Poika sai koulussa hirveet raivarit taas kerran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ihania kun lapset ovatkin, niin kyllä osaavat olla välillä ÄLLÖTTÄVIÄ!! Kiusata nyt toista puhevian takia, hävytöntä!

Minun veljeni on myös aina ollut helposti suuttuva ja hän ottaa pienetkin nälvimiset kiusaamisena (hän kokee ne hyvin vahvasti). Myös aika pikkuvanha on. Ja eikös toiset lapset ota heti tuollaisen vähän muista poikkeavan silmätikukseen... Veljeni on saanut kärsiä kiusaamisesta todella paljon koko lapsuutensa, mutta nyt täysi-ikäiseksi päästyään ystäviä on paljon ja veljellä menee hienosti.

Kyllä näillä kiusatuilla lapsilla on vaikeaa ja itsetunnon päälle käy hurjan kovasti, mutta jos perhe ja muutama oikein hyvä ystävä tukee ja rakastaa, niin se on iso ja tärkeä apu.
Toivottavasti ap:n lapsellakin alkaa hiljalleen helpottaa ja löytyy hyvä, vankka ystäväpiiri ympärille, jotka pitävät puolia silloin, kun vanhemmat ei pysty. Eihän vanhemmat voi kulkea suojana joka paikassa, vaikka kuinka haluaisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Niin ihania kun lapset ovatkin, niin kyllä osaavat olla välillä ÄLLÖTTÄVIÄ!! Kiusata nyt toista puhevian takia, hävytöntä!

Mutta mahtoikohan nyt olla kyse tästä?
Vai siitä, että näillä vesilätäkössä hyppivillä meni hermot kun ap:n poika intti, intti ja intti, puuttui asiaan joka ei hänelle kuulu?

(ja pian sataa sitä itseään niskaan, kun hyväksyn mukamas kiusaamisen, vaikkei ole siitä kyse)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Vai siitä, että näillä vesilätäkössä hyppivillä meni hermot kun ap:n poika intti, intti ja intti, puuttui asiaan joka ei hänelle kuulu?

(ja pian sataa sitä itseään niskaan, kun hyväksyn mukamas kiusaamisen, vaikkei ole siitä kyse)

Hänhän "intti" sen vuoksi, ku nämä sankarit eivät muka kuulleet tai ymmärtäneet puhetta.

Minusta tässä taas tartutaan epäolennaiseen asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Hänhän "intti" sen vuoksi, ku nämä sankarit eivät muka kuulleet tai ymmärtäneet puhetta.

Niin, tuo on ap:n pojan versio. Sitä, miten asia oikeasti meni, ei kai tiedä meistä kukaan.

Ja kaikilla asioilla on aina kaksi puolta...

Ei kun kolme: tässä tapauksessa kiusatun, kiusaajan, ja se oikea :)

Niin, tuo on ap:n pojan versio. Sitä, miten asia oikeasti meni, ei kai tiedä meistä kukaan.

Siinä kans yks ymmärtäjä. Toivotaan, että "kiusattu" poika ymmärsi asian väärin. Kovin kuitenkin pahoitti mielensä ja se on minusta tässä se pointti!

Mutta oikeassa olet, emme tiedä mitä siellä oikeasti on tapahtunut!

Joo, ymmärrän kyllä pointtisi. Minä kuitenkin olin aistivinani, että tämä ei ollut ainoa kerta ja lasta on kiusattu aiemminkin.

Minä ymmärrän myös sen puolen, että lapsilta menee hermot sellaiseen lapseen, joka on erilainen ja ehkä vähän jankkaa ja inttääkin. Mutta lasten tapa käsitellä vähän muista poikeavaa lasta on julma, ja olen nähnyt mitä se voi tehdä tälle erilaiselle. Siksi peräänkuuluttaisin aikuisia puhumaan lastensa kanssa erilaisuudesta ja opettamaan fiksuja malleja siitä, kuinka esim. sellaisessa tilanteessa toimitaan, kun joku käy hermoille. Kyllä me aikuiset osataan se opettaa.

...osataanhan?

Joo, ymmärrän kyllä pointtisi. Minä kuitenkin olin aistivinani, että tämä ei ollut ainoa kerta ja lasta on kiusattu aiemminkin.

Minä ymmärrän myös sen puolen, että lapsilta menee hermot sellaiseen lapseen, joka on erilainen ja ehkä vähän jankkaa ja inttääkin. Mutta lasten tapa käsitellä vähän muista poikeavaa lasta on julma, ja olen nähnyt mitä se voi tehdä tälle erilaiselle. Siksi peräänkuuluttaisin aikuisia puhumaan lastensa kanssa erilaisuudesta ja opettamaan fiksuja malleja siitä, kuinka esim. sellaisessa tilanteessa toimitaan, kun joku käy hermoille. Kyllä me aikuiset osataan se opettaa.

...osataanhan?

Miltä vaikuttaa, osataanko?

Eipäs. Asioilla on yhtä monta puolta kuin on sen tulkitsijoitakin. Tuskin ikinä on oikeaa puolta millään asialla, tulkitseminen kun on aina subjektiivista ja tulkitsijasta kiinni.

Mun mielestä erilaisuudesta ei saa kiusata.
Ja jos toisen inttäminen tai väkisin mukaan tunkeminen ärsyttää, niin silloin voi sanoa että hei, asia ei kuulu sinulle, saisimmeko olla rauhassa.
Mutta eihän nuo alaluokkalaiset sellaista vielä osaa.
Eikä edes sillä kiusatulla ole oikeutta käydä toisten hermoille määräilemällä tai tunkemalla kysymättä mukaan, tms.

Ap:n pojalla ei varmaankaan ole koulussa kivaa, jos ja kun saa kuulla pilkkaa puheviastaan harva se päivä. Mutta hänen reaktionsa (massiivinen raivokohtaus, karkaaminen, piiloutuminen, joista ap on kertonut) saisivat minut ainakin äitinä huolestumaan ja hakemaan lapselle apua. Ja koululla pidettäisiin asiaa koskeva palaveri, ellei ole jo pidettykin. Tuo, että äiti hakee lapsen kesken päivän (?) koulusta kotiin, kun tämä on piilossa eikä suostu tulemaan esille, ei ainakaan lapsen tilannetta paranna, vaan päinvastoin lisää sitä ivaa, pilkkaa, ja joukosta erottumista :(. Kiusaajat saavat palkkionsa siitä, että poika reagoi toivotulla tavalla, ja kierre on valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Åboriginaalin kans samoilla linjoilla ja mä ainaki ite koulussa kehotan opilaita pitämään huolta ihan niistä omista asioistaan ensisijaisesti ja jättämällä muiden touhuilut suoraan aikuisille hoidettaviks.

Tosin mä en tajunnu tota yhteyttä et opettajat ei pärjänny oppilaan kans ku oppilashan oli hukassa.
Kyllä mekin ilmotetaan oppilaan vanhemmille jos oppilas menee hukkaan kouluaikana se on jopa velvollisuus ilmottaa siitä.

mut jos ei pääse hakemaa niimiä sitten.
Eikä opet saaopilasta rauhoittumaan jäää sinne keittla ikkunan alle itkemään.
Poika ei olis tullut pois ollenkaan.
Ja kyllä nyt ERITYISOPELLE pitäis ola sen verran psykologiaa opetettu opettajankoulutuksessa että saa pojan pois sieltä ikuan lta,poiak juokai KARKUUN opettajaa ja rehtoria

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Åboriginaalin kans samoilla linjoilla ja mä ainaki ite koulussa kehotan opilaita pitämään huolta ihan niistä omista asioistaan ensisijaisesti ja jättämällä muiden touhuilut suoraan aikuisille hoidettaviks.

Tosin mä en tajunnu tota yhteyttä et opettajat ei pärjänny oppilaan kans ku oppilashan oli hukassa.
Kyllä mekin ilmotetaan oppilaan vanhemmille jos oppilas menee hukkaan kouluaikana se on jopa velvollisuus ilmottaa siitä.

Ja kyllä nyt ERITYISOPELLE pitäis ola sen verran psykologiaa opetettu opettajankoulutuksessa että saa pojan pois sieltä ikuan lta,poiak juokai KARKUUN opettajaa ja rehtoria

Anteeks nyt vaan ap. Mutta hae apua pojalle! Poika ei joko ole oikeanlaisessa opetuksessa tai ole ylipäätään ole vielä koulukypsä!

Ja jos jonkun lapsi karkaa kesken koulupäivän ja on hukassa niin aivan varmasti töistä voi lähteä tuommoisissa tapauksissa kesken päivän! Ihan turha väittää tässä vastaan.

Tuo, että äiti hakee lapsen kesken päivän (?) koulusta kotiin, kun tämä on piilossa eikä suostu tulemaan esille, ei ainakaan lapsen tilannetta paranna, vaan päinvastoin lisää sitä ivaa, pilkkaa, ja joukosta erottumista :(

Kotiin hakeminen voi olla ainoa tapa saada lapsi rauhoittumaaan. Se, että lapsi pysyisi koulussa ja mahdollisesti kykkisi päivän piilossa tai saisi ehkä uusia raivareita, ei vähentäisi ivaa tippaakaan.

Kotiin hakeminen voi olla ainoa tapa saada lapsi rauhoittumaaan. Se, että lapsi pysyisi koulussa ja mahdollisesti kykkisi päivän piilossa tai saisi ehkä uusia raivareita, ei vähentäisi ivaa tippaakaan.

Voi olla.
Mutta sitten herääkin kysymys, että onko lapsi oikeassa paikassa ollessaan tavallisessa peruskoulussa? :|

Ei erityisopettajan tarvitsekaan käyttää mitään psykologiaa saadakseen oppilaan takaisin luokkaan, jos oppilas on siinä mielentilassa ollut että karkuun juoksee niin paras vaihtoehto kaikille on soittaa huoltaja paikalle. Jos sinä et olisi päässyt paikalle, niin luultavasati poika olisi ollut terveydenhoitajan luona loppupäivän rauhoittumassa. Luokkaan raivoavaa oppilasta ei oteta sekoittamaan muiden koulunkäyntiä.

Voi olla.
Mutta sitten herääkin kysymys, että onko lapsi oikeassa paikassa ollessaan tavallisessa peruskoulussa? :|

Musta se on jo selvää ettei ole oikeassa paikassa nyt. Tai onko ylipäätään koulukypsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
JA tilane litällainen, etttä meisän poiak sani muutamalle pojalle että siihen lätäkköön ei ole lupa mennä ( on kielletty aieminkin)

Nämä pojat vaan inttivät, en kuule , puhu selvemmin,Poika toisti monta kertaa että siihenlätäkköön ei ole lupa mennä niin nämä vaan sanovat että ei ymmäretä,puhu kunnolla. Varmasti ymärsivät,koska niiin epäselvää tuo puhe ei ole, koska puhe on kehittynyt huimasti.
meidän poika sit suuttui tästä.
Hänellä menee nää suuttumukset vähän liitoitteluksi.

Hmmm. Voisitko selittää pojalle, ettei hänen tarvitse olla mikään poliisi, joka vahtii ja kertoo muille lapsille mitä saa tehdä ja mitä ei saa? Muut lapset voivat pitää sellaista ärsyttävänä, ja siitä saa syyn kiusaamiseen :/

Siirtyy itse vaan pois, jos muut menevät lätäkköön, ja antaa välituntivalvojan puuttua asiaan jos kokee siihen tarvetta.

Samaa mieltä. Kantelupukit ei ole kauheen kivoja. :ashamed:

Samoilla linjoilla. Meillä vasta tarhaikänen, mutta heidän ryhmässä on poika, joka toimii "tarhapoliisina". Rollii hoitajille ihan joka asiasta. Niistä turhanpäiväisistäkin. Ja neuvoo ja kieltää muita lapsia.. Tietty ei saa kiusata, mutta se on ärsyttävää jos joku siinä vieressä näsäviisaana koko ajan on sanomassa mikä on oikein ja mikä väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
JA tilane litällainen, etttä meisän poiak sani muutamalle pojalle että siihen lätäkköön ei ole lupa mennä ( on kielletty aieminkin)

Nämä pojat vaan inttivät, en kuule , puhu selvemmin,Poika toisti monta kertaa että siihenlätäkköön ei ole lupa mennä niin nämä vaan sanovat että ei ymmäretä,puhu kunnolla. Varmasti ymärsivät,koska niiin epäselvää tuo puhe ei ole, koska puhe on kehittynyt huimasti.
meidän poika sit suuttui tästä.
Hänellä menee nää suuttumukset vähän liitoitteluksi.

Hmmm. Voisitko selittää pojalle, ettei hänen tarvitse olla mikään poliisi, joka vahtii ja kertoo muille lapsille mitä saa tehdä ja mitä ei saa? Muut lapset voivat pitää sellaista ärsyttävänä, ja siitä saa syyn kiusaamiseen :/

Siirtyy itse vaan pois, jos muut menevät lätäkköön, ja antaa välituntivalvojan puuttua asiaan jos kokee siihen tarvetta.

Samaa mieltä. Kantelupukit ei ole kauheen kivoja. :ashamed:

Samoilla linjoilla. Meillä vasta tarhaikänen, mutta heidän ryhmässä on poika, joka toimii "tarhapoliisina". Rollii hoitajille ihan joka asiasta. Niistä turhanpäiväisistäkin. Ja neuvoo ja kieltää muita lapsia.. Tietty ei saa kiusata, mutta se on ärsyttävää jos joku siinä vieressä näsäviisaana koko ajan on sanomassa mikä on oikein ja mikä väärin.

Ja eikä nää kantelupukit oo aikuisistakaan mitenkään kivoja jos koko ajan ovat kaakattamassa.

Yhteistyössä