Poika 1v 9kk sanoo vain koira ja auto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna K.

Vieras
Poikamme oppi sanomaan koira jo kuukausia sitten. Toisena sana auto. Siihen oppiminen on sitten jäänyt. Yksittäisiä sanoja, kuten ankka, saattaa jossain välissä sanoa, mutta pian unohtuu. Moni muu samanikäinen puhuu jo kolmisanaisia lauseita. Ahdistaa, mitä teen väärin. En ehkä puhu itse tarpeeksi. Onko apuja, miten pääsisimme pojan kanssa eteenpäin?

Meillä saman ikäinen poika, puhutaan kahta kieltä, sanoo vain koira, vaippa ja moimoi hyvin ja sitten on satunnaisia sanoja molemmilla kielillä jotka tulee selvästi, muttei enää käytä niitä jatkossa. En ole yhtään huolissaan, älä säkään ole, ei ainakaan vielä. Puhe tulee kun tulee. :-)

meidän saman ikäinen ei sano nuitakaan sanoja...joskus kuuluu anna, tuolla,minun, nuokin silleen melkein oikeen sanottuna. muuten on vaan ihan ihme selitystä mikä ei ole ymmärrettävää puhetta. pitäskö tässä olla huolissaan ?

[QUOTE="hmm";24324304]Ymmärtäähän muuten mitä sä siltä pyydät tai sille puhut?[/QUOTE]

En ole ihan varma. Tämä tavallaan pelottavin piirre, kun en tiedä ymmärtääkö vai ei. Eli mikä osa on, että ei halua ymmärtää ja mikä, että ei oikeasti ymmärrä.

[QUOTE="hmm";24324304]Ymmärtäähän muuten mitä sä siltä pyydät tai sille puhut?[/QUOTE]

Meillä on 1 v 7 kk joka myöskään ei hirveästi "moi, mennään, isi, äiti, koira, *pari nimeä*, kylpyyn, ei " sanoja enempää sano.

Oon vaan miettinyt mitä toi ymmärrys tarkoittaa tarkalleen?
Mitä kaikkia asioita pitäisi ymmärtää.

Jos sanomme että mennään kylpyyn niin sen hokaa ja juoksee kylppärin ovelle osoittaen, samoin jos puhun vaipasta. Myös mennään-sanan ymmärtää ja kiipeää vaunuihin/yrittää saaha kenkiä jalkoihin.
Mutta esim jos sanoo että tiellä menee auto jne niin mistä tiedän ymmärtääkö.. joten mistä se ymmärrys tavallaan mitataan?

Meillä esikoinen alkoi puhumaan vasta reilu 2,5-vuotiaana, sitä ennen tuli vain muutama sana ja niitäkin hyvin harvakseltaan.
Nyt poika täyttää 3 ja puhuu jo 3-4 sanan lauseita ja sanavarasto on suuri, niitä sanoja vaan pulpahtelee.

[QUOTE="Irina";24324669]Kuulostaa oudolta. Mitä neuvolassa sanottu? Seuraisin aika tarkkaan tilannetta ja tarvittaessa aika puheterapiaan, tutkimuksiin jne.[/QUOTE]

Ei se mitenkään ole outoa, jos alle 2-vuotias ei vielä puhu, jos ymmärtää tuossa vaiheessa, niin se riittää. Meillä käskettiin tulemaan 2,5-vuotiaana uudestaan neuvolaan, mutta ei me sitten mentykään, kun sitten soitin ja kysyin, että tullaanko, niin terveydenhoitaja kysyi, että onko edistystä tapahtunut ja kun totesin, että on, niin sanoa, että ei sitten tarvitse tulla, jos en itse ole yhtään huolestunut.

Mä en olis yhtään huolestunu, kaikki kehittyy niin eri lailla. Meillä 3,5-vuotias poika joka alkanut puhumaan vasta tänä kesänä. Ekat sanat tuli noin vuosi sitten. Kyllähän sitä kaikki ihmetteli, mutta itse en ollut huolissani - poikani vaikutti muuten aivan normaalilta. Nyt puhuu jo lähes kuin ikäisensä. Puheterapiassa toki on käyty.