Poika lähti aikaisin aamulla ambulanssilla sairaalaan :(

Mies laitto viestiä että poika ainakin tulevan yön seurannassa. Varnuudella ei jäänyt jälkiä kouristuksesta. ( mitä seki tarkottaa?? ei siis tiedä vielä??)
Saadaan verensokerimittari kotiin. Paastokontrolli sairaalassa lähitulevaisuudessa. Kaikki viittaa suoraan alhaiseen verensokeriin. Neurologi käy tutkimassa myöhemmin kun kuitenkin kouristus kesti iin kauan.

vieras
Voimia sinne. Omalla 1,5-vuotiaallani oli lyhyt muutaman minuutin kestänyt kuumekouristus ja on se todella pahannäköistä. Onneksi tiesin heti mistä on kyse, kun oli niin korkea kuume. Voin vain kuvitella, kuinka paljon olisi järkyttänyt, jos ei olisi tiennyt mistä on kyse.

vieras
Mä en osaa sanoa tuosta sokerista mitään, mutta meillä säikytti nyt 11v poika kaksi vuotta sitten , kun sai kouristuskohtauksen juuri kun oli nukahtanut. Kouristeli noin 5min ja kouristelu oli vasemmalla puolella.
Kohtauksen jälkeen virkistyi ja oli ihan normaali, mutta vasen puoli oli vähän aikaa heikompi, ei esim. saanut vetokejua kiinni.
Sai toisen kohtauksen viikkoa myöhemmin, lievemmän, koska laitettiin heti kouristuksen lopettava suppo.
Pojalla todettiin aivosähkökäyrässä sähköpurkauksia eli diagnoosi oli rolandinen epilepsia. pari vuotta on pian syönyt lääkkeitä, kohatuksia ei ole tullut muita enää koko aikana kuin nuo alun kaksi. Lääkitys lopetaan pikku hiljaa ensi vuonna , jos loppuvuodesta eeg normaali.
Mun villi veikkaus teidän tilanteeseen olisi kyllä ennemmin epilepsia kuin sokerit, mutta en tosiaan tiedä noista sokereista.

Alkuperäinen kirjoittaja KieroonKasvanu:
Kuinka matala verensokeri oli? Onko nyt kaikki ollut ok?
Ambulanssin mittari ei suostunu enää lukemaa näyttää. 2 on alin mitä näyttää joten sen alle se oli.
Nyt kahtena aamuna verensokeri ollu ihan hyvä mut tänä aamuna oli sit vähän huonompi, 3.9, kun ei kunnolla syostunu syömän ilalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en osaa sanoa tuosta sokerista mitään, mutta meillä säikytti nyt 11v poika kaksi vuotta sitten , kun sai kouristuskohtauksen juuri kun oli nukahtanut. Kouristeli noin 5min ja kouristelu oli vasemmalla puolella.
Kohtauksen jälkeen virkistyi ja oli ihan normaali, mutta vasen puoli oli vähän aikaa heikompi, ei esim. saanut vetokejua kiinni.
Sai toisen kohtauksen viikkoa myöhemmin, lievemmän, koska laitettiin heti kouristuksen lopettava suppo.
Pojalla todettiin aivosähkökäyrässä sähköpurkauksia eli diagnoosi oli rolandinen epilepsia. pari vuotta on pian syönyt lääkkeitä, kohatuksia ei ole tullut muita enää koko aikana kuin nuo alun kaksi. Lääkitys lopetaan pikku hiljaa ensi vuonna , jos loppuvuodesta eeg normaali.
Mun villi veikkaus teidän tilanteeseen olisi kyllä ennemmin epilepsia kuin sokerit, mutta en tosiaan tiedä noista sokereista.
Lääkärit oli sieltä mieltä että johtuisi sokereista. Kouristus alkoi heti helpottaa kun glukoosia sai. Mutta kuitenkin sähkökäyrät otetaan myöhemmin varmuuden vuoksi.

kokemusta tämän verran
Tämmönen kokemus on mulla, ei nyt ihan sama juttu, mut kerron kuitenkin.

Mun miehellä on diabetes ja hän sai viitisen vuotta sitten samantyylisen kohtauksen kun sokerit oli laskeneet liian alas. Aamulla kun heräs, niin alkoi melkein samantien puhumaan ihan puutaheinää-juttuja ja vastaili mun kysymyksiin mitä sattuu, naureskeli itsekseen jne. Tästä ei mennytkään kuin pari minuuttia niin alkoi kouristaa tosi rajusti ja sitä kesti useamman minuutin-rauhoittui kun sivelin suuhun varmaan puoli purkkia hunajaa, mut tajuton oli silloinkin kun ambulanssi tuli. Ambulanssin olin tosiaan jossain välissä tajunnut soittaa ja kun lanssi tuli ja kerroin että on diabeetikko, niin sanoivat ettei johdu sokereista kun mittari näytti verensokeriksi 3. Tässä kohtaa mielessä pyöri kaikenlaista, vielä kun muutenkin olin aika järkyttynyt. Mies oli sekava vielä sairaalassakin ja jäi sinne seurantaan pariksi päiväksi ja tutkivat epilepsian mahdollisuutta jne. ja kävi vielä myöhemmin EEG:ssä, mut kaikki tulokset oli normaalit ja lopputuloksena oli että kouristelu johtui matalasta verensokerista. Olin ilmeisesti sen verran sitä hunajaa lappanut miehen suuhun, että oli sokeria nostanut ja kohtauksen rauhoittanut. Mitään seuraamuksia tuosta ei siis miehelle onneksi aiheutunut.

Ja vaikka olen itse sh, niin kyllä tuossa tilanteessa menin alkuun ihan solmuun, kyllä se hätä rakkaasta menee ammatillisuuden ohi kun tilanne tulee liian "lähelle". Toivottavasti selviää, mikä pojallenne on sokerin laskun aiheuttanut, kovasti jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän pojalla todettiin poissaolo-epilepsia 2,5v sitten. Vuoden vaihteessa saatiin purettua toinen lääke pois (ei kohtauksia) ja jos syksyllä EEG on normaali, voi olla että tuo toinenkin lääke lähtee :)

Ap:lle :hug:

Yhteistyössä