Poika 2v 8kk itkee edelleen hoitoon jäädessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haix

Vieras
Olen tätä täällä aikaisemmin kysynyt, muttei oikein tullut vastauksia, joten kyselen uudelleen.

Meidän poika, 2v 8kk, on ollut nyt vuoden perhepäivähoidossa noin 10 päivää kuukaudessa. Mies hoitaa lasta kotona muut päivät (vuorotyö) ja minä olen kotona aina viikonloppuisin.

Perhepäivähoitopaikka on aivan ihana ja poika viihtyy siellä todella hyvin. Sen näkee kaikesta. Muut hoitolapset ovat mukavia ja hoitaja keksii paljon eri ohjelmaa. Poika puhuu kotona hoitajasta ja lapsista ja koskaan ei kotona esitä mieltää esim. hoitopäivän päätteeksi, vaan on kotonakin erittäin hyvällä tuulella hoitopäivän päätteeksi.

Mutta se jättäminen hoitoon.. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että itku tulee eron hetkellä, vaikka aamulla olisi ollut reipas ja innokas lähtemään. Itkut kyllä loppuu heti kun lähdemme ja poika on päivän touhukas, iloinen, leikkii kovasti, syö ja nukkuu hyvin. Mutta se eron hetki on aina niin raastavaa...

Onko muilla ollut tällaista pientä itkupilliä? Jokunen aika sitten meni varmaan 1,5kk:tta aamut ilmat itkuja, mutta sittenhän se alkoi taas. Poika on muutenkin erittäin kova halailemaan ja hellimään meitä vanhempia, joten luonteeltaan varmaan herkkä. Onko se vain niin, että se eron hetki kirpaisee vain joka kerta, vaikka kuinka tykkää olla hoidossakin? Ja onhan poika kuitenkin aika paljon kotosalla meidän kanssa verrattuna lapsiin, jotka ovat joka päivä hoidossa.

Itsellä sama tilanne lapsemme aloittaessa hoidon -09. Itse kanssa vuorotyössä, osittaisella hoitovapaalla, joten minulla 3 vapaapäivää viikossa, paljon siis arkena vapaata ja lapsi oli kotona minun kanssa. Selvitystyötä tehtyämme, tulimme hoitajan kanssa siihen tulokseen, että on niin vähän siellä hoidossa, että tavallaan ahdistavaa, että käy siellä sitten esim. 2 päivänä viikossa. Vähän aikaa kun oli sen vähintään 3 päivää viikossa, niin itkut jäivät sikseen; tuli rutiinimpaa ja sellaista järjestystä arkeen. Nyt reipas 6 v; vaihtanut päiväkotiin, ja on edelleen valloittava itsensä; halailee, suukottelee TOSI paljon. Ja on eritoten empaattinen lapsi.

Yhteistyössä