poika 12kk herää monesti joka yö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nöpö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nöpö"

Vieras
Siis joka yö ja näin ollu jo muutaman kuukauden.välillä tietty haluaa tutin,mutta välillä herää vaan tutti suussa ja sitten ylensä riittää että laittaa makuulleen takasin ja rätin käteen ja tutin suuhun.
Pojan pinnis on ihan mun sängyssä kiinni,kokeiltiin huoneen toiseen päähän joku aika sitten mutta siitä ei tullut sitäkään vähään mitään.

Jotenkin sitä luulis kun syötöt on jo lopetettu että tässä vaiheessa sais nukkua heräämättä enemmän,mutta päinvastoin.Herää n.6-10krt yössä,ei aiemmilla lapsilla muistaakseni ollut mitään tälläistä.

Ei ole mitään allergiaa,joskus saattaa olla ilmaa mahassa,mutta sen erottaa silloin vääntelehtii ja itkeekin jopa ja se heräily on erilaista.

Itse aloittaisin ihan siitä tutin pois ottamisesta. Meillä yöt rauhoittuivat kun vierotettiin poika tutista. Iänkin puolesta ois paikallaan.

Myös suosittelen omassa huoneessa nukuttamista.

Meillä esikoinen heräili 4-10 kertaa yössä 1v3kk ikään asti. Sitten se loppui yhtäkkiä vaan, ja siitä lähtien nukkuikin yönsä kokonaan. Lapsi siirtyi omaan huoneeseen jo 6kk ikäisenä, 1v:nä junnusänkyyn.
Kuopus 6kk on jatkanut samalla mallilla, tämän puolen vuoden ajan heräilee 4-10 kertaa yössä ja en edes jaksa innostua että vuoden ikään mennessä se loppuisi :D

Meillä ei ole mahollista laittaa omaan huoneeseen ennenkuin saadaan isompi asunto ja tuttia en haluaisi ottaa pois noin pieneltä,eihän se edes ymmärrä miksi se otetaan pois yhtäkkiä.aiemmilta lapsilta olen ottanut tutin pois aika tarkalleen kun ovat täyttäneet 2v.

noin pienet nyt vaan saattaa heräillä viä, koska heidän aivonsa eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Lapsen unisyklit ovat erilaisia kuin aikuisten ja he myös havahtuvat useammin. Helpottaa luultavasti muutamassa kuukaudessa. Koita jaksaa! :) saatko nukuttua päikkäreitä tai muuten levättyä tarpeeksi?

Meillä myös tutin poisjättö paransi huomattavasti yöunia kun lapsi ei enää havahtunut etsimään pudonnutta tuttia. Itsekin ajattelin, että tutin poisotto on lapselle kova paikka, mutta mitä vielä...Yhden illan itkeskeli, mutta seuraavana iltana ei edes kysellyt sen perään. Meillä lapsi oli tuolloin 1v 4kk.

[QUOTE="vieras";23358499]noin pienet nyt vaan saattaa heräillä viä, koska heidän aivonsa eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Lapsen unisyklit ovat erilaisia kuin aikuisten ja he myös havahtuvat useammin. Helpottaa luultavasti muutamassa kuukaudessa. Koita jaksaa! :) saatko nukuttua päikkäreitä tai muuten levättyä tarpeeksi?[/QUOTE]

Meillä on menossa nuorimmalle lapselle unikoulutusta, ja perheohjaaja sanoi minulle, että 6kk rajaa unikoululle pidetään sen vuoksi koska se unen laatu muuttuu, ja 6kk ikäisen vauvan uni muistuttaa aikuisen unta. Vuoden ikäisen ei siis kuuluisi heräillä jokaisen unisyklin välissä, kuten ei aikuisenkaan.
En usko että tässä heräilyssä olisi kyse siitä, enemmänkin tavasta tai jopa siitä tutista?

Meillä on menossa nuorimmalle lapselle unikoulutusta, ja perheohjaaja sanoi minulle, että 6kk rajaa unikoululle pidetään sen vuoksi koska se unen laatu muuttuu, ja 6kk ikäisen vauvan uni muistuttaa aikuisen unta. Vuoden ikäisen ei siis kuuluisi heräillä jokaisen unisyklin välissä, kuten ei aikuisenkaan.
En usko että tässä heräilyssä olisi kyse siitä, enemmänkin tavasta tai jopa siitä tutista?

Paskanmarjat. Unikoulutatko 6kk -ikäistä?

Tuolta ap:lle faktaa: Vauvojen unihäiriöt :)

Paskanmarjat. Unikoulutatko 6kk ikäistä?

Tuolta ap:lle faktaa: Vauvojen unihäiriöt :)

[QUOTE="vieras";23358604]Paskanmarjat. Unikoulutatko 6kk ikäistä?

Tuolta ap:lle faktaa: Vauvojen unihäiriöt :)[/QUOTE]

"Vasta n. kuuden kuukauden iässä lapsen uni muistuttaa EEG-rekisteröinnissä aikuisen unta. Tällöin hänen aktiivinen unensa sisältää aikuisen vilkeunen piirteitä. Vilkeuni on tila, jossa EEG-rekisteröinti viittaa valvetilaan mutta lihaksisto on hengitys- ja silmien liikelihaksia lukuun ottamatta lamaantunut. Vilkeunta kutsutaan tämän vuoksi myös REM-uneksi (Rapid Eye Movements eli vilkkaat silmänliikkeet)."

Niin, mitäs minä sitten tarkoitinkaan? ;)

[QUOTE="vieras";23358623]^no hyvä. Siksi kysyinkin...

Kuinka vanhaa unikoulutat ja miksi, jos saa kysyä? :)[/QUOTE]

Pian 1v1kk. Lapsi heräilee (tänään meni nukkumaan 20.30, 10 min sitten kävin viidennen kerran uneen silittelemään).

"Vasta n. kuuden kuukauden iässä lapsen uni muistuttaa EEG-rekisteröinnissä aikuisen unta. Tällöin hänen aktiivinen unensa sisältää aikuisen vilkeunen piirteitä. Vilkeuni on tila, jossa EEG-rekisteröinti viittaa valvetilaan mutta lihaksisto on hengitys- ja silmien liikelihaksia lukuun ottamatta lamaantunut. Vilkeunta kutsutaan tämän vuoksi myös REM-uneksi (Rapid Eye Movements eli vilkkaat silmänliikkeet)."

Niin, mitäs minä sitten tarkoitinkaan? ;)

"Vauvojen uni poikkeaa monin tavoin aikuisten unesta. Se myös kehittyy ensimmäisten vuosien aikana laadultaan ja rakenteeltaan yhä enemmän aikuisten unta muistuttavaksi."

Niin. ENSIMMÄISTEN VUOSIEN. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että puolivuotiaan tulisi nukkua yöt läpeensä niinkuin jotkut vanhemmat virheellisesti olettavat.

Ja lisää:

"Kuuden elinkuukauden jälkeen uni sisältää, varsinkin aamuyön vaiheessa, vilkeunijaksoja ennen hetken kestävää valverajalla viivähtämistä, jonka jälkeen alkaa uusi unisykli. Pienet vauvat aloittavat unensa aktiivisella unella ja painuvat sen jälkeen syvälle, palatakseen jälleen kevyempään uneen. Heidän unisyklinsä on pituudeltaan n. 50 min., kun se on aikuisella. n. puolitoista tuntia."

Tässä ap:lle pääasiat, jos ei jaksa koko linkkiä lukea!:)

Ja vielä:
"Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset. Unihäiriöiset vauvat eivät pysty itse auttamaan itseään uneen herättyään, kun taas hyvin nukkuvat pystyvät. Huonojen nukkujien hoidon kulmakivi on tukea lapsessa olevaa säätelyjärjestelmää, jonka varassa hän myös pystyy herättyään painumaan takaisin uneen. Tämä edellyttää vauvan aktivoimisen välttämistä ja tiettyjen biologisesti rauhoittavien menetelmien toistuvaa harjoittamista. "

vauvat siis heräilevät unisykliensä välissä ja heidän kuuluukin herätä, toisin kuin hmmmph väitti. Ongelma on vaan siinä, että jotkut tarvii apua nukahtaakseen uudestaan.

Niin, siis minähän sanoin että vuoden ikäisen ei kuuluisi heräillä unisyklien välissä. (onko vuoden ikäinen luokiteltu tähän 'vauva ryhmään'?)
Ja 6kk ikäisen uni alkaa muistuttaa aikuisen unta.
Samat asiat siis kun mitä lähteestäsi pastesit? Taisit mennä hiukan sekaisin asiani tarkoituksessa ja sanomassani ikä kuukausina.

Niin, siis minähän sanoin että vuoden ikäisen ei kuuluisi heräillä unisyklien välissä. (onko vuoden ikäinen luokiteltu tähän 'vauva ryhmään'?)
Ja 6kk ikäisen uni alkaa muistuttaa aikuisen unta.
Samat asiat siis kun mitä lähteestäsi pastesit? Taisit mennä hiukan sekaisin asiani tarkoituksessa ja sanomassani ikä kuukausina.

Kyllä vaan vuosikkaatkin heräilevät unisykliensä välissä, jotkut jopa parivuotiaaksi ja ylikin mutta ongelma syntyy, jos ei osaa vaipua takaisin uneen. ;)

[QUOTE="vieras";23358718]Ethän huudata? Miten nukahtaa? Miten päivärytmit ym.? Iltarituaalit? Sairaudet ja allergiat poissuljettu? Nukkuuko perhepedissä vai omassa sängyssä? Vanhempien huoneessa vai omassaan?

Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Tassutteluilla mennään. Koulutusta on takana vasta muutama päivä ja perhetyöntekijät on apunani asiassa, ennenkuin mitään sairaala unikouluja ajatellaan.
En huudata. Pieneen inahdukseen ja ähkimiseen en reagoi, jos kuulen äänesävystä että alkaa heräämään unesta - on hätä, käyn silittämässä. Mikäli yltyy itkuksi niin sylissä rauhoittelua. Aika usein on mennyt siihen että sylissä joutunut nukuttamaan uudestaan. Talossa muitakin lapsia nukkumassa joten en hirveän kovaksi voi päästää nuorimman äänen desibeliä :) Sairauksia ja allergioita ei ole. Aikaisemmatkin lapset ja minä olen itsekkin erittäin huono nukkumaan. Lapsen sänky on meidän makkarissa, mutta ei hän pysty täällä nukkumaan kun herää pienimpäänkin ääneen. Näin ollen hänelle on tehty peti olohuoneeseen ja nukkuu siellä parhaiten.
Säännölliset päivärytmit on ollut ihan pikkuvauvasta asti, muiden lasten mukaan. Sopeutunut tähän rtytmiin on loistavasti. Iltanukahtamiseen vaatii syliä, päivänukahtamiseen käy myös vaunut. Iltaisin ei vaunut käy, en tiedä miksi iltaisin vaatii sen sylin.
Toivon mukaan pelkällä tassuttelulla päästäisiin tästä yli.

^ Toivotaan, että tassuttelu auttaisi ja saisitte pian nukuttua hyvin kaikki! :) Kuten myös ap!

Halusin vain tuoda esiin sen faktan, jos vaikka joku muu epätoivoinen vanhempi sattuisi lukemaan tätä, että lapset nyt vaan heräilevät eikä kannata odottaakaan katkeamattomia yöunia ensimmäiseen pariin vuoteen niin ei pety niin pahasti. Tärkeää olisi vaan, että äidit ja isit saisivat kuitenkin edes jossain vaiheessa tarvitsemansa levon... :)

Yhteistyössä