Poika haluaa "karut" yo-juhlat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viideltä lähteminen tuntuu todella aikaiselta, kun esimerkiksi siskoni lukiossa ylioppilaat pääsevät koulun tilaisuudesta vasta kahden jälkeen ja itse juhlaan kutsutaan kolmeksi. Toki joissain lukioissa lakitus on voinut tapahtua jo aikaisemmin mutta pääsääntöisesti juhlat on tainnut alkaa iltapäivällä. Monelle osuu myös useammat juhlat samalle päivälle jolloin osa ehtisi paikalle vasta silloin viideltä. Minä koittaisin ylipuhua pojan viipymään juhlissaan vähintään sen neljä tuntia. Siinä ajassa ehtii seurustella vieraiden kanssa riittävästi ja kaikki tietävät, että ylioppilas poistuu juhlimaan siinä seitsemän jälkeen.

Todistusta ei ole mikään pakko esitellä, eikä pitää massiivisia kahden päivän juhlia mutta, jos juhlat järjestetään, niin kyllä juhlakalun tulisi olla paikalla. Kahden tunnin juhlista tulee tosiaan mieleen vain lahjojen vaihtaminen kahvikuppia ja kakkua vastaan.

[QUOTE="ap";26282074]No eiköhän nuo arvosanat jo kaikki tässä pikkukylässä tiedä. Tosin eihän suurin osa porukasta ees tajua muutakuin sen että laudatur on loistava ja a sitten ei... Naapurille kun sanoin pojan todistuksesta (2 laudaturia, 2 e:tä, 2 ämmää) niin hän tokas jotain että "vaan kuus kirjotti eikä ees kaikista laudaturia, se ykshän kirjotti 10 ja kaikista laudaturit."

Sanomattakin lienee selvää, että kyseinen Juntti-Antero ei ole lukiota käynyt, eikä ole hänen lapsetkaan. Eikä siinä mitään pahaa ole, mutta kyllä ärsytti... kaipa se oli tarkoituskin.[/QUOTE]

Tän viestin jälkeen en ihmettele miksei poikasi halua pitää juhlia tuollaisille ihmisille. Ei helvetti mitä ihmisiä

No juhlat alkaa koululla aika aikaisin, joten kotona pitäis olla jo 12 jälkeen. Juhlat alkaa kello 14:00 ja nyt sain pojan suostumaan siihen, että on kuuteen saakka täällä. Sitten isä heittää hänet kavereiden luo, josta sitten tovin jälkeen jatkaa koko koulun kanssa isoon cityyn. Ja on noi kaveritkin just nyt ylioppilaita, joten jos hekin pääsee puoli seittemäks, niin mikseipä munkin poika...

Nojuu, ei täällä kaikki noin juntteja oo kuin mun naapuri. Vappuna se aina kännissä muuten sanoo mun ylio-oppilaslakista jotain, että "viime kesänä noita myytiin torilla 20 eurolla... viime kesänä noita myytiin torilla 15 eurolla..." Lopulta se hinta oli tipahtanut kuulemma vitoseen... aina sama juttu...

Yo-juhlat on äidin juhlat. Ylioppilas voi olla paikalla muutaman tunnin ja sit sen kuuluukin lähteä juhlimaan omalla tavallaan. Todistuksen kuuluu kiertää , sen takiahan paikalla ollaan. Jos poika ei halua todistustaan näyttää, niin ei tarvi juhliakaan olla. Itse ainakin vieraana kokisin moisen oudoksi.

Minun tyttäreni on nyt jo ilmoittanut,että aikanaan hänen juhlansa ovat sen yhden päivän ja mielellään haluaa rajata vielä kutsuttajkin. Eli ei tahdo tyyliin naapurit yms. Vaan vain lähimmät.

Alkuperäinen kirjoittaja ensi vuonna meillä;26282134:
Yo-juhlat on äidin juhlat. Ylioppilas voi olla paikalla muutaman tunnin ja sit sen kuuluukin lähteä juhlimaan omalla tavallaan. Todistuksen kuuluu kiertää , sen takiahan paikalla ollaan. Jos poika ei halua todistustaan näyttää, niin ei tarvi juhliakaan olla. Itse ainakin vieraana kokisin moisen oudoksi.

Mistä päin olet? Ei tuo todistuksen esittely ole yhtä selkeä osa kulttuuria kaikkialla. Ainakaan isoissa kaupungeissa, joskin ilmeisesti ap on maalta, jossa ilmeisesti todistukset on esillä.

Ehdotan ns. Kummola-juhlia. Pääsyliput kehiin (siinähän tulee sitten se lahjapuoli). Lukion todistuksen näkee vitosella, yo-torkan kympillä. Kenties äiti voi livauttaa pikkuhousuja vitosella, isommat summat sitten oman rohkeuden mukaan. Tytär voinee auttaa kanssa, jos on avuja.

Tuosta kertyy mukava summa. Pojun kaulaan semmoinen säästöpossu riippumaan. Sinnekun laittaa rahaa, niin poika puhuu, tarvittaessa jopa laulaa. Lisäksi poika pysyy bileissä pidempään kun rahaa tulee...

• Tykkää
Reactions: Mintus
Jos juhlat alkavat jo puolilta päivin ja poika on kuuteen niin silloinhan tässä ei ole mitään ongelmaa. Tosiaan viimeiset vieraat tulevat siinä kuuden maissa ja he tiedostavat, että juhlasankari on piakkoin lähtemässä riehakkaampiin juhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja ensi vuonna meillä;26282134:

Miksi todistus on noin tärkessä roolissa?

Ylioppilasjuhlinta ei ehkä ole nuorisolle kaikkein omin biletyksen muoto. Se on kuitenkin vähän sellaista pönötystä, sedät tädit ja serkut kyselemässä, että minnes nyt ja mitäs sitten ja koskas selviää pääsykokeet ja vai sinnekös sinä sitten aiotkin ym. ym. ym. Ymmärrän hyvin, että vaikka moisissa juhlissa saakin olla keskipiste, ei se ehkä ole sitä, mikä nuorta kiinnostaisi. Ainakaan useampana päivänä, jos haluaa oikein kunnolla skumpata lauantaina kavereiden kanssa, niin ei minuakaan huvittaisi sunnuntaina edustaa pää kipeänä! Juhlat on varmasti aikuisille kivat, mutta ne omat menot nuorelle tärkeimmät. Ei hänen kaverinsa kuitenkaan tule niihin yo-juhliin, (ainakaan kaikki) kun ovat omissaan. Vanhempien kavereita ja sukulaisia sinne enemmän tulee.

Sen nuoren täytyy kuitenkin oppia sietämään tilanteita-jos tähän päivään mennessä ei ole oppinut- sukulaistensa keskellä. Ja harrastaa sitä "smalltalkia". Nuorelle voi myös muistuttaa kuinka sukulaisistaan vieraantuminen alkaa ja tämä on yksi askel sitä kohti.

Sunnuntaina yleensä ylioppilaat ovat kokoontuneet jonkun kaverin luokse pitämään rääppiäisiä (lue parantamaan krapulaa ). Itselläni olisen verran mahtava olotila sunnuntaina ja helvetin moiset jäljet polvissa (tutustuttani Hietsun puunjuuriin ) että oli suorastaan kamalaa yrittää seurustell isovanhempien kanssa, jotka olivat olosuhteiden pakosta meillä käymässä.

Pitää sen verran lisätä, että mun äitini kyllä ilmoitti hyvin selväsanaisesti että jos mä en suostu pitämään "kunnon" juhlia, niin ei kyllä tarvitse odottaa mitään lahjojakaan... Tarkoitan että meillä se oli joko tai.

Mä en myöskään olisi halunnut mitään juhlia, mutta vanhemmat halusi ja that´s it. Mulle olisi sopinut sekin etten olisi saanut mitään lahjoja. Kun ei vaan juhlat olisi voineet vähempää kiinnostaa. Ylioppilaskuvassakaan en käynyt, pari kuvaa otettiin kotona. En mä oikeastaan ollut edes ylpeä koko lakista, musta se oli vähän niinkuin läpihuutojuttu koko lukio. Kun pakolla menin, ämmän paperit kirjoitin ja sain ällänkin mutta ihan täysin lukematta. Nyt vähän harmittaa etten silloin viitsinyt panostaa, mutta kun ei kiinnostanut.

Jos lapseni ei haluaisi juhlia, kunnioittaisin hänen toivettaan. Enkä kyllä aio edes pakottaa lukioon, tehköön mitä tahtoo.

• Tykkää
Reactions: as if
Voi olla että itse haluaisin juhlia näyttävämmin lapsen saavatuksia. Ylioppilas on kuitenkin minusta jo niin itsenäinen että saa päättää juhlista itse, jos jostakin syystä ei halua vastuuta esim. minulle jättää.

Itse voisin aivan hyvin ihmettelijöille "Poika halusi juhlia näin eikä välitä näyttää todistustakaan, aikuinenhan hän jo on joten ei se ole minun asiani päättää hänen puolestaan tässäkään asiassa."

Minulle ei ole tullut mieleenkään kun yhden päivän juhlat. Todistuksen näyttää tai ei, arvosanoja on b-e välillä, mutta ihan ok. Kutsutaan ketä kutsutaan, vanhemmat päättää ja nuori saa lisätä kutsuttaviin ohmia kaveritaan vapaasti. Sitten lähtee baariin kaveriden kanssa, kun siltä tuntuu, että nyt mennään. Pidetään kiva päivä, se on tärkeintä. Samalla juhlitaan myös 9 luokan loppusta pikkuveljellä.

Yhteistyössä