poika 1v3kk ja 6 sanaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sipsu

Vieras
Onko muita, joiden saman ikäinen ei vielä höpöttäisi? Mun pojalla on kuusi selvää sanaa (kukka,napa,äiti,isi,auto ja kakka) muuten ei juuri puhu mitään (tosin tapailee sanoja esim. hauva =uva, potta=tta, paita=ata jne.)

Sisarensa (kaksoset) puhuivat jo todella monia sanoja tuossa iässä. Vauvakirjaan olen kirjoittanut A-neidin puhuneen tuon 6 sanaa 10-kuukautisena ja B-neitikin on tuolloin sanonut 4 sanaa. Pojan iässä ovat toistaneet jo todella sujuvasti ja omanneet n. 50 sanan varaston.

Muita hitaasti puhumaan oppivien äitejä?

1 v 3 kk?
No, sitten kun lapsi on 2 v 3 kk eikä sanoja ole vieläkään kuin kuusi, niin olisin jo hieman huolissani.
Meillä kuopus alkoi höpöttämään vasta viime kesänä, 2 v 7 kk iässä. Tällä hetkellä ikää on 2 v 10 kk, ja puheen kehitys on enää lievästi viivästynyttä, sanavarasto laaja ja ikätasolla. Kaksikielisyys on kai osaltaan vaikuttanut puheen kehitystä hidastavasti.

Ei tuo nyt minusta kovin hitaalta vaikuta. Mejän tyttö on 9kk, minun mielestä se sanoo että vauva mutta en mene sata varmaksi. Toistaa kyllä sitä kun itekin sanoo. Mutta ehkä äiti haluaa kuvitella että se on vauva :D mammammaa on maito ihan selvästi.

Meillä esikoinen sano ekan sanansa 1 v ja 2 kk. Ja sana oli sitten auto, että ei pitkää odotusta palkittu edes äiti-sanalla. ;)

Mutta nyt tota eskarilaista kehutaan neuvolassa ja eskarissa kielellisesti hyvin lahjakkaaks, ikätasoaan lahjakkaammaks.

meillä poika 1v10kk ja sanoo noita sanoja mitä sinun 7klk nuoremmat lapsesi puhuu ja meinaan ei meilläkään vielä kamalasti huolta ole. 2kk kerkee poikamme oppia sanomaan vaikka mitä.....kokoajan tulee lisää sanoja...

meillä poika 1v3kk ei sano ensimmäistäkään kokonaista sanaa,ei jouda puhumaan on niin kova kiire joka paikkaan ja tulee ymmärretyksi muutenkin;0)! Neuvolasta kysyin eilen niin ei tarvii vielä sanoja tullakaan kunhan ymmärtää puheesta!!!!

No ei ole provo. Mun mielestä on todella huolestuttavaa, jos 2-v ei sano mitään! Tytöt puhuivat sanoja jo ennen vuoden ikää ja sitä ainakin terkka piti ihan normaalina. Kun kysyin häneltä tämän pojan (1v 3kk) puhumista, hän totesi, että pojat yleisesti on puheenkehityksessä jäljessä. J-Ä-L-J-E-S-S-Ä. Siksi kyselen

Kuopus 1v5kk ja ei sano muuta kuin äittä ja isi ja loppu hepreaa:D ,ei huoleta,lapset on niin yksilöllisiä.Esikoinen höpisi tuossa iässä täyttä päätä ja keskimmäinen alkoi jotain höpiseen vasta pari vuotiaana eikä vieläkään kovin puhelias ole esikoiseen verrattuna joka alituiseen kalisee :D

meillä poitsu on nyt 1,5v ja sanoo äiti,isi,kakka,kissa ja jessi (koiran nimi)
muistaakseni muita sanoja ei tuu.
esikoinen (tyttö ) puhui tuossa ikää jo paljon ja 1,8v jo pälätti kunnolla.
erilaisesti kehittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tää provo, eihän tuonikäisen vielä tarviikaan osata enempää sanoja, ei vielä puoltatoistavuottakaan

Juuri tänään puhuin neuvolassa kun mein 2v 3pv vanha poika ei sano juurikaan mitään sanoja oikein, eikä kuulemma vielä ole kiirekkään... Ei sano edes äiti:'(

Meillä on poika 1v4kk, eikä vielä yhtäkään sanaa.... Tytöllä oli yksivuotiaana jo monta sanaa, ja oppi nopeesti yhdisteleen niitä lauseiksi, mut nyt tosiaan poika on paljon hitaampi... Mutta ehtiihän sitä, jokainen omassa tahdissaan.

No, mäkin olen lohduttautunut sillä, että motorinen kehitys on ollut huimaa, oppi kävelemään jo 8,5 kk:n iässä, ehkä puhuminen on jäänyt motoriiikan kustannuksella jälkeen.

Tytöt käveli 11 kk:tta vanhoina

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tää provo, eihän tuonikäisen vielä tarviikaan osata enempää sanoja, ei vielä puoltatoistavuottakaan

Ehkä ap ei tiennyt sen olevan normaalia, koska hänen vanhemmat lapsensa oppivat aiemmin puhumaan. Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Minun tyttöni sanoi ensimmäisen sanan 6kk iässä, 7-8kk iässä tuli sitten lisää sanoja..tyttöni puhui jo vuoden ikäisenä 3 sanan lauseita, 1,5v iässä tuli vielä pidempiä lauseita, osasi jo laulaa jne. Siksi olisin minäkin voinut luulla, että vuoden ikäisenä vauvat jo puhuvat enemmän, tyttöni taitaa olla poikkeus, koska keskimäärin lapset sanovat n.1v iässä ekan sanansa. Lapseni oppi aikaisin puhumaan, mutta sitten taas liikkumaan oppi myöhään.

eikä puhe ole sen jälkeen laantunut :D Kaksvuotisneuvolassa sanottiin, että puhuu paljon ikäisekseen ja osaa jo käsitteitä, joten nopeasti voivat taidot kehittyä, kun oikea aika tulee.

Nyt minulla on poika 1v4kk, joka alkoi vasta sanoa ensimmäisiä sanojaan.

Meillä esikoinen oppi ns. kunnolla puhumaan 1v 10kk vanhana. Toka aloitti vähän alle 1-vuotiaana muistaakseni. Ja nyt kaksoset 1v 7kk: poika oppii joka päivä uutta ja suu käy koko ajan, enemmän tai vähemmän selviä sanoja päästellen. Tyttö taas ei osaa kuin pari sanaa. En ole huolissani vielä.