Poika sai ekan numerotodistuksen, mitä pitäis olla mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "Miuku"
  • Ensimmäinen viesti
"Miuku"
Keskiarvo oli 7,6. Ja neljännellä luokalla siis on.
Itsellä vaan ei ole koskaan ollut ka alle kahdeksikon, joten siksi vaikeuksia suhtautua. Toki en lapselle pettymystä näytä, mietin vaan miten saisi häntä kannustettua enemmän koulunkäyntiin.
 
Sheddo
Just tämän takia olen ala-asteikäisten numerointia vastaan. Ole sitä mieltä että hyvä se on. Jos sitä SINUN mielestäsi pitää nostaa niin annat porkkanan keväälle.
 
Opps on muuttunut sinun ajoistasi aikalailla ja kiristynytkin, aika paljon saa tehdä töitä saadakseen kiitettävän. :)
Minulle ei tulisi mieleenkään olla pettynyt lapsen todistuksesta, koska tiedän hänen tekevän parhaansa -ja aina se parhaansa tekeminen ei tarkoita täysiä kymppejä.
 
vinkkeja
Pojilla usein todistukset huonompia kuin tytöillä. Eli aika perus keskiarvo pojalle tuo 7,7. Voit kannustaa ja auttaa läksyjen ja etenkin kokeisiinluvun parissa. Kenties antaa jonkun ylimääräisen kannustimenkin, että jos keväällä on korkempi niin saa sit jotain kivaa sen ansiosta. Joskus olen kuullut, että joissain perheessä annetaan myös vaikka rahaa ikään kuin palkaksi koulumenestyksen perusteella. Eli esim. 10 saisi satasen, 7,7 ois sit 77€ jne.
 
"vieras"
Itsellä tais olla jotain tuota luokkaa tuossa vaiheessa, kuitenkin peruskoulun päästötokarin keskiarvo oli 9.7/9.8 Turha minusta lapselle vielä tuossa vaiheessa luoda paineita koulunkäynnistä ja odottaa että kaikki numerot on kiitettäviä.
 
"Miuku"
Pojilla usein todistukset huonompia kuin tytöillä. Eli aika perus keskiarvo pojalle tuo 7,7. Voit kannustaa ja auttaa läksyjen ja etenkin kokeisiinluvun parissa. Kenties antaa jonkun ylimääräisen kannustimenkin, että jos keväällä on korkempi niin saa sit jotain kivaa sen ansiosta. Joskus olen kuullut, että joissain perheessä annetaan myös vaikka rahaa ikään kuin palkaksi koulumenestyksen perusteella. Eli esim. 10 saisi satasen, 7,7 ois sit 77€ jne.
Me ollaan aina annettukin kokeista pieniä palkintoja. Kymppejä on tullut paljon, siksi ihmettelinkin että todistuksessa ne eivät näy millään tapaa.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";22718616]Itsellä tais olla jotain tuota luokkaa tuossa vaiheessa, kuitenkin peruskoulun päästötokarin keskiarvo oli 9.7/9.8 Turha minusta lapselle vielä tuossa vaiheessa luoda paineita koulunkäynnistä ja odottaa että kaikki numerot on kiitettäviä.[/QUOTE]

Paineita ei pojalle ole kyllä tullut, sen voin taata =D
 
ihan hyvä. siitä huolestuisin, jos keskiarvo sitten keväällä laskee hurjasti. nythän voi vähän kannustaa ja yhdessä katsella niitä vaikeita koulu-juttuja.
mulla oli koulunkäynti tosi vaikeeta 3-4-5 luokat. englantikin oli 6 ja historia nyt aina ollut 5-6-7... yläasteelle mennessä opettajat muuttui ja jotenkin sain siitä koulunkäynnistä kiinni ja parantelin numeroita.
en mä ainakaan moittis tai edes kiinnittäis huomiota tuohon keskiarvoon. siis ainakaan negatiivisesti.
oon jopa aatellut omien lasten kohdalla, että onko kovin isot kehuskelutkaan hyviä, kun nuo mun tokaluokkalaiset on tosi hyviä koulussa... mietin että jos sitten tuleekin huonompia numeroita niin onko pettymykset sitten suurempia??! oon nimittäin huomannut että aluksi tuli vain täysiä pisteitä ja nyt kun on vähän matikka vaikeutunut niin ei tuukkaan enää täysiä; lapset on sitten vähän vaivautuneita. :/ totta kai kehun aina, mutta silti mietityttää...
(olipas taas niin hyvä ulosanti
nimim. ylioppilas)
 
"aloittaja"
7.7 No ei siitä ainakaan ydinfyysikkoa tule. Ehkä joku roskakuski tai pääsee raksalle appariksi.
Eli työtön sitten ilmeisesti, sillä fyysiseen työhön ei tuosta pojasta taida olla. On hyvin ns. hienohelma ja lukee vaan aamusta iltaan. Isällä on ns. kädentaitoja vaativa firma ja poika ei ole ikinä katsonutkaan sinne suuntaan, kun taas pikkuveli nikkaroi jo taidolla samoja hommia.
 
kipsi
Eiköhän suurella osalla oppilaita ole samankaltainen todistus. Että älä ainakaan lapselle paineita menestymisestä aseta, koska loppujen lopuksi ala-asteen todistusten keskiarvolla ei ole mitään merkitystä. Eikä yläasteellakaan muuta kuin päästötodistuksella, eikä aina silläkään.

Ja kun kaikki ei ole aina lapsesta kiinni. Itselläni oli koko ala-asteen ajan keskiarvo 8.3 kieppeillä. Menestyin kyllä hyvin kaikissa niissä aineissa, joita ei opettanut oma luokanvalvoja. Luokanvalvojan kanssa en tullut toimeen. Tai minä tulin, mutta hän ei tullut toimeen minulle tuttujen aikuisten kanssa ja siitä aiheutui vähän sitä sun tätä, joka vaikutti myös minun opiskeluintoon. Yläasteelle lähdin 8.2 keskiarvolla, joka heti seiskan joulutodistuksessa muuttui 9.0 keskiarvoksi ja pysyi niissä lukemissa koko ajan..
 
"aloittaja"
ihan hyvä. siitä huolestuisin, jos keskiarvo sitten keväällä laskee hurjasti. nythän voi vähän kannustaa ja yhdessä katsella niitä vaikeita koulu-juttuja.
mulla oli koulunkäynti tosi vaikeeta 3-4-5 luokat. englantikin oli 6 ja historia nyt aina ollut 5-6-7... yläasteelle mennessä opettajat muuttui ja jotenkin sain siitä koulunkäynnistä kiinni ja parantelin numeroita.
en mä ainakaan moittis tai edes kiinnittäis huomiota tuohon keskiarvoon. siis ainakaan negatiivisesti.
oon jopa aatellut omien lasten kohdalla, että onko kovin isot kehuskelutkaan hyviä, kun nuo mun tokaluokkalaiset on tosi hyviä koulussa... mietin että jos sitten tuleekin huonompia numeroita niin onko pettymykset sitten suurempia??! oon nimittäin huomannut että aluksi tuli vain täysiä pisteitä ja nyt kun on vähän matikka vaikeutunut niin ei tuukkaan enää täysiä; lapset on sitten vähän vaivautuneita. :/ totta kai kehun aina, mutta silti mietityttää...
(olipas taas niin hyvä ulosanti
nimim. ylioppilas)
Itseasiassa mikään ei tunnu vaikealta, oppii noepasti ja helposti, mutta vastuullisuudessa ja motivaatiossa kai se ongelma. Koekin voi osittain jäädä kesken jos on kiire ulkoleikkeihin.
 
kmkm
No, mun siskolla oli tuota luokkaa todistus ja se on silti erittäin älykäs. Mensalaisia. Oli ns. alisuoriutuja koulussa. Itselläni peruskoulun päättötodistuksen ka. 9,4 enkä oo läheskään niin älykäs kuin mun sisko. Kouluarvosanat ei välttämättä kerro mitään siitä onko poika lahjakas vai ei.
 
v
Eihän nykyään enää edes lasketa keskiarvoja, kun ei eri aineet oli suoraan vain ynnättävissä yhteen, vaan niillä on erilaisia painotuksia ja erilaiset arvosteluasteikot. Jos sellaisista aineista, joista kokeista on tullut kymppejä on todistuksessa arvosanana 7 tai 8 niin kysyisin varmasti opettajalta miksi arvosana eroaa niin paljon koenumeroista.
 
Ennen 7.7 oli huonohko, mutta mutta nykypäivänä ihan hyvä. Nykyään kun 9 on kiitettävä ja saa samoilla perustein, kuin ennen kympin, niin toki vajaa 8 tokarikin on sama kuin aiemmin yli 8 tokari.

Muutenkaan ei mielestäni ala-asteen tokareiden perusteella voi päätellä kovin pitkälle tulevaisuuteen. Ahkera tunnollinen oppilas voi älystään huolimatta saada hyviä numeroita, kun taas alisuoriutuja voi tulevaisuudessa helpostikin kiriä hänen ohitseen.
 
"qwer"
Eihän nykyään enää edes lasketa keskiarvoja, kun ei eri aineet oli suoraan vain ynnättävissä yhteen, vaan niillä on erilaisia painotuksia ja erilaiset arvosteluasteikot. Jos sellaisista aineista, joista kokeista on tullut kymppejä on todistuksessa arvosanana 7 tai 8 niin kysyisin varmasti opettajalta miksi arvosana eroaa niin paljon koenumeroista.
Nykymeiningistä en tiedä, kun omista kouluajoista on jo yli 20v, eikä oma lapsi ole vielä koulutiellä. Mutta ennen todistuksen numeroon vaikutti myös osaaminen ja aktiivisuus tunnilla, eikä pelkästään koenumerot. Vaikka ei kylläkään kolmen numeron verran (10 => 7).
 

Yhteistyössä