Poika haluaa merkonomiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tilanne on tämä:

Poikani keskiarvo oli viime todistuksessa 9.55 ja hänelle on ollut aina selvää, että hän menee lukioon. Nyt kuitenkin he tekivät koulussa jonkin 4-sivuisen ammatinvalintatestin, jossa tuli tulokseksi, että hän sopisi parhaiten kirjanpitäjäksi tai muuhun vastaavaan toimistotyöhön. Hänellä ei ole oikeastaan aiemmin ollut selvää toiveammattia. Nyt hän on aivan innostunut tästä kirjanpitäjän työstä ja aikookin lähteä ammattikouluun merkonomiksi opiskelemaan. Antaako tämä koulutus valmiudet kirjanpitäjän tehtäviin? Itse olen sitä mieltä, että hänen kannattaisi suorittaa ensin lukio hyvin arvosanoin, ja sen jälkeen hakea AMK:hon opiskelemaan tradenomiksi, jos vielä lukionkin jälkeen kiinnostaa.

Mitä mieltä te olette? Onko hänen järkevää lähteä ammattikouluun? Voiko pelkillä merkonomin papereilla saada kirjanpitäjän töitä, vai onko tradenomin tutkinto käytännössä pakollinen? Toki myös yksi mahdollisuus on käydä ammattikoulu ja sen jälkeen mennä AMK:hon opiskelemaan lisää.

Kyllä todellakin kannattaa. Kirjanpitäjiä käsittääkseni tarvitaan nyt ihan pirusti ja palkkakaan ei oo mikään kaikkein pienin. Siihen ottaa koululta kursseja joissa pääsee erikoistumaan jne ni johan soitellaan kotoa töihin. Ja totta tuokin että amkiin pääsee jatkamaan jos ei ammattikoulupohja tunnu riittävältä :o)

Mieluummin lukioon ja sitten tradenomiksi tai ekonomiksi, jos vielä ala kiinnostaa senkin jälkeen. Paljon laajemmat työnkuvat ja etenemismahdollisuudet korkeakoulujen jälkeen.

Toki merkonomi + sitten amk myös kävisi, mutta tuon ikäisillä kun tuppaa mielenkiinnonkohteet vaihtumaan niin lukion jälkeen on helpompi hakea ihan mitä tahansa alaa opiskelemaan.

[QUOTE="jenny";28932970]Mieluummin lukioon ja sitten tradenomiksi tai ekonomiksi, jos vielä ala kiinnostaa senkin jälkeen. Paljon laajemmat työnkuvat ja etenemismahdollisuudet korkeakoulujen jälkeen.

Toki merkonomi + sitten amk myös kävisi, mutta tuon ikäisillä kun tuppaa mielenkiinnonkohteet vaihtumaan niin lukion jälkeen on helpompi hakea ihan mitä tahansa alaa opiskelemaan.[/QUOTE]

No ei se merkonomin tutkinto mikään tuomio ole. Merkonomi voi hakea ihan vapaasti hyvin monille aloille. Parempi on jos on hyvät merkonomin paperit kuin keskinkertaiset lukion paperit.

[QUOTE="vieras";28932938]merkonomi pääsee kaupan kassaks. mutta ainahan voi jatkaa amkiin[/QUOTE]

niin myynti- ja markkinointipuolen merkonomit (jitka nekin tosin kykenee muuhunkin kuin kaupan kassaksi) taloushallinnon puolelta sen sijaan tulee kirjanpitäjiä ja muita toimistotyyppejä.. Jälkimmäisellä ei ole kyllä mitään tekemistä kaupan kassan kanssa...

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
Vaikeita juttuja. Se lukio varmaan olis järkevin vaihtoehto, kun keskiarvokin on noin hyvä. Mutta, jos poika tahtoo ammattikouluun, niin ei välttämättä kannata alkaa vastaan vänkäämään..
Mun äiti nauro mulle, kun varovasti vihjasin, että tahtoisin amikseen. Menin sitten kiltisti lukioon, joka mua ei kiinnostanut pätkääkään. Eihän siitä sit mitään tullut, kolme vuotta ja 37 suoritettua kurssia myöhemmin tajusin luovuttaa ja menin sinne amikseen.
Nyt teen työtä mistä tykkään, enkä kadu muuta, kun niitä lukioon hukattuja vuosia..

[QUOTE="Vieras";28932981]No ei se merkonomin tutkinto mikään tuomio ole. Merkonomi voi hakea ihan vapaasti hyvin monille aloille. Parempi on jos on hyvät merkonomin paperit kuin keskinkertaiset lukion paperit.[/QUOTE]

Ei ole tuomio, mutta esim. lääkikseen tai teknillisille aloille on kyllä huomattavasti helpompi hakea, jos on lukio-opinnot jo suoritettu. Voihan sitä tietysti sitten mennä amiksen jälkeen aikuislukioon, jos on tarvetta.

No sehän riippuu siitä, mitä poika haluaa!
Vaikka olis hyvä peruskoulussa, ei välttämättä jaksa suorittaa lukiota hyvillä arvosanoilla, jos on jo kyllästyny koulunkäyntiin. Opintoja voi aina jatkaa, myöhemmin, jos kiinnostus herää udestaan.
Siitä tulee pelkkää kärsimystä, jos menee kouluun vaan siksi kun äiti tatoo kehua että mun laps on niin hyvä koulussa ja saa niin hyviä arvosanoja lukiossa.

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
Vähän nyt pojalla pitäisi olla kunnianhimoa... tähtäisin vähintään tradenomiksi, mielummin kauppakorkeaan. Eli lukioon ensin, onpahan lisää aikaa miettiä ammatinvalintaa. VArsinkin, kun se tässä tapauksessa on tullut ulkopuolelta, ei pojan oma juttu.

Ammattikoulun jälkeen voi edetä vaikka yliopistoon nykyään! Itsekin olen lähäri pohjalta nyt opiskelemassa ammattikorkeakoulussa ja hyvin menestynyt opinnoissa :) Tärkein on se motivaatio ja oma halu!!!

Mies sai muistaakseni tuollaisesta testistä ykkäsuosituksen sairaanhoitopuolen tehtäviin, kakkosena jotain tekniikkaan liittyvää. Luki DI:ksi, eikä kadu :D

Koulun opinto-ohjaaja oli epäillyt vakaasti pärjääkö miheni yliopistossa ja oli suositelllut silloiisen opisto (nyk amk tason tutkintoa). Itse ihemttelen ko. opinto-ohjaajan voimaksta kannanottoa, en muista oman oponi kommentoineen jatko-opintojani sen kummemmin.

[QUOTE="vieras";28933042]Ammattikoulun jälkeen voi edetä vaikka yliopistoon nykyään! Itsekin olen lähäri pohjalta nyt opiskelemassa ammattikorkeakoulussa ja hyvin menestynyt opinnoissa :) Tärkein on se motivaatio ja oma halu!!![/QUOTE]

Itse tunnen pari tapausta, jotka eivät ole käyneet lukiota, mutta lukeneet lopulta itsensä DI:ksi. Lukion puuttumisen huomaa huonona kielitaitona ja lisäksi matematikan puolella on aukkoja, verrattuna siihen että olisivat lukeneet ensin lukion pitkän matematiikan. Omat lapsensa ovat sitten "patistaneet" lukioon.

Mä olen sanonut omille lapsilleni, että en aio puuttua heidän opiskelu- tai urasuunnitelmiinsa. Pääasia, että kokevat tekevänsä jotain itselleen sopivaa ja että jotain tekevät eli eivät makoile yhteiskunnan elättinä. Lukion ne kaikki valitsi, kaksi vanhinta on nyt yliopistossa. Toinen valtsikassa, toinen Otaniemessä. Kolmas kirjoittaa ensi keväänä mutta ei aio lähteä yliopistoon vaan suuntautuu ihan muualle. Heidän elämästään siinä on kyse.

Jos poika haluaa nyt merkonomiksi, mikään ei estä häntä käymästä lukiota ja jatko-opintoja myöhemmin jos kirjanpito ei olekaan se oma juttu

Merkonomi - myyntijohtaja, palkka 6500,- €kk + päivärahat + Audi ja muut edut. Ja tosiaan olen "vain" merkonomi. Niilllä papereilla ja oppiarvoilla ei vielä saa yhtään palkkaa.

[QUOTE="vieras";28933244]Merkonomi - myyntijohtaja, palkka 6500,- €kk + päivärahat + Audi ja muut edut. Ja tosiaan olen "vain" merkonomi. Niilllä papereilla ja oppiarvoilla ei vielä saa yhtään palkkaa.[/QUOTE]

Eli et olisi tarvinnut edes merkonomin tutkintoa päästäksesi myyntijohtajaksi? :D

Entäpä jos palkkasi olisi 2-3 kertaa tuo mainitsemasi ekonomin tutkinnolla?

Jos haluaa myöhemmin opiskella lisää, niin lukion kautta se on helpompaa. Itse olen aikoinani opiskellut reittiä lukio-merkonomi-ekonomi/kauppatieteiden maisteri. Silloin ei vielä ollut tradenomikoulutusta. Moni merkonomi, jolla ei ollut lukipohjaa, jätti yliopisto-opinnot kesken.

Tuolla keskiarvolla kannustaisin lastasi menemään lukioon, koska pitemmän päälle se on varmempi ratkaisu. Anna lapsen tehdä valinta itse.

Kiitos paljon. Olemme kaikki alkaneet miettiä sopivaa liikettä. Täytynee odottaa ainakin siihen asti, kun opokeskustelut alkavat. Ehkä hänelläkin olisi jotain ideoita. Tosiaan, mullekin tuli mieleen toi "itsensä alittamisen" tunne. En kylläkään ole sitä mieltä, että vaikka keskiarvo riittäisi esim. tohtorin tutkintoon, hänen pitäisi se lukea, jos hänen unelma-ammattinsa löytyy lähempää.

Tuosta ammattilukiosta en oikein tiedä, täällä kyllä pitäisi olla mahdollisuus siihen, kun ei tämä mikään ihan pieni paikkakunta ole. Olen kuullut ammattilukiosta sellaisia juttuja, että päivät venyy hirveän pitkiksi, kun päivällä on amista ja illalla jatketaan iltalukiossa. Ja toinen, että kirjoitettavia aineita ei saa itse päättää, vaan ne päätetään mun puolesta. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Ja sanon vielä, että vaikka poikani keskiarvo onkin noin hyvä, hän ei oikeastaan ole mitään lukijatyyppiä. Läksyihin ei mene kauaa ja koealueen asiat vaan selailee vihkosta läpi. Ja ysiä ja kymppiä tulee, yleensä kymppiä. Kuulemma kuuntelee hyvin, niin asiat jää päähän. En tiedä miten tämä enää onnistuisi lukiossa, saattaa vaatia vähän enemmän töitä.

Jos jollakin on kommentia asiaan liittyen, kertokaa toki!

T. ap

Tradenomeja on Suomi täynnä. Minä ehdottaisin suoraan kauppakorkeakouluun, eli ekonomiksi. Jos numerot ja matikka on helppoa niin ainakin pääsee tienaamaan valmistuttuaan.

Todellakin poika lukemaan merkonomiksi, jos kerran itse tahtoo. Se pohja on todella kova ja hyvä sekä tradenomiopinnoissa (joita en suosittele) että kauppatieteellisessä (jota todellakin suosittelen lahjakkaalle pojalle merkonomiopintojen päälle!) KTM-tutkinto avaa ovet kovatasoisiin kirjanpidon tehtäviin (tilintarkastus jne). Merkonomin tutkinto on tuossa kuviossa todella järkevä ratkaisu. (Olen itsekin alunperin merkonomi, nyt yliopistosta kaksi tutkintoa ja väitöskirja työnalla) Merkonomina poika pääsee yliopistoon helposti, etenkin kun on noinkin lahjakas. Silloin hän hakee ns. pelkän kokeen perusteella, eivätkä yliopistojen pääsykokeet ole lahjakkaille vaikeita. Terv., kahdesti näin sisään päässyt, sekä luonnontieteelliseen että yhteiskuntatieteelliseen oppiaineeseen

Yhteistyössä