Poika aloittaa työt lukion ohella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äityli65
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äityli65

Vieras
Mun poika on nyt aloittanut lukion tokan ja tarkoituksena olis vuonna 2014 keväällä kirjoittaa ylioppilaaksi. Koulu menee ihan hyvin, ainakin pojan tärkeänä pitämät aineet. No nyt poika aloittaa duunit kesätyöpaikassaan. Ilmeisesti joinakin iltoina viikolla tekee duunia 2-3 tuntia + että välillä launtaina ja/tai sunnuntaina koko päivän.

Pojalla ei kauheesti oo harrastuksia (kavereita kyllä) ja se perustelee asiaa sillä, että ei kummiskaan käyttäis tuota aikaa fiksusti, niin saapahan sentään rahaa. Rahantarvetta sinällään pojalla ei ole kun kesällä tienannut todella hyvin ja erittäin säästäväinen luonne. Näistäkin rahoista suurimman osan aikoo laittaa säästöön. Ei tuhlaile eikä esim. omista kevaria eikä ole aikeissa autoa ostaa kun kortin saa. Ajokortistakin olemme jo aikoinaan sopineet, että me maksamme.

Toisaalta vähän huolestuttaa, mutta toisaalta ei sitä nyt viittis poikkiteloinkaan mennä. Onko täällä muita joiden lukiolaiset ovat sivutoimisesti töissä ja miten homma on toiminut?

Itse olen se aikuinen, joka vasta päivitteli fy 5 kurssin vaikeutta. Opiskelen lukiossa siis sivutoimisesti ja voin sanoa, että rankkaa on yhdistää työ ja opiskelu. Itse opiskelen sivutoimisesti töiden lomassa.

Mä taas ajattelen, etä tosi hieno homma, jos on saanut töitä ja jaksaa sekä töitä että koulua! Uskon kuiteskin, että motivoi toisiaan; koulussa käydessään tekee "pakollista" hommaa, ja töissä taas tienaa ylimäärästä ja saa ajan kulutettu hyödyllisesti! Jos työtunnit pysyy "lapasessa", eikä liikaa innostu(jolloin yleensä koulu kärsii), niin hieno homma! Fiksu lapsi<3

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Mä menin itse töihin lukion tokalla (17.v), enkä sitä kyllä pitänyt mitenkään erikoisen rankkana. Koeviikolla pystyi sumplimaan ihan kivasti vuorot niin, että jäi hyvin aikaa lukemiseen ja itse ainakin tykkäsin, kun sai itse käyttää tienaamansa rahat miten itse parhaaksi näki. Myös moni lukioaikainen ystäväni työskentei lukion ohella osa-aikaisesti ja ihan hyvin pärjäsivät. Joten mun mielipide on, ett antaa mennä vaan, jos tuntuu itsestä, että jaksaa. Saapahan samalla työkokemusta, joka ei varmasti ole huono juttu tulevaisuuden kannalta

[QUOTE="vieras";29089736]No huh huh, mahtaakohan tuo olla edes laillista? Eikös vanhempien pitäis vastata alaikäisten elatuksesta?[/QUOTE]

No niin me hänet elätetäänkin, mutta poika haluaa tienata ekstraa. Ja viihtyy tuolla töissä todella hyvin ja näin.

Itse en saanut lukioaikana mennä koulun ohella töihin, mutta vanhempani sitten maksoivat vaatteeni ja muut humputukseni. Melkein kaikki kaverini kyllä tekivät pikaruokaravintolassa tai huoltsikalla vuoron tai kaksi viikossa ja hyvin heilläkin koulussa meni. Ainahan sen töissäkäynnin voi sitten lopettaa, jos alkaa ottaa liikaa voimille.

Lukion opettajana yli 10 vuoden kokemuksella sanon seuraavaa. Lukiolaisen opintojen keskeytymisen, opintovaikeuksien ja taitotasoon nähden huonon opintomenestyksen suurimmat ulkoiset syyt ovat seuraavat:
1. Yksin asuminen
2. Tyttö-/poikakaverin kanssa asuminen
3. Työt koulun ohella (kouluvuoden aikana)

Toki poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti asia on näin.

Lukion opettajana yli 10 vuoden kokemuksella sanon seuraavaa. Lukiolaisen opintojen keskeytymisen, opintovaikeuksien ja taitotasoon nähden huonon opintomenestyksen suurimmat ulkoiset syyt ovat seuraavat:
1. Yksin asuminen

Just näin. En antaisi lapseni mennä töihin lukion ohella enkä muuttaa pois ennenkuin toisen asteen koulutus on saavutettu.

Mä aloitin kesätyöt 15-vuotiaana ja lukion ekalta asti tein lauantaisin töitä + kaikki loma-ajat. Lukion kolmannella aloin tehdä välillä arki-iltojakin, ja vielä enemmän kun kirjoitukset oli ohi. Koskaan ei työt häirinneet mun koulunkäyntiä mitenkään. Mutta oli ihanaa, kun oli omaa rahaa eikä kaikkeen tarvinnut pyytää vanhemmilta avustusta.

Sen lisäksi tuo 20 vuotta sitten hankittu työkokemus on auttanut mua nykyisessäkin ammatissani paljon. Seitsemän kaupan kassalla vietetyn vuoden jälkeen oli nähnyt jos jonkinlaista tallaajaa ja se auttoi ymmärtämään erilaisuutta ja sietämään sitä, ettei kaikki ole aina niin ystävällisiä. Hoitotyössä tästä kokemuksesta ja oivalluksesta on paljon apua.

Ap, mä olisin enemmän kuin mielissäni jos mun lapseni kävisi koulun ohella töissä. Mieluummin niin kuin se, ettei huvita tehdä yhtään mitään. Mutta koulun pitää olla ykkönen! Jos koulumenestys alkaa kärsiä, pitää tilanne arvioida uudelleen.

1. Yksin asuminen

no meidän nuoret on sit poikkeuksia.
kumpikin muutti 18-vuotiaana omilleen ja koulua on jaksetu käydä. kummallakaan tyttö tai poikakaverit eivt ole olleet esteenä, päinvastoin se on jopa auttanut varsinkin pojalal kun tyttkaveri on löytynyt samalta luokalta
ja itse iltalukiota käyvänä sanon, ett kyllä se lukio on rioitvän rankka ilamna tyäntekoakin.ammattikoululaisilla on niin lyhyet päivät että työhön ehtii. meillä ainkinoli useinkin tuolla merkonomiopinnoissa esim perjantait aian klo 12 ja muutenkin enintän 6 tunnin päiviä, eikä tullut koskaan läksyä

Ap, mä olisin enemmän kuin mielissäni jos mun lapseni kävisi koulun ohella töissä. Mieluummin niin kuin se, ettei huvita tehdä yhtään mitään. Mutta koulun pitää olla ykkönen! Jos koulumenestys alkaa kärsiä, pitää tilanne arvioida uudelleen.

Olen samaa mieltä. Antaisin luvan töihin menoon sillä ehdolla, ettei koulun käynti saa kärsiä. Itse olen mennyt ensimmäiseen työpaikkaani vasta kirjoitusten jälkeen, mutta myöhemmin opiskellessa minulla oli välillä useampikin työpaikka samaan aikaan.

täysi-ikäisenä on annettava muuttaa halusit tai et.. 18-v on lain mukaan aikuinen ja HÄN PÄÄTTÄÄ itse, et sinä.

Olisin todella pettynyt, surullinen ja epäonnistunut vanhempana jos lapseni haluaisi muuttaa pois luotani, eikä haluaisi asua ilmaiseksi kotona minun maksaessa kirjat jne ja hoitaa opiskelujaan kunnialla loppuun. Kamalaa miten jotkut nuoret (kuten minä aioinaan äitini luota) muuttavat pois asumaan pieneen luukkuun tekemään joko paskaduuneja tai nostamaan sosiaalietuuksia. Silloin jokin perheessä on vikana. Lukion jälkeen olisi mielestäni luontevaa muuttaa pois.

[QUOTE="vieras";29089990]Taas näitä ihmelapsia, jotka suorittavat ylioppilastutkinnon ja kaikki vaadittavat kurssit kahdessa vuodessa ja vielä käyvät töissä sen lisäksi.[/QUOTE]

missä niin luki? ap:n poika on lukion kakkosella ja jos hän kirjoittaa 2014, niin kolmje vuotta vähintään opiskelee. On niitäkin joilla lukiossa menee viisikin vuotta, mutta silloin voiis jo miettiä etä onko oikesti opiskellut vai lusmuillut. 3ja puoli vuotta on ihan hyvä aika suorittaa lukio, nuoerlla kun pitää olla muutakin elämää kuin koulu

missä niin luki? ap:n poika on lukion kakkosella ja jos hän kirjoittaa 2014, niin kolmje vuotta vähintään opiskelee. On niitäkin joilla lukiossa menee viisikin vuotta, mutta silloin voiis jo miettiä etä onko oikesti opiskellut vai lusmuillut. 3ja puoli vuotta on ihan hyvä aika suorittaa lukio, nuoerlla kun pitää olla muutakin elämää kuin koulu

Nyt on vuosi 2013 ja ap kertoi kirjoittavan kevällä 2014 eli se on ensi kevät eli se meinaa, että suorittaisi lukion kahdessa vuodessa. Meillä on lukion kakkosluokkalainen ja hän on miettinyt, että kirjoittasiko mahdollisesti jo yhden aineen keväällä vai useamman ensi syksynä ja loput vuoden päästä keväällä.

Olisin todella pettynyt, surullinen ja epäonnistunut vanhempana jos lapseni haluaisi muuttaa pois luotani, eikä haluaisi asua ilmaiseksi kotona minun maksaessa kirjat jne ja hoitaa opiskelujaan kunnialla loppuun. Kamalaa miten jotkut nuoret (kuten minä aioinaan äitini luota) muuttavat pois asumaan pieneen luukkuun tekemään joko paskaduuneja tai nostamaan sosiaalietuuksia. Silloin jokin perheessä on vikana. Lukion jälkeen olisi mielestäni luontevaa muuttaa pois.

Lukiolainen ei saa sossusta mitään koska hänen oletetaan nostavan opintolainaa. Todellisuudessa mun nuoret eivät ole lainaa nostaneet niin elävät sillä asumislisällä ja opintotuella. Ja kyllä lapsiaan rakastavat vanehmmat auttavat myös nitä kotoa pois muuttaneita, mutta tietenkin jos perheessä on vain se lukiolainen häne on helppo sieläl vanhempien luona opiskella, mutta jos asunnossa on pari pikkuveljeä, niin se opiskelu on vaikeampaa... Oma rauhaa on melkein mahdotonta saada. Omassa asunossa se opiskelurauha ainakin on.
Ja sanoin kyllä lapsilleni että saavat asua kotona niin kauan kun halauvat, mutta ei täysi-ikäistä voi pakottaa jäämään jos on päättänyt muuttaa. Toki heille olisi halvempaa asua vanhempiensa kanssa, mutta kyllä mä väittäisin että meidän lukiolaisten koulu sujuu paremmin olla kun voi olla vapaasti, eikä aina tarvii ajatella että joku kuulee tai näkee tai joku häiritsee muuten vaan

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuossa ap:n kirjoituksessahan luki selvästi että on nyt lukion tokalla ja ens keväänä kirjoittaa (silloinhan on kevät 2014). Eli munkin silmiin pisti se että aikoo suorittaa lukion 2 vuodessa ja silti käy töissä. Aika tiuhaa tahtia on pistellyt kurssit menemään. Vai tuliko ap:lle virhe eli vasta keväällä 2015 valmistuu???

[QUOTE="vieras";29090015]Nyt on vuosi 2013 ja ap kertoi kirjoittavan kevällä 2014 eli se on ensi kevät eli se meinaa, että suorittaisi lukion kahdessa vuodessa. Meillä on lukion kakkosluokkalainen ja hän on miettinyt, että kirjoittasiko mahdollisesti jo yhden aineen keväällä vai useamman ensi syksynä ja loput vuoden päästä keväällä.[/QUOTE]

mut se on kakkosella joten kolme vuotta se opiskelu silloin kestää.
ja muuten mä aion suorittaa oman iltalukioni iahn kahdessa vuodessa, opon mileestä sevois onistua puolessatoista, mutta mulle tuo 2v . mulle on iahn sama vaikka menis 2ja puolikin, ei kiirettä.

Itse olen tehnyt satunnaisia viikonloppuja hotellisiivoojana 2-3. lukioluokan välisestä kesästä alkaen. 3. luokalla tein joitakin viikonloppuvuoroja/kk ja lomilla vähän enemmän. Kivasti sai rahaa ja ihan ok:sti pärjäsin lukiossakin. 3. syksyllä kirjoitin reaalin ja äikän (sain E ja M) ja loput sitten keväällä.

Just näin. En antaisi lapseni mennä töihin lukion ohella enkä muuttaa pois ennenkuin toisen asteen koulutus on saavutettu.

No ei todellakaan ole muuttamassa pois kotoa. Ja tavoitteet pojallani ovat kuitenkin kohdallaan, yliopistoon aikoo. Ja koulumenestyskin on ihan hyvää, etenkin suosikkiaineissaan (pitkässä matikassa aina 9 tai 10). Huonoimmat arvosanat on sitten 6-7 (ruotsi ainakin). Tosin tuohon ruotsiin tulossa parannusta, koska asenne muuttunut.

Mä luulen, että semmoiset jotka kuluttaa paljon rahaa itse saattavat antaa työn mennä ohi. Mutta mun poika lähinnä säästää noi rahat tulevaisuutta varten. Ja jos se haluttu tulevaisuus vaarantuu työnteon takia, niin kyllä se sitten niitä vähentää.

Yhteistyössä