Poika oli eilen karannut tarhan pihalta, mitä voisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna K.

Vieras
Eilen hain pojan tarhasta ja kertoivat, että heidän huomaamatta poika oli toisen pojan kanssa päässyt portista ulos. Tyytyväisinä totesivat, että onneksi pojat löytyivät. Olin ihan sanaton ja asian potentiaalinen vaara on vasta nyt avautumassa. Tämä täytyy ottaa puheeksi, mutta miten? Poikani on vasta 2v 8kk ja tuo toinen poika vielä nuorempi. Ei minusta voi olla sellaista tilannetta, että nuo vaan hups katoavat ja ei huomattu. Olen ollut tosi tyytyväinen tarhaan ja en haluaisi olla hankala/pahoittaa mieltä, mutta kun noin vaan ei voi käydä.

Jaksaakohan tuota edes uskoa, kyseessä siis tilanne, että portti jäänyt joltain auki? Vai onko siellä niin matalat ja hepppoiset portit, että alle 3-vuotiaat ne pystyy avaamaan?

Kysyisin tarkasti, mitä siellä oikein on tapahtunut ja mitä he aikovat tehdä, ettei asia toistu, jos siis asia on tosi.

[QUOTE="Vieras";26975080]Millaisesta portista pääsivät, oliko vikaa portissa, käyttäjissä vai valvonnassa?[/QUOTE]

Sanoisin, että ongelma valvonnassa. Tarha käyttää läheistä avointa leikkipuistoa pihanaan. Näin ollen portti on voinut jäädä joltain muulta käyttäjältä auki. Mielestäni siis ei voi olettaa, että portti kiinni ja lapset sisällä.

Päiväkodeissa keikkailleena tiedän, että päiväkodeissa on usein noita "läheltä piti" tilanteita. Niitä ei saisi olla, muuta niitä on...Niillähän on ne säädökset miten paljon henkilökuntaa /lapsia , ja minkäikäisiä..., mutta käytännössä pihalla käy hirveä kuhina ja usein, hyvin usein henkilökunta juttelee ringissä ja samalla "valvovat".....nähty on.

Mä ottaisin myös pojan aika tiukkaan puhutteluun, kyllä noinkin pieni ymmärtää aika paljon, kun tarpeeksi yksinkertaistaen selittää, että puistosta ei lähdetä koska se voi olla vaarallista. Ja jos lapsi oppii pysymään pihalla, ongelma poistuu. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;26975373:
Päiväkodeissa keikkailleena tiedän, että päiväkodeissa on usein noita "läheltä piti" tilanteita. Niitä ei saisi olla, muuta niitä on...Niillähän on ne säädökset miten paljon henkilökuntaa /lapsia , ja minkäikäisiä..., mutta käytännössä pihalla käy hirveä kuhina ja usein, hyvin usein henkilökunta juttelee ringissä ja samalla "valvovat".....nähty on.

Onko sinulle keikkailijalle kerrottu siitä, että päiväkodeissa saa ainakin meidän kaupungissamme olla tilapäisesti lukematon määrä lapsia/hoitaja? Eli säädökset eivät pidä paikkaansa kun ne on vesitetty.

Johtajan päätöksellä saatetaan järjestää talon palaverit ulkoiluaikana ja sinne pääsee vain pari hoitajaa ja usein he ovat juuri keikkatyöläisiä tai varahenkilöitä. Tilapäinen lapsimäärän ylitys näes sallii kaikenlaiset järjkkäilyt.

Nyt ei saa tilata sijaisia jos sattuu muutamakin lapsi olemaan kotona. Eli "läheltä piti" -tilanteet on suorastaan sallittu päättävältä tasolta.

Porttien ja aitojen korkeudesta ei kaupungeissamme huolehdita, koska ryhmiä perustetaan kaikenlaisiin paikkoihin.

Toisenlaisesta asiasta (raskas puuarkku raskaalla kannella ja lapseni pää jäi kannen alle jo kerran )... jouduin argumentoimaan meän päiväkodin kanssa.
Valittaessa kannatanee pysyä asiallisena.
Kysyin ensin mitä aikovat ko asialle tehdä.
Kysyin uudelleen.
Noin viikon päästä soitin ja kysyin uudelleen.
Vastaus oli ympäripyöreä ja vähättelevä -' Eihän kaikia ovia voi poistaa, ainahan lapset voi jättää sormia ovenväliin' - kyse ei ollut tuon kalatisesta tilanteesta laisinkaan.
Kysyin sitten muutamalta muulta vanhemmalta ovatko huolissaan - tilanteessa oli eräs toinen lapsi ollut mukana. Sitten kysyin että kun yhä olen huolissani, enkä halua muille lapsille samaa käyvän -pitäisikö minun tehdä kirjallinen valitus , vai millä tapaa ko varanpaikka saadaan poistumaan ?
Tämän keskustelun jälkeen ko arkku laitettiin lukolla kiinni - eli tilanteeseen löytyikkin muukin ratkaisu kuin vähättely.

Yhteistyössä