heitä metallia sekajätteeseen, tms. Saattaa tulla kysymään että "missä te eilen olitte, kun niin myöhään tulitte kotiin, äiti näki ikkunasta että te tulitte vasta kymmenen jälkeen ja kyllä pienten lasten pitäisi olla jo nukkumassa siihen aikaan". "Mitä järkeä on pitää kotipihalla noin kallista haalaria", jne. :headwall:
Ja äitinsä on tismalleen samanlainen Kyylä isolla koolla. Äidiltähän suurin osa tuon lapsen kommenteista on selkeästi opittu.
Jos se on samanlainen ikätovereidensa seurassa, niin turpiinsa tulee joskus saamaan. Joku huutaa että pää kiinni idiootti ja lyö, tms, kun on tarpeeksi kauan saanut kuunnella tuota päällepäsmäröintiä. Ikävää, mutta sangen ymmärrettävää. Kun ei aikuinenkaan jaksa kuunnella, miten sitten lapset?!

täysi peesi tähän , meidänkin naapuristosta löytyy samanlainen lapsi, mullakin menee hermo siihen saati lapsilta joka paikassa suuna päänä neuvomassa aikuisia ja lapsia, viikonloppuna sain kuulla neuvoja kuinka makkarapaistetaan, haravoidaan yms. koko ajan vieres selittämässä

Opettaja voi vaikka kantaa oppilaan sisälle jos tilanne sitä vaatii. Tässäkin tapauksessa tilanne olis voinu olla vaaraksi lapselle jos hän olis yksin sinne jääny, eli olis voinu lähteä itekseen harhailemaan ja vastuu tästä olis ollu koulun.

Hmm...jos opettaja kantaa lapsen väkisin sisälle( olettaen ettei oppilas halua tulla sisälle), niin mitenköhän sekin sitten tulkitaan...toisaalta sanotaan ettei saa käydä oppilaaseen kiinni.

Totta ettei yksin saa jättää ja jos jättäis ja jotain sattuis, niin tietty vastuu on koulun.

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
täysi peesi tähän , meidänkin naapuristosta löytyy samanlainen lapsi, mullakin menee hermo siihen saati lapsilta joka paikassa suuna päänä neuvomassa aikuisia ja lapsia, viikonloppuna sain kuulla neuvoja kuinka makkarapaistetaan, haravoidaan yms. koko ajan vieres selittämässä

Mä olen niin kamala, että olen pari kertaa sanonut että "mene pois!" kun kauniisti sanottu "haluaisin haravoida takapihaani ihan rauhassa, hei hei, nähdään myöhemmin" tms ei ole tuottanut tulosta :snotty:
(siis se tunkee meidän takapihaan katsomaan, että osaan varmasti haravoida oikein :headwall: )

Mä olen niin kamala, että olen pari kertaa sanonut että "mene pois!" kun kauniisti sanottu "haluaisin haravoida takapihaani ihan rauhassa, hei hei, nähdään myöhemmin" tms ei ole tuottanut tulosta :snotty:
(siis se tunkee meidän takapihaan katsomaan, että osaan varmasti haravoida oikein :headwall: )

niin mäkin olen sanonut joskus kauniisti joskus vähemmän kauniisti, tulee takas 10 min päästä

niin mäkin olen sanonut joskus kauniisti joskus vähemmän kauniisti, tulee takas 10 min päästä

Ihanaa, eikö olekin? :D
Saiskohan sille haettua lähestymiskieltoa... :whistle:

Hmm...jos opettaja kantaa lapsen väkisin sisälle( olettaen ettei oppilas halua tulla sisälle), niin mitenköhän sekin sitten tulkitaan...toisaalta sanotaan ettei saa käydä oppilaaseen kiinni.

Totta ettei yksin saa jättää ja jos jättäis ja jotain sattuis, niin tietty vastuu on koulun.

Määrätyissä tilanteissa saa koskea lapseen kylläkin.

Agressiivisen oppilaan saa mm. poistaa luokasta käyttämällä tilanteen vaatimia keinoja.

ei tietenkään ketään saa vahingoittaa se nyt on selvä asia.

mitä nää täällä urputat, mee pois, kun sinulla ei ole mitään oikeeta sanottavaa. Haukut vain lapsia. Yrität itse olla jotakin.

Ihanaa, eikö olekin? :D
Saiskohan sille haettua lähestymiskieltoa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ookko nää oulusta:
mitä nää täällä urputat, mee pois, kun sinulla ei ole mitään oikeeta sanottavaa. Haukut vain lapsia. Yrität itse olla jotakin.

Voi kuule, kyllä erittäin ärsyttävästi käyttäytyvistä lapsista saa olla tykkäämättä.
Tuollaiselta 11-vuotiaalta voi mun mielestä jo odottaa sen verran, ettei toisten takapihoille tunge, tai revi toisilta roskapusseja käsistä. Tai että ymmärtäisi, kun kauniisti sanoo että kuule, me haluttaisiin olla nyt ihan oman perheen kesken tässä grillaamassa (grilli siis meidän takapihassa) joten nähdään sitten myöhemmin.

Yhteistyössä