Poika haluaa "karut" yo-juhlat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helena"

Vieras
Poikani kirjoitti nyt ylioppilaaksi huippupaperein. Olen suorastaan pakahtua ylpeydestä ja olen kaikin puolin hirveen onnellinen hänen puolestaan. Olin suunnitellut isoja yo-juhlia, niin että porukkaa tulisi lauantaina ja sunnuntaina. No poika sitten antoi mulle selkeet sävelet miten juhla järkätään...

Vaan lyhyt koruton juhla lauantaina (päivällä), joista hän poistuu viideltä. Todistuksia ei saa laittaa näkyville (vaikka on huipputodistus), lahjat toki kelpaa...

No ei kai siin mitään. Harmittaa vaan siksi, että kun porukka luulee, että minä se tässä pihtaan vaikka siitä ei oo kyse. Pojalle tulee siis vaisut juhlat. Se on aika hassua kun 3 vuotta sitten tyttärelle oli kahtena päivänä varsinainen juhlavastaanotto...

No ei kai voi mitään...

No kai sä nyt voit sanoo ihmisille että pojan toivomuksesta juhlat on pienimuotoiset, vai onks tässä nyt joku häpeemisen paikka, josta mä en ymmärrä mitään.

Tietysti teen niinkuin hän haluaa. Se on päivänselvää. Kunhan harmittelen ja ihmettelen. Jotenkin tuntuu, että poika suunnilleen "häpee" hyviä papereita vaikka eihän se niinkään voi olla...

Kaikki vaan ei viihdy isoissa juhlissa huomion keskipisteenä. Mä en viihdy isoissa juhlissa, mutta olisin halunnut kutsua yo-juhliini enemmän kuin 10 ihmistä. Äitini ei olisi halunnut pitää juhlia ollenkaan, joten tyydyin kompromissina pieniin ja vaatimattomiin juhliin.

[QUOTE="ap";26281878]Tietysti teen niinkuin hän haluaa. Se on päivänselvää. Kunhan harmittelen ja ihmettelen. Jotenkin tuntuu, että poika suunnilleen "häpee" hyviä papereita vaikka eihän se niinkään voi olla...[/QUOTE]

Ehkä poikasi ei vain tykkää olla huomion keskipisteenä. Itsellenikin tulisi vähän vaivautunut olo, jos olisin kirjoittanut huippupaperit ja sitten järjestettäisiin megajuhlat. Tulisi sellainen olo, että luulevatko ihmiset nyt, että leuhkin tässä saavutuksellani, kun on iiisot juhlat ja todistus näyttävästi esillä.

Näin me ihmiset olemme erilaisia. Hieno suoritus pojaltasi joka tapauksessa, vaikka isoja juhlia ei tulisikaan! :)

Ei mun siskokaan halua isoja juhlia. Lähimmät sukulaiset vaan ja mökillä on juhlat,syödään mansikkakakkua ja skoolataan skumpalla. Lähtee sit kavereidensa kanssa illalla isompaan cityyn :)

[QUOTE="vieras";26281895]Kaikki vaan ei viihdy isoissa juhlissa huomion keskipisteenä. Mä en viihdy isoissa juhlissa, mutta olisin halunnut kutsua yo-juhliini enemmän kuin 10 ihmistä. Äitini ei olisi halunnut pitää juhlia ollenkaan, joten tyydyin kompromissina pieniin ja vaatimattomiin juhliin.[/QUOTE]

No täähän tässä onkin huvittavaa kun mun poika on yleensä ollut sellainen, että viihtyy keskipisteenä. Puhelias ja sosiaalinen, melkein tilanteessa kuin tilanteessa ottaa näkyvän roolin. Olin etukäteen varma, että hän tulee suorastaan nauttimaan tästä tilanteesta.

Pojallani koulunkäynti ei ollut koko ajan ruusuilla tanssimista ja välillä tuntui, ettei häntä koulunkäynti kiinnosta tuon taivaallista. Arvosanat olivat kohtuullisia, mutta ei huippua (keskiarvo lopulta 8.2, eli ihan hyvä). Mutta kirjoituksiin sitten tsemppasi ja kirjoitti tosi hyvin, etenkin tärkeät aineet. Ja huippuiloinen hän suorituksestaan oli...

No, semmosta tää on...

Toisaalta on tärkeää kunnioittaa poikasi toiveita, toisaalta olet hänen kasvattajansa ja sinun tehtäväsi on opastaa myös lastasi käytöstavoissa. Järjestäkää pojan näköiset juhlat, mutta niin ettei niistä suoraa loista lävitse pelkkä lahjojen kalastus. Hyvät tavat tulisi kuitenkin ottaa huomioon ja miten luulet hänen niitä noudattavan myöhemminkään missään tilanteessa elämässään jos äiti ja perhe esimerkillään näyttävät jotain muuta?
Meillä valmistui poika stipendillä ammattikoulusta ja pidimme juhlat, poika hieman vastusti mutta sukulaiset halusivat häntä muistaa kuten yo-sisaruksiaankin. Juhlien aikataulu sovitettiin pojalle sopivaksi ja vieraslistan kokosimme yhdessä. Keskustelimme siitä mikä kuuluu hyviin tapohin ja siksi on "pakko" hoitaa ja mistä kaikesta voimme poiketa hyvillä mielin. Näin olivat kaikki tyytyväisiä ja juhlat onnistuivat yli odotusten.

No tietenkään poika ei haluu sinne sunnuntaina porukkaa ku on karmee krapula ku on yö ryypätty ja rellestetty. Voi perkele kun ittee oikein vitutti kun oli karmee krapula ja porukkaa lappas sisään...

• Tykkää
Reactions: as if
Minusta kyllä todistus tulee olla nähtävillä, sen pällistely on osa juhlaa! Mutta muuten kannattaa kuunnella poikaa, ehkä hieman taivutella voit. Jokaisella on oma makujuhlien järjestämisessä. Itsellä taas todistus ei kovinkaan hyvä mutta haluan silti nauttia juhlista kunnolla!

[QUOTE="Mintus";26281939]Järjestäkää pojan näköiset juhlat, mutta niin ettei niistä suoraa loista lävitse pelkkä lahjojen kalastus. Hyvät tavat tulisi kuitenkin ottaa huomioon ja miten luulet hänen niitä noudattavan myöhemminkään missään tilanteessa elämässään jos äiti ja perhe esimerkillään näyttävät jotain muuta?[/QUOTE]

Lahjojen kalastus...no onpa inhottavasti kirjoitettu:O Onko huonoja tapoja, jos ei halua tai jaksa juhlia enempää kuin vain yhden päivän eikä halua esitellä huipputodistustaan? Minusta huono tapa olisi, ettei olisi suostunut minkäänlaisiin juhliin, vaikka sukulaiset olisivat halunneet tulla. Lahjojen kalastusta olisi voinut olla nimenomaan mahdollisimman pitkät juhlat.

Itse kyllä vielä yrittäisin sopia juhlien jatkumisen klo kuuteen tai seitsemään poikasi kanssa. Kyllä isot juhlat saa järjestettyä yhtenäkin päivänä. Itse en edes ajatellut kahteen päivään porukan jakamista, vaikka vierasmäärä onkin melko iso.

No mun mielestä normijuhlat yhdetenä päivä, josta juhlakalu lähtee juhlimaan ystäviensä kanssa, eikä seuraavana päivänä tosiaan mitään sukulaisia kun haluaa nukkua krapulaansa pois. Kyllä meillä ainakin ehti yhtenä päivänä käydä n.100 vierasta vaikka lähdin sitten iltaa viettämään muualle.

[QUOTE="Keisari";26281974]Minusta kyllä todistus tulee olla nähtävillä, sen pällistely on osa juhlaa! Mutta muuten kannattaa kuunnella poikaa, ehkä hieman taivutella voit. Jokaisella on oma makujuhlien järjestämisessä. Itsellä taas todistus ei kovinkaan hyvä mutta haluan silti nauttia juhlista kunnolla![/QUOTE]

Tähän hänellä on ehdoton kielto, joten se sitten jää piiloon. Poika ilmoitti, että häntä tämmöinen pällistelymeininki kuvotti alkujaankin ja nyt haluaa "protestoida" sitä vastaan vaikka olisi mitä näyttää. Sanoi, että jos se on esittelynhalusta kiinni, niin hän voi stripata... joka oli kai huumoria...

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26281994:
poikahan se on juhlakalu ja hän saa päättää millaiset juhlat pitää.

Yleensä se menee niin, että pojat ei piittaa tuon taivaallista mitä tapahtuu. Äitien juhlat nää on, varsinkin poikatapauksissa. En tunne yhtään poikaa joka ois tikkua ristiin pistänyt, tyttöjä useemmankin.

[QUOTE="ap";26281940]Ei hän kutsuttavien määrää ole rajoittanut sinällään. Mutta tosiaan yhteen päivään ja sekin jää vähän lyhyeksi. Toki saahan juhlat jatkua vielä senkin jälkeen kun juhlakalu lähtee...[/QUOTE]

Mihin poika viideltä lähtee? Kavereiden kanssa juhlimaan? Mun mielestä yo-juhlijalle ihan sallittava juttu, vaikka noin yleisesti juhlakalun poistuminen paikalta ehkä vähän hassua olisikin. Kuuluu kuitenkin asiaan, että yo:ksi pääsyä juhlitaan niiden koulukavereiden kanssa. Onhan ne juhlat mun mielestä vähän ylpeän äidinkin juhlat, ja ihan kivaa varmaan jatkaa sukulaisten kanssa juhlintaa vähän myöhempäänkin :). En siis ilmoittaisi mitään, että juhlat loppuvat viideltä, vaan tunnelman mukaan saisivat jatkua vaikka pikkutunneille (kuten omissa yo-juhlissani aikanaan, vaikka itse olin poistunut jo aikoja sitten).

[QUOTE="Madeleine";26282000]Yleensä se menee niin, että pojat ei piittaa tuon taivaallista mitä tapahtuu. Äitien juhlat nää on, varsinkin poikatapauksissa. En tunne yhtään poikaa joka ois tikkua ristiin pistänyt, tyttöjä useemmankin.[/QUOTE]

Pitäs kyllä laittaa lapset järkkäämään omat juhlansa. Ärsyttää kun nykynuoret on niin epäkiitollisia ja silti ei tee mitään. Arvostas sitä touhua vähä enempi ku pitäs ite siivota ja järjestää jutut.

[QUOTE="ap";26281992]Tähän hänellä on ehdoton kielto, joten se sitten jää piiloon. Poika ilmoitti, että häntä tämmöinen pällistelymeininki kuvotti alkujaankin ja nyt haluaa "protestoida" sitä vastaan vaikka olisi mitä näyttää. Sanoi, että jos se on esittelynhalusta kiinni, niin hän voi stripata... joka oli kai huumoria...[/QUOTE]

Tämä on kyllä aika hassua, mutta mikäs siinä jos poika näin haluaa. Kuitenkin joutuu varmasti sitten vaan kertomaan arvosanansa moneen kertaan kiinnostuneille vieraille sen sijaan, että itse lukisivat ne paperista.

[QUOTE="ap";26281940]Ei hän kutsuttavien määrää ole rajoittanut sinällään. Mutta tosiaan yhteen päivään ja sekin jää vähän lyhyeksi. Toki saahan juhlat jatkua vielä senkin jälkeen kun juhlakalu lähtee...[/QUOTE]

Siis tarkoitin että pojan täytyy ymmärtää että pienet juhlat= vähän vieraita = vähän lahjoja. Ei niin että kutsutaan koko suku pariksi tunniksi juhlimaan eli kärjistetysti "anna lahja, juo kuppi kaffia ja sitten heippa"

Tämä on kyllä aika hassua, mutta mikäs siinä jos poika näin haluaa. Kuitenkin joutuu varmasti sitten vaan kertomaan arvosanansa moneen kertaan kiinnostuneille vieraille sen sijaan, että itse lukisivat ne paperista.

No eiköhän nuo arvosanat jo kaikki tässä pikkukylässä tiedä. Tosin eihän suurin osa porukasta ees tajua muutakuin sen että laudatur on loistava ja a sitten ei... Naapurille kun sanoin pojan todistuksesta (2 laudaturia, 2 e:tä, 2 ämmää) niin hän tokas jotain että "vaan kuus kirjotti eikä ees kaikista laudaturia, se ykshän kirjotti 10 ja kaikista laudaturit."

Sanomattakin lienee selvää, että kyseinen Juntti-Antero ei ole lukiota käynyt, eikä ole hänen lapsetkaan. Eikä siinä mitään pahaa ole, mutta kyllä ärsytti... kaipa se oli tarkoituskin.

Yhteistyössä