Poika ei halua syödä lihaa

Ei edes makkara kelvannut tänään :) Lihakeitoissa ei saa tulla lihaa lautaselle, kastikkeessa ei saa tulla lihaa mukaan, makkaraakaan ei saa olla lautasella. Hyvä että kastiketta saa laittaa perunoille. Kala onneks kelpaa vielä.

Onkohan tämä joku "kausi"? Onkos teillä ollut lapsilla kausia, että ei halua syödä lihaa? Ikää tuolla pojalla on 4 vuotta ja muutama kuukausi päälle...
 
vieras
Meidän 8-vuotias on pikkuhiljaa alkanut jättämään lihaa pois. "ei oo hyvää, en halua syödä eläintä" jne. Ja äiti on ihmeissään. KAsvisruokaako mun tarttis alkaa sille tekemään? Ei siinä, voisin lopettaa itekin lihan syönnin. :) Mutta muulle perheelle pitäis sitten tehdä eri ruoka.
 
vieras
Mun mielestä 4-v on liian pieni päättämään itse ruokavaliostaan. Saako hän päättää kaikesta muustakin, mistä aikuiset yleensä päättää? Jotain lihan tilalle pitäisi keksiä, ettei tule liian yksipuolinen ruokavalio. Toki kasvisruuallakin elää, mut sit pitäis tietää miten sitä tehdään niin, että kaikkien ravintoaineiden saanti on turvattu.
 
-
Meillä on tyttö karttanut lihaa ihan siitä asti kun sitä on alettu tarjomaan ja karttaa edelleen.

Sitkeästi olen sitä häänelle silti tarjonnut ja vähän on pitänyt aina edes maistaa. Mutta en todellakaan pakota sitä syömään.

Pitää vaan huolehtia proteiinien riittävästä saannista muutoin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä 4-v on liian pieni päättämään itse ruokavaliostaan. Saako hän päättää kaikesta muustakin, mistä aikuiset yleensä päättää? Jotain lihan tilalle pitäisi keksiä, ettei tule liian yksipuolinen ruokavalio. Toki kasvisruuallakin elää, mut sit pitäis tietää miten sitä tehdään niin, että kaikkien ravintoaineiden saanti on turvattu.
Totta. Jos vanhemmat antaa periks siinä että ei tarvi syödä lihaa jos lapsi ei tykkää, saa lapsi automaattisesti elää niinku pellossa :xmas:
 
Mä en oo ikinä tykänny lihasta. Jauheliha oli pienenä ihan ok, mut lähes kaikki muu :x
17-vuotiaana siirryin sit lakto-ovovege ruokaan täysin.
Mä en nyt tuossa niin isoa ongelmaa näkis, jos ruuan tekijälle ei oo ongelma tehdä kasvisruokaa ja siit on pidetty huoli, että laps saa tarvitsemansa ravintoaineet ilman sitä lihaa.
 
Ei tätä meillä ole kestänyt kun noin viikon verran. Mutta täytyy alkaa miettiä tarkemmin ruokavaliota nyt jos tämä meinaa pitkäänkin jatkua :) Muistelen kyllä, että siskonpoika oli samanlainen joskus pienenä, söi pelkkiä perunoita ja voita hiukan päälle. Täytyy kysyä siskolta kauanko tuo vaihe kesti :)
 
Ksantippa S.
Mulla on takana noin 30 vuotta lihan karttamista. Aina minulle sitä tuputettiin, kotona ja koulussa, mutta kun ei esim. makkara ole koskaan mennyt alas. Tai sitten on tullut takaisin ylös.

Ymmärtäkää hyvät ihmiset, että jotkut eivät vain pysty lihaa syömään. Se ei ole välttämättä tahallista temppuilua, vaan paljon syvempi juttu, jota ei voi järjellä selittää. Ja sitä pitäisi yrittää kunnioittaa, vaikka olisikin sitä mieltä että lapsi on liian nuori ruokavaliostaan päättämään.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä 4-v on liian pieni päättämään itse ruokavaliostaan. Saako hän päättää kaikesta muustakin, mistä aikuiset yleensä päättää?
Ymmärrän periaatteessa pointtisi, mutta omalta kohdaltani voin sanoa että lihan syömättä jättäminen ollut minun näkökulmastani yhtään sen tietoisempi päätös, kuin että olisin päättänyt pelätä korkeita paikkoja tai kärsiä matkapahoinvoinnista.

Päinvastoin monet kerrat olen koulun ja kerhon retkillä, kun ruokana on ollut makkaraa ja pillimehua, toivonut että kunpa voisinkin asiasta päättää. Jos saisin tuon makkaran menemään kurkusta alas, niin ei olisi niin kiljuva nälkä.
 
vieras
Mun tyttökään ei ole kovin halunnut syödä lihaa. No joskus menee, se on ihan päivästä kiinni kai. Sanoo myös ettei halua eläintä syödä, vaikka varmaan muuten ihan tykkää lihan mausta.

Olen sitten tehnyt välillä soijarouheesta, linsseistä yms. mutta ei nekään ihan hirveän hyvin uppoa. Peruna ja leipä on semmoinen varma nakki mikä menee. Ja tietysti herkut, pitäiskö sanoa että varsinkin karkeissa on liivatetta ja mistä se on tehty ;)
 
vierailija
Mä en oo ikinä tykänny lihasta. Jauheliha oli pienenä ihan ok, mut lähes kaikki muu :x
17-vuotiaana siirryin sit lakto-ovovege ruokaan täysin.
Mä en nyt tuossa niin isoa ongelmaa näkis, jos ruuan tekijälle ei oo ongelma tehdä kasvisruokaa ja siit on pidetty huoli, että laps saa tarvitsemansa ravintoaineet ilman sitä lihaa.
Oliko luomulihaa kaupoissa siihen aikaan, kun lihaa vielä söit? Makuero on valtava, Niittyliha on myös hyvin ekologista, koska ei ihmiset sellaista ruohoa syö, mikä eläimille maistuu(y)

Sullahan oli se migreenilääke käytössä. Miten tulkitisit tämän tekstin pakkausselosteesta?
"Sumatriptaanin markkinoillaolon ajalta on kertynyt aineistoa sen käytöstä yli 1 000 naisella ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Vaikkakaan tietoa ei ole riittävästi lopullisten johtopäätösten tekoon, eivät tiedot viittaa siihen, että äidin riski synnyttää vammainen lapsi olisi kasvanut. Kokemusta sumatriptaanin käytöstä toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana on rajoitetusti.

Eläinkokeiden tulokset eivät osoita suoraa teratogeenistä vaikutusta tai vahingollista vaikutusta peri- ja postnataaliseen kehitykseen. Lääkkeellä saattaa kuitenkin olla vaikutusta sikiön elinkelpoisuuteen kaniineilla (ks. kohta 5.3).

Sumatriptaanin käyttöä tulisi harkita vain, jos äidille koituva hyöty on suurempi kuin sikiölle mahdollisesti aiheutuva riski.

Imetys
On osoitettu, että subkutaanisen annon jälkeen sumatriptaania erittyy ihmisen rintamaitoon. Lapsen altistus voidaan minimoida välttämällä rintaruokintaa 12 tunnin ajan hoidon jälkeen, jona aikana erittynyt maito tulisi hävittää."
Voi olla tietysti muuttua vuosien varrella palonkin tuo...(n)
 
vierailija
Mä en oo ikinä tykänny lihasta. Jauheliha oli pienenä ihan ok, mut lähes kaikki muu :x
17-vuotiaana siirryin sit lakto-ovovege ruokaan täysin.
Mä en nyt tuossa niin isoa ongelmaa näkis, jos ruuan tekijälle ei oo ongelma tehdä kasvisruokaa ja siit on pidetty huoli, että laps saa tarvitsemansa ravintoaineet ilman sitä lihaa.
B12-vitamiinin puutos tulee mut milloin, vaihtelee varastoista. Milloin sulle tuli? Vai etkö ole asiasta koskaan kuullutkaan?
http://kaksplus.fi/threads/vastaystaevaellisempi-lisaerautavalmiste.2482876/#post-31432462
 
lihat jääneet pois
Nyt vaan kananmunat,linssit, pavut, kvinoa ym kehiin niin proteiinien saanti taattu!

Meidän perheen lemppareita linssikeitto, kidneypapu-linssikastike ja erilaiset munakkaat.
Tehdäänkö tästä herkullisten (ja ravintoarvoltaan hyvien) arkiruokien ketju? :)
 

Yhteistyössä