Poika haluaa muuttaa äidilleen asumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käräjille?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käräjille?

Vieras
Erottiin lapsen äidin kanssa vuosia sitten, olen tavannut poikaa hyvin säännöllisesti aina. Poikani (10v) halusi muuttaa äidiltään luokseni n.2v sitten, ja muuttikin. Kaikki on sujunut hyvin, koulussakin pärjää oikein hienosti lähtökohdat huomioon ottaen. Kavereita ja harrastuksia on. Elämä on tasaista ja turvallista.

Äitinsä haluaa pojan asumaan luokseen. Äidistä tehty aikoinaan lastensuojeluilmoitus kun ei pärjännyt kovin hyvin lapsen kanssa. Lapsi ei käynyt koulua, eikä perustarpeetkaan täyttyneet. Äidin luona elämä on 10v silmin varmasti helpompaa ja huolettomampaa.

Voiko äiti saada pojan takaisin luokseen asumaan? Olen valmis taistelemaan viimeiseen asti että lapseni tulevaisuus on turvattu. Äitiään saa tavata niin usein kun haluaa. Viikonloput poika on nyt vietettänyt äidillään, ja satunnaisesti viikollakin + loma-aikoina.

Äiti rakastaa lastaan tietenkin, mutta ei kykene huoltamaaan poikaa asianmukaisesti vieläkään. Äidillä on myös edellisistä suhteista 4 muuta lasta, jotka asuvat äidin kanssa.

Olisikohan jollakulla kokemusta tai tietoa asiasta?

Sinun kannattaisi varmaan kysyä oikealta huoltajuusasioihin erikoistuneelta asianajajalta näitä juttuja. Voisit saada jotain järkevääkin vastaukseksi, etkä pelkkää jeesustelua ja voivottelua.

Äiti ei kykene huolehtimaan muistakaan lapsista niin että perustarpeet täyttyisivät, mutta valvovan silmän alla tsemppi on todella kova ja asuntoa siivottiin sankoin joukoin ennenkuin lastensuojelun väki tuli kotiin tarkastukselle.

onko itselläsi muita lapsia? mä istuisin sen pojan kans alas ja selittäisin tilannetta. kyllä tuon ikäinen jo jotain ymmärtää. esim. että ei se elämä sieläkään niin helppoa ole jos sinne muuttaa oikein asumaan, kuin nyt ehkä on. kyllähän niitä viikonloppu lapsia hyysää varmaan ihan eri tavalla, kuin niitä jotka ovat siinä joka päivä.

[QUOTE="vieras";26474158]onko itselläsi muita lapsia? mä istuisin sen pojan kans alas ja selittäisin tilannetta. kyllä tuon ikäinen jo jotain ymmärtää. esim. että ei se elämä sieläkään niin helppoa ole jos sinne muuttaa oikein asumaan, kuin nyt ehkä on. kyllähän niitä viikonloppu lapsia hyysää varmaan ihan eri tavalla, kuin niitä jotka ovat siinä joka päivä.[/QUOTE]

Keskustelua on pojan kanssa käyty vain jonkin verran, koska tuntuu pahalta että lapsi joutuisi tehdä mitään valintaa vanhempien väliltä. Viikonloppu tapaamiset toki ovat ehkä tehneet Äidin luona olon liian "juhlalliseksi", ilman koulunkäyntejä ja vastuuta läksyistä jne. Olen varma että äiti on prepannut poikaa tähän asumisjärjestelyjen muutoksiin, sillä pojan puheesta saa sellaisen käsityksen. Poika on ehdottomasti liian nuori itse päättämään missä asuu. Ei vielä oikein ole kypsä ymmärtämään mikä on hänelle parasta, ikävä asia.

Itse avioiduin kun erosin poikani äidistä ja lapsia syntynyt kolme. Nuorempia kuin 10v poikani. Arki meillä sujuu hyvin, vaimoni on kotiäiti.

Voisihan tästä asiasta kai yrittää keskustella enemmän, vaikeaahan se tietenkin on kun poika on niin nuori.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26474227:
Oletko itse tehnyt äidistä lastensuojeluilmoituksen?

Mielessä joskus on käynyt, mutta en voisi tehdä sellaista. Tiedän että pojan äidillä jonkin verran "valvontaa" ympärillään niin luotan että pärjäävät jotenkin. Äiti ei ole alkoholisti tai muutakaan sellaista. Rakastaa lapsiaan, mutta ei vain oikein pärjääm liekkö masennusta ja kiinnostukset ehkä vähän väärissä asioissa. Säälikin pojan äitiä kohtaan varmasti huokuu mun kirjoituksesta, eikä ihan väärinkään luettu.

Mielessä joskus on käynyt, mutta en voisi tehdä sellaista. Tiedän että pojan äidillä jonkin verran "valvontaa" ympärillään niin luotan että pärjäävät jotenkin. Äiti ei ole alkoholisti tai muutakaan sellaista. Rakastaa lapsiaan, mutta ei vain oikein pärjääm liekkö masennusta ja kiinnostukset ehkä vähän väärissä asioissa. Säälikin pojan äitiä kohtaan varmasti huokuu mun kirjoituksesta, eikä ihan väärinkään luettu.
Hienoa ettet ole tehnyt,monet kun tekevät kostoilmoituksia ihan kiusankin takia. Oletko puhunut asiasta pojan äidin kanssa ja oletteko siis hyvissä väleissä? Oletko itse puhunut esim lastenvalvojan kanssa asiasta?

pidä nyt kynsin ja hampain kiinni siitä, että saat pitää pojan luonasi. Kuulostaa, että poika ei nyt todellakaan tajua asiaa. Ihan varmasti pojan koulunkäynti ym. asiat menevät äidin luona retuperälle ja murrosikäkin vielä tulossa. Jos kotona ei ole tiukkaa kuria ( siltä hiukan kuulostaa ) niin voi olla poika ties missä seurassa hetken kuluttua. Nyt kunnon keskustelu pojan kanssa ja myös äidin. Äiti ei varmasti tajua omia resurssejaan.

Pidä nyt huoli pojan parhaasta joka on AIVAN selvästi teidän luona!!!!

Ei sun tarvi siihen suostua ja oikeus tuskin lähtee asumista äidille määräämään ihan helpolla jos pojalla "vakiintunut" asuminen sinun luona. Ole ihan huoletta.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26474319:
Hienoa ettet ole tehnyt,monet kun tekevät kostoilmoituksia ihan kiusankin takia. Oletko puhunut asiasta pojan äidin kanssa ja oletteko siis hyvissä väleissä? Oletko itse puhunut esim lastenvalvojan kanssa asiasta?

Ollaan menossa ensikuussa lastenvalvojalle, ja siellä olisi tarkoitus sopia asuuko poika edelleen meidän kanssa. Äidin kanssa ollaan niin eri aaltopituudella kasvatuksesta ja yleensäkin asioista, että pitää lastenvalvojalla käydä. Eli ei saada sovittua mitään, ilman kolmatta puolueetonta osapuolta.

Toivon hartaasti että äidin preppauksella ei ole mitään vaikutusta asiaan. Pitäisi varmaankin soittaa lastenvalvojalle ja ilmoittaa etukäteen että tämä "preppaus" otetaan huomioon lasta haastateltaessa. Äiti vaatii että lapsi haastatellaan lastenvalvojalla ja on puhunut avoimesti myös lapselle asiasta. Itse en ole puhunut sanaakaan lastenvalvojasta lapselle, enkä myöskään näe oikeana että noin nuorta sotketaan asiaan, vaikka hyvähän se on että lapsen kanta otetaan huomioon, mutta kenen kanta se loppujen lopuksi sitten on? Äidin?

Laadi nyt hyvä mies se strategia tilanteen varalle asianajajan kanssa ja pidä huoli että on kokenut ko. asioihin erikoistunut juristi.f

Pakkohan se on siinä vaiheessa jos käräjille lähdetään. Eihän se lastenvalvoja mitään päätöksiä tee. Täytyy vain toivoa että pojan äiti ymmärätäisi lapsensa parasta edes tässä tapauksessa. Kyllä minäkin ymmärrän että äidillä on varmasti ikävä poikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin uskon;26474349:
Ei sun tarvi siihen suostua ja oikeus tuskin lähtee asumista äidille määräämään ihan helpolla jos pojalla "vakiintunut" asuminen sinun luona. Ole ihan huoletta.

Näin sopii toivoa! Ja kaikkeni kyllä teen jos toisin käy.

Voiko olla, että raha-asioilla olisi merkitystä? Jos lapsi muuttaisi äidin luo, lapsilisä ja elatusmaksu menisi äidllle. Jos budjetti on ennestään pieni, ne voivat tuntua isoilta rahoilta.

Jos siitä ei olisi lapselle haittaa, antaisin hänen olla äidillään kesällä mahdollisimman paljon. Siinä voi gramouri taas karista elämästä, vaikka lomaa onkin.

jaa a, kohtahan poika saa itse päättää missä asuu. En oikein nyt ymmärtäny mikä siellä äitin luona mättää? sotku? jos poika on mielummin sisarustensa kanssa em menisi asiaan puuttumaan ellei äidillä nyt oikeasti mole jotain isoja ongelmia..

Alkuperäinen kirjoittaja hietäih;26474345:
pidä nyt kynsin ja hampain kiinni siitä, että saat pitää pojan luonasi. Kuulostaa, että poika ei nyt todellakaan tajua asiaa. Ihan varmasti pojan koulunkäynti ym. asiat menevät äidin luona retuperälle ja murrosikäkin vielä tulossa. Jos kotona ei ole tiukkaa kuria ( siltä hiukan kuulostaa ) niin voi olla poika ties missä seurassa hetken kuluttua. Nyt kunnon keskustelu pojan kanssa ja myös äidin. Äiti ei varmasti tajua omia resurssejaan.

Pidä nyt huoli pojan parhaasta joka on AIVAN selvästi teidän luona!!!!

Aivan varmasti pidän! Oikein paljon kiitoksia tuesta:)
Vähän vaan hermostuttaa kun ei tiedä miten se neuvottelu siellä lastenvalvojalla menee. Äiti ei halua neuvotella ollenkaan asiasta. Haluaisin niin ettei poikaa sotkettaisi tähän ja se on varmaan mahdottomuus jos käräjille mennään.

hanki kunnon asianajaja. Suomessa kun yleensä aina lapsi päätyy äidilleen vaikka olisi mikä narkkarisossupummialkoholisti! Valitettavasti.

Lapsen on paras olla teidän luona, joten älä ainakaan luovuta helpolla ja taistele.

Näin sopii toivoa! Ja kaikkeni kyllä teen jos toisin käy.

Voi olla, että parin vuoden päästä on taas sukset ristissä äidin kanssa ja istten poika haluaisi muuttaa luoksesi. Ei asuinpaikkaa voi vaihtaa parin vuoden välein.

Mitä mieltä vaimosi on pojan teillä asumisesta? Jos hän on sitä vastaan, ihan turha pakottaa poikaa asumaan teillä. Vaimosi luo tunneilmaston ja pojan pitää tuntea itsensä perheenjäseneksi.

[QUOTE="vieras";26474445]jaa a, kohtahan poika saa itse päättää missä asuu. En oikein nyt ymmärtäny mikä siellä äitin luona mättää? sotku? jos poika on mielummin sisarustensa kanssa em menisi asiaan puuttumaan ellei äidillä nyt oikeasti mole jotain isoja ongelmia..[/QUOTE]

Perustarpeet eivät täyty. (Googleta lapsen perustarpeet).
Kyllä täälläkin asuu sisaruksia, samalla tavalla kuin äidilläänkin. Pojalla on siis pelkästään sisarpuolia.

Yhteistyössä